• 0

omzetdaling en daling secundaire afnemers

Beste lezers,

 

Ik ben via google op dit forum gekomen. Ik ben zelf filiaalmanager van een full service supermarkt in een grote stad. Twee jaar geleden draaiden we nog 160.000 per week, nu is dit nog 140.000. Het winkelbeeld is vrij goed (het kan natuurlijk altijd beter). Wat opgevallen is na een onderzoek, is dat er minder consumenten van buitenaf hun boodschappen in ons filiaal komen doen. Heeft iemand enig idee wat we kunnen doen? (De winkel is sterk verbeterd en folders verspreiden heeft nog geen rendement gehad)

Alvast bedankt,

 

Marcel

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is niet officieel aangeschreven als "prachtwijk", maar in onze ogen is dat wel het geval. (hoog werkloosheid gehalte tegenover gemiddelde van de stad, veel lager gemiddelde inkomen dan het gemiddelde van stad)

 

Dan blijft de vraag over in welk marktsegment jullie zitten, een Super de Boer in die buurt zal zeker niet aanslaan.

 

Misschien zoals velen jullie al voorgingen de huismerken beter gaan profileren.

Link naar reactie
  • 0

Kan het misschien zijn dat mensen gewoon bezuinigen?

Maw: is de traffic / aantal bonnen redelijk gelijk maar het gemiddelde bedrag lager?

 

de traffic is lager en het gemiddeld bedrag iets hoger (dit gaat om max. 50 ct) Dit is iets wat ik zelf ook merkwaardig vind (ondanks dat de prijzen in het algemeen zijn gaan stijgen)

Link naar reactie
  • 0

Dat van de traffic is vreemd omdat je lezen kan in de vakliteratuur dat juist de prijskloppers flink profiteren van de huidige situatie.

Je moet ook rekening houden dat de supermarkten in de naastliggende buurten zich nu ook als prijsstunter willen profileren.

 

Ik ga er van uit dat jullie een behoorlijke back-up hebben van het hoofdkantoor, wat zeggen die over de afname van de traffic?

Link naar reactie
  • 0

Deze personen van het hoofdkantoor houden zich meer met de omzet bezig ed. Op de weekberichtgevingen zijn deze klantenaantallen niet weergegeven. Ik heb het probleem ook voorgelegd maar daar kreeg ik niet een gericht advies van. Ik wil gaan participeren in de buurten die achter zijn gebleven. Maar heb nog geen methode gevonden. In deze buurten zijn in de afgelopen twee jaar een Em-Te en een Aldi gekomen, tevens zijn er een aantal albert heijns in de buurt. Maar of dit een echte reden kan zijn durf ik niet te zeggen. Een full service supermarkt met een prijsvechtersimago is niet gevestigd (bijvoorbeeld Nettorama) in deze regio.

 

We lopen wel nog altijd met veel manco's (250), dit kan een reden zijn. Maar tijdens mijn 'concurrentie onderzoek' is gebleken dat deze supermarkten ook met veel manco's te maken hebben.

Link naar reactie
  • 0

De vestiging van een Aldi zal zeker meespelen maar ook de AH doet het tegenwoordig erg goed met hun campagne over hun huismerken.

Ik kan me trouwens niet voorstellen dat de AH veel manco's heeft.

 

Misschien is het beter je te concentreren op een hogere kassa aanslag, je gaat nu van alles uit de kast halen en ook financieel veel investeren in iets wat waarschijnlijk weinig rendement zal opleveren.

Link naar reactie
  • 0

De AH is idd erg sterk bezig, zeker met de voetbalplaatjes hebben wij daar beduidend last van gehad.

 

Je huidige klanten bewerken is 'makkelijker' dan nieuwe klanten zoeken. Heb jij hier misschien tips voor of literatuur die ik hiervoor kan hanteren?

 

In ieder geval bedankt voor jullie hulp!

Link naar reactie
  • 0

De AH is idd erg sterk bezig, zeker met de voetbalplaatjes hebben wij daar beduidend last van gehad.

 

Je huidige klanten bewerken is 'makkelijker' dan nieuwe klanten zoeken. Heb jij hier misschien tips voor of literatuur die ik hiervoor kan hanteren?

 

In ieder geval bedankt voor jullie hulp!

