• 0

rentepercentage bij financiering

Goedendag,

 

Ik heb dit forum doorgenomen maar ik kan het antwoord wat ik zoek niet vinden. Vandaar deze vraag:

 

Ik ben bezig met een haalbaarheidsonderzoek en vandaar uit het schrijven van een ondernemingsplan.

Voordat ik naar een bank kan gaan wil ik een gedegen plan hebben en wil ik ook graag weten waar ik heel globaal aan moet denken wat betreft financieringsrente. Het maakt natuurlijk veel uit of de rente 6% of bijv. 13% is. Ik begrijp dat een en ander ook afhankelijk is van het risico dat een bank loopt maar toch zou ik graag van iemand een "richting" willen krijgen waar ik aan moet denken.

 

Het zou gaan om een totale investering van 500.000 euro waarvan ik zelf 100.000 inbreng. Ik zal voor ongeveer 400.000 investeren in inventaris wat als onderpand kan dienen voor de bank. Nu begrijp ik dat dit ook maar een beperkt bedrag zal opleveren bij een executieverkoop maar wellicht kan dit het rentepercentage toch beinvloeden.

 

Kan iemand mij aan de hand van bovenstaande mij een idee geven waaraan ik moet denken wat betreft een rentepercentage?

 

Alvast dank!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Financiering in horeca neem ik aan? Dit is sowieso al reden voor een extra risico opslag, dus het is erg moeilijk om te bepalen wat je rente zou worden.

 

Je eigen vermogen is 20%, de bank gaat geen genoegen nemen met een risico van 80%. Als ze een BBMKB oppperen krijg je weer een lagere rente op je lening. Als rekenrente zou ik 7 tot 7,5 % nemen, met wat onderhandelen zul je misschien lager uit kunnen komen.

 

Het is maar een aanname he, prik me er niet op vast.

 

Groet, Martin

Link naar reactie
  • 0

Speeltuinen dus. De bank zal dan op zijn 'PD-LGD'-s een mooie risicopremie berekenen. Speeltoestellen lijken mij specifiek en moeilijk per liquidatie te verkopen. Het is daardoor niet volledig te verpanden. Zels niet voor 80%. Er zullen aanvullende zekerheden moeten worden verstrekt. BBMKB kan oplossing bieden. Als rentepercentage denk ik aan een ondergrens van 7% maar lijkt 9% me waarschijnlijker.

Link naar reactie
  • 0

Eens met StefanO, ik dacht dat het om pure horeca ging maar speeltoestellen zijn natuurlijk moeilijk te verpanden voor een bank......reken inderdaad met 8,5 %, ik denk dat je dan wel goed zit als rekenvoorbeeld.

 

Eens gaan praten met de bank kan natuurlijk ook geen kwaad, de account manager kan je vast wel iets meer vertellen over de risico opslag die ze gaan hanteren bij indoor speeltuinen.

 

Groet, Martin

Link naar reactie
  • 0

Kan iemand mij aan de hand van bovenstaande mij een idee geven waaraan ik moet denken wat betreft een rentepercentage?

 

Een vraag die lastig te beantwoorden valt."

 

Rentepercentages zijn o.m. afhankelijk van de rating die je krijgt als gevolg van de Baselakkoorden. In die rating komt het risico tot uitdrukking zoals door de bank ingeschat, dat weer wordt wordt omgezet in een rentepercentage.

 

Bij het bepalen van die rating wordt gekeken naar de financiële trackrecord (voor zover aanwezig) vastgelegd in jaarcijfers. De inschatting van ondernemerskwaliteiten en beoordeling ondernemers-financieringsplan. Ook van belang daarbij is het marksegment dat berwerkt wordt.

Al deze gegevens samen bepalen dan de kans dat een ondernemer in de toekomst zijn rente- en aflossingsverplichtingen aan de bank kan nakomen. Hoe slechter de resultaten hoe groter de kans op een strop voor de bank.

 

Daarnaast wordt ook gekeken naar de kredietvraag (met welk doel wordt krediet gevraagd) en de zekerheden.

 

Al deze zaken bijelkaar bepalen het prijskaartje van een krediet.

Waarbij je nog rekening moet houden met de vorm van financieren: een rekening courant krediet heeft voor een bank weer een andere "kostprijs" dan een middellange lening.

 

Overigens om e.e.a. werkbaar te houden hebben banken tot bepaalde bedragen standaardkredieten waarbij deze zaken in zijn algemeenheid worden bepaald.

 

In jouw situatie zou ik om te beginnen, adviseren om een opstelling te maken met 6 % en een met 9 % als rekenrente. Daarnaast berekenen wat de maximale rentelast is die jouw exploitatie kan dragen, waarbij zeker géén problemen gaan ontstaan.

Op deze wijze zullen naar mijn mening geen verrassingen ontstaan indien een bank een krediet offreerd.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.