• 0

Prijsstrategie bij verkoop van bedrijf

Beste mensen,

 

Sinds kort heb ik besloten dat ik wat anders wil gaan doen in mn leven. Daarom wil ik de zaak verkopen. Om dat te doen heb ik advies gevraagd aan mijn boekhouder en een orienterend gesprek gehad met een bedrijfsadviseur.

 

De boekhouder vond dat ik voor handelsnaam, goodwill en inventaris van mijn bedrijf zeker 200.000 moet kunnen krijgen. Maar die makelaar zei dat op basis van de gemiddelde jaarwinst er maximaal 100.000 euro inzat!

 

Ik dacht er tussenin te gaan zitten met een vraagprijs van anderhalve ton. Dan kan ik toch altijd nog zakken met de prijs? Weer iemand anders zei dat ik met die prijs beter niet te hoog in de boom kan gaanzitten, omdat ik dan niet echt geloofwaardig ben.

 

Wat vinden julie? Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben? Bij voorbaat dank voor reactie!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedemorgen prvanvleuten,

 

om er precies tussenin te gaan zitten lijkt me op basis van genoemde bedragen onverstandig en nogal willekeurig. Wat zijn jouw verwachtingen m.b.t. de onderneming voor de komende jaren met jou aan boord en bij voorzetting door iemand anders? Heb je een recente forecast? Hoe hebben boekhouder en bedrijfsadviseur hun waarde bepaald?

 

Mvg,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat een andere ondernemer met meer energie en tijd zeker meer uit de zaak kan halen! Als ik doorga blijft de omzet en winst denk ik op hetzelfde nivo.

 

Omzet is nu zo'n 200.000 en winst 25.000. De boekhouder zei dat uit ervaring, en omdat ik in een goede buurt zit. De adviseur heeft een berekening gemaakt met de winsten vanaf 2005.

 

Heb je wat aan deze gegevens?

Link naar reactie
  • 1

Hai!

 

Kort door de bocht.......boekhouders zijn vaak erg slecht in het bepalen van een waarde van een onderneming.

Als jouw handelsnaam en inventaris geen centjes opleveren dan is de tent namelijk gewoon niks waard behalve de executieopbrengst van de spullen.

 

De bedrijfsadviseur zit al wat meer in de richting. Je geeft aan dat hij heeft gerekend met winsten vanaf 2005 en in principe moet je rekenen met winsten in de toekomst die goed onderbouwd moeten zijn (bijvoorbeeld door vorige jaren).

 

Kun je antwoord geven op de volgende vragen:

1. Hoeveel procent ben je gegroeid in 2006/2007/2008? Je verwacht geen groei voor de komende jaren.

2. Zijn er de komende jaren investeringen nodig (dingen kopen die je niet in 1 x mag nemen als kosten)?

3. Wat voor soort bedrijf heb je?

4. Wat is de rechtsvorm en zit jouw salaris al verwerkt in die 25.000 winst?

 

Op basis van de informatie die je nu hebt gegeven is 200.000 euro veel te veel. Bedenk zelf maar, het zou dan meer dan 8 jaar duren voordat iemand het geld heeft terugverdiend en er geld aan gaat verdienen. Afhankelijk van het type bedrijf is 3 tot 5 jaar gebruikelijk.

 

Die 100.000 euro zou best aardig kunnen kloppen maar om je meer zekerheid te geven, heb ik wat meer info nodig.

 

En over het principe van onderhandelen: is erg afhankelijk van de markt waarin je zit. Als het een kristalheldere markt is waarin iedereen weet wat er betaald wordt dan is het lastiger om hoog in te zetten. Maar het blijft altijd een onderhandelingstraject en als jij 100.000 wilt overhouden dan zou ik misschien ook wel inzetten op 150 als ik dat enigzins kan onderbouwen. Is echter totaal afhankelijk van de casus.

 

Groetjes, Manon

Link naar reactie
  • 0

Hoi Manon,

 

Dankjewel voor je reactie. De antwoorden:

1. De omzet is bijna gelijk geweest, wel een paar procent steeds. 2005 was 188.000 euro.

2. Ik ben blijven investeren. Misschien dat een andere ondernemer extra dingen wil zoals nieuwe toiletten, is wel huurpand. Heb vorig jaar nog nieuwe koffiemachine (€ 3000) en koeling (€ 2000) aamgeschaft!

3. Cafe

4. Ik ben een eenmanszaak, de winst is mijn inkomen.

 

ik denk wel dat het bedrijf veel meer potentie heeft. Ik zit in een goede buurt. Andere bedrijven zijn voor veel geld verkocht.

 

Waarom is het lastiger om hoog in te zetten?

 

 

Link naar reactie
  • 1
4. Ik ben een eenmanszaak, de winst is mijn inkomen.

