• 0

Stelen website teksten

Ik ben een geregeld bezoeker van dit forum, en haal velen tips hiervandaan.

Als zelfstandige 1 van de weinige goede bronnen die ik heb kunnen vinden in de beperkte tijd die je hebt

1 van de tips was controleer je naam op Google, betreffende smet en dergelijke.

Tijdens deze controle stuitte ik op iets wel heel opzienbarends.

 

We hebben maanden gewerkt aan de juistheid van teksten voor de website.

Ik zelf heb de hele uitgebreide site gemaakt, die (even niet ter sprake) zelfs tot een IMO overkil aan informatie heeft geleid.

de teksten zijn echter wel in goede aarde gevallen bij de concurrenten

Zo goed dat ik tijdens mijn zoektocht naar eventuele vuilpraat, het volgende tegen kwam op de site van een concurrent

Uw (onze bedrijfsnaam) (onze beroepsgroep) kan u verder ...

 

Als ik zou weten dat ze onze teksten hebben overgenomen dan zou ik in eerste instantie direct willen handelen.

Echter heb ik toch in dubio gezeten. Op de site van een concurrent, staat nu gewoon dat ze voor deze werkzaamheden bij ons moeten zijn.

 

In ieder geval.

Veel klanten zullen hier overheen lezen, of onze bedrijfsnaam zal hun niet opvallen, ook zijn wij niet werkzaam in zijn regio, dus het lijkt mij het verstandigst dit aan te pakken.

Wat ik niet wil is een hoop tijd hierin stoppen en uiteindelijk de concurrent zijn website zien aanpassen met 3 zinnen, en ermee weg komen.

Als dat de gang van zaken is, dan wil ik er ook niet te veel tijd aan kwijt zijn.

 

Wat is in zulke situaties een beetje de gang van zaken.

Iemand al ervaringen gehad, die die met mij zou kunnen delen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste 1llusion,

 

welkom op HL. Leg om te beginnen een archief aan met screenshots en tekstbestanden van deze en JOUW website voor bewijslast. Doe dit vandaag, volgende week en zolang dat nodig blijft.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Juridisch gezien heb ik niet direct een antwoord klaar.

 

Maar wellicht kun je met hem in gesprek komen? Of een voorstel doen voor een andere tekst die van jouw hand afkomst, maar toch verschillend is? Een directe link met jouw eigen pagina laten maken? Als je eventueel de tekst herschrijft, laat dan wel vaak je eigen naam vallen.

 

Zoals een groot voetbalfilosoof eens zei, Ieder nadeel hep zn voordeel. Want het voordeel is natuurlijk wel zo, dat je in de zoekmachines, ondanks dat je op een andere pagina staat, gevonden wordt. Zo maak je van een bedreiging weer een kans.

 

Misschien is dit niet helemaal het antwoord wat je zocht, maar zie dit als een kans?

 

Veel succes ermee!

 

 

Makelaar - RMT, voor al uw vastgoed advies op Higher Level

Elke minuut dat je je drukt maakt om je verleden, gaat af van je toekomst

Link naar reactie
  • 0

Maak een screenshot van de bewuste website. Besef dat oude versies via Google cache of waybacksites opnieuw te vinden zijn. Stuur je concurrent een blafbrief waarin je stelt dat hij inbreuk maakt op je auteursrecht en dat hij de tekst binnen 24 uur van zijn website moet verwijderen. Maar vraag jezelf af of je een advocaat wil inhuren voor zoiets.

 

Dik kans dat de tekst snel aangepast wordt. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Allereerst natuurlijk alvast bedankt voor de reacties.

Ik heb ondertussen een redelijke hoeveelheid informatie bijeen gezocht.

 

Ik moet dit nog filteren, en verifiëren, maar kom tot de conclusie dat het betreffende bedrijf zich binnen de malafide omgeving van onze bedrijfstak bevindt.

Of het bedrijf zelf malafide is, daar heb ik totaal geen zicht op, zal ik met conculega's moeten bespreken, en hun oordeel hierover aanhalen, maar hij bevindt zich in ieder geval wel in een hoek waar veel malafide concurrenten zich ook bevinden.

 

Het begint mij dan ook steeds duidelijker te worden dat ik geenszins enige connectie wens te onderhouden.

bovenstaande advies van Ronbee moet ik dan ook niet willen opvolgen.

