• 0

Webapplicatie ontwikkelen: India, China, Rusland, Roemenie of toch in Nederland?

Beste iedereen,

 

Zoals jullie in een andere post van mij kunnen lezen wil ik een webapplicatie ontwikkelen voor het online verzamelen van data voor onderzoek.

 

Nu heb ik offertes liggen voor de realisatie in Nederland en heb ik uiteindelijk ook het project op een internationale 'aanbestedingssite' gezet (oDesk.com).

Daarop komen nu zeer veel reacties binnen (uit Rusland, Roemenie, China en India) met inschattingen die ver beneden de offertes liggen die ik hier in NL heb gekregen. Denk daarbij aan 50% of minder. Bovendien laten die Nederlandse bureau's het vaak zelf weer in het buitenland ontwikkelen.

 

Ik snap dat het qua communicatie allemaal iets lastiger ligt om sofware direct in het buitenland te laten ontwikkelen, maar gezien het grote prijsverschil is dat het wel waard (denk ik).

 

- Mijn vraag is of jullie ervaring hebben met het laten ontwikkelen van software in andere landen dan Nederland.

 

- Zijn er nog verschillen in bijvoorbeeld business-ethiek waar ik rekening mee moet houden tussen de landen: Rusland, Roemenie, China en India?

 

Tim

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Tim,

 

Ik woon en werk in Zuid-Oost Azie (Thailand) en heb met verschillende outsourcers gewerkt (zowel hier in Thailand als in China en India). Mijn ervaringen met outsourcing zijn over het algemeen vrij slecht. Dit betekent uiteraard niet dat dit de regel is, er zijn vanzelfsprekend uitzonderingen.

 

Het is naar mijn mening wel degelijk mogelijk een outsourced project succesvol te laten verlopen. Indien je besluit om inderdaad de buitenlandse route te bewandelen, kan ik je het volgende advies geven:

 

1. Neem nooit de goedkoopste kracht die je kunt vinden!

2. Werk met organizaties, niet met individuen (puur gebaseerd op mijn eigen ervaringen)

3. Check zo veel mogelijk referenties voor een bedrijf voordat je ermee in zee gaat.

 

Uiteraard hangt ook erg veel af van de inhoud van je project.

 

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Snaphour - Online afspraken- en agendabeheer

ChillyOrange Web properties that get the job done - Unieke professionele website + CMS = 449 euro

Link naar reactie
  • 0

Hoi Mattijs,

 

Bedankt voor je reactie. Momenteel heb ik de keuze uit een vrij prijzige uit China en wat goedkopere uit India. Allemaal bedrijven (de individuen had ik er al uitgehaald).

 

Zijn er nog verschillen tussen India en China. Werkt / communiceert in het algemeen de ene beter dan de andere? Wat is jouw ervaring?

 

Tim

Link naar reactie
  • 1

Naar mijn mening gaat het allemaal net iets makkelijker met bedrijven uit India. Ik heb het gevoel dat doordat de Indiers al wat langer bezig zijn met outsourcing het net wat beter doen dan Chinese bedrijven. Communiceren met Indiers gaat ook aanzienlijk makkelijker dan met Chinezen; in India spreekt men beter Engels dan in China.

 

Heb je voor beide bedrijven al wat referenties kunnen achterhalen?

Snaphour - Online afspraken- en agendabeheer

ChillyOrange Web properties that get the job done - Unieke professionele website + CMS = 449 euro

Link naar reactie
  • 0

Heb je ervaring met het aansturen van dit soort ontwikkelprojecten?

Wat is de projectgrootte? Concreet bedrag hoeft uiteraard niet maar hebben we het over een project van <10k of groter?

 

Het lijkt mij een lastig verhaal, wij bouwen relaties op met diverse ontwikkelaars (grote partijen +60 developers) in het buitenland en pas na enkele maanden snap je elkaar echt top. Dan ben ik er tevens langs geweest etc.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Zelf was ik ook al op zoek naar programmeurs voor het ontwikkelen van een applicatie.

Buitenland is interessant, maar de communicatie zie ik niet zitten.

 

Daarom de eerste contacten gezocht met deze heren: http://www.globalorange.nl/

Zij hebben partners (bedrijven) in India en ze communiceren dus tussen jouw en de ontwikkelaar.

 

Misschien dat het ook wat voor jouw is.

Link naar reactie
  • 0

Zelf was ik ook al op zoek naar programmeurs voor het ontwikkelen van een applicatie.

Buitenland is interessant, maar de communicatie zie ik niet zitten.

 

Daarom de eerste contacten gezocht met deze heren: http://www.globalorange.nl/

Zij hebben partners (bedrijven) in India en ze communiceren dus tussen jouw en de ontwikkelaar.

 

Misschien dat het ook wat voor jouw is.

 

Ben uiteindelijk ook een project gaan draaien met die organisatie?

Link naar reactie
  • 0
Ben uiteindelijk ook een project gaan draaien met die organisatie

 

Nog niet. Zit nog in de offertefase waar het functioneel ontwerp onderdeel van is.

Ervaringen tot nu toe met hen zijn snelle respons, denken met je mee en staan open voor innovatieve starters (dus ook kleinere projecten).

