• 0

Problemen met productcontrole

Wij verkopen elektrotechnische producten via internet. Sommige producten kopen wij in Europa, sommige producten halen we uit China.

 

Nu hebben wij een controle gehad van de VWA, zij hebben enkele producten bij ons gekocht en hebben deze aan tests onderworpen. Nu blijken enkele producten volgens de VWA niet te voldoen aan alle normen en krijgen wij absurd hoge boetes opgelegd. Dat terwijl dezelfde producten en producten die véél slechter zijn dan onze producten ook gewoon bij de bouwmarkten, supermarkten en grote e-commerce retailers worden verkocht (al jaaaaaren en één jaar na onze controle nog steeds).

 

Wij proberen met de VWA naar een oplossing te zoeken, maar niemand kan of wil ons daarmee helpen. Het enige wat ze doen is boetes sturen en met absurde eisen komen. Tevens lijken grote Europese fabrikanten samen met de VWA belachelijk hoge producteisen door te voeren om de markt te beschermen tegen nieuwkomers.

 

Wij hebben al één beroepsprocedure lopen, maar moeten er op korte termijn nog één opstarten.Voor de korte termijn zijn wij op zoek naar andere ondernemers met dezelfde problemen of ervaringen. Tevens zijn we op zoek naar een jurist die ons kan helpen.

 

Voor de langere termijn zijn we op zoek naar een duurzamere oplossing. De enige oplossing die wij nu zien is alleen in Nederland inkopen, want dan klopt de VWA aan bij de leverancier. Maar dat is precies wat de grote Europese fabrikanten willen en wat onze concurrenten niet doen. (Het zou onze producten tot twee keer zo duur maken)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik denk dat de meeste mensen wel beter weten Rick. Klinkt leuk maar de kracht van de lobby is meestal onweerstaanbaar en dat zien we vervolgens elke keer weer terug in de wet en regelgeving.

 

 

Maar dat is wel off topic, Paul. Ook al heb je dan gelijk.

 

In mijn voorbeeld heb ik Chint aangehaald, dit is het adres van Chint hoofdgroep.

CHINT High-tech Industrial Zone,North Baixiang, Wenzhou,Zhejiang Province,P.R.C

 

Deze fabrikant maakt ook goedgekeurde producten voor NL, in dat opzicht kan ook een branche organisatie of een norm dat niet tegenhouden.

 

Het gaat in dit topic waarschijnlijk om parallel-import van producten, waarvoor Chint waarschuwt op de site.

 

Waarom TS beboet is, is nog niet duidelijk, ik heb een voorbeeld aangegeven wat er de reden van kan zijn.

Het kan om een heel ander product gaan.

 

En het product hoeft idd. niet onveilig te zijn, maar waarom risico's lopen.

 

Verkoop een product wat voor de NL markt is goedgekeurd, en als je de juiste goedkeuringsrapporten bezit, doe je niks verkeerd.

 

Ik heb nog wel even gezocht op de site van VWA en vond dit artikel.

Link naar reactie
  • 0

Wellicht wat bruikbare informatie. Dat mag de markt hier bepalen ;D

 

Bij controles zie ik nogal eens dat het op twee zaken misloopt. Of het product mankeert iets (is niet veilig (genoeg)) EN/OF de administratieve kant is niet voor elkaar. Laat me dat toelichten.

 

Neem zoiets banaals als een simpele plafondlamp . In NL maak je die gewoonlijk vast aan de centraaldoos in het plafond. Die heeft twee M4 moeren en met twee M4 boutjes zet je die lamp vast. Draadjes uit de centraal doos vissen en fitting aansluiten. Kind kan de was doen. Maar bij veel lampen zitten de openingen voor de boutjes op de verkeerde plek. En kijk je in de montagehandleiding, dan zie je daar een snoertje uit een gat in het plafond komen??? En de lamp moet je dan aansluiten door te boren en te schroeven in het plafond??? Bovendien lopen in het plafond allerlei elektriciteitsbuizen. Dus daarin boren in niet echt verstandig. Als je al een Nederlandstalige handleiding krijgt. Als je hier als importeur dus niet op let, en niet zorgt voor een NL instructie hoe je in NL veilig aan kan sluiten, loop je het risico op problemen.

