• 0

Advies nodig over uitkopen

Beste mensen,

 

Ruim twee jaar geleden heb ik mezelf voor 1/3 ingekocht in een ICT bedrijf, een BV en hebben de bedrijfsactiviteiten fors uitgebreid. Zelf beschik ik over een Holding BV. In principe loopt het bedrijf goed maar persoonlijk had ik me er meer van voorgesteld. Het continue overleg en sfeer met mijn medevennoten geeft mij het gevoel niet in een goed tempo de doelstellingen te behalen die ik voor ogen heb en dat speelt mij parten. Ben zelf meer van de actie ipv oeverloos focussen op negatieve aspecten en bedreigingen :) Ik ga mij dus beraden op een (ondernemers)carriere buiten de onderneming.

 

Zoals gezegd heeft het bedrijf financieel gezien best gehoorlijk gedraait en doet dat nog steeds. De aandeelhouders en het personeel (2) heben allemaal een prima belegde boterham. We hebben een leuke klantenbase opgebouwd, en er is een behoorlijke winstreserve. Tevens heb ik naast de aankoop van de aandelen nog een lening verstrekt aan de BV. Verder heeft de bv geen leningen.

 

Nu ben ik juridisch en fiscaal absoluut geen hoogvlieger en vraag mij af tegen wat voor problemen ik aan ga lopen.

 

Zelf had ik gedacht het als volgt voor te stellen aan mijn compagnons:

 

- Een derde van de winsteserve wordt uitbetaald

- De lening wordt terugbetaald

- Er wordt een prijs betaald voor mijn aandelen (overigens wil ik mijn vennoten hiet niet het vel over de neus trekken want ik wil dat de onderneming niet in de problemen komt)

 

De BV beschikt over voldoende liquide middelen om het bovenstaande te realiseren en daarna zonder problemen voortgezet te worden mits ze iemand aan nemen die mijn werkzaamheden voortzet (sales)

 

Zie ik wat over het hoofd, denk ik te simpel, zijn er bedreigingen? Ik zou graag wat tips van jullie willen ontvangen.

 

Alvast bedankt!

 

Groet,

Sieb

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Sieb,

 

In principe geeft je de zaken die moeten gebeuren correct weer. De werkmaatschappij keert 1/3 van de winstreserve uit aan je holding BV en de lening wordt afgelost.

 

Het knelpunt (dat zie je in de praktijk vaak) kan in de waardering van het aandelenpakket zitten. Ik weet niet of jullie een aandeelhoudersovereenkomst hebben, maar daar is nog weleens een bepaling opgenomen over de waardering van de aandelen bij onderlinge overdracht. Mocht dat niet het geval zijn, zul je moeten gaan onderhandelen of een derde inschakelen voor de aandelenwaardering.

 

Groet,

 

René

 

www.ficalis.nl voor belastingadvies, jaarrekening en administratie

Link naar reactie
  • 0

Hoi Sieb,

 

In deze situatie verkoop jij je aandelen aan je mede aandeelhouders. Het zou kunnen dat zij willen dat jij bepaalde garanties afgeeft omtrent het deel van het bedrijf wat jij gemanaged hebt. Of dit acceptabel is, is vooral afhankelijk van in hoeverre zij op de hoogte zijn van jouw stukje.

 

Iets anders waar je aan kunt denken is het feit dat zij met 100% zekerheid zullen willen weten dat je van hun klanten afblijft. Een relatiebeding is onvermijdelijk. Dit is wat anders dan een concurrentiebeding waarbij je bepaalde werkzaamheden niet mag uitoefenen. Ik zou proberen daar ver vandaan te blijven.

 

Wat betreft de waardering is mijn ervaring dat er toch heel regelmatig discussie over ontstaat. Jouw medeaandeelhouders zien jou straks weggaan met een bepaald geldbedrag terwijl zij door moeten werken en waarschijnlijk in de eerstkomende tijd er minder aan over houden dan jij. Dit zijn vaak lastige discussies.

 

Iets anders om goed over na te denken voordat je de vorm gaat bepalen is hoe zaken fiscaal vallen. Als jij jouw aandelen verkoopt dan is dit bedrag voor jou belastingvrij en voor de BV niet aftrekbaar. Ze zouden je bijvoorbeeld ook een deel van de koopsom als managementfee kunnen betalen. Dit is voor jou ongunstiger zoals je waarschijnlijk wel weet. Dit soort dingen is altijd goed om vooraf helder te hebben voor jezelf.

 

Nog een puntje is wanneer je het geld wilt ontvangen. Wil je alles in 1 x of mogen ze je bijvoorbeeld in een aantal termijnen betalen. De overweging hierbij kan zijn dat jij misschien opnieuw wilt investeren in een clubje en het geld nodig hebt. Dan wil je het graag in 1 x . Als je het bedrag niet meteen nodig hebt dan zou het voor de kopers fijner kunnen zijn om in termijnen te betalen.

 

Nu ik toch op dreef ben......het zou kunnen dat je medeaandeelhouders een deel van de koopsom afhankelijk willen maken van iets (bijvoorbeeld de winst over 2009). Het is belangrijk om vooraf na te denken over of je hiervoor open staat.

 

Hoop dat je hier iets mee kunt!

 

Groetjes, Manon

 

Link naar reactie
  • 1

Kijk ook eens wat de aandelen waard zijn door ze aan 'het publiek' aan te bieden.

