• 0

Eenmanszaak en bank..

Ten eerste; ik weet niet of dit in het juiste forum-gedeelte staat, mocht het fout staan, mijn excuses!

 

Mijn vraag;

Ik ben een 21-jarige eigenaar van een eenmanszaak; omzet en winst is nihil, ik doe vooral ervaring op en daar draait het voor mij ook om; ik ben immers nog steeds een student.

 

Op dit moment is mijn prive rekening ook gelijk het rekeningnummer van mijn eenmanszaak. Maar mag dit? Aangezien er bij een eenmanszaak prive vermogen niet los staat van de zaak en andersom? Ben ik dus (wettelijk) verplicht een zakelijke rekening te nemen bij een bank, of kan ik op deze manier doorgaan?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je ben niet verplicht een zakelijke bankrekening te openen. Alles wat je voor de zaak via de prive-rekening betaald wordt boekhoudkundig als een privestorting in de zaak gezien.

 

Als je bijvoorbeeld € 250 aan kosten maakt en je betaalt dit via de prive-rekening, doe je vanuit prive een storting van € 250 in de zaak.

 

www.ficalis.nl voor belastingadvies, jaarrekening en administratie

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor de snelle reactie,

 

wanneer ik dus mijn papierwerk in orde heb, maakt dit niets uit. Ik maak het me daarnaast 'iets' makkelijker door van mn 2 rekeningen er 1 te gebruiken voor prive zaken en de andere alleen voor mn bedrijf. Zo is voo rmij snel overzichtelijk te zien hoeveel geld ik 'in kas' heb.

 

Gezien mijn situatie; zouden jullie het zo laten, of toch voor een zakelijke rekening gaan? M.a.w., wat zijn in mijn situatie de voordelen van een zakelijke rekening?

Link naar reactie
  • 0

Gezien mijn situatie; zouden jullie het zo laten, of toch voor een zakelijke rekening gaan? M.a.w., wat zijn in mijn situatie de voordelen van een zakelijke rekening?

 

Gezien jouw situatie "nihil" omzet , winst, zou ik het zo laten, want voor een zakelijke worden kosten berekend !

Mochten de zaken definitieve vormen aannemen kan je altijd nog een zakelijke rekening openen.

 

Zal dadelijk ook die kneus corrigeren met een Reus, vind deze Kneus "zonder afzender" gezien het korte tijdsbestek dat je hier op HL aanwezig bent NIET terecht.

Je weet nu in iedergeval wel dat er ook een zoekfunctie op HL aanwezig is.

 

succes

Link naar reactie
  • 0

Bizner Bank is onderdeel van Rabobank dus ik denk dat dat wel betrouwbaar is.

Maar goed ik denk dat je gewoon, als je al een zakelijke rekening gaat afsluiten, je zelf even een beetje moet rond zoeken. Dat doe ik nu ook en zo is bijvoorbeeld Bizner voor mij al niet meer interessant omdat je niet de mogelijkheid hebt om met Ideal te werken.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het is niet alleen verstandig om te doen , ook beter en overzichtelijker. daarbij zou ik altijd twee zakelijke rekeningen openen; 1 voor de ontvangsten en 1 voor het wegzetten van ca 40% van de omzet. Dit kan je gebruiken voor zaken als IB aangiftem BTW/omzetbelasting en aanverwante zaken. Veel starters gaan hiermee de boot in en geven het geld dat verdiend wordt uit aan zaken en houden geen rekening met bijv. de Belastingdienst die nog langs komt.

 

Succes in ieder geval!

www.mkbduurzaam.nl de informatie site om concreet met Duurzaam Ondernemen te beginnen.

Link naar reactie
  • 0

@TS

 

Je bent niet verplicht om een zakelijke rekening te openen en zonder omzet zou ik dat lekker zo laten.

 

Maar kom op mensen: is TV echt dood of kijken we geen reclames meer ???

 

Bij ING kun je voor 12 maanden een zakelijke rekening volledig gratis krijgen.

 

Of je bij hen wilt bankieren is een tweede ;D Kijk daar eens naar als er wel omzet in het verschiet is.

 

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

BIj een eenmanszaak is er geen verschil tussen zakelijk en prive.

Daarom hoef je geen zakelijke rekening te hebben, en mag je ook gewoon met je prive bankrekening zakelijke tankbeurten betalen.

 

Bij zakelijk bankieren komen kosten kijken die je prive rekening niet heeft, aan de andere kant staat het netter.. het is heel erg afhankelijk van je bedrijf en voorkeuren of je zakelijk bankieren wilt of niet.

 

Als eenmanszaak mag je in elk geval gewoon zelf die keuze maken, zolang je boekhouding maar klopt.

 

Karen

Link naar reactie
  • 0

Ik ben net een bedrijf (VOF) gestart met mijn zoon. We hebben wel direct een zakelijke bankrekening geopend. Staat mooi zo met je nieuwe bedrijfsnaam, is toch net wat anders dan een afschrift ontvangen op je gewone priverekening. Voor de kosten hoef je het niet te laten. Die maak je wel weer goed doordat je wat diensten/producten wilt verkopen, want daarvoor wil je toch een leren en een bedrijf opstarten.

