• 0

BTW terugvorderen pinbetaling zonder bon

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoe zit het met de bankafschrift dat is toch een geldig betaalbewijs? waarbij de btw terug kan vorderen. Of heb ik het mis. ??? Want dan heb ik ook een probleem :-\

Link naar reactie
  • 0

Nu dit een punt van discussie begint te worden heb ik dit toch maar even uitgezocht. In artikel 34 Wet OB staan de verplichtingen van een boekhouding ten behoeve van aangiftes OB. Dit artikel verwijst ook naar artikel 31 uitvoeringsbeschikking OB en in dat artikel staat vermeldt dat er een administratie moet worden bijgehouden waarop alle gegevens van de factuur moeten worden verwerkt en een nummering om de facturen te kunnen herleiden uit de administratie.

 

Hieruit leid ik af dat je verplicht bent om facturen te bewaren, te nummeren en conform de uitvoeringsbeschikking te administreren.

 

Ik neem de mening in dat je niet voldoet aan de administratieplicht. Dit punt wordt ook versterkt door artikel 35C Wet OB die duidelijk vermeldt dat je zelfs kopieen van de ontvangen en verstuurde facturen moet administreren. Dit staat niet gelijk aan het weigeren van aftrek maar de inspecteur kan wel de bewijslast omkeren. Dit houdt in dat de inspecteur het standpunt inneemt van "geen facturen, geen aftrek voorbelasting" en dat jij aannemelijk moet maken waarom je wel recht hebt op de vooraftrek (art 36 Wet OB).

 

Zoals ik de wettekst verder lees zou het ook ten gevolg kunnen hebben dat er een vergrijpboete (67F AWR) wordt opgelegd. Dus eigenlijk is een factuur best wel belangrijk.

 

Wetteksten e.d. heb ik niet gecopy-paste omdat het een behoorlijke lap tekst is. Ik hoop dat ik helder ben geweest in mijn verwijzingen. Indien dit niet het geval is vraag het mij gerust!

 

Grt Ryan

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Mag ik de BTW terugvorderen voor brandstof van mijn zakelijke auto welke ik gepind heb vanaf mijn zakelijke rekening echter de kassabon(en) ben ik kwijt?

 

Dat is inderdaad pech. Ik zal niet zeggen dat je het niet moet doen, maar een zakelijke auto vereist de BTW bon voor de aftrek van voorbelasting.

 

@Werner: een bankafschrift bewijst alleen de betaling en niet de verschuldigdheid van de BTW.

 

@Ryan: dank voor de uitvoerige oplossing!

 

Ciao

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 113 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.