 

Bij import, moet iedere importeur dezelfde zaken regelen en dezelfde stukken kunnen overleggen. Bijvoorbeeld de documenten waar ik al eerder over schreef: technisch dossier, testrapporten, verklaring van overeenstemming voor de CE-markering, etc. Immers, iedere importeur (ook een parallelimporteur) moet zich ervan vóóraf van overtuigen dat het product aan de Europese regels voldoet. Een goede fabrikant biedt deze stukken uit zichzelf al aan zijn nieuwe Europese afnemer aan. Maar wat moet ik dan met een reactie zoals ik die (vandaag nog) ontving: "Mijn excuses voor de vertraagde reactie mijnerzijds, het duurde erg lang voordat wij de benodigde informatie kregen van de fabrikant in de U.S." ?? Kortom, als een ondernemer de dingen zelf niet wil of niet kan regelen, loopt hij een risico op afkeuring. Dan is het misschien verstandiger om maar niet zelf te importeren. Ik bedoel maar: je kunt wel een rijbewijs hebben, maar als je het aan Oom agent niet kunt tonen, ben je gloeiend de sigaar.

 

 

Ik ben werkzaam bij de NVWA. Ik reageer in dit forum echter op persoonlijke titel en voor eigen verantwoording. De NVWA kan op geen enkele wijze aansprakelijk worden gesteld voor mijn reacties.

Link naar reactie
  • 1

Bij controles zie ik nogal eens dat het op twee zaken misloopt. Of het product mankeert iets (is niet veilig (genoeg)) EN/OF de administratieve kant is niet voor elkaar. Laat me dat toelichten.

 

Dar zit nu net het probleem. Lees hieronder wat ik op jullie site tegenkom:

Hoe kan ik als ondernemer de VWA laten zien dat mijn product veilig is, als er geen specifieke producteisen zijn?

 

De Richtlijn Algemene Productveiligheid (RAPV) stelt geen specifieke, essentiële eisen maar hanteert het beginsel van het algemeen veiligheidsvereiste. Daarmee wordt de richtlijn een vangnet, waarin alle consumentenproducten zijn opgenomen waarvoor geen specifieke regelgeving geldt.

 

Het algemeen veiligheidsvereiste houdt in dat de betrokken producent moet kunnen aantonen, aan welke normensystematiek zijn product voldoet, en waarom dat voldoende is om het tot een veilig product te maken. Dit moet tevens toetsbaar zijn voor derden. Dat wil zeggen dat de bronnen waaruit hij put na te trekken moeten zijn en een zo breed mogelijk maatschappelijk draagvlak moeten hebben.

 

Daarmee stellen jullie qua documentatie dezelfde eisen aan kleine ondernemers als aan grote. Vooral het puntje documentatie stoort dan nogal, zoals TS kun je een prima product importeren, maar als je geen duizenden euro's aan testen en adviesbureaus (of zelf alle EN en NEN normen even doornemen) hebt uitgegeven kan de VWA gewoon boetes opleggen omdat ze toch echt vonden dat er wat mistte in de papier-reutel. En mocht je 10 verschillende items willen importeren heb je zomaar ineens 10 keer dezelfde papierberg. En ja, zie hier genoeg zooi vertrekken waarvan wel alle documentatie op orde lijkt terwijl het product van ellende uit elkaar valt. Gezond verstand heeft vaak een grotere waarde dan welk formuliertje dan ook, maar gezond verstand past niet zo goed in een mapje.

 

Als een product onveilig is mag (en moet) het van mij zo snel mogelijk uit de handel, maar als er een niet gespecificeerde test uit de documentatie mist....

