Beste meelezers,

ik zit met het volgende: in 2004 heb ik een beheer BV en werkmaatschappij opgericht. Beide aandelenkapitaal is volgestort met privé geld. Ik heb mijn activiteiten moeten staken en begin qua financiën op te drogen. Komende maand kan ik nog een managementfee betalen en vanuit de beheer BV heb ik nog ruimte voor 3 maanden salaris. Echter zit in beide bv's ook nog het volgestorte aandelenkapitaal. Is het mogelijk om deze volstorting netto uit mijn bv's te halen, aangezien het destijds al het ware een lening vanuit privé is geweest?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Els

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/20409-terugvorderen-volstorting-aandelen-bv/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 0

Beste Els,

De volstorting is absoluut niet te zien als een lening. In ruil voor geld krijg jij namelijk aandelen. Die aandelen zijn weer € 18.000 waard. Ik snap de gevoelskwesite, maar laat dat los. Dat maakt het makkelijker om zakelijk te kijken.

Dat er nog € 18.000 aan aandelenkapitaal is, wil niet zeggen dat er ook nog daadwerkelijk € 18.000 aan liquide middelen is. Heb je die uberhaubt? Je spreekt namelijk ook over de uitkering van managementfee's.

Je kunt het geld lenen van de B.V., maar mocht het fout gaan met de B.V.'s (faillissement) dan moet je de € 18.000 alsnog terugbetalen.

Liquidatie is een optie. Maar dat gaat tijd kosten. Daar komt bij dat het geld van de liquidatie van de werkmij in de holding komt. Dan heb je nog steeds niets in prive.

Groet,

Johan

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

• 0

Beste Johan,

lief dat jullie allemaal zo meedenken. Liquide middelen zijn er nu nog wel, vandaar dat ik hoopte dit netto uit mijn BV's te kunnen halen, zodat ik mijzelf nog een aantal maanden daarvan kan onderhouden. Maar ik krijg sterk de indruk dat dat niet gaat lukken. Betekent overigens wel dat ik nog een aantal maanden meer managementfee en salaris uit kan betalen, maar een gedeelte daarvan naar de fiscus moet brengen. Jammer!

Privé lenen uit mijn BV's is geen optie, aangezien ik schuldenvrij wil blijven. Zit volgens mij niets anders op dan straks 2 lege BV's aan te houden, klopt dat?

Fijne dag!

• 0

Niet perse,

voor wat betreft de holding:

Wat is het geplaatst aandelenkapitaal? Is er sprake van een agioreserve?

Als deze gezamenlijk de € 18.000 (ruimschoots) overtreffen kun je overwegen afstempeling toe te passen op de aandelen.

Ik leg je graag uit wat het is, maar dan moet het natuurlijk wel aan de orde zijn.

Dezelfde vraag geldt ook voor de werkmij, maar dan wordt het traject iets anders.

Gr.

Johan

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

• 0

Hoi Els

Even een ander spoor dan Johan:

Ik begrijp dat je niets meer doet in de BV's. Dus een verplichting tot betaling van de managementfee of een salaris is er niet meer.

Zijn beide BV's verder schuldvrij?

Dan kun je overwegen om tot liquidatie over te gaan als beide BV's nog liquide middelen hebben.

gr. Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar