• 0

Innovatie in Nederland ? Veiligheid troef ! (onderzoek & discussie!)

Op Marketingfacts vond ik een leuk artikel over innovatie in Nederland

 

Je vind hem hier http://www.marketingfacts.nl/berichten/20090410_innovatie_in_nederland_veiligheid_troef/

 

http://static.slidesharecdn.com/swf/ssplayer2.swf?doc=hypotheseninnovatieinnederlandveiligheidtroefversie10hypothesen-090408091135-phpapp02&rel=0&stripped_title=hypothesen-innovatie-in-nederland-veiligheid-troef-versie-10-hypothesen

 

Bron: www.marketingfacts.nl

 

Innovatiebureau Six Fingers sprak met 21 innovatie professionals 21 innovatie professionals over hun visie op innovatie. De resultaten zijn samengevat in 10 hypothesen, die samen een beeld schetsen van hoe organisaties in Nederland innoveren

 

Sterke innovaties

De organisaties die wij spraken doen het gemiddeld niet slecht qua innovatie. Veel vinden innovatie erg belangrijk en kunnen moeiteloos minstens twee eigen innovaties uit 2008 benoemen. Een goede focus op klantbehoeften, het inzetten van onderzoek bij het analyseren van de markt en het toepassen van conceptinnovatie zijn kenmerken van de Nederlandse manier van innoveren, zoals wij die hebben gezien. Ook zijn veel organisaties die wij spraken bezig hun innovatiebeleid te vernieuwen. Die organisaties proberen door een innovatie afdeling op te richten of innovatie-verantwoordelijkheden te verdelen innovatiever te worden.

 

Maar wel veilig

Deze positieve aspecten brengen echter ook nadelen met zich mee. Door de focus op de klant (die geen latente behoeften kan uitspreken), de risico en kostengerichte benadering van innovatie, het soms ontbreken van een innovatieagenda, een innovatieproces en echt draagvlak voor een innovatieafdeling, kiezen organisaties (onbewust) voor ‘veilig’ of grijs innoveren. Goed uitgeteste concepten die dicht bij het huidige product/dienst liggen krijgen dan ook de voorkeur. Dit zijn met name proces en incrementele innovaties. Innovatie gericht op kostenreductie of de korte termijn, niet op lange termijn waardecreatie. Organisaties geven zichzelf gemiddeld een ruime voldoende voor innovatie, maar zeggen tegelijkertijd ook dat ze de markt niet hebben veranderd. Ook geven ze aan dat klanten er niet genoeg van hebben merken.

 

Conclusie

Dus hoewel het zeker niet zo is dat de organisaties die we spraken niet kunnen innoveren, laten ze kansen liggen om echte klantwaarde te creëren. Door minder veilig en bescheiden te innoveren kunnen organisaties in de toekomst, maar zeker ook juist nu het verschil gaan maken.

 

Op het laatst doet het bureau ook een oproep:

 

Op dit moment doen wij een vervolgonderonderzoek naar innovatie: Het oog op innovatie. Willen jullie ons hierbij helpen? Je ontvangt als dank hiervoor onze innovatiescan, de score van uw bedrijf op innovatiegebied afgezet tegen innovatie in Nederland. Op www.innovatieonderzoek.nl vindt u de vragenlijst, invullen kost ongeveer 10 minuten.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Probleem van geld er tegenaan smijten is dat het dan belastinggeld is ofwel gemeenschapsgeld waarvan de democratische vertegenwoordiging moet bepalen of dat zinnig is.......

Dat is dus "maatschappelijk technologisch innoveren" om o.a. onze veiligheid te waarborgen of om het funktioneren van maatschappelijke elementen in de toekomst mogelijk te laten blijven.

 

De kleine ondernemer die dit forum bevolkt kan daar mischien wel over meepraten maar heeft nauwelijks invloed op die ontwikkeling. Die wordt netjes democratisch ondergesneeuwd.

 

Ondernemers dienen eerder naar de markt te kijken om daarin vast te stellen wat er gaande is en of er slimme aanpassingen kunnen worden toegepast of dat er nieuwe systemen kunnen worden ontwikkeld, die in de markt kunnen worden gewaardeerd. Dat kan dus al op mikro-niveau en daar heb je geen stroperige besluitvorming voor nodig om die te bewerkstelligen. Ik ben helemaal geen Balkenende-fan, maar ik heb heel goed begrepen dat hij dit bedoelde toen hij het over de VOC-mentaliteit had. Daar komt bij dat wij NL-ondernemers een bepaalde reputatie hebben in het buitenland, die precies daarop inhaakt. Dat het "aanwijspercentage" van potenten veel groter is dan het uiteindelijke "slagingspercentage" is natuurlijk duidelijk. Daarom moet je ook nooit op één paard gokken als ondernemer. Gooi zoveel mogelijk hengeltje uit en daar komt altijd wel iets als resultaat uit. Op deze manier heb ik ook mijn eigen systemen ontwikkeld, omdat ik weet dat er een behoefte was om tijdvretende rommel te vervangen. Nu die systemen langzaamaan wereldwijd bekend raken wordt het voor mij tijd om wat zaken uit de koelkast te halen waarmee ik in de markt ook weer andere produktieonderdelen kan versnellen/vereenvoudigen. Dan kan ik dus weer gaan vaststellen welke producenten daarvoor in aanmerking kunnen komen. Dat is innoveren op mikro-niveau, met makro-resultaat en natuurlijk een doorlopend proces.

Link naar reactie
  • 0

Tijd voor Master De Greef (Sorry, maar Ewout heeft deze geïntroduceerd...) om weer even wat te roepen.

 

Ik zie nu twee verschillende soorten innovatie voorbij komen.

 

Wat Ewout zegt, heeft te maken met politieke beslissingen cq verantwoording. Of het goed gaat met de energie, het water, de zorg en verder, is natuurlijk erg belangrijk. Indien daar niet voldoende in wordt geïnvesteerd, dragen we daarvan vanzelf de consequenties over een aantal jaren. Het zou maar zo kunnen zijn dat ons landje aanzienlijk kleiner wordt, omdat de zee haar stukje (water) terrein terugeist. Of dat we allemaal weer op de fiets moeten omdat de olie op is. Wie zal het zeggen?

 

Peter Odems heeft het veel meer over kleine innovaties, die een ondernemer zelf kan doen, die overigens in mijn optiek heel goed groot kunnen worden. Voc mentaliteit.

 

Beide zijn belangrijk, maar in essentie erg verschillend. Voor de ideeën van Ewout, moeten we echt een politieke lobby starten, omdat deze dingen democratisch besloten worden. De ideeën van Peter kan je veelal per direct zelf in uitvoering brengen, indien je de middelen weet te verwerven. Het een is niet beter dan het ander en ze sluiten elkaar ook niet uit, dus wat dat betreft geen enkel probleem.

 

Het zou alleen zo mooi kunnen zijn, als deze ideeën bij elkaar komen. Zodat er echte ondernemers, zichzelf gaan bezighouden met landelijke oplossingen, zoals bijvoorbeeld de ontwikkeling van duurzame energie. maar in de praktijk is dat niet echt waarschijnlijk. De ondernemer wordt al moe als hij denkt aan de vele vergaderingen en de politicus kruipt het liefste onder zijn bureau, als hij weer zo'n vreselijk pragmatische ondernemer ziet aankomen. Het zijn echt twee verschillende werelden, met een andere taal en cultuur. Een brug ertussen slaan, door als een intermediar op te treden en een vertaalslag te plegen, werkt ook niet, want je komt onherroepelijk in de scheidsrechter positie, met enkel de vraag wie er meer gelijk heeft.

 

Wat wel werkt, denk ik, is een ontwikkeling plegen, op eigen kracht of met collega's, die zoveel aandacht krijgt van media, klanten, bedrijfsleven en politiek, dat je wel een speler wordt. Je treedt dan uit de afhankelijkheid en krijgt een politieke positie, die in de taal van de grotere jongens begrepen wordt. Je hoeft dan ook niet meer bij de Lonneke's (dank Ruben) van deze wereld aan tafel om uit te leggen waarom je plan zo goed is, want dat is evident. Nee, sterker nog, je wordt benaderd door deze partijen om te praten over de vraag wat het kost om je idee over te mogen nemen.