 

Meestal staat er in de statuten opgenomen dat dit niet mag. Eerst moet aan de mede-aandeelhouders worden aangeboden.

 

Of bedoel je iets anders?

Link naar reactie
  • 0

Kijk ook eens wat de aandelen waard zijn door ze aan 'het publiek' aan te bieden.

 

Meestal staat er in de statuten opgenomen dat dit niet mag. Eerst moet aan de mede-aandeelhouders worden aangeboden.

 

Niemand kan je toch verbieden een bod te ontvangen van iemand die "spontaan" geinteresseerd is geraakt in overname ;)

 

Het vervolgtraject moet je dan vervolgens bij je medeaandeelhouders beginnen, maar ja, dat was al de bedoeling

 

Link naar reactie
  • 0

Kijk ook eens wat de aandelen waard zijn door ze aan 'het publiek' aan te bieden.

 

Meestal staat er in de statuten opgenomen dat dit niet mag. Eerst moet aan de mede-aandeelhouders worden aangeboden.

 

Niemand kan je toch verbieden een bod te ontvangen van iemand die "spontaan" geinteresseerd is geraakt in overname ;)

 

Het vervolgtraject moet je dan vervolgens bij je medeaandeelhouders beginnen, maar ja, dat was al de bedoeling

 

 

Nee, niemand mag je verbieden om een bod te ontvangen, maar bij vrijwel elke BV is het in de statuten zo geregeld dat de aandeelhouder die wenst uit te treden zijn aandelen eerst moet aanbieden aan de andere aandeelhouders (aanbiedingsplicht).

 

In diezelfde statuten staat ook hoe je die aandelen moet aanbieden (termijn en voorwaarden) en hoe om te gaan met de situatie waarin de andere aandeelhouders het niet eens zijn met het aanbod (waardering aandelen).

 

@Sieb:

Daarnaast kunnen er aanvullende voorwaarden gesteld zijn in een eventuele managementovereenkomst en/of aandeelhoudersovereenkomst. Zijn die er?

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dat klopt Joost, maar de juiste is toch echt wat de markt er daadwerkelijk voor geeft, de rest is theorie.

 

;D Beetje off topic maar als je dan echt theoretisch wilt doen.........

Wat de markt ervoor geeft is de prijs.

De waarde voor Sieb is wat je kunt uitrekenen. Het kan best zo zijn dat het voor Sieb meer waard is dan wat de markt ervoor wil geven omdat als hij niet verkoopt hij jaarlijks een bepaald bedrag overhoudt. Dan is het dus uit puur economisch oogpunt niet slim om te verkopen.

 

Echter wegen emoties en andere omstandigheden natuurlijk ook mee en hebben deze vaak de overhand boven het economische.

Link naar reactie
  • 0

Is zij sterk genoeg om deze financiele aanslag te kunnen overleven?

 

Niet alleen dat, maar is zij sterk genoeg om zonder jou te overleven, of betekent jouw afscheid meteen een winstval van 25% omdat je nu eenmaal een betere verkoper bent dan ze de eerstkomende 3 jaar zullen kunnen vinden.

 

Dat is het probleem van de BV natuurlijk, en niet het jouwe, maar toch ook iets wat je medeaandeelhouders zullen meewegen.

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Dat klopt Joost, maar de juiste is toch echt wat de markt er daadwerkelijk voor geeft, de rest is theorie.

 

Precies mijn punt. Zo lang er geen markt is die er een X bedrag voor geeft, ben je overgeleverd aan de accountants..

 

Sowieso ben je qua prijs overgeleverd aan de medeaandeelhouders want er zullen niet veel andere geinteresseerden zijn. Misschien één van de werknemers?

 

Het zou dus kunnen dat het je meer oplevert om je aandelen te houden en jaarlijks een dividenduitkering te krijgen (goede afspraken over maken!).

Link naar reactie
  • 0

Het zou dus kunnen dat het je meer oplevert om je aandelen te houden en jaarlijks een dividenduitkering te krijgen (goede afspraken over maken!).

 

Is het niet zo dat ook vaak in overeenkomsten is opgenomen (daar waar alle aandeelhouders tevens werkzaam zijn voor de firma) dat aandeelhouders verplicht de aandelen moeten aanbieden indien men minder dan x% werkzaam is voor de betreffende firma?

Link naar reactie
  • 0

Het zou dus kunnen dat het je meer oplevert om je aandelen te houden en jaarlijks een dividenduitkering te krijgen (goede afspraken over maken!).

 

Is het niet zo dat ook vaak in overeenkomsten is opgenomen (daar waar alle aandeelhouders tevens werkzaam zijn voor de firma) dat aandeelhouders verplicht de aandelen moeten aanbieden indien men minder dan x% werkzaam is voor de betreffende firma?

 

Je zou dit best kunnen afspreken, maar je kunt niet iemand forceren om tegen een belachelijke prijs zijn aandelen te verkopen. Ach alles op case by case basis.

Link naar reactie
  • 0

Het zou dus kunnen dat het je meer oplevert om je aandelen te houden en jaarlijks een dividenduitkering te krijgen (goede afspraken over maken!).

 

Is het niet zo dat ook vaak in overeenkomsten is opgenomen (daar waar alle aandeelhouders tevens werkzaam zijn voor de firma) dat aandeelhouders verplicht de aandelen moeten aanbieden indien men minder dan x% werkzaam is voor de betreffende firma?

 

Vaak wel, maar het is optioneel. En dan blijft de vraag welk bedrag de aandelen waard zijn.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.