Link naar reactie
  • 0

Lampje zegt: "Neem zoiets banaals als een simpele plafondlamp . In NL maak je die gewoonlijk vast aan de centraaldoos in het plafond. Die heeft twee M4 moeren en met twee M4 boutjes zet je die lamp vast. Draadjes uit de centraal doos vissen en fitting aansluiten. Kind kan de was doen. Maar bij veel lampen zitten de openingen voor de boutjes op de verkeerde plek. En kijk je in de montagehandleiding, dan zie je daar een snoertje uit een gat in het plafond komen??? En de lamp moet je dan aansluiten door te boren en te schroeven in het plafond??? Bovendien lopen in het plafond allerlei elektriciteitsbuizen. Dus daarin boren in niet echt verstandig. Als je al een Nederlandstalige handleiding krijgt. Als je hier als importeur dus niet op let, en niet zorgt voor een NL instructie hoe je in NL veilig aan kan sluiten, loop je het risico op problemen. "

 

Hoe komt het dan dat ik bij het kopen van lampen in diverse grote winkelketens waaronder ook een blauw gele bijna nooit een lamp kan vastzetten met de normale boutjes. Altijd past er maar eentje. Wordt het niet tijd dat we in Nederland met universelere centraaldozen gaan werken om dit probleem te tackelen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik bedoel maar: je kunt wel een rijbewijs hebben, maar als je het aan Oom agent niet kunt tonen, ben je gloeiend de sigaar.

 

Weer niet altijd. >;( Sommige agenten geven de gelegenheid om het nog op te kunnen gaan halen. Of misschien de volgende dag op het bureau te laten tonen.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoe komt het dan dat ik bij het kopen van lampen in diverse grote winkelketens waaronder ook een blauw gele bijna nooit een lamp kan vastzetten met de normale boutjes. Altijd past er maar eentje. Wordt het niet tijd dat we in Nederland met universelere centraaldozen gaan werken om dit probleem te tackelen?

 

 

 

Herman,

 

Centraadozen zijn universeel, alleen de lampfabrikanten passen hun producten niet aan, aan de centraaldozen in NL.

 

Prachtige armaturen, mooie slank balkje om tegen de centraaldoos aan te schroeven, blijf je toch nog aan weerszijden een aantal cm. van de centraaldoos zien.

Of mooie ronde units, die net iets kleiner zijn dan de centraaldoos, zie je vier leleijke hoekjes van de centraaldoos.

 

En dat staat nergens in de gebruiksaanwijzing hoe hiermee om te gaan.

 

En soms zit je idd. met het gevaar om in buizen te boren, of net in de buurt van de rand die vervolgens afbrokkelt. >:(

Link naar reactie
  • 0

Hoe komt het dan dat ik bij het kopen van lampen in diverse grote winkelketens waaronder ook een blauw gele bijna nooit een lamp kan vastzetten met de normale boutjes. Altijd past er maar eentje. Wordt het niet tijd dat we in Nederland met universelere centraaldozen gaan werken om dit probleem te tackelen?

Inderdaad Herman, Wat toevallig. Ik heb onlangs deze lamp gekocht in een grote Bouw Markt en zelf opgehangen.

Hiervoor moest ik twee grote gaten boren. Ik wist niet dat daar een voorschrift voor was. Ik ken ook niet de tekentjes op de doos. Misschien kan Lampje deze verklaren. Bij het beton boren (gaat echt zwaar) kon ik dus wellicht de leiding raken. Maar was dat zo dan zou ik de schuld echt bij mezelf zoeken. Waar ik boor, is mijn risico. De stroom was eraf, maar ik denk ook dat de leidingen hoger in een betonnen plafond liggen.

hanglamp.thumb.JPG.1ee1558dc1534bd3cc91f1a9b4be114f.JPG

Link naar reactie
  • -1

Maak jij als consument verschil in de producten die je koopt?