Dit advies werkt denk ik heel goed in situaties dat het bedrijf wel een in ieder geval positieve uitstraling zou hebben.

 

betreffende het advies van twabla.

Als andere stappen niets opleveren, dan zal ik dit zeker doen.

Doch vindt ik dat het bedrijf al heel lang heeft geprofiteerd van deze teksten, en dat daar ook wel een vergoeding tegenover mag staan. al is het maar een rectificatie die een half jaar op hun site moet staan

 

Ik vind mezelf heel vaag hier, maar wil geen positieve reclame uiten voor mijn bedrijf, en geen bedrijven zwartmaken, hoezeer ze het mischien verdienen.

Iik wil hier gewoon een goed advies verkrijgen, en ik verontschuldig mij dan ook voor de vaagheden.

 

Link naar reactie
  • 0

Juridisch gezien heb ik niet direct een antwoord klaar.

 

[*] Valt gewoon onder het auteursrecht. Dan moet je dus kunnen bewijzen dat het van jouw hand komt en het feit dat op zijn site jouw bedrijfsnaam er nog in staat maakt dat wel het meest aannemelijk.

[*] Maak dus niet alleen screenshots van jouw eigen pagina's maar ook screenshots van die van hem.

[*] Zoek eens naar complementerend bewijs. Gaat het om vrije recente teksten dan kan het zijn dat sommige van zijn pagina's in het cache-geheugen van Google nog op de oude versie staan en dat heeft ook meteen een datering. Je vindt die door in het Google zoekveld de hele url vanaf www. in te tikken, met daarvoor -daaraan vast- de opdracht "cache:". Wie weet kun ook op deze manier aantonen wie er het eerst was, al heb de schijn al behoorlijk mee :).

[*] Zijn de pagina's meer dan een half jaar oud (bijvoorkeur nog wat ouder) dan kun je ze wellicht ook terugvinden in de

Wayback Machine, link: http://www.archive.org/web/web.php.

 

 

Maar wellicht kun je met hem in gesprek komen? Of een voorstel doen voor een andere tekst die van jouw hand afkomst, maar toch verschillend is? Een directe link met jouw eigen pagina laten maken? Als je eventueel de tekst herschrijft, laat dan wel vaak je eigen naam vallen.

 

Tsja... of je de tekstschrijver van je concurrent wilt worden moet zelf weten.

Een link naar jou pagina kan natuurlijk nooit kwaad maar dat zal niet hun intentie zijn. Vaak je naam laten vallen heeft geen zin. Het zou niet alleen vreemd zijn (ook vanuit hun oogpunt), maar het levert je voor Google enkel op dat wanneer iemand op jouw naam zoekt, ook je concurrent in beeld komt. Links met jouw naam erin heb je ook niet nodig, want als je in Google al ergens hoog mee scoort dat zal het je eigen naam zijn.

 

.. Want het voordeel is natuurlijk wel zo, dat je in de zoekmachines, ondanks dat je op een andere pagina staat, gevonden wordt. Zo maak je van een bedreiging weer een kans.

 

Mwahh..

Het gaat erom dat ze je op je eigen pagina vinden. Nou is het zo dat Google het fenomeen "duplicate content" kent. Dit wil zeggen dat van pagina's die vrijwel identiek zijn er doorgaans maar eentje wordt getoond en dat is in principe de pagina die het eerst geïndexeerd is. De andere zie je dan alleen als je klikt op "Toon weggelaten resultaten...".

 

Daar zit echter lastige.

Want stel dat jouw pagina wel net iets ouder is, maar de Googlebot toch wat eerder langs kwam bij de pagina van je concurrent. Dan toch jouw pagina als het duplicaat gezien!

 

Wel aanpakken dus. Overigens denk ik dat een simpel briefje volstaat.

Je kunt ook overwegen (of dreigen) om bij Google een melding van duplicate content te doen. En ik geloof ook dat het mogelijk moet zijn om bij zijn host of provider melding te doen van schending van het auteursrecht. Ik ken i.e.g. voorbeelden (toevallig engels en australisch), maar dan van compleet geripte sites (tekst én design), die door de host zijn geblokkeerd.

 

Of daar en/of hier ook een wettelijke grondslag voor bestaat, weet ik niet.