Link naar reactie
  • 0

India zou ik niet doen.

heb daar veel ervaring mee en vrijwel allemaal zeer slecht...

wordt niet met je meegedacht, raffellen het af of doen zelfs helemaal niet wat je wil en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Beter kan je dan nog werken met russen of programmeurs uit het oostblok.

 

Overigens heb ik voor mijn toekomstige project besloten het in nederland te laten uitvoeren, juist vanwege de communicatie en dat ik dan meer zekerheid heb dat het goed gebeurd maar voroal dat ik in de toekomst nog bij hetzelfde bedrijf terecht kan voor aanpassingen/uitbreidingen en garantie.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het erom gaat of je zelf ook thuis bent in de wereld / programmeertaal. Zo ja, dan zou in Oostblok landen kunnen kijken. Zo nee, hou het in Nederland. Misschien iets duurder maar dan krijg je wel dat er meegedacht wordt, de communicatie gemakkelijker is en bouw je een langdurige relatie op.

Link naar reactie
  • 0

Heb je ervaring met het aansturen van dit soort ontwikkelprojecten?

Wat is de projectgrootte? Concreet bedrag hoeft uiteraard niet maar hebben we het over een project van <10k of groter?

 

Het lijkt mij een lastig verhaal, wij bouwen relaties op met diverse ontwikkelaars (grote partijen +60 developers) in het buitenland en pas na enkele maanden snap je elkaar echt top. Dan ben ik er tevens langs geweest etc.

 

Nee ik heb hier geen ervaring in. Maar het lijkt me op zich wel een uitdaging om een dergelijk project op deze manier op te pakken. Qua grootte: klein. Het zit op 7k voor in NL, 5,5k voor een duurdere programmeur in het buitenland (met bedrijf er achter) en 2k voor een goedkopere 'yes mister' programmeur.

Link naar reactie
  • 0

Ok, concreter dus: Nu kan je verder rekenen: Hoeveel uren moet jij er insteken x uurloon. Dat moet je er bij optellen. Vervolgens doe je het x een risicofactor, die dus hoger ligt bij de yes mister. Dan heb je het financiële plaatje compleet.

 

Het verschil tussen NL en de professionele partij in het buitenland is sowieso te klein wat mij betreft. Er vanuit gaande dat je een prima partij in Nederland hebt. Ik zou of voor de yes mister actie gaan als je planning niet erg belangrijk is. Dan heb je kans een erg goede deal te maken.

 

Of het ook echt leuk is om zo'n project aan te sturen zonder ervaring is de vraag. Het vereist aardig wat kennis van zake betreft opzet van de software, documentatie, projectplanning, bugs management etc. om een project succesvol te laten worden.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Lees dit draadje ook eens daar staat al veel in...

 

Mea culpa en ik had nog wel gezocht van tevoren maar dit draadje niet gevonden.

 

Het enige dat ik hier nog niet in terug vind is wat de ervaring is met ontwikkelaars uit China.

 

Verder lees ik hierin dat het handig kan zijn een bugtracking tool als fogbugz te gebruiken en Git voor het beheer van de sourcecode en eventueel Teamviewer/Mikogo voor screendemo's etc.

- Wat zijn volgens jullie de belangrijkste tools om een project op afstand tot een goed einde te brengen?

Link naar reactie
  • 0

India zou ik niet doen.

heb daar veel ervaring mee en vrijwel allemaal zeer slecht...

wordt niet met je meegedacht, raffellen het af of doen zelfs helemaal niet wat je wil en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Beter kan je dan nog werken met russen of programmeurs uit het oostblok.

 

Heb je wel ervaringen met programmeurs uit het oostblok dan?

Link naar reactie
  • 0

Ok, concreter dus: Nu kan je verder rekenen: Hoeveel uren moet jij er insteken x uurloon. Dat moet je er bij optellen. Vervolgens doe je het x een risicofactor, die dus hoger ligt bij de yes mister. Dan heb je het financiële plaatje compleet.

 

Ik denk dat als ik met een goede functionele specificatie een goede buitenlandse partij kies ik nog steeds wel iets goedkoper uit ben. Ook een partij in NL moet namelijk goed worden aangestuurd.

 

Ik las in een ander draadje dat jij online (mobiel) je projecten kan volgen. Met welke internet applicatie doe je dat?

Link naar reactie
  • 0

De tools gaat het niet om, het begrip daarvan, de discipline van het gebruiken en het overzicht er op is waar het om gaat.

Ok, concreter dus: Nu kan je verder rekenen: Hoeveel uren moet jij er insteken x uurloon. Dat moet je er bij optellen. Vervolgens doe je het x een risicofactor, die dus hoger ligt bij de yes mister. Dan heb je het financiële plaatje compleet.

 

Ik denk dat als ik met een goede functionele specificatie een goede buitenlandse partij kies ik nog steeds wel iets goedkoper uit ben. Ook een partij in NL moet namelijk goed worden aangestuurd.

 

Ik las in een ander draadje dat jij online (mobiel) je projecten kan volgen. Met welke internet applicatie doe je dat?

Je moet het communicatie-issue echt niet onderschatten. Je kan niet even aan tafel gaan zitten en op een A4tje even snel duidelijk maken wat je wil.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 230 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.