• 0

Doornummeren...

Ik heb een vraagje over het doornummeren van facturen...

 

In principe betekent doornummeren natuurlijk gewoon 1, 2, 3, 4, 5... Het nadeel hiervan is dat een klant kan inschatten hoe groot hij is in je klantenbestand.

 

Ik wil mijn facturen nummeren volgens de 11-test methode (zoals bankrekeningnummers). Zo heb je wel een vaste reeks van nummers, zonder dat het de klant het boven genoemde inzicht biedt.

 

Een ander voordeel van deze nummering is dat typefouten minder leiden snel verwarring van 2 facturen (dit is ook de reden dat dit voor bankrekeningen gebruikt wordt).

 

Een reeks van 7-cijferige factuurnummers die beginnen met 03 (staat voor 2003) zou dan uit komen op 0300004, 0300012, 0300020, 0300039, enz. De capaciteit van deze nummering is 909 facturen beginnend met 03.

 

Zou dit ook geaccepteerd worden als 'doorlopend genummerd'?

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hmmm, kweenie...

 

De belastingdienst zegt:

 

U moet de facturen die u uitreikt en de facturen die u ontvangt chronologisch nummeren, bijvoorbeeld naar binnenkomst of naar uitgaan

 

Dit betekent dat jou methode zou mogen... Maar: als ik inspecteur zou zijn zou ik zeggen: heeee, jij hebt de mogelijkheid facturen tussen te voegen... Maar ik denk dat dat wel los zal lopen hoor...

Link naar reactie
  • 0

Als je manier van berekenen waterdicht is zou ik er geen problemen in zien. Of jij nu 1 voor 1 wilt nummeren of elke keer 7 of 11, of ?? er bij, dat lijkt me geen probleem. Maarja ik ben ook geen expert op dit gebied, dus ik wacht wel op hun reactie.

 

Er zou trouwens ook een grens moeten zijn. Als je een te ingewikkelde formule gaat gebruiken begrijpt de inspecteur er niets meer van....:)

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

De belastingdienst wil kunnen controleren of je wel alle facturen opgegeven hebt voor de omzet. Daarom moeten ze opvolgend genummerd worden. Als je hierbij een andere methode hanteert is voor de belastingdienst niet te controleren of je facturen met een tussenliggend nummer hebt gebruikt (en per kas ontvangen hebt, dus zwart weg te moffelen). Ze zullen een ander systeem dan chronologisch nummeren dus niet goedkeuren.

 

Ik moet het kort houden. Zit in Londen 50 Pence weg te tikken en er staat een Pint te wachten.

 

Cheers!

 

May the wind always be at your back and the sun upon your face.

And may the winds of destiny carry you aloft to dance with the stars.

Link naar reactie
  • 0

SIDN, de domeinen stichting in nederland is sinds kort overgestapt op zo'n nummering:

nu is een nummer van een factuur: 20033159

 

Maar als het 20033159->20033160->20033161 is, is het nog steeds doorlopend genummerd, dus aan één getal kun je niet zien hoe men nummert, dan moet je twee opéén volgende fakturen hebben.

Link naar reactie
  • 0

Wat een hoop reacties!

 

Overigens is het niet steeds +7 hoor, dat wisselt. Maar met behulp van de formule is de volledigheid wel te controleren. De nummering is chronologisch en opeenvolgend (al zit er dan niet steeds 1 tussen, maar het nieuwe nummer is wel altijd hoger dan de voorgaande nummers...)

 

Inderdaad, het nummeren in een (per boekjaar) vastgestelde reeks (dus bijvoorbeeld beginnend met 2003) is toegestaan, dat is geen punt van twijfel.

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

even terugkomend op sidn: is dat wel zo? ik heb hier *3226 en *4618. dat is wel zo'n beetje het aantal deelnemers verschil.

 

ik snap overigens het argument van geen inzicht willen geven in je klantenbestand erg goed, maar ik vind het geen ramp. iemand zal niet bij je weggaan omdat je nog klein bent ofzo. daarbij zegt het alleen iets over je klantenbestand als je alleen maar periodieke facturen stuurt, wat helemaal niet zo hoeft te zijn.

Link naar reactie
  • 0

Mijn nummers zijn als volgt:

eerste 4 cijfers = jaar

2 daarna = maand

2 daarna = dag

daarna = doorgenummerd rekeningnummer

 

Bijvoorbeeld:

20070131-1

zou zijn

31 januari 2007, rekening 1

 

20071231100

zou zijn

31 december 2007, rekening 100

 

Dit zijn nummers die ik gebruik in bestandsnamen.

200701311 Klant zus en zo.doc

20071231100 Klant zus en zo.doc

 

Als je deze logica aanhoudt, is alfabetische volgorde namelijk ook volgorde van datums.

Bestanden staan dan altijd op volgorde op je computer, en dat is handig.

 

Bijkomend voordeel is dat je datums aan bestandsnamen kan aflezen, en dus ook dat klanten de logica niet zo snel snappen.

 

Gr.J

Link naar reactie
  • 0

Oh, ik had niet echt naar de datum gekeken.

Via Google.

 

Ik heb zelf een programmaatje geschreven dat mijn rekeningen afhandelt, dat nummert op die manier.

 

Nummeren met het format jjjj/mm/dd is een handige tip voor allerlei ordenings-zaakjes en heeft als voordeel dat je vrij unieke nummers genereert (soms ook nodig), vandaar.

Je kan er bijvoorbeeld ook een correspondentie mee op volgorde houden, of het principe in excell gebruiken.

Even wennen misschien, maar heel handig.

 

Als je juist wel duidelijkheid wilt, kan je er ook streepjes tussen zetten:

2007-12-11 klant zus en zo.doc

Ook dan blijven je bestanden chronologisch wanneer je ze alfabetisch ordent.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.