 

Feit blijft, dat we lang niet allemaal geniaal zijn en ook niet de oplossing voor de wereldvrede op de plank hebben liggen. We kunnen wel zeggen dat het zo belangrijk is om te innoveren, of dat we achter lopen op de schaal van eu (vraag me af wie er een mooie declaratie heeft mogen schrijven voor dat rapport), maar daarmee hebben we enkel een zeer abstract probleem gedefiniëerd. Het gaat erom om de knappe koppen de tijd en de ruimte te geven om iets te doen. Ze moeten dan wel eerst een schop onder de kont krijgen, want ze zijn door onze zorgcultuur al zo vreselijk lang gepamperd, dat er niet veel meer uit komt.

 

Hoeveel patenten heeft de gemiddelde kennisinstelling op de plank liggen? Waar komt het woord "kennisvalorisatie" vandaan? En hoeveel van die kennis is bruikbaar, zodat het zijn weg naar de markt weet te vinden? Bar weinig. We noemen dat een probleem, maar dat probleem zit veel dieper. We maken namelijk gebruik van een fout beloningssysteem, waarin op onnavolgbare wijze nog steeds het geld, de roem en de status, naar dezelfde mensen gaat.

 

We kunnen dus vijf dingen doen:

1: Ons hard blijven maken voor ondernemers, die vernieuwend bezig zijn

2: Trachten invloed uit te oefenen op de politiek, zodat ook daar meer geloof ontstaat in ondernemers en hun denkwijze

3: Blijven ondernemen en ontwikkelen

4: Kenniswerkers afrekenen op resultaat (in plaats van publicaties)

5: Alle mogelijke combinaties en variaties van het bovenstaande

 

Henk (die ook even concreet wordt) de Greef

Link naar reactie
  • 0

Mooi geschreven "Master"...... Je hebt helemaal gelijk met je 5 punten, maar als je die nu aan de regering zou voorleggen, zullen ze je precies zeggen dat dat grotendeels al gebeurt en dat daar ook hard aan gewerkt wordt.

Ik ben bezig om een plaatje te ontwikkelen om de noodzaak van een geheel andere innovatie visueel te maken. Ik heb wel wat tijd nodig want ik moet informatie verzamelen. En vandaag eerst "uitleveren".... ;)

Link naar reactie
  • 0

Ik werk nog aan het plaatje voor het onderwerp van mijn vorige post. Maar ik hoop niet dat jullie me kwalijk nemen dat ik eerst een overzicht maak van innovatiemogelijkheden in ons mobiliteitsprobleem. We zien eigenlijk nu zaken opduiken als elektrische vervoersmiddelen, maar ook andere slimme zaken gaan een rol spelen. Ook de mogelijkheid om steeds sneller te kunnen communiceren is er daar eentje van. De huidige mobiliteitsproblemen kan ik samenvatten in;

- overbelasting wegennet. (files)

- Dure fossiele brandstoffen.

- Statisch en oneconomisch openbaar vervoer.

Ik denk dat een samenwerking van meerdere innovaties deze probleem definitief van de tafel moeten vegen. De huidige technische ontwikkelingen gaan verschrikkelijk snel, kijk maar eens wat er op het gebied van dataverwerking in de laatste 15 jaar is gebeurd. Ik heb er vertrouwen in dat er op energiegebied en op praktische toepassing van die dataverwerking ook heel snel zaken gaan veralgemenen. Kijk maar eens naar de laatste technische snufjes die al in auto's worden ingebouwd. Waarschuwingsmelders voor als objekten te dicht worden benaderd en ook al waarschuwingssystemen om de onderlinge afstand tijdens het rijden te bewaken. Communicatie van een auto met een satelietsysteem wordt ook al experimenteel toegepast en zo rollen er steeds meer voorzichtige vernieuwingen binnen. De elektrische auto zal ook vol zitten met snufjes, maar zal toch maar een voorloper zijn van een nieuw transportsysteem, waar we alle bestaande problemen mee elimineren.