 

Ben jij bereid meer risico te aanvaarden als producten van een kleine importeur afkomstig zijn dan wanneer ze van een multinational komen? En hoe denk je dat de NL samenleving daarnaar kijkt?

Frans, mij als consument maakt het echt geen bal uit of er een m3 papiertjes zijn ingevuld over een product of niet. Het moet gewoon goed zijn en werken.

Link naar reactie
  • 0

Lijkt soms hier op het forum wel of er een groepje ambtenaren is die met hand en tand hun eigen werkwijzes en toko's staan te verdedigen. Het ligt blijkbaar gevoelig allemaal. De vraag is echter, wat doen al deze ondernemers in spe op dit forum terwijl wij hun salaris betalen om alles makkelijker in plaats van gecompliceerder te maken?

 

Al de regel verdedigers zouden eens een maandje verplicht met een producent/importeur mee moeten werken. Kijken of ze de nut en noodzaak er dan nog van inzien. Ik denk dat 90% zo in het vuilnisbakje kan.

Link naar reactie
  • 0

Al de regel verdedigers zouden eens een maandje verplicht met een producent/importeur mee moeten werken. Kijken of ze de nut en noodzaak er dan nog van inzien. Ik denk dat 90% zo in het vuilnisbakje kan.

 

Zolang er consumenten zijn die hun hond in de wasmachine doen, leveranciers aanklagen dat de koffie 3° te heet is waardoor ze brandwonden hebben en er alles aan doen om iedere situatie uit te buiten voor eigen voordeel houden we als consumenten zelf de regeltjescultuur in stand. De schuld ligt niet bij de overheid maar bij de consument.

 

En niet zeggen dat dat alleen maar in Amerika is, want dat is helaas niet zo. Kijk voor de gezelligheid eens wat afleveringen van de rijdende rechter bijvoorbeeld

Link naar reactie
  • 1

Al de regel verdedigers zouden eens een maandje verplicht met een producent/importeur mee moeten werken. Kijken of ze de nut en noodzaak er dan nog van inzien. Ik denk dat 90% zo in het vuilnisbakje kan.

 

Zolang er consumenten zijn die hun hond in de wasmachine doen, leveranciers aanklagen dat de koffie 3° te heet is waardoor ze brandwonden hebben en er alles aan doen om iedere situatie uit te buiten voor eigen voordeel houden we als consumenten zelf de regeltjescultuur in stand. De schuld ligt niet bij de overheid maar bij de consument.

 

En niet zeggen dat dat alleen maar in Amerika is, want dat is helaas niet zo. Kijk voor de gezelligheid eens wat afleveringen van de rijdende rechter bijvoorbeeld

 

Sorry maar dat is nu precies wat ik bedoel en jij niet ziet. Het zijn de regeltjes die dit soort onzinnige situaties laten ontstaan. Indien er geen wettelijke grond zou zijn te vinden om voor elke ingegroeide teennagel de producent of leverancier aan te klagen dan zouden de mensen met een andere gedachte produkten gebruiken en als er iets fout gaat als eerste naar zich zelf kijken.

 

Het is een vorm van vertroeteling en afhankelijkheids cultuur waar vadertje staat voor alle ongemakken die het arbeidersvolk kan overkomen op de kapitalistische ondernemers probeert af te schuiven. Sorry maar dit is niet mijn beeld van hoe de zaken horen geregeld te zijn. Ik zie liever een rechter die zegt: ja domkop, had je toch even beter na moeten denken. In plaats van; laten we elk woord ontleden en elke kans aangrijpen de producent of importeur voor mijn domheid aansprakelijk te stellen.

 

Ik begrijp dan ook niet goed welk standpunt je probeert te verdedigen.

 

Tonino: Mijn excuus!! Kneus had REUS moeten zijn!! Ik maak het goed!

Link naar reactie
  • 0

Ben jij bereid meer risico te aanvaarden als producten van een kleine importeur afkomstig zijn dan wanneer ze van een multinational komen? En hoe denk je dat de NL samenleving daarnaar kijkt?

