• 0

Hoe krijg ik mijn winst omlaag - reservering of voorziening o.i.d. ivm VPB

Hallo,

 

Ben vrij nieuw hier, dus niet exact bekend met hoe dit werkt. Ik had de volgende vraag.

Stel: Ik heb een BV (BV1), die hangt onder een holding waar nog een BV (BV2) onder hangt. Onderling geen fiscale eenheid.

In BV1 maak ik een aanzienlijke winst van ongeveer € 600.000,-. Die stort ik echter in hetzelfde jaar naar BV2, die hem weer doorleent aan een derde BV, die ook van mij is. In BV3 zijn kosten gemaakt voor dat bedrag, dus dat is het probleem niet.

 

Probleem is natuurlijk dat er normaal gesproken nu een enorme VPB-aanslag komt in BV1, terwijl dit geld "uitstaat". Iemand tips over het drukken van deze aanslag??

 

Graag!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heb je rekening gehouden met rente aftrek beperkingen die de Wet Vpb rijk is?

 

Verder moet er ook iets spelen waar je rekening mee kan houden met de bepaling van je belastbaar resultaat. De Wet Vpb kent geen faciliteiten om de winst te drukken omdat jij geen hoge aanslag wil betalen. Even kort door de bocht gezegd.

 

Een voorziening mag je namelijk niet zomaar vormen dus daarom moet er iets spelen waarvoor je een voorziening kunt treffen. Dus zolang er concreet niks speelt kan ik je ook niet helpen. Het feit dat je de grote winst hebt doorgeleend aan een andere BV is helaas ook geen vrijwaring van een belastingaanslag want het speelt niet in de winst en verliesrekening.

 

Heb je trouwens ook gedacht aan de vormgeving waarop het geld van BV 1 naar BV 2 is gegaan? Indien je hier niet bij hebt stil gestaan kan het zijn dat de fiscus in discussie zal gaan over de etikettering van de betreffende lening. Zo kan er worden gesteld dat het een dividend uitkering is aan de holding en dat de holding een informeel kapitaal in BV 2 heeft gestort. Dit kan grote effecten hebben op een eventueel liquidatieverlies.

 

Gezien de omvang van je onderneming vroeg ik me af of je een fiscaal adviseur hebt of iets dergelijks? Zoals het er nu uitziet zal je toch belasting moeten betalen over 600K wat ongeveer neer zal komen op zo'n 130K a 140K.

 

Ik hoor graag van je

 

Grt Ryan

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Hi Ryan,

 

Bedankt voor je reactie alvast.

Op zich moet die constructie waarop het van BV1 naar BV2 is gegaan wel goed zijn, daar zit het probleem niet direct.

 

Ik snap dat als ik winst maak, ik daar belasting over moet betalen en veel winst, ook veel belasting wordt. Ik heb dat geld eigenlijk (tijdelijk) geïnvesteerd, maar door de situatie op dit moment ziet het er even niet naar uit, dat dat snel rendement gaat opleveren en al zeker even niet te verzilveren is. Daardoor zoek ik eigenlijk alleen naar iets dat wellicht wat uitstel oplevert van de afdracht VPB. Probleem is dat er gewoon erg weinig gebeurt is in die BV. Er is een project verkocht wat deze winst heeft opgeleverd. Ik kan natuurlijk nog wat vergoedingen toekennen aan andere BV's van mij en daar wat verrekenen, maar veel zal het niet zijn.

 

Ik vroeg me alleen even af of iemand misschien nog een tip had, of een ideetje op basis van het bovenstaande.

 

By the way, ik heb inderdaad een adviseur maar die heeft mij volgens mij iets verkeerd voorgelicht. Anders had ik sowieso al niet voor deze constructie gekozen...) :(

 

Bedankt in ieder geval

Link naar reactie
  • 0

Wat moet ik me voorstellen bij het project? Zelf zit ik te denken of wellicht de Herinvesteringsreserve van toepassing kan zijn. Hierbij moet ik wel de kanttekening zetten dat het direct doorlenen van de opbrengst niet gunstig is om een herinvesteringsreserve te claimen omdat je het voornemen tot herinvesteren niet laat blijken.