 

Is dit bruto of nettowinst? Of bruto of netto inkomen? Waarom zou iemand hier een ton voor over moeten hebben?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hoi Manon,

 

Dankjewel voor je reactie. De antwoorden:

1. De omzet is bijna gelijk geweest, wel een paar procent steeds. 2005 was 188.000 euro.

2. Ik ben blijven investeren. Misschien dat een andere ondernemer extra dingen wil zoals nieuwe toiletten, is wel huurpand. Heb vorig jaar nog nieuwe koffiemachine (€ 3000) en koeling (€ 2000) aamgeschaft!

3. Cafe

4. Ik ben een eenmanszaak, de winst is mijn inkomen.

 

ik denk wel dat het bedrijf veel meer potentie heeft. Ik zit in een goede buurt. Andere bedrijven zijn voor veel geld verkocht.

 

Waarom is het lastiger om hoog in te zetten?

 

 

 

Hoi,

 

Als de winst jouw inkomen is dan blijft er aan pure bedrijfsopbrengst dus niks over en zou ik bijna zeggen dat het bedrijf niks waard is. Je moet ook nog belasting betalen over dat bedrag.

 

Stel je voor dat jij dit bedrijf koopt en dat je er een werknemer inzet, dan hou je dus niets over aan winst/cash flow en kun je nooit de koopsom terugverdienen.

 

Café is in mijn perceptie een vrij risicovolle branche en ook dat pleit niet voor een hoge prijs.

 

Het is lastig om hoog in te zetten in branches waarin er altijd met bepaalde rekenfactoren wordt gewerkt. Stel je voor dat er in de horeca altijd gerekend wordt met 1 x de omzet ofzo en jij komt dan met een prijs die veel hoger is, dan wordt je niet serieus genomen.

 

Wat bedoel je met 'andere bedrijven zijn voor veel geld verkocht"? Hoe weet je dit? Misschien kun je eens praten met de ondernemers die toen hebben gekocht of verkocht om te kijken of je daar wijzer van wordt.

 

Puur op basis van sommetjes is het van belang om iemand te vinden die een stuk hogere winst kan creëren, bijvoorbeeld het dubbele. Dit kan door de omzet te verhogen bij dezelfde kosten of door minder kosten te maken. Dan is het misschien wat waard voor diegene. En er kunnen altijd partijen zijn die om een andere reden interesse hebben.

 

Succes!

 

Manon

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Pr,

 

De marktsituatie voor verkoop van cafés is slecht op het moment, er is veel aanbod. Er is altijd wel vraag, maar financieren wordt steeds moeilijker. Banken willen niet of nauwelijks investeren. Een potentiële koper voor jouw bedrijf moet dus over veel eigen vermogen of onderpand kunnen beschikken.

 

Uit de bedrijfswinst moet privé-inkomen worden gehaald. Maar ook je inkomstenbelasting. Ook je (her)investeringen en aflossing/rente moeten daaruit komen. Bij een resultaat van 25.000 euro is daarvoor erg weinig ruimte...

 

Heb je haast bij de verkoop? Zo niet dan kun je misschien proberen om de “verkoopbaarheid” van je bedrijf vergroten. Dat kan bijvoorbeeld door de omzet nu zelf te proberen te verhogen, te kijken naar kostenbesparingen, je personeelsbestand te flexibiliseren, verplichtingen (bv. met brouwerijen) af te bouwen en je faciliteiten te upgraden.

 

Groet,

Paul

Link naar reactie
  • 0

Daarnaast speelt denk ik ook nog mee dat je het pand huurt, en dus geen eigendom is.

Hoe is het huurcontract en zijn er bepalingen bij bedrijfsovername.

 

Wat nog niet in de cijfers terugkomt is trouwens de waarde van de locatie. Een cafe met jouw cijfers op het Leidseplein in Amsterdam met een doorlopend huurcontract is naar mijn bescheiden mening meer waard dan eenzelfde cafe op het Leienplein in Apeldoorn, om maar eens een uithoek te noemen.

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Daarnaast speelt denk ik ook nog mee dat je het pand huurt, en dus geen eigendom is.

Hoe is het huurcontract en zijn er bepalingen bij bedrijfsovername.

 

Wat nog niet in de cijfers terugkomt is trouwens de waarde van de locatie. Een cafe met jouw cijfers op het Leidseplein in Amsterdam met een doorlopend huurcontract is naar mijn bescheiden mening meer waard dan eenzelfde cafe op het Leienplein in Apeldoorn, om maar eens een uithoek te noemen.

 

Frans

 

Als het allebei niks oplevert niet ;D

Link naar reactie
  • 0

De winst is netto, volgens mij.