 

De Nederlandse samenleving denkt alleen maar aan 'zolang het goedkoper kan, waarom niet?'

Vaak denkt men niet eens aan eventuele risico's of neemt men die voor lief.

 

 

Ik heb ook genoeg huishoudelijke artikelen uit China. Ik heb daar o.a. mijn mobiele telefoon, fohn en rijstkoker gekocht. Maakt het mij iets uit dat er eventueel iets mis mee kan zijn? Helemaal niets.

 

Wat mij wel zou intresseren is of mijn wasmachine veilig genoeg is, die staat immers in de badkamer en zou mij kunnen elektrocuteren als ik uit de douche kom. Om die reden koop ik dus ook een wasmachine in Nederland en wel een van een dure multinational.

 

Overwegingen maken daar gaat het naar mijn idee om.

Men doet vaak alsof 'de consument' debiel is (voor een deel zal dat ook wel waar zijn) maar in deze vertruttelingsstaat moet men ook eens de mens zelf hun hersens laten gebruiken. Ik kies zelf wel of ik in China rattenvlees op straat koop dat de hele dag ongekoeld bij 40 graden in de zon heeft gelegen of dat ik bij een chique restaurant ga eten dat alle hygiene-eisen op en top voor elkaar heeft.

Link naar reactie
  • 0

Hoe komt het dan dat ik bij het kopen van lampen in diverse grote winkelketens waaronder ook een blauw gele bijna nooit een lamp kan vastzetten met de normale boutjes. Altijd past er maar eentje. Wordt het niet tijd dat we in Nederland met universelere centraaldozen gaan werken om dit probleem te tackelen?

Inderdaad Herman, Wat toevallig. Ik heb onlangs deze lamp gekocht in een grote Bouw Markt en zelf opgehangen.

Hiervoor moest ik twee grote gaten boren. Ik wist niet dat daar een voorschrift voor was. Ik ken ook niet de tekentjes op de doos. Misschien kan Lampje deze verklaren. Bij het beton boren (gaat echt zwaar) kon ik dus wellicht de leiding raken. Maar was dat zo dan zou ik de schuld echt bij mezelf zoeken. Waar ik boor, is mijn risico. De stroom was eraf, maar ik denk ook dat de leidingen hoger in een betonnen plafond liggen.

 

 

Klopt. Bij betonvloeren waarin de dozen vooraf zijn ingegoten in de kanaalplaten steken de buizen omhoog en gaan pas circa 15 hoger overdwars. Dus hier is het probleem in de buyis te boren er niet.

 

 

Nederland is een van de weinige landen, waar alle leidingen naar een centraal punt in het plafond lopen. De meeste landen hebben de verbindingen onderling tussen de contactdozen in de muur zitten en loopt er slechts een enkele pijp naar het lichtpunt. Dan heb je dus geen last van de gatafstand van de lampen. 50 jaar geleden was dit in Nederland ook zo. (om draad te besparen is dit overigens een veel beter systeem)

Als alle lampfabrikanten overigens ook de bevestiging dmv het haakje in het midden van de centraaldoos zouden benutten was het probleem ook opgelost, maar goed.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb onlangs deze lamp gekocht in een grote Bouw Markt en zelf opgehangen.

Hiervoor moest ik twee grote gaten boren. Ik wist niet dat daar een voorschrift voor was. Ik ken ook niet de tekentjes op de doos. Misschien kan Lampje deze verklaren.

 

Hallo beste Brood,

 

De tekens, van links naar rechts:

 

1- Alleen binnenshuis gebruiken

2- der Grüne Punkt - niet in NL van toepassing

3- De lamp is dubbel geïsoleerd

4- Geschikt voor montage op normaal brandbare oppervlakken (meer info op pag. 13)

5- De CE-markering (meer info)

6- Het kca-logo

 

 

Enne...pas je op met boren in een plafond. Zeker in de buurt van een centraaldoos. De leidingen liggen vaak ondieper dan je denkt.