Vervanging van de fossiele brandstoffen zal hoe dan ook, op den duur noodzakelijk zijn. Maar de huidige mogelijkheden van de elektrische voertuigen zijn nog bij lange niet toereikend om "onze" auto's te kunnen vervangen. Energievoorziening zal altijd duur blijven, want het zal een bron van inkomsten moeten blijven voor de leveranciers en overheden. Zeker als de inkomsten van foissiele brandstoffen gaan wegvallen. Ik denk dat we aan een systeem moeten gaan werken waarin twee verschillende voorstuwingstechnieken kunnen samenwerken.

 

- Het vervoermiddel met alle technische snufjes erop en eraan met optimale elektrische aandrijving.

 

Het vervoermiddel kan dan lichter blijven, omdat de opbrengst van de accu's vele malen beter is dan de huidige. Rijden op lokale en provinciale wegen zal vergelijkbaar zijn met het huidige rijden, maar de automatische snelheidsbegrenzen waakt over ons rijgedrag en het hele bonnensysteem voor te hard rijden kan worden opgedoekt. Ook de kans op ongelukken worden sterk verkleind, omdat korrektiesystemen het automatisch overnemen als dat nodig is.

 

- Passieve voortstuwing d.m.v. elektro-magnetische golven, die op de "snelwegen" worden ingezet, voor langere afstanden.

 

Als een vervoermiddel grotere afstanden moet gaan afleggen, zal het bij benadering van een snelweg, automatisch in de queue worden opgenomen en worden "ingevoegd. De auto wordt aangedreven en gevoed d.m.v. van de elektro-magnetische golgen, die d.m.v. bogen over de weg, wordt getransporteerd. De besturing van het voertuig wordt dan overgenomen door het voortstuwingssysteem en de reizigers kunnen zich ontspannen. De bestemming is ingebracht in de boardcomputer en het transportsysteem brengt je automatisch naar de plaats waar je de "snelweg" weer gaat verlaten. Als er ergens problemen zijn, krijg je vanzelf een melding dat er een alternatieve route wordt gekozen en weet je meteen je nieuwe aankomst-tijdstip.

De vandaag gepresenteerde gyrocopter zal hier geen rol in spelen.... het zal mischien wel zo zijn dat politie en hulpverleners van zo'n luchttuig gebruik gaan maken.

 

Ik zie zo'n megainnovatie wel zitten! ;)

Link naar reactie
  • 0

Electrische Scootertjes, leuk.. Hier in China breek je je nek erover.

 

10 dagen geleden on Canton Fair geweest, voor de grap, ik dacht vooruit dan maar..

Nou, genoeg keuze van electrische scooters in allerlei formaat en uitvoering. Ook meerdere auto's die zo'n beetje 70km/h halen en bezig zijn met cerificatie voor europa of al hebben.

 

De eerste die dit goed op de markt zet is denk ik spekkoper.

 

Waar ik altijd een beetje mee zit is de energieprijs in Nederland en niet altijd goede infrastruktuur die aansluit bij deze vorm van vervoer. Scootertje opladen kan gewoon via stopcontact, maar autootje heb je wel een goede groep nodig. Tenminste, wanneer je wilt snelladen.

 

En wat gebeurt er als een hele wijk om 6 uur savonds de oplader aanzet en allemaal bij thuiskomst 10KW trekken ?? Kopje koffie, Airconditioner aan etc etc.

 

Ik denk dat de doorbraak voor electrische voertuigen pas komt als de energie kosten naar 10% van huidige prijzen gaan.

De overheid heeft hier echter nauwelijks controle over, ze hebben de hele infrastruktuur verpatst aan bedrijven die dit nooit zullen doen. Dus ik denk dat we gedoemd zijn tot melkkoe. Als iedereen electrisch gaat dan gooien ze de prijs voor stroom verder omhoog en wordt benzine spotgoedkoop. Uiteindelijk zal het nettoresultaat voor de bevolking zijn dat er een beter "gevoel" aan over gehouden wordt.