 

Succes!

 

 

Otto

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Doch vindt ik dat het bedrijf al heel lang heeft geprofiteerd van deze teksten, en dat daar ook wel een vergoeding tegenover mag staan. al is het maar een rectificatie die een half jaar op hun site moet staan.

 

Je hebt blijkbaar genoeg vrijetijd en geld om een advocaat in te schakelen. Mijn advies: handel dit snel en kordaat af. Laat je concurrent weten dat je een gekopieerde tekts niet pikt, eis verwijdering maar verspil er verder geen tijd of geld aan. Vragen om een vergoeding is bluf. Als het ooit voor een rechter komt, krijg je slechts een symbolische vergoeding. Je kan immers geen schade aantonen.

 

Dus niet vastbijten. Blaffen en loslaten!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Ik heb hetzelfde meegemaakt. Tekstschrijver ingehuurd met mooie teksten op de website waaronder...

 

"Intensief of juist incidenteel. Precies zoals u het wenst."

 

Copy en paste dit maar in Google en het lijkt wel of ieder ICT bedrijf in Nederland deze tekst gekopieerd heeft. Er zitten er zelf bij die de halve site gekopieerd hebben.

 

Moet ik ze nou allemaal gaan aanschrijven? Geen zin in.

 

Mijn tip is om je te concentreren op het voorop lopen in plaats van op je achtervolgers. Zie het maar als een groot compliment!

Link naar reactie
  • 0

 

Moet ik ze nou allemaal gaan aanschrijven? Geen zin in.

 

Mijn tip is om je te concentreren op het voorop lopen in plaats van op je achtervolgers. Zie het maar als een groot compliment!

 

Bij mijn weten gaat het hier maar om een. Zou dus gewoon een briefje schrijven. Een schadevergoeding vragen is in ieder geval verspilde moeite. Even flink blaffen en het is klaar.

 

Het is overigens niet allen een compliment (zie mijn vorige post). Is de pagina nagenoeg identiek en je hebt een beetje pech met de indexatie dan zit die duplicate content je aardig in weg. Als je site erg actief is en die van je concurrent niet, dan zal dat risico wel meevallen. Is het andersom, dan is het risico groot. Immers hoe vaker je update des te vaker wordt je door de zoekrobots bezocht.

 

Zolang de concurrent jouw naam in de tekst laat staan maakt hij zich in mijn wel flink belachelijk. Als bezoeker van de site zou dan zelf wel geneigd zijn om dan ook eens het orgineel op te zoeken. Wat dat betreft kun het nog even laten staan, alvast je dossier vormen, om pas aan de bel te trekken zodra hij de naam heeft aangepast.

 

Mocht je overigens eisen dat hij die tekst er af haalt, stel dan wel (kwestie van bluffen) dat je geen genoegen neemt met een summiere aanpassing ervan. Het doel moet zijn dat je -in de geest van de auteurswet- niet meer als bron herkent kunt worden. Wat dat bluffen betreft, als je toch een brief stuurt, je zou er natuurlijk wel een factuurtje bij kunnen doen ;D.

 

 

Otto

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zit met hetzelfde als TimK. Als ik voor mijn softwarebedrijf teksten maak, staan ze binnen een maand bij zowat alle concurrenten. Gelukkig ben ik mijn eigen tekstschrijver, dus dan schrijf ik maar weer wat nieuws. Ach, zo ben ik altijd origineel, denk ik dan maar.

Het probleem is wel dat ze het zodanig veranderen dat het onderwerp dan wel helemaal hetzelfde is, maar de tekst een tikje anders...

Link naar reactie
  • 0

Ik raad je aan om een te kijken naar tracer.com.

Met Tracer kun je in de gaten houden of je content gekopieerd wordt en wanneer; wellicht handig om nu toe te voegen en vanaf nu je bezoekers in de gaten te houden.

 

Iemand hierboven schreef dat webkopieen via " waybackmachine" opvraagbaar zijn, maar ik wil erop wijzen dat het voorkomt dat niet alle pagina's gearchiveerd worden of leesbaar zijn. Er zijn ook zgn. Website-rippers; deze maken kopieen van de website, en zorgen ervoor dat-ie offline te bekijken is (ik ben overigens geen IT-expert en weet er verder niet zoveel van).