 

Ik ben werkzaam bij de NVWA. Ik reageer in dit forum echter op persoonlijke titel en voor eigen verantwoording. De NVWA kan op geen enkele wijze aansprakelijk worden gesteld voor mijn reacties.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ook genoeg huishoudelijke artikelen uit China. Ik heb daar o.a. mijn mobiele telefoon, fohn en rijstkoker gekocht. Maakt het mij iets uit dat er eventueel iets mis mee kan zijn? Helemaal niets.

 

Nou, als het jou niet uitmaakt dat je huis afbrandt... Succes ermee.

 

koker.thumb.JPG.1b469c5914067915895d06a53f90c2bb.JPG

Ik ben werkzaam bij de NVWA. Ik reageer in dit forum echter op persoonlijke titel en voor eigen verantwoording. De NVWA kan op geen enkele wijze aansprakelijk worden gesteld voor mijn reacties.

Link naar reactie
  • 0

Nou, als het jou niet uitmaakt dat je huis afbrandt... Succes ermee.

 

Wat flauw. Alsof alle producten die uit China komen maar niet aan de Nederlandse eisen voldoen troep is ::)

Je moet gewoon goed weten van wie je de producten koopt en wat je wel en niet moet kopen, dat is mijn punt.

 

Onderstaand voorbeeld ging het over een waterkoker die wel aan de Nederlandse wetgeving voldoet. Je kan het natuurlijk zo zwart/wit maken als je zelf wilt :P

 

 

REGIO - In Odijk heeft vanochtend brand gewoed in een woning aan de Singel. De oorzaak was een drooggekookte waterkoker.

 

De bewoners konden het vuur zelf blussen. Uit voorzorg was de brandweer uit Werkhoven, Bunnik en Zeist massaal uitgerukt.

 

 

Nederland verandert langzaam naar Amerikaans idee waarbij de fabrikant van een magnetron nadrukkelijk moet vermelden dat kinderen en dieren niet in het apparaat gestopt mogen worden, ook niet als ze teveel geluid maken of vervelend zijn.

Link naar reactie
  • 0

Wat flauw. Alsof alle producten die uit China komen maar niet aan de Nederlandse eisen voldoen troep is ::)

Je moet gewoon goed weten van wie je de producten koopt en wat je wel en niet moet kopen, dat is mijn punt.

 

Onderstaand voorbeeld ging het over een waterkoker die wel aan de Nederlandse wetgeving voldoet. Je kan het natuurlijk zo zwart/wit maken als je zelf wilt :P

 

 

REGIO - In Odijk heeft vanochtend brand gewoed in een woning aan de Singel. De oorzaak was een drooggekookte waterkoker.

 

De bewoners konden het vuur zelf blussen. Uit voorzorg was de brandweer uit Werkhoven, Bunnik en Zeist massaal uitgerukt.

 

 

Nederland verandert langzaam naar Amerikaans idee waarbij de fabrikant van een magnetron nadrukkelijk moet vermelden dat kinderen en dieren niet in het apparaat gestopt mogen worden, ook niet als ze teveel geluid maken of vervelend zijn.

 

Vraagje: hoe weet jij dat die waterkoker wel aan de eisen voldeed? Dat lees ik nergens.

 

Het is gewoon te voorzien/verwachten dat mensen wel eens vergeten een waterkoker te vullen voordat ze het aanzetten. Daar moet een fabrikant dus rekening mee houden. En staat dus ook in de Europese normen 60335-1 en 60335-2-15.

 

De eerste norm heeft betrekking op alle huishoudelijke elektrische toestellen, de tweede in het bijzonder op toestellen voor verwarming van vloeistoffen. De eisen luiden onder meer: "19.1 Abnormal operation: Appliances shall be constructed so that the risk of fire, mechanical damage impairing safety or protection against electric shock as a result of abnormal or careless operation, is obviated as far as is practicable. (...) For kettles, compliance is also checked by the test of 19.101. 19.101: (...) The thermal cut-out is rendered inoperative and the kettle is operated empty (...). During the test, any flames shall be kept within the enclosure of the kettle. After the test, live parts shall not be accessible".