Link naar reactie
  • 0

Heeft iemand enig idee welke banken een goede partij zijn voor het openen van een zakelijke rekening.

Afgelopen jaar heb ik een huis gekocht en mijn eenmanszaak opgericht.

Via onze hypotheekadviseur kreeg ik echter het advies om bij een andere bank een zakelijke rekening te openen dan bij mijn huidige bank, waar ook mijn hypotheek loopt. Indien er met het bedrijf iets misgaat of met het huis, dan zou de bank aanspraak kunnen maken op het geld op één van de andere rekeningen. Nu ben ik dus op zoek naar een andere bank (dan Rabobank in dit geval) waar het aantrekkelijk is om een zakelijke rekening te openen.

 

Heeft iemand tips?

 

Alvast bedankt!

 

Groeten, Hazel

Link naar reactie
  • 0

Waarom zo negatief? Bang dat je bedrijf tegen financiële problemen oploopt?

 

Mocht jouw bedrijf straks een financiering nodig hebben dan zou voor een bank waar jouw hypotheek ook onder is gebracht dát een extra reden kunnen zijn om eerder te financieren.

 

En als het echt fout gaat met jouw eenmanszaak, bestaat toch de mogelijkheid dat je de overwaarde van jouw woonhuis zult moeten benutten om je verplichtingen binnen jouw eenmanszaak te betalen, of die hypotheek nu elders loopt of niet.

 

Ik zou kiezen voor de bank waar de hypotheek loopt, vermits het contact goed is natuurlijk. zij hebben jou vorig jaar het vertrouwen gegeven door een woninghypotheek te verstrekken, dus waarom nu elders gaan shoppen!

 

Link naar reactie
  • 0

Dat is inderdaad wel zo.

Maar op het moment dat mijn eenmanszaak failliet zou gaan en ik dus privé ook,

dan zouden we het huis volledig op naam van mijn vriend kunnen zetten om te voorkomen

dat de bank /schuldeisers daar aanspraak op kunnen maken.

 

Natuurlijk wil ik niet van het negatieve uitgaan en ga ik er vanuit dat mijn eenmanszaak geweldig gaat floreren : )

Maar om het zekere voor het onzekere te nemen, ben ik toch op zoek naar een andere bank.

 

Gr. Hazel

Link naar reactie
  • 0

Maar op het moment dat mijn eenmanszaak failliet zou gaan en ik dus privé ook,

dan zouden we het huis volledig op naam van mijn vriend kunnen zetten om te voorkomen

dat de bank /schuldeisers daar aanspraak op kunnen maken.

 

Dat is te simpel gezegd,

 

indien jij om deze reden (aankomend faillissement) het eigendom van jouw woonhuis overdraagt zal de curator bij faillissement deze overdracht gaan betwisten. Google maar eens op "paulianeus handelen" . Daarnaast zie ik nog een probleem. Het huis is gefinancierd, deze financier zal ook mee moeten werken bij een eigendomsoverdracht en het is nog maar de vraag of deze daartoe bereid is. Zo zal ook weer een inkomenstoets plaatsvinden.

 

Maar indien jij er een goed gevoel aan overhoudt, door het openen van een zakelijke rekening bij een andere bank, dan moet je die rekening zeker daar openen. Anders blijft het knagen en dat is niet bevorderlijk.

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt me dat je wat extra speeltijd inlast als je bij 2 banken zit. Stel je gaat zakelijk failliet of je kan je lening niet terug betalen zakelijk dan zullen ze wellicht voorkomen dat je nog meer geld over kan maken. Als ze dan je prive rekening ook hebben nemen ze die meteen mee maar bij een andere bank lukt dat niet zomaar?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt me dat je wat extra speeltijd inlast als je bij 2 banken zit. Stel je gaat zakelijk failliet of je kan je lening niet terug betalen zakelijk dan zullen ze wellicht voorkomen dat je nog meer geld over kan maken. Als ze dan je prive rekening ook hebben nemen ze die meteen mee maar bij een andere bank lukt dat niet zomaar?

 

Opmerking vooraf, beide scenario's hebben voor-én nadelen.

 

En inderdaad bij een eenmanszaak kunnen krachtens de Algemene Voorwaarden de saldi bij die bank van de (privé)rekening(en) op naam van de ondernemer gecompenseerd worden met de saldi van de zakelijke rekening(en). Stel op de zakelijk rekening staat een ongeoorloofde debetstand en er is een privé betaal- of spaarrekening op naam van de ondernemer, dan mag de bank die debetstand aanzuiveren ten laste van die betaal- of spaarrekening. Maar voor het zover is, is er toch al wat water naar de zee gevloeid, de bank zal eerst proberen een regeling te treffen.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 127 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.