 

Je kunt ook eens kijken bij copyscape of copyscrape.com; deze software vindt kopieen van webteksten op internet.

 

En als jij teksten hebt laten schrijven door een buro, dan heb je vast nog wel concepten of een rekening van je tekstburo; je kunt daarmee ook aantonen dat teksten in jouw opdracht zijn geschreven.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Sebastiaan,

 

Ik heb je hele website doorzocht, maar niet kunnen ontdekken van WIE die teksten eigenlijk zijn. Er is geen enkele verwijzing naar de eigenaar van de website, rechtsvorm, inschrijving of wat dan ook. Om contact te maken kan ik een 0800 nummer bellen, of een contact formulier invullen. Bovendien bevinden er zich in de teksten nogal wat grammaticale- en spelfouten :-\.

 

Naar mijn bescheiden idee is het eerste teken van betrouwbaarheid van een ondernemer, dat ik weet wie hij is, hem kan bellen en als ik het niet naar mijn zin hem hem over de toonbank te trekken. Anonimiteit voorkomt dat, maar voorkomt tevens dat ik weet van Wie ik iets vermeend zou stelen.

 

Begin daarom met een duidelijke disclaimer, waarin staat dat er op de content copyright rust en aan wie dat toebehoort, dat maakt je zaak een stuk sterker.

 

Henk

 

 

Link naar reactie
  • 0

Heh...ik zag vandaag in mijn statistieken opeens bezoekers van een website komen die ik niet kende. Even gekeken, en geen enkele link naar mijn wbsite. Toen ik wat verder keek bleek er niet alleen twee pagina's compleet te zijn overgnomen, maar zelfs het script van mijn statistiekensite stond er nog in!

 

Dus even een mailtje gestuurd met de eis de teksten vandaag nog te verwijderen. Krijg ik deze briljante email terug:

weet niet waar je het over heb zal als ik thuis ben wel kijken

en als je niet wildat men het jat beveilig je paginas dan ben je er van af

Link naar reactie
  • 0
Wat moet je nou met zo iemand ;D

 

Tsja - het wordt zo te zien 'a battle of wits': even het volgende je kunt html versleutlen dan is de borncode niet zicht baar en copieer beveilging er op gaan zetten maar je gaat nu dreigen me tje faktuur en hosting hostingparty ben ik zelf dus weet neit wat je wil berijken als je normaal kan doen kan ik overwegen om de teksten aante passen

 

;)

Link naar reactie
  • 0

even het volgende je kunt html versleutlen dan is de borncode niet zicht baar en copieer beveilging er op gaan zetten maar je gaat nu dreigen me tje faktuur en hosting hostingparty ben ik zelf dus weet neit wat je wil berijken als je normaal kan doen kan ik overwegen om de teksten aante passen

Inderdaad, op zich getuigd het van veel zelfinzicht dat hij de teksten jat... Misschien kun je hem een paar HL tekstschrijvers aanbevelen? ;D

Link naar reactie
  • 0

Misschien moet je doen wat zakelijk gezien 'normaal' is en een factuur sturen voor afgenomen diensten!? Hij heeft inmiddels voldoende aangegeven dat hij (gratis) jouw teksten kopiëren een goede gang van zaken vindt, maar dat houdt natuurlijk geen stand.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Hij heeft inmiddels voldoende aangegeven dat hij (gratis) jouw teksten kopiëren een goede gang van zaken vindt, maar dat houdt natuurlijk geen stand.

 

Hij denkt dat hij dat gewoon mag doen omdat er geen copyright melding op mijn website staat... ;)

 

Ik heb hem net aangeraden even te zoeken naar 'auteursrecht' en als dat niks oplevert gaat er een mailtje naar zijn host, waar hij als reseller van fungeert.

Link naar reactie
  • 0

Kun je zijn bezoek en download-activiteiten soms ook herleiden tot jouw vermelding op Higherlevel?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Kun je zijn bezoek en download-activiteiten soms ook herleiden tot jouw vermelding op Higherlevel?

 

Nee, hij is op mijn site terecht gekomen door te Googlen op 'webdevelopment'. Ik kan in mijn statistieken precies zien wanneer hij wat heeft gedaan, en zelfs dat hij op zijn eigen PC een preview van zijn jatwerk heeft bekeken (url = C:\Documents and Settings/etcetera).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 279 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.