• 0

Centrum voor ZZP-ers

Goedemorgen allemaal,

 

Sinds kort lees ik wat berichten op dit forum en de hoeveelheid informatie die er te vinden is vind ik geweldig. Erg leuk ook om al die meningen van ervaren ondernemers te lezen, daar leer je veel van. Zeker een negentienjarig broekie zoals ik!

 

Na mijn VWO wist ik niet echt wat ik wilde doen, dus ben ik eerst maar 7 maanden fulltime gaan werken bij een marketing bedrijf. Nadat ik daar een aardige dosis ervaring had opgedaan ben ik met twee vrienden een half jaar gaan reizen, in de hoop dat ik bij mijn terugkomst een idee zou hebben van wat ik zou willen.

Na de reis ben ik gaan studeren aan de universiteit van Tilburg, wat een ramp was. Binnen drie maanden kwam ik erachter dat al die theorie niet bevredigend was en besloot ik te stoppen. Ik kreeg een baan aangeboden bij een ander bedrijf die mij kenden van het marketing bedrijf en mijn mentaliteit waardeerden. Sindsdien werk ik dus weer fulltime.

 

Ik heb al die tijd gezeten met de wens om ooit eens iets voor mezelf te beginnen. Ik heb een idee en wil het graag uit gaan werken. Ik leg mijn idee nu voor aan mensen die hun strepen al verdiend hebben als ondernemer om te horen hoe zij erover denken. Tot nu toe is dit gelukkig positief. Nu klop ik dus hier aan om jullie kritieken te horen om zo meer vorm te kunnen geven aan dit nog vrij abstracte idee!

 

Het gaat om het volgende, nadat ik een hoop nieuws had gelezen over een grote stijging ZZP-ers in Nederland bedacht ik me dat deze kleine ondernemers best wat hulp kunnen gebruiken in verschillende gebieden.

Ik zou graag een soort verzamelgebouw willen beginnen waar deze mensen terecht kunnen. Niet voor enkel een bureau en telefoon, maar voor verschillende diensten die praktisch zijn voor de ZZP-er. In mijn verzamelgebouw zullen uiteraard de standaard diensten aanwezig zijn zoals een receptie, showrooms, sanitair enz.. Naast dit wil ik er een soort business club aan hangen zodat de ZZP-ers kunnen netwerken naar behoeven (gehoord en gelezen dat een netwerk hebben essentieel is). Bovendien missen een hoop ZZP-ers denk ik een stukje collegialiteit, wat ik wil verhelpen door niet kantoorruimtes te verhuren, maar een flexibele zaal waar mensen aan willekeurige bureau's kunnen plaatsnemen om te werken. De open omgeving zorgt voor veel onderlinge contact en een informele sfeer, ook zou het leuk zijn om een soort 'kroeg' in de zaak te hebben waar mensen elkaar kunnen treffen tijdens een vrijdagmiddagborrel.

 

Naast deze diensten wil ik meer bieden, zoals workshops en informatieavonden voor mijn 'abonnee's' en bijvoorbeeld één keer in de twee weken de mogelijkheid om op 'spreekuur' te komen bij iemand van de KvK o.i.d.. En als men voor een grote klus extra handen nodig heeft regel ik dat.

 

Een centrum dus waar mensen vrij in- en uit kunnen lopen en comfortabel kunnen ondernemen, wetende dat ze altijd terecht kunnen voor vragen en gezelligheid.

 

Wat is jullie mening hierover dit plan? En hoe kan ik de eerste stappen zetten om dit te realiseren? Ik ga er vanuit dat ik venture capital nodig zal hebben, vanwege de hoge kosten.

 

Groet,

 

Matthijs

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

 

Een centrum dus waar mensen vrij in- en uit kunnen lopen en comfortabel kunnen ondernemen, wetende dat ze altijd terecht kunnen voor vragen en gezelligheid.

 

Wat is jullie mening hierover dit plan? En hoe kan ik de eerste stappen zetten om dit te realiseren? Ik ga er vanuit dat ik venture capital nodig zal hebben, vanwege de hoge kosten.

 

 

Hoi Matthijs,

 

Je idee is zeker niet slecht te noemen; niettemin zitten er wat haken en ogen aan.

 

Zoals mede-HL'ers al hebben aangegeven: niet iedereen zal zich er happy in voelen..

Maar dat behoeft geen belemmering te zijn.

 

Hier in Groningen heb je al een aantal van dergelijke locaties en er komen er meer bij.

De Ondernemers is al genoemd.

Maar er is ook: http://puddingfabriek.nl/ en in de Puddingfabriek heb je dan nog weer de http://www.silverroom.nl/

 

Het concept van de silverroom is waarschijnlijk wel interessant voor je.

De silveroom is gevestigd op de voormalige 'pakzolder' van de Puddingfabriek.

En ja op zo'n pakzolder heb je als fabriek niet al te veel licht nodig; dus een beperkt aantal ramen en verder een plat dak.

Vanwege ARBO regels, was die ruimte eigenlijk niet geschikt om te verhuren; te groot oppervlak en te weinig ramen.