 

Net als zonne en wind energie, een paar procent van de vraag aan stroom is ok, maar zodra de staats kas ingevaar komt wordt de subsidie kraan dichtgedraait en de regeljes kraan gaat open. Kans gemist.

 

Ik vind het echt een grote schande dat de Nederlandse overheid niet veel progressiever en stimulerendere maatregelen invoert de markt zo te vormen dat "off the grid" en electrische voertuigen reele opties worden of, nog beter, veel voordeligere opties. Later zal men zich afvragen wie er nu werkelijk aan de touwtjes trok in deze tijd.. is het de democratisch gekozen regering die het volk vertegenwoordigd, of is het lobby en achterkamertjes politiek die samen met grote industrie bepalen wat het beste voor ons (hun) is.. Ik denk dat we het antwoord allemaal wel weten.

Link naar reactie
  • 0

 

We kunnen dus vijf dingen doen:

1: Ons hard blijven maken voor ondernemers, die vernieuwend bezig zijn

2: Trachten invloed uit te oefenen op de politiek, zodat ook daar meer geloof ontstaat in ondernemers en hun denkwijze

3: Blijven ondernemen en ontwikkelen

4: Kenniswerkers afrekenen op resultaat (in plaats van publicaties)

5: Alle mogelijke combinaties en variaties van het bovenstaande

 

Henk (die ook even concreet wordt) de Greef

 

Aan punt 1 heb ik nu concreet invulling gegeven door op mijn blog ruimte te bieden aan ondernemers die vernieuwend bezig zijn om hun plannen en concepten te delen. Dit is mijn kleine bijdrage aan de bevordering van innovatie, door een platform te bieden, waar ondernemend Nederland zich presenteert.

 

Henk

Link naar reactie
  • 0

@Paul Stuyver.

Ik ben het helemaal met je eens. Het lijkt wel of er een soort "verdoving" heerst. De politiek zal achter de schermen enorme discussies voeren denk ik. Het vermogen dat wordt afgenomen om een vehicle op te laden valt overigens best mee. Ik denk dat een wasmachine veel meer opneemt.

Link naar reactie
  • 0

Ik ook,

 

Het is ook met deze actie een kip-ei probleem. Als er veel mensen meedoen wordt het een interessante plaats om bij te zijn, en als er niemand meedoet is het niks. Nu is het nog niks, maar als de eerste plaatsingen er komen, zien we al snel groei.

 

Lijkt me een leuk format:

 

Welk probleem lost u op?

Hoe doet u dat?

Wat heeft u daarvoor nodig?

evt : wie heeft u daarvoor nodig

 

Maargoed, de invulling staat open, zolang het maar over nieuwe ontwikkelingen gaat. Het is natuurlijk wel belangrijk om een beetje de aandacht te trekken van bezoekers, met interessante inhoud, maar dat spreekt voor zich.

 

Wie is de eerste?

 

Henk

Link naar reactie
  • 0

Nu moet ik even vanuit mijn technische praktijk reageren. Ik denk dat technische ondernemers in de eerste plaats aan technische veranderingen denken en werken, als het woord innoveren op tafel komt. Dat het parkeerterrein herinrichten ook een innovatie is, zal velen echt niet aanspreken. Dan op de tweede plaats, zullen die technische ondernemers hun technische aanpassingen echt niet openbaar gaan maken, want als ze daarmee net dat half procentje van hun kostprijs af kunnen knabbelen, is het niet zinnig om de konkulega's daarover in te lichten.

De echt belangrijke innovaties worden dus echt niet naar buiten gebracht en zullen ook niet op jouw weblog verschijnen, hetgeen niet betekent dat ik jouw initiatief niet waardeer.

Link naar reactie
  • 0

Ik ken deze problemen vanuit mijn NeBIB verleden. Heb veel van deze technische ondernemers gesproken en geadviseerd, of ze nu wel of niet met hun plannen naar buiten moeten komen. Er zijn er velen, die zitten te broeden op iets en lekker rustig moeten blijven broeden, totdat het ei uitkomt. Voor hen heeft het inderdaad geen zin om naar buiten te komen. Maar, als het ei is geboren en iemand zoekt naar klanten, partners of nog iets anders, wordt het wel zinvol. Het hoeft ook niet wereldschokkend te zijn. Soms zijn hele kleine dingen erg belangrijk en andersom hoeven hele grote projecten niet persé het verschil te maken.

