• 0

BTW teruggaaf voorbelasting winst

Dag forumleden,

 

Domme vraag wellicht,

Maar moet ik de teruggaaf voorbelasting tot de winst rekenen?

 

Ik denk van wel, Het verhoogt het ondernemingsvermogen uiteindelijk. Maar moet ik het fiscaal corrigeren in de kapitaalsvergelijking ?

 

Vriendelike groet,

 

Syl

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Syl,

 

De voorbelasting is geen winst. Als ondernemer heb je recht op een teruggaaf van de BTW die aan jou in rekening is gebracht.

 

Voorbeeld aankoop van kantoorkosten:

 

Kantoorkosten € 100

BTW € 19

aan Bank € 119

 

Vervolgens krijg je de BTW terug bij het indienen van de aangifte:

 

Bank € 19

aan BTW € 19

 

Per saldo betaal je netto € 100 voor de kantoorkosten.

 

Het bovenstaande is alleen anders als je gebruik kunt maken van de kleine ondernemersregeling.

 

Het doel van de KOR is ondernemers met een relatief lage toegevoegde waarde te ontzien voor de heffing van BTW. Om voor deze faciliteit in aanmerking te komen, moet de ondernemer een boekhouding voeren en facturen uitreiken. De regeling geldt voor Nederlandse natuurlijke personen wier verschuldigde belasting, zonder toepassing van de regeling, na de aftrek van voorbelasting, per kalenderjaar niet meer bedraagt dan € 1.883. De KOR is niet afhankelijk van de omzet. Ook de iets grotere ondernemingen kunnen de KOR toepassen.

 

Als je gebruikt maakt van de KOR, moet je het voordeel (feitelijk de BTW die je niet hoeft af te dragen) dat je daarmee geniet wel verantwoorden in de winst- en verliesrekening.

 

www.ficalis.nl voor belastingadvies, jaarrekening en administratie

Link naar reactie
  • 0

Maar het volgende dan

Stel kwartaalaangifte OB

kwartaal 1 Omzet 1000 BTW 190 Voorbelasting 200 teruggave 10

kwartaal 2 Omzet 500 BTW 95 Voorbelasting 20 Te betalen 75

Kwartaal 3 Omzet 1000 BTW 190 Voorbelasting 300 Teruggave 110

Kwartaal 4 Omzet 1000 BTW 190 Voorbelasting 200 Teruggave 10

 

Totaal Teruggave BTW per saldo 55

 

Waar laat ik die dan uiteindelijk (per saldo): bank 55

aan vordering BTW 55

 

Bank is bezitting, dus hoger eindvermogen dus saldo fiscale winst inclusief 55 ?

 

Of mis ik iets ?

 

Groet,

 

Syl

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Syl,

 

De totaaljournaalpost voor de BTW is:

 

voorbelasting (BTW) € 720

aan te betalen BTW € 665

nog te vorderen BTW € 55

 

Bank € 55

aan nog te vorderen BTW € 55

 

Per saldo lopen de BTW-grootboekrekeningen dan 'glad'.

 

Ik denk dat je vastloopt omdat de boekingen die je nu maakt of gedurende het jaar hebt gemaakt niet helmaal goed zijn gegaan. Daardoor blijf je misschien met een verschil zitten dat je nu via de winst- en verliesrekening wilt wegboeken.

 

Groet.

 

René

 

 

www.ficalis.nl voor belastingadvies, jaarrekening en administratie

Link naar reactie
  • 0

Hoi Rene

 

Ik snap het nog niet helemaal

 

Stel ik ben startende ondernemer

 

Beginbalans =

 

Activa 0 Passiva 0

 

Eindbalans =

 

Bank 100 kap 155

Nog te vorderen BTW 55

 

Totaal activa 155 totaal pas 155

 

 

kapitaalsvergelijking eindvermogen 155 (inclusief vordering BTW (teruggaaf BTW))

beginvermogen 0

 

saldo fiscale winst 155

 

 

stel geen correcties Ivm investeringsaftrek en dergelijke)

 

dan is de winst voor de inkomstenbelasting toch 155 (inclusief de vordering BTW ??

 

Alvast dank

Syl

 

Link naar reactie
  • 0

Klopt.

 

Je boekt de teruggave niet in de winst en verliesrekening dus via die redenatie "tel" je hem niet op bij je winst. Het BTW bedrag is immers geld wat je hebt uitgegeven maar wel terugkrijgt. Zo kan je het zien als een kas tegoed die je even hebt uitgeleend. Het blijft je bezitting en je moet het meenemen in je vermogensvergelijking.

 

Grt

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Beste Syl,

 

Als de balans er zo uitziet is er inderdaad een winst van € 155. Dit bedrag is echter samengesteld uit de omzet minus de kosten. Bijvoorbeeld € 1.000 omzet (excl. BTW) minus € 845 (excl. BTW) aan kosten. Per saldo kom je dan uit op een resultaat van € 155.

 

Dat de 'bezittingen' van de eenmanszaak bestaan uit een saldo op de bank en bijvoorbeeld een vordering aan BTW staat er geheel los van. Dat zegt niets over de samenstelling van de winst.

 

Groet,

 

René

 

 

www.ficalis.nl voor belastingadvies, jaarrekening en administratie

Link naar reactie
  • 0

Nee,

 

Het is wat ze noemen een balanspost en loopt geheel buiten de winst en verlies rekening om.

 

De doet er goed aan eerst de winst- en verliesrekening op te stellen. Als dat per saldo € 155 aan winst laat zien en de beginkapitaal was € 0 dan moet de eindkapitaal € 155 zijn. Vervolgens moet je aan de hand van je bezittingen en schulden op de balans eveneens uitkomen op een bedrag van €155.

www.ficalis.nl voor belastingadvies, jaarrekening en administratie

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 95 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.