 

Ik zit in een hele goede horecabuurt, met bekende en goede bedrijven. Mijn eigen zaak run ik nu 5 jaar, maar het cafe bestaat al 35 jaar. Juist die locatie is en de bekendheid zijn denk ik geld waard!

 

Ik heb nog een contract voor bier/drank tot 2011.

 

Link naar reactie
  • 0

Waarom heb je die zelf de afgelopen vijf jaar dan niet ten gelde kunnen maken? Of loopt de winst drastisch terug bij gelijkblijvende omzet? Hoe zit het met de looptijd van je huurcontract? En bij overname?

 

Wat zijn je grote kostenposten? Huur? Personeel? Inkoop?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Als het allebei niks oplevert niet ;D

 

Op het risico af door jou volledig weggeredeneerd te worden ;) ben ik het toch met je oneens.

 

Stel dat hij inderdaad op het Leidsplein zit. Dan zullen er genoeg geinteresseerden zijn die vinden dat het bedrijf wel degelijk een waarde heeft vanwege de locatie en de overtuiging dat ze er zelf meer mee kunnen doen dan de huidige eigenaar.

In dat geval is niet het bedrijf wat waard, maar het huurcontract in combinatie met de locatie wel.

 

Jij was toch degene die in een ander draadje de nuancering tussen waarde en prijs aanbracht ;)

 

Frans

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb naast de zaak ook andere dingen gedaan, ben misschien niet echt ambiteus geweest...

 

De huur is nu ongeveer tien procent van de omzet. Het contract loopt gewoon door, de pandeigenaar doet niet moeilijk daarover.

 

Een andere ondernemer kan de inkooop en personeelskosten vast wat omlaag brengen.

 

Ik zit misschien niet op een Leidspleinplek in mijn stad, maar wel in een buurt die je kan vergelijke met de Jordaan of zo.

 

Link naar reactie
  • 0

Als het allebei niks oplevert niet ;D

 

Op het risico af door jou volledig weggeredeneerd te worden ;) ben ik het toch met je oneens.

 

Stel dat hij inderdaad op het Leidsplein zit. Dan zullen er genoeg geinteresseerden zijn die vinden dat het bedrijf wel degelijk een waarde heeft vanwege de locatie en de overtuiging dat ze er zelf meer mee kunnen doen dan de huidige eigenaar.

In dat geval is niet het bedrijf wat waard, maar het huurcontract in combinatie met de locatie wel.

 

Jij was toch degene die in een ander draadje de nuancering tussen waarde en prijs aanbracht ;)

 

Frans

 

 

;D voor die ander levert het dus dan wel wat op.

 

Weet je, waarde is subjectief, voor iedereen anders. Jij kunt met een Duits bedrijf met archiefsystemen veel meer dan ik en voor jou is het dan ook meer waard waarschijnlijk. Of je er ook meer voor wilt betalen is weer een andere vraag hihi.

Link naar reactie
  • 0

Beste mensen,

De boekhouder vond dat ik voor handelsnaam, goodwill en inventaris van mijn bedrijf zeker 200.000 moet kunnen krijgen. Maar die makelaar zei dat op basis van de gemiddelde jaarwinst er maximaal 100.000 euro inzat!

 

De handelsnaam en goodwill kunnen in dit geval mogelijk onder één noemer vallen. In hoeverre telt eigen voorraad mee in dit bedrag ? Zonder verder inzicht te hebben lijkt mij het veronderstelde bedrag ook nogal fors.

 

Rudy

Link naar reactie
  • 0

Misschien een beetje laat, maar in een zoektocht naar iets anders stuitte ik op deze post. En omdat ik het niet kan laten...

 

Allereerst ben ik het volledig met Manon eens. Als je nu de boel verkoopt is de prijs niet optimaal. Horeca is traditioneel een riskante sector en prijzen zijn doorgaans laag. Toch ken ik ondernemers die een succesvolle tent neerzetten en deze vervolgens verkopen. En dat keer op keer opnieuw doen. Succes is ook in de horeca is wel degelijk maakbaar. Vergt alleen wel weer nieuwe inspanning, soms ook nieuw ondernemerschap en haast altijd nieuwe investering (verbouwen voor een nieuwe formule). Verder zijn horeca concepten vaak beperkt houdbaar: de ene keer ben je hot, een dag later is het not.

 

Maar als je er nu mee wilt stoppen, kan je niet veel meer doen en heb je ook niet een goede onderhandelingspositie. En dan is het maar zien wat iemand ervoor wil geven. :-\.

 

Ik weet niet of dit spam is (niet als zodanig bedoeld, dus dan mag de mod het van me verwijderen), maar als je nog iets wilt weten over de maakbaarheid van waarde, kijk dan even op mijn site. Daar staat een aantal artikelen waar je wellicht je voordeel mee kunt doen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 179 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.