• 0

Problemen met productcontrole

Wij verkopen elektrotechnische producten via internet. Sommige producten kopen wij in Europa, sommige producten halen we uit China.

 

Nu hebben wij een controle gehad van de VWA, zij hebben enkele producten bij ons gekocht en hebben deze aan tests onderworpen. Nu blijken enkele producten volgens de VWA niet te voldoen aan alle normen en krijgen wij absurd hoge boetes opgelegd. Dat terwijl dezelfde producten en producten die véél slechter zijn dan onze producten ook gewoon bij de bouwmarkten, supermarkten en grote e-commerce retailers worden verkocht (al jaaaaaren en één jaar na onze controle nog steeds).

 

Wij proberen met de VWA naar een oplossing te zoeken, maar niemand kan of wil ons daarmee helpen. Het enige wat ze doen is boetes sturen en met absurde eisen komen. Tevens lijken grote Europese fabrikanten samen met de VWA belachelijk hoge producteisen door te voeren om de markt te beschermen tegen nieuwkomers.

 

Wij hebben al één beroepsprocedure lopen, maar moeten er op korte termijn nog één opstarten.Voor de korte termijn zijn wij op zoek naar andere ondernemers met dezelfde problemen of ervaringen. Tevens zijn we op zoek naar een jurist die ons kan helpen.

 

Voor de langere termijn zijn we op zoek naar een duurzamere oplossing. De enige oplossing die wij nu zien is alleen in Nederland inkopen, want dan klopt de VWA aan bij de leverancier. Maar dat is precies wat de grote Europese fabrikanten willen en wat onze concurrenten niet doen. (Het zou onze producten tot twee keer zo duur maken)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

 

De verantwoordelijkheid moet meer bij de consument komen te liggen.

 

Misschien is het een goed idee om eens zelf naar China te reizen voor lange duur, dan begrijpt u misschien wat ik bedoel met de consument meer zelf laten nadenken.

 

Ik quote maar even selectief...,

begrijp ik nou goed dat u de verantwoordelijkheid voor het invoeren en verkopen van alleen maar veilige producten bij de consument wil neerleggen?

 

De wetgever denkt daar duidelijk anders over. Die wil een hoog veiligheidsniveau voor de consument en heeft de verantwoordelijkheid ondubbelzinnig neergelegd bij de leverancier.

 

Maar misschien bedoelt u het anders of ik begrijp het niet. Graag een toelichting.

CE-markering-handboek_handelsondernemingen.pdf

Ik ben werkzaam bij de NVWA. Ik reageer in dit forum echter op persoonlijke titel en voor eigen verantwoording. De NVWA kan op geen enkele wijze aansprakelijk worden gesteld voor mijn reacties.

Link naar reactie
  • 0

begrijp ik nou goed dat u de verantwoordelijkheid voor het invoeren en verkopen van alleen maar veilige producten bij de consument wil neerleggen

 

Nee dat doet u niet. Ik zeg alleen dat de consument best wat meer verantwoordelijkheid mag krijgen, niet dat ze alle verantwoordelijkheid moeten krijgen.

 

Paul heeft grotendeels verwoord wat ik met het bovenstaande wilde zeggen.

 

Een bepaalde minimum norm voor veiligheid is nodig en ook goed om consumenten te beschermen echter 9 van de 10 regels zijn voortkomend uit marktbescherming en winstbejag. De grap is dat de consument hier soms indirect de dupe van is, maargoed daar wil ik niet te diep op ingaan.

 

Daarnaast vind ik de vertroeteling van de Nederlandse consument een lachertje worden. Een grappig voorbeeld:

Stichting Ik Kies Bewust stimuleert gezondere voeding in Nederland en heeft daarbij twee uitgangspunten. Allereerst wordt de consument, door een eenvoudig herkenbaar logo, geholpen om gezondere keuzes te maken...

Is men tegenwoordig al te dom om hier zelf over na te denken? Nee, volg het eenvoudige logo maar wij helpen u wel met nadenken :P dit is natuurlijk slechts één van de honderdduizend voorbeelden. Over 10 jaar is de gemiddelde consument afgedropen tot het niveau "ik stopte mijn baby in de oven want op de stikker stond alleen dat huisdieren er niet in mochten".

 

Maargoed, ik laat het van mijn kant hier maar bij zitten. Laten we het erop houden dat ik veel frustraties heb over de incompetentie van de Nederlandse overheid, dit is zonde en jammer want dit land kan gewoon zoveel beter.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.