• 0

Wie heeft er verstand van belastingzaken?

Beste allemaal,

 

Dit is de situatie. Tot voor kort deed ik als freelancer financiele opdrachten oa als assistent controller etc., echter door de slechte markt op dit moment heb ik besloten om een buurman van mij, die een administratiekantoor is gestart, te gaan helpen met het opzetten hiervan. Dit doe ik in eerste instantie niet betaald wij hebben afgesproken een verdeelsleutel mbt de omzet, ik sta dus niet bij de kvk als partner of iets dergelijks, en dat ben ik ook niet van plan te doen. Ik geniet daar nu dus (nog) geen inkomsten uit en ben ook niet bij hem in dienst. Hoe zit het met de belastingdienst, er zullen klanten komen waarvan de belastingdienst een boekenonderzoek zal instellen en dat moet ik dan begeleiden en ik neem aan dat ze dan willen weten wie ik ben en op basis waarvan ik werkzaam ben bij het administratiekantoor. Ik hoop dat jullie de vraag een beetje snappen en zou dankbaar zijn voor jullie antwoord.

 

Hartstikke bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je zou je situatie kunnen vergelijken met praktijkmedewerkers die op provisiebasis werken. Dat heeft in het verleden nog weleens gespeeld bij onder andere fysiotherapeuten.

 

De vraag die zich daar voordeed, was of de verhouding praktijkbeheerder - praktijkmedewerker als een (fictieve) dienstbetrekking kwalificeerde voor de LB. Illustratief in dit verband zijn de criteria die de UWV en de Belastingdienst hierbij hanteerden. Zij waren van mening dat een medewerker in (fictieve) dienstbetrekking staat als:

   

-   hem praktijkruimte en instrumentarium ter beschikking worden gesteld;

-   hij geen zeggenschap heeft over de leiding van de praktijk;

-   hij geen ondernemersrisico van betekenis loopt (denk aan debiteurenrisico);

-   hem een concurrentiebeding is opgelegd.

 

Ik zie hiermee toch aanrakingspunten en ben van mening dat het erg moeilijk wordt fiscaal te kwalificeren als ondernemer.

 

 

www.ficalis.nl voor belastingadvies, jaarrekening en administratie

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jouw reaktie.

 

Het is echter wel zo dat ik zeggenschap heb over de leiding, ik heb een vrije rol en verricht werkzaamheden voor klanten die ik eventueel zelf zoek. Bovendien loop ik enigzins wel een risico want indien de debiteuren (de klanten dus) niet zouden betalen, krijg ik dus ook de provisie niet. En een concurrentiebeding kan ik makkelijk regelen.

Link naar reactie
  • 0

...

Hoe zit het met de belastingdienst, er zullen klanten komen waarvan de belastingdienst een boekenonderzoek zal instellen en dat moet ik dan begeleiden en ik neem aan dat ze dan willen weten wie ik ben en op basis waarvan ik werkzaam ben bij het administratiekantoor.

...

 

Dit is de enige vraag die ik zie. Vertel ze dat je samenwerkt met buurman. Ik neem aan dat hij jou die klanten stuurt?

 

Overigens zou ik zeker vastleggen wat de afspraken zijn tussen jou en buurman. Je bent al freelancer, dus dan ben je toch ook ingeschreven bij KvK en BD? ??? Buurman is dan gewoon een klant die jou inhuurt om zijn klanten te helpen.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.