• 0

Verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid ?

Ik ben een 55 jarige loodgieter met een maandinkomen van ongeveer 2000 euro netto per maand.

Nu heb ik offertes opgevraagd voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering omdat ik mijn rug de laatste jaren steeds vaker begin te voelen tijdens mijn werk.

 

De prijzen voor een verzekering met mijn werk en leeftijd waren bijna 100! euro per maand. Ik vind dit heel erg veel.

Waar kan ik mezelf goed en goedkoop verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid bij een betrouwbaar bedrijf ?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben een 55 jarige loodgieter met een maandinkomen van ongeveer 2000 euro netto per maand.

Nu heb ik offertes opgevraagd voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering omdat ik mijn rug de laatste jaren steeds vaker begin te voelen tijdens mijn werk.

 

De prijzen voor een verzekering met mijn werk en leeftijd waren bijna 100! euro per maand. Ik vind dit heel erg veel.

Waar kan ik mezelf goed en goedkoop verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid bij een betrouwbaar bedrijf ?

 

Als jij je voor 100 per maand goed kan verzekeren is een koopje! Meteen doen

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0
De prijzen voor een verzekering met mijn werk en leeftijd waren bijna 100! euro per maand. Ik vind dit heel erg veel.

 

€ 100 per maand heel erg veel? Een werkgever betaalt voor loondoorbetaling en WIA voor een 55-jarige loodgieter gemiddeld het dubbele tot drievoudige. de premie voor de vrijwillige UWV-verzekering (die gebaseerd is op de werknemersverzekeringen) ligt op circa 12% van het bruto loon: meer dan € 300,- per maand dus.

 

Waar kan ik mezelf goed en goedkoop verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid bij een betrouwbaar bedrijf ?

Nergens. Ik vind die € 100,- per maand zelfs al erg laag, dusdanig laag dat ik me afvraag of dat wel kan kloppen voor een fatsoenlijke dekking voor een beroep als loodgieter. Vermoedelijk is dit een netto premie inclusief starterskorting? De bruto kosten en de kosten op langere termijn zijn dan hoger.

 

Heel cru gesteld: het is of wel (te) goedkoop en dan niet goed en/of geen betrouwbaar bedrijf, of het is nu eenmaal duur. Zowel overheid (UWV) als verzekeraars bieden deze verzekering aan voor de kostende prijs, en die is helaas niet goedkoop.

 

Een goedkoop alternatief is de zelfstandigenverzekering van Ziveren Kruis Achmea die tegenwoordig via de FNV Zelfstandigen wordt aangeboden. De dekking is daar echter begrensd tot maximaal 2 jaar. Persoonlijk vind ik dat een slecht product: 10% van de AO-claims duurt langer dan 2 jaar of is permanent. En je zult maar net uitgerekend tot die 10% horen...maar iets is ook hier weer beter dan niets

 

Verzekering van het risico na 2 jaar (o.a. bij UWV, vrijwillige voorzetting WIA) kost circa 6% van het bruto salaris: dus ook weer +/- € 200,- per maand extra).

 

PS: nog een tip: trap niet in de z.g.n. "woonlastenbeschermers". Dat zijn producten die vooral bij hypotheken worden aangeboden maar ook steeds vaker als z.g.n. "goedkoop" alternatief voor de arbeidsongeschiktheidsverzekering. Voornaamste probleem van deze producten is dat iedereen geaccepteerd wordt, maar pas achteraf - bij schade - uit de kleine letterjes blijkt dat alle bestaande aandoeningen (m.a.w alles wat je al wist en waar je last van had op het moment van aanvraag) volledig zijn uitgesloten. Dat betekent dus onzekerheid en discussie over dekking op het moment van schade! Beter is het - IMHO - daarom om te kiezen voor een echte AOV met een medische selectie vooraf: dan weet je vooraf waar je aan toe bent en waar je wel en niet voor verzekerd bent.

 

Overigens zullen echte rugklachten door geen enkele verzekeraar geaccepteerd worden, en bij woonlastenbeschermers keren die sowieso niet uit voor bestaande aandoeningen. Verzekeringen kun je niet meer afsluiten als er al iets aan de hand is... ergens ook wel logisch

 

M.i. is in dit geval het UWV vangnet het enige verantwoorde alternatief. Je kunt daarbij desgewenst het verzekerde bedrag verlagen zodat de premie past bij het budget.

 

Ik hoop alleen wel voor je dat je starter bent (minder dan 3 maanden geleden begonnen als ondernemer), anders staat het UWV vangnet niet meer voor je open

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

Even de AOV vergelijkingssoftware (ruim 60 deelnemende aanbieders en producten) gecheckt.

 

Zelfs met een langere wachttijd (3 maanden), verhoogde uitkeringsdrempel (45%), en passende Arbeid (UWV systeem) komt de jaarpremie bij aanvang (inclusief volle starterskorting) niet onder de € 2.600,- . Die premie stijgt door tot circa € 3.500,- per jaar.

loodgieter55.pdf

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Wellicht gaat het hier niet om een volledige arbeidsongeschiktheidsverzekering, maar om een "uitgeklede" versie, die alleen arbeidsongeschiktheid als gevolg van eel limitatief rijtje "ernstige aandoeningen" vergoedt.

 

En voor een dubbeltje op de eerste rang zitten is nu eenmaal niet mogelijk.

Link naar reactie
  • 0
Wellicht gaat het hier niet om een volledige arbeidsongeschiktheidsverzekering, maar om een "uitgeklede" versie, die alleen arbeidsongeschiktheid als gevolg van eel limitatief rijtje "ernstige aandoeningen" vergoedt.

 

Haal het "wellicht" maar weg hoor. Zie de bovenstaande rolssberekening. Het is ofwel een woonlastenbeschermer of een ernstige aandoeningendekkng.

 

En voor een dubbeltje op de eerste rang zitten is nu eenmaal niet mogelijk

Wie zich voor een dubbeltje verzekerd, krijgt ook maar voor een dubbeltje dekking ja ;)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.