 

Er mogen dus zeker geen vlammen uit de waterkoker komen!

 

Wat is de bron van het bericht waar je naar verwijst?

 

 

Ik ben werkzaam bij de NVWA. Ik reageer in dit forum echter op persoonlijke titel en voor eigen verantwoording. De NVWA kan op geen enkele wijze aansprakelijk worden gesteld voor mijn reacties.

Link naar reactie
  • 0

Daar ging het mij niet om, waar het om gaat is dat er ook best wel eens iets fout kan gaan met een product dat wel aan de normen voldoet. U/Je doet net alsof alle producten die niet aan de Nederlandse normen voldoen bij voorbaat levensgevaarlijk zijn.

 

Alsof mijn huis af zal branden van een paar (kwalitatief zeer degelijke) apparaten van Chinese makelaardij ;) ik heb zelf mijn onderzoek in China gedaan en weet dus heel goed wat en van welke kwaliteit ik daar gekocht heb. Niet alles is zo zwart/wit als u doet voorkomen.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Je moet gewoon goed weten van wie je de producten koopt en wat je wel en niet moet kopen, dat is mijn punt.

 

 

Precies ook mijn punt! Helaas zijn er soms mensen die maar wat doen (inkopen) en dan boos worden als ze op de overtreding gewezen worden...

Ik ben werkzaam bij de NVWA. Ik reageer in dit forum echter op persoonlijke titel en voor eigen verantwoording. De NVWA kan op geen enkele wijze aansprakelijk worden gesteld voor mijn reacties.

Link naar reactie
  • 0

 

Je moet gewoon goed weten van wie je de producten koopt en wat je wel en niet moet kopen, dat is mijn punt.

 

 

Precies ook mijn punt! Helaas zijn er soms mensen die maar wat doen (inkopen) en dan boos worden als ze op de overtreding gewezen worden...

 

U veranderde de context. Uw punt is absoluut de mijne niet.

 

De verantwoordelijkheid moet meer bij de consument komen te liggen.

 

Het is net de overheid in het algemeen; een grondwet is noodzakelijk maar men is volledig doorgeslagen in het invoeren van onnodige regels.

 

Misschien is het een goed idee om eens zelf naar China te reizen voor lange duur, dan begrijpt u misschien wat ik bedoel met de consument meer zelf laten nadenken.

Link naar reactie
  • 0

De verantwoordelijkheid moet meer bij de consument komen te liggen.

 

Het is net de overheid in het algemeen; een grondwet is noodzakelijk maar men is volledig doorgeslagen in het invoeren van onnodige regels.

 

Misschien is het een goed idee om eens zelf naar China te reizen voor lange duur, dan begrijpt u misschien wat ik bedoel met de consument meer zelf laten nadenken.

 

Kan je dit verder uitleggen, zonder dat ik zelf naar China toereis.

Er zijn voorbeelden te noemen waarin een consument gemakshalve snel naar een rechter toestapt, maar of een rechter dan altijd de consument gelijk geeft, is de vraag, en die voorbeelden ken ik ook.

 

Maar zonder je aan te willen vallen, wat bedoel je ermee.

 

Link naar reactie
  • 0

Waar het denk ik op neer komt Rick, is dat in 9 van de 10 gevallen dat regeltjes die ingevoerd worden pas op het moment ten tonele komen als bijna alle nederlandse en europese bedrijven hier al aan voldoen. Het is de lobby die er dan op aanstuurd om zo de regelgeving, hoe goed bedoeld ook, te gebruiken als verkapte concurrentie vervalsing en markt bescherming.

 

Hetzelfde fenomeen zie je bijvoorbeeld in de Auto industrie.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 246 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.