 

In welk boekjaar heeft de verkoop zich afgespeeld?

 

Afhankelijk van het boekjaar lijkt het mij ook niet aannemelijk om een reservering te treffen. Om succesvol een reservering te treffen zal gedurende het boekjaar aantoonbaar moeten zijn dat een bepaalde hoge kostenpost zich zal voordoen. Indien je dit achteraf gaat bepalen kom je in frauduleuze sferen terecht wat met gepaste maatregelen zal worden bestraft.

 

Hoor graag van je

 

Grt Ryan

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Het gaat om onroerend-goed, en dan gewoon op projectbasis. Dus geen eigen bedrijfspand, maar gewoon een ontwikkeld en weer verkocht project. Boekjaar hiervan is 2007.

 

Het klinkt als de reguliere werkzaamheid dus zie ik helaas geen mogelijkheden meer om een reservering of iets dergelijks te treffen. Ik neem aan dat je uitstel hebt tot 1 mei 09?

 

Dan lijkt het mij het beste om de aanslag af te wachten en in de tussentijd zoveel mogelijk liquiditeiten te verzamelen. Desnoods proberen om een deel van de lening bij je andere BV te herfinancieren bij de bank voor een bedrag rondom je aanslag bedrag Vpb. Deze kan je dan inlossen op de lopende lening tussen jouw bedrijven. Dit alles indien mogelijk natuurlijk.

 

Grt Ryan

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

En iets met een pensioenvoorziening??

 

In een werkmaatschappij ben ik daar niet bekend mee en ik heb dat nooit ingevuld bij een aangifte. Het is immers een prive aangelegenheid. Bij een holding kan je wel een pensioen in eigen beheer opbouwen maar dan is het resultaat wel bij de werkmij belast en daarna als dividend uitgekeerd.

 

De FOR is niet van toepassing omdat het een IB aangelegenheid is en met een BV kom je daar niet in aanmerking voor.

 

Iemand anders die denkt dat het wel kan?

 

Ik blijf erbij dat een pensioenvoorziening niet kan worden gevormd. Dit zeg ik niet met 100% zekerheid.

 

Grt ryan

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Dabnk je Alex

 

Duidelijk. Pensioen kan altijd in eigen beheer (holding, mits je daar in loondienst bent) opgebouwd worden, maar dat voorkomt de 600K winst in BV 1 niet. Het doorlenen van de 600K aan BV 2 en vervolgens aan BV 3 zet ook geen zoden aan de dijk (let ook even op Ryans opmerking over de rente op die leningen!). Dat BV 3 tegenover die 600K lening kosten gemaakt heeft, doet niet ter zake. De kosten vallen in de W&V en de lening is een balanspost, dus in BV 3 zit een verlies van +- 600K.

 

Er is geen sprake van een fiscale eenheid, dus de toekomst zal een oplossing moeten bieden voor verrekening van de winst in BV 1 met het verlies in BV 3.

 

Hoe zit het met de toekomstige verwachtingen voor BV 3 qua winst?

 

Lijkt mij dat je beter advies kunt zoeken bij een fiscalist met alle cijfers paraat.

 

Groet

Joost

 

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

erg jammer dat er geen fiscale eenheid vpb is, is er wel een fiscale eenheid voor de omzetbelasting?

 

pensioenopbouw in de holding kan maar dat zal maar een minimaal effect geven denk ik

mogelijk kun je de managementfee tussen de holding en bv1 dusdanig opschroeven zodat je de winst nog wat kan delen tussen bv1 en je holding om zo de schijven optimaal te benutten

 

verder kun je mogelijk in bv1 een schadeclaimvoorziening projecten opzetten

 

ook zou ik een andere adviseur de zaak eens voorleggen, ik ken de situatie niet natuurlijk maar die van jou lijkt me niet ideaal, als bv1 failliet gaat, dan gaat bv2 en bv 3 mee, immers je stort geld door in een geldlening en hopelijk tegen actuele rente

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 287 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.