 

Een goed boek is: Omzet te koop van A. Huttmann, inmiddels een oudje uit 2000 maar nog wel erg actueel.

 

Tevens is er een boek dat Winkelmarketing heet dit boek gaat speciaal over de supermarkt branche maar dan meer over de moederbedrijven dan over de winkels zelf.

Ik heb nog getracht dit boek via google te zoeken maar als ik nu winkelmarketing intoetst dan krijg ik alleen mijn eigen site en berichten op HL ;D

Link naar reactie
  • 0

Omzetdaling a.g.v. meer concurrentie komt me niet vreemd voor. Hoe verhouden jullie bereikbaarheid en parkeerkosten zich tot die van de (nieuwe) concurrenten?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Omzetdaling a.g.v. meer concurrentie komt me niet vreemd voor. Hoe verhouden jullie bereikbaarheid en parkeerkosten zich tot die van de (nieuwe) concurrenten?

 

We hebben betrekkelijk de minste parkeerplaatsen tegenover onze concurrenten. (eenrichtinsweg met aan beide kanten parkeerplaatsen) Dit is zeker een nadeel, maar ik ben ervan overtuigd dat er iets moet zijn waardoor dit voor een consument een minder grote issue is. In het winkelcentum 2 kilometer van mijn filiaal vanaf zijn een aantal supermarkten gevestigd met tezamen een grote parkeerplaats, maar deze zijn nagenoeg altijd vol. Wanneer ik hier kom om te kijken, is het voor mij ook moeilijk om een plaats te vinden om het zo maar te zeggen

Link naar reactie
  • 0

Dan vrees ik dat een optelsom van factoren voor een dalende omzet zorgt. Hoeveel medewinkeliers zitten er in je omgeving? Loopt dit aantal misschien ook terug? De supermarkten en winkeliers in een winkelcentrum vergroten hun aantrekkingskracht door een gevarieerd aanbod.

 

Ik weet niet of ik je antwoord over de parkeergelegenheid juist interpreteer, maar ik ben zelf ook geen liefhebber van fileparkeren als ik groot insla, als er elders een parkeerterrein is, dan is de keuze snel gemaakt.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Er komt binnekort nog een Aldi, tenminste dat zijn de plannen tot dusver. Ik heb besloten om me te gaan focussen op de gemiddelde besteding van de consumenten. Maar heb nog geen idee op welke wijze. Een volle nette winkel is natuurlijk punt 1, kopstellingen moeten daarbij ook in orde zijn. Iemand nog ideëen om dit 'uit te buiten'?

Link naar reactie
  • 0

Wat bij mijn aanpak altijd werkt is het volgende;

zet eens op de 2 planken op gezichtshoogte de winstpakkers i.p.v. de bekende merken, zet deze er net boven of onder.

 

Vaak is de marge op een A-merk toch al niet zo hoog en nu ziet men een goedkoper alternatief waarbij je marge groter is.

De besteding wordt dan wel lager maar de winst groter/hoger.

 

Tot hoever zitten jullie vast aan het hoofdkantoor met de aanbiedingen etc.?

Link naar reactie
  • 0

Tot hoever zitten jullie vast aan het hoofdkantoor met de aanbiedingen etc.?

 

Eigenlijk hebben wij geen speling vanuit het hoofdkantoor, alles wordt in dat opzicht gedaan. De schappenplannen worden precies aangeleverd etc.

 

Soms was ik liever een franchiser geweest, dan had je meer eigen rechten op dat vlak.

Link naar reactie
  • 0

Dus de enigste optie die je dan heb is de diensverlening naar je klanten toe.

 

Je kan b.v. een schappenvuller de boodschappen naar de auto laten brengen, de omgeveving van de supermarkt schoonvegen en zo zijn er nog wel wat zaken.

 

Een voorval wat ik persoonlijk heb meegemaakt was dat mijn vrouw in de rij voor een kassa stond en de bedrijfsleider iedereen die daar stonden met een boodschappentas van een andere supermarkt een nieuwe tas gaf van zijn eigen supermarkt.

 

Heel slim pakte hij meteen de oude tas met de mededeling deze meteen weg te gooien omdat deze al oud was.

Op deze wijze liep het halve dorp met tassen van de betreffende supermarkt.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 135 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.