 

Met betrekking tot het intellectuele eigendom, moet men goed nadenken wat er wel en niet wordt gepubliceerd. maar dat geldt voor alle uitingen.

 

Het zou overigens een onmogelijke opgave zijn om een volledig overzicht te bieden van alle innovaties in nl, maar een klein deel ervan lijkt me al waardevol en erg interessant. (ik zou trouwens erg geïnteresseerd zijn in oplossingen voor parkeerproblemen, maar dat terzijde)

 

Dank voor het meedenken.

 

Henk

 

 

Link naar reactie
  • 1

Ik blijf te veel als-dan antwoorden lezen, wijzen naar de overheid en we hebben geld, heel veel geld nodig, maar voor wat?

 

Concreet durven we echter niets te zeggen over de "innovaties" waar we (al dan niet) aan werken.

 

Nee, eerst even alles goed in een envelop stoppen en naar jezelf sturen met de datum erop en wat niet meer zij om het eigendom in handen te kunnen houden.

 

Er wordt gesproken in problemen zonder dat er oplossingen aangedragen worden voor de uitdagingen die ons de komende jaren tegemoet komen, ik ben er persoonlijk een beetje moe van geworden en moet uitkijken dat ik me niet verslik in een stuk Babbelcake.

 

Soms zijn het de hele kleine dingen die inderdaad erg belangrijk zijn en vaak vergeten we te leren van de fouten die we in het verleden gemaakt hebben. Anders naar Beter, interessant.

 

In eerste instantie moeten we gewoon open staan voor innovatie, op welk gebied dan ook, en daar ontbreekt het naar mijn gevoel nog aan.

 

Het merendeel van de Nederlanders zal in eerste instantie alleen de kosten verbonden met innovatie zien, mede omdat het niet altijd mogelijk is om de "opbrengsten" duidelijk te kunnen maken. Enerzijds vloeit er natuurlijk veel geld uit de schatkist voor R&D en anderzijds vloeit er ook een groot deel indirect weer terug de schatkist in.

 

Zag in Aken in elk hoekje van de parkeergarage een icoon van het "Slimme" autotje op de muren en asfalt staan, op plaatsen waar de trotse bezitter van een "Dikke Bak" zijn heilige koe nooit kwijt zou kunnen.

 

Ik heb m'n eieren afgegeven bij een farmaceutisch bedrijf, kunnen ze in ieder geval gebruikt worden om een vaccin te kweken.

Link naar reactie
  • 0

Nou Paperclip, ik ben het niet met je eens dat er niks gebeurt. In NL worden al heel veel lampen van de openbare verlichting vervangen door LED-eenheden. Dat is een lopend trajekt geworden en daar hoeft je dus geen discussie meer over te voeren. Een windmolenpark op zee vind ik persoonlijk helemaal niks. Ik zie veel meer in aardwarmte en ik begrijp niet dat daar niet veel meer op wordt ingezet. Daarnaast zullen we echt ook weer industrieel en op handelsgebied de handen uit de mouwen moeten gaan steken, want als onze gasbellen leeg zijn krijgen we een lelijke deksel op de neus. Daar ligt een mooie innoverende taak voor de overheid. Er wordt veel te veel ingezet op dienstverlenende en ondersteunende werkzaamheden. Maar daar gaan we echt geen oorlog meer mee winnen. Het is nu echt vijf voor twaalf en in die laatste 5 minuten zullen keuzes en regelingen moeten worden gemaakt om NL weer produktief te krijgen.

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt me dat hiervoor veel te weinig techneuten op HL zitten. Ik bedoel daarmee techneuten die meerdere malen per week hun handen vuil moeten werken om de kost te verdienen. Maar een goed idee kan door iedereen worden verzonnen....;)

Link naar reactie
  • 0
Nou Paperclip, ik ben het niet met je eens dat er niks gebeurt. In NL worden al heel veel lampen van de openbare verlichting vervangen door LED-eenheden. Dat is een lopend trajekt geworden en daar hoeft je dus geen discussie meer over te voeren.