Dus de verhuurder wist er niet goed raad mee.

Dus wat heeft een der mede-bedenkers van de silverroom destijds gedaan? Hij heeft met een scheidingswand de ruimte verkleind en per individueel raam, een klein kantoortje ontwikkeld. En in de restruimte, waar geen ramen in zitten, een multifunctioneel ontvangst-gedeelte gemaakt.

 

Dus kleine kantoortjes voor ZZP'ers is zeker een goed idee; de praktijk bewijst het.

Venture capital? Ga in grote of middelgrote steden maar eens op zoek naar slechtverhuurbare panden en maak je plannen zichtbaar. Kom niet met ideeën, maar ga dingen echt zichtbaar uitwerken! De vastgoedboys zien momenteel ook 'zwarte sneeuw', dus voor goede plannen is er altijd wel een luisterend oor. Gemeentes willen vaak ook wel meedenken e.d. omdat bijv. een sterke creatieve sector, weer werkgelegenheid in andere sectoren stimuleert.

 

Good luck!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 3

Zojuist heb ik uit deze discussie integraal een aantal berichten verwijderd vanwege het ongewenste gedrag van één van de gebruikers. Voor zover ik kon zien stonden daar geen inhoudelijke berichten tussen die relevant waren voor dit topic maar waren het vooral berichten gericht aan deze gebruiker die blijkbaar wat moeite heeft met het neerzetten van sociaal gewenst gedrag.

 

Omdat deze gebruiker al vaker is gewaarschuwd is besloten deze persoon permanent van het forum te bannen.

Link naar reactie
  • 0

Zojuist heb ik uit deze discussie integraal een aantal berichten verwijderd vanwege het ongewenste gedrag van één van de gebruikers. Voor zover ik kon zien stonden daar geen inhoudelijke berichten tussen die relevant waren voor dit topic maar waren het vooral berichten gericht aan deze gebruiker die blijkbaar wat moeite heeft met het neerzetten van sociaal gewenst gedrag.

 

Omdat deze gebruiker al vaker is gewaarschuwd is besloten deze persoon permanent van het forum te bannen.

 

Hallo bezemploeg, ik ken verder de inhoud niet maar wat was er mis met mijn link naar http://opencoffeeclub.nl/ waar je informeel kan netwerken en mensen ontmoeten?

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Hoi Iwan,

 

Excuses voor het ongemak, waarschijnlijk is de bezemploeg het topic hard gaan schrobben en heeft daarbij je bericht over het hoofd gezien!

 

Hierbij nogmaals het bericht van Iwan, een goede relevante tip!

 

Hi!

 

Als het om een beetje netwerken en kennis delen gaat kijk hier eens naar http://opencoffeeclub.nl/

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Ik kwam toevallig vandaag de "freelance professional workplace" Igluu tegen in Utrecht:

Ze zijn vorige maand begonnen. Volgens mij doen zij ongeveer wat jij van plan bent. Geen kleine afzonderlijke kantoortjes, je zit bij elkaar. Ik ben er nog nooit geweest, maar op de foto's ziet het er wel aardig uit, en zit middenin het gezellige centrum van Utrecht.

 

Een abonnement voor zestien (vaste of willekeurige) dagen per maand kost € 695, voor acht dagen € 445 en voor vier dagen € 295. Zijn de bureaus of vergaderruimtes onbezet dan mogen abonnementhouders er op niet-geboekte dagen gratis gebruik van maken. Ik heb overigens geen aandeel in dit initiatief.

http://www.nieuwsbank.nl/inp/2009/03/19/A004.htm

 

Link naar reactie
  • 0

Een tijdje geleden stond er een uitgebreid artikel in Trouw over dit verschijnsel:

 

http://www.trouw.nl/ontspanning/degids/article1916732.ece/Oases_voor_werknomaden_.html?part=1

 

Wat betreft de prijs staat in het artikel vermeld:

Nomadz:

25 euro per maand voor wie af en toe komt, tot 90 euro per maand voor mensen die fulltime bij Nomadz werken

Green Desks:

Haas is inmiddels bezig met Green Desks in Amsterdam, Alkmaar, Utrecht en in Hilversum, waar zijn plannen het verst gevorderd zijn..... Mensen zouden voor euro200 per maand terecht moeten kunnen bij een Green Desk. Dichtbij huis, want uiteindelijk moeten ze overal komen

 

Vooral de combinatie met (tijdelijk) leegstaande kantoorgebouwen was een suggestie die ook mijn verbeelding wel aansprak. Zelf kan ik op dit moment de benodigde tijd en toewijding opbrengen, maar ik denk zeker dat hier een goede ondernemerskans ligt.

 

Je moet wel bedenken dat een van de voordelen van een zelfstandig juist ligt in het onafhankelijke. Bijvoorbeeld doordat je niet elke dag in de file naar je kantoor hoeft te staan. Dus de lokatie is zeker cruciaal.