 

Mijn vraag is dan, waarom hangt er in veel gevallen niet direct een zonnecel aan die LED-straatverlichting zoals dat gebeurd bij de huidige bus en tramhaltes?

 

 

want als onze gasbellen leeg zijn krijgen we een lelijke deksel op de neus. Daar ligt een mooie innoverende taak voor de overheid.

 

Gasbellen, olievelden, teerzanden. En wat als de hele berg van mergel afgegraven is, de grind en zand gaten te diep zijn geworden om er nog iets uit te kunnen halen. Waar haal je dan de grondstoffen voor de bouw vandaan? Uit de teakplantages die de afgelopen jaren "zogenaamd" aangelegd zijn?

 

Ik zie archeologen in Rome de vuilnisbelten van de Romeinse beschaving afgraven, kijkend of ze de amphoren weer kunnen samenstellen. Georganiseerde misdaad die geld laat liggen in de vorm van enorme vuilnisbelten in Napels. En vraag me af wanneer we beginnen met de winning van grondstoffen uit de vuilnisbelten die wij in de afgelopen decennia hebben volgestort.

 

 

Er wordt veel te veel ingezet op dienstverlenende en ondersteunende werkzaamheden. Maar daar gaan we echt geen oorlog meer mee winnen. Het is nu echt vijf voor twaalf en in die laatste 5 minuten zullen keuzes en regelingen moeten worden gemaakt om NL weer produktief te krijgen.

 

En dan krijg je zoals zo vaak het volgende: Haastige spoed is zelden goed en wordt plan B uitgevoerd zonder dat er ooit gekeken is hoe plan A zou of had kunnen werken. Om vervolgens weer miljarden te steken in een Noord-Zuid vrachtvlucht lijn?

 

Link naar reactie
  • 0

@ P.J.Odems.

 

Ik wil ook niet zeggen dat er niets gebeurd in Nederland, het was meer een reflectie van de loop van deze en andere draadjes die er hier op HL lopen.

 

Ik denk dat juist de lopende trajecten meer bediscussieerd moeten worden. Zo kunnen we een ingeslagen weg juist goed laten lopen, eventueel aanpassen. Wellicht anders of beter doen en er van leren. Ook kan zo in mijn ogen beter voorkomen worden dat een spoor dat aan de grens eindigt ook aansluit op het spoor dat aan de andere kant van de grens doorloopt.

 

Beetje meer samenwerken met elkaar en de landen om ons heen, uiteindelijk behoren we toch tot Europa en gaan we met z'n allen voor global trade. Eens kijken hoe de buurman het doet is helemaal nog zo gek nog niet. Japan was zo'n economie die goed was in het kijken naar de rest om vervolgens een beter en/of goedkoper "zelfde" product op de markt te kunnen zetten.

 

Moet wellicht ook onderkennen dat er te weinig echte (of dat er nu met schone of vuile handen zijn) techneuten hier op HL zich uitspreken.

 

Laten we echter niet vergeten dat we zoals de titel zegt leven in "Veiligheid troef!" en de meesten van hen nog bezig zijn met het uitvogelen van de mogelijkheden om hun ideeën vast te kunnen leggen en in mijn ogen hier de meeste van hen zullen stranden op de kust van een onbewoond eiland met een idee in het hoofd, een envelop in de hand en een berg vragen die onbeantwoord blijven.

 

Aangezien we in veel gevallen doen alsof we iedereen willen helpen, maar slechts een wijzende vinger uitsteken in plaats van een echte (vuile of schone) hand uit te steken om te helpen.

Link naar reactie
  • 0

Aangezien we in veel gevallen doen alsof we iedereen willen helpen, maar slechts een wijzende vinger uitsteken in plaats van een echte (vuile of schone) hand uit te steken om te helpen.

 

Ik kan een groot deel van je verhaal volgen en ben het daarmee eens. Maar licht deze eens toe, en vooral: Hoe zou dat volgens jou hier beter moeten/kunnen?