 

Zoals je inmiddels duidelijk is geworden, is je plan zeker niet origineel, maar gezien het aantal nieuwe spelers, is het zeker een groeiende markt met wellicht ook ruimte voor jouw uitwerking.

 

Link naar reactie
  • 0

Op zich een hele goede formule en ik zie er ook wel brood in.. Hou er rekening mee dat je moet opboksen tegen de grote

jongens die dit concept al reeds aanbieden zoals Regus.

 

Zorg ervoor dat je zeer aantrekkelijke prijzen hebt en goede service. Als ik jou was zou ik me ook eens

wat meer verdiepen in het juridische aspect van je concept. Omdat je een grote ruimte huurt en deze

vervolgens weer verhuurt is er sprake van onderhuur. De meeste verhuurders verbieden dit in hun overeenkomst.

En als ze hier geen bezwaar tegen hebben (wat meestal een uitzondering zal zijn) dan krijg je te maken met

het huurrecht voor degene aan wie je verhuurt.

 

Wat doe je als degene zijn betalingsverplichting niet nakomt of ze maken een compleet slagveld van je ruimte?

In het uiterste geval betekent dit een gang naar de kantonrechter om de huurovereenkomst te laten ontbinden.

En een gang naar de kantonrechter geeft je geen garantie dat de huurovereenkomst daadwerkelijk wordt ontbonden.

Afgezien van de advocaatkosten (minimaal 200 Euro per uur) zijn dit wel zaken die je mee moet wegen in je concept.

Zorg er in eerste instantie dus voor dat je een goede huurovereenkomst opmaakt met de huurder waar duidelijke

afspraken in staan.

 

Ik denk dat een bedrijfsverzamelgebouw op zich wel toekomst heeft mits de prijzen een beetje redelijk zijn.

De reden dat er zoveel kantoren leeg staan komt gewoon door het feit dat de huren niet meer zijn op te brengen.

Daarbij speelt de slechte economische situatie ook nog een zeer grote rol. Een bedrijfsverzamelebouw biedt hier dan

ook uitkomst.

 

Belangrijk is dat je een goede bereikbare locatie uitzoekt, en niet waar men 5 Euro parkeergeld per uur moet betalen

ergens op 2 km afstand van de werkplek. Een eigen (gratis) parkeerplaats is geen overbodige luxe.

Zorg er ook voor dat de locatie goed te bereiken is per OV. Je hebt dan voor te beginnen de ideale locatie.

En files tja die heb je eigenlijk door het hele land, dus daar zou ik me niet door laten afschrikken.

Nederland staat eenmaal bekend om de files ongeacht op welke locatie men zit.

 

Door extra aantrekkelijke technische faciliteiten te treffen zoals een virtuele telefooncentrale en een digitale kantoorplek

Is het niet altijd noodzakelijk dat degene iedere dag op kantoor hoeft te zijn.

De meeste werken liever thuis inderdaad, maar ik kan me voorstellen dat men klanten liever op kantoor ontvangt.

Ook al is het een bedrijfsverzamelgebouw, het is nog altijd professioneler dan klanten thuis ontvangen.

Verder voordeel van een bedrijfsverzamelgebouw is dat men daar het netwerk flink kan uitbreiden.

Men werkt daar immers met collega ondernemers en contacten zijn ook vrij snel gelegd.

 

Neem gewoon eens contact op met wat makelaars en bespreek je concept met hun.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Matthijs, het afgelopen jaar heb ik met mijn bedrijf gewerkt aan een soortgelijk idee. Het is niet makkelijk om dit uit te rollen. Zoals al wordt gemeld zijn er een aantal grote spelers op de markt en zijn er locaal heel veel initiatieven. Inmiddels heb ik 10 locaties voor elkaar gekregen. Dit zijn geen eigen locaties. Veel te duur. Inmiddels heb ik goed in beeld wat de markt wil en hoop ik het aantal locaties flink door te laten groeien.

De prijs is idd van groot belang. Ik heb gekozen voor een vaste prijs voor alle locaties. Tot op heden weet ik dit te handhaven.

Voor 75 euro per maand krijgt men een inschrijfadres en voor 12 euro per uur kan men een spreekruimte of werkplek huren.

Inmiddels is er een ambitieus plan uitgewerkt om het aantal locaties verder te laten groeien.

Neem eens een kijkje op de site. Wil je meer weten dan hoor ik het wel.

Link naar reactie
  • 0

Friesland ligt toch echt niet centraal, vandaar ook de lage prijs waarschijnlijk.

Begrijp me niet verkeerd Friesland is een mooie provincie, maar wat bereikbaarheid betreft niet echt

ideaal. Zelf woon ik in Limburg maar voor een kantoor zou mijn voorkeur uitgaan naar de Randstad.

Ligt lekker centraal en meestal goed bereikbaar met OV.

 

Ik denk dat ik na verloop van tijd ( als het een groot succes wordt, ;)) ook van de mogelijkheid van een werkruimte/spreekruimte of vergaderruimte gebruik ga maken.

 

In mijn woonplaats heb ik die ruimte al. 19 euro per dagdeel.

 

Voor mij is dit een leuk idee.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.