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Okay, dan een reactie van de TS.

 

1. Ja, we kunnen meer innoveren 2. Het gaat "gewoon" om : we hebben geld nodig voor innovatie. Dat kan komen van de overheid en zo;n Deltaplan wil ik nog wel een keer schrijven.

 

Maar @paperclip triggerde mij :

 

* In de US zijn er bijv. regelingen dat bij aanbestedingen tenminste een deel uit het MKB moet komen. Dus ook bij innovaties. Geen slecht idee.

 

Maar dan : bedrijven voor bedrijven : sinds 1991 werk ik in het bedrijfsleven. Meestal grote bedrijven - als werknemer, manager of interim manager/consultant. Daar heb ik regelmatig in de beslissingstoel gezeten. En in het algemeen kan ik bevestigen: "Nobody was ever fired for choosing IBM". Dus veiligheid.

 

Ik kan mij niet herinneren dat er uberhaupt naar een kleine, innovatieve (Nederlandse) oplossing werd gezocht. Er werd niet naar gezocht - de marketing van de grotere bedrijven was eenvoudig te goed, waardoor het te makkelijk was om voor een van hen te kiezen.

 

Je zou daarom bijvoorbeeld hiernaar kunnen kijken : 1. check of mijn observatie(tje) klopt en of er gewoon niet gekeken wordt naar een innovatieve Nederlandse oplossing

2. Zorg ervoor dat innovatieve Nederlandse bedrijven en oplossingen (via het internet) veel makkelijker gevonden worden

3. Bedenk een manier waarop het Nederlandsche bedrijfsleven bewust wordt van dit probleem

4. Bedenk een manier waarop ze gevraagd/verplicht worden om tenminste te kijken naar een oplossing, of om bij een % verplicht te kiezen voor een MKB oplossing.

 

* Nog een andere oplossing: ik geloof steeds meer in een overtuiging van @Christine - die vertelde over haar concurrentiestrijd met een Amerikaans bedrijf. Zij had een thuismarkt van 16 miljoen, de concurrent een van 220 miljoen. Bij dezelfde % conversie betekende het dat het Amerikaanse bedrijf veel meer omzet had (en daardoor dus overlevingskansen) dan zij.

 

Dus waarom niet : maak het veeeeel gemakkelijker voor NL innovaties om in Europa de markt op te kunnen ?

Link naar reactie
  • 0

Dus waarom niet : maak het veeeeel gemakkelijker voor NL innovaties om in Europa de markt op te kunnen ?

 

Kan al voor wat betreft de overheid: Als een product aantoonbaar innovatief is en uniek dan is de overheid niet verplicht aan te besteden maar kan direct bij aanbieder gekocht worden. Helaas wordt daar te weinig gebruik van gemaakt.

 

Heb daar een aantal maanden terug een uitgebreid artikel over gelezen. Moet het weer eens even opsnorren

*in zijn eigen archieven duikt*

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Ewout,

 

Ik zie de mechanismes cq verbindingen niet tussen de grote ondernemingen en de innovatieve ondernemer. Sterker nog, ik zie ook de verbindingen niet tussen de universiteiten/onderzoekers en het bedrijfsleven.

 

Misschien kan je toelichten hoe het geïnvesteerde geld in onderzoek en ontwikkeling uiteindelijk zijn weg naar de markt in de vorm van toepasbare produkten of diensten gaat vinden?

 

Henk

 

Link naar reactie
  • 0

Ewout,

 

Ik zie de mechanismes cq verbindingen niet tussen de grote ondernemingen en de innovatieve ondernemer. Sterker nog, ik zie ook de verbindingen niet tussen de universiteiten/onderzoekers en het bedrijfsleven.

 

Misschien kan je toelichten hoe het geïnvesteerde geld in onderzoek en ontwikkeling uiteindelijk zijn weg naar de markt in de vorm van toepasbare produkten of diensten gaat vinden?

 

Henk

 

 

Daar sluit ik me bij aan en mischien dat Ewout het duidelijk kan maken.

 

p.s. De olieprijzen sluipen weer omhoog. Dat zal de druk alleen maar groter maken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.