• 0

Wie wil er een ondernemingsplan bekijken?

De afgelopen dagen druk bezig geweest met het schrijven van een ondernemingsplan voor een flinke wijziging in ons bedrijf. Voordat ik dit door mijn accountant laat doorberekenen zou ik het fijn vinden wat kritiek te krijgen.

Eigenlijk wil ik dat het plan goed onderuit gehaald wordt met goede argumenten ;D. Vooral wat betreft de cijfers. Ik ben van mening een redelijke inschatting gemaakt te hebben maar kan niet aan de indruk ontsnappen dat ik wellicht nog iets mis.

 

Waar ik nu al tegenaanloop is de vraag over de (huidige) voorraad. De waarde die dit vertegenwoordigd is dat de inkoopwaarde of de verkoopwaarde (excl. BTW)? Ik ben uitgegaan van de inkoopwaarde.

 

Omdat het plan gegevens over ons bedrijf en privacygegevens bevat wil ik hem niet publiceren maar e-mailen. Mensen die willen helpen vraag ik dus wel om descretie. ;)

 

Als e.e.a. concreet is wil ik hem wel plaatsen zodat anderen er ook wat aan hebben, zonder enkele cruciale gegevens uiteraard.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat betreft de boekwaarde van de verkoop lijkt het mij logisch om de inkoopwaarde te vermelden. Bij waardevermindering kan dit in de vorm van afschrijving verrekent worden. De verkoopwaarde vormt geen onderdeel van de balans, aangezien het slechts een verwachting is. De verkoopwaarde, kun je wel (mist goed onderbouwd) op de te verwachten cash flow statement zetten.

 

Ik zou best eens naar je ondernemingsplan willen kijken, mits mijn ervaring in hetzelfde vakgebied is. Misschien is het nuttig om dat te vermelden in je oproep.

Link naar reactie
  • 0

Voor de begroting moet je inderdaad uitgaan van de inkoopwaarde van de voorraad. Afhankelijk van de aard van de goederen is het best mogelijk dat je rekening moet houden met incourantheid of prijsveranderingen van de goederen. Ik wil jouw ondernemersplan wel doorlezen, uiteraard ga ik er wel vertrouwelijk mee om.

Groet,

Rob

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Enorm bedankt voor de aanbiedingen. Het gaat om detailhandel (baby en kinderbranche).

 

Ik heb naar mijn idee een heel sombere inschatting gemaakt en nog kan er winst gemaakt worden. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ik iets over het hoofd zie of toch ergens een grote fout maak.

Link naar reactie
  • 0

Inmiddels hebben twee van de HL-leden het plan gelezen. Hartelijk dank voor de moeite en reacties.

 

Ik zit wel met een vraag over de Liquiditeitsbegroting. De kredietruimte op de bankrekening wordt meegenomen voor het bepalen van het te besteden saldo. Van dat saldobedrag gaan de kosten. Het saldo wat je dan overhoud is het beginsaldo voor de volgende periode. Hier komt weer de kredietruimte op de bankrekening bij, terwijl die ook al is meegenomen bij de eerste periode.

 

Voor mijn gevoel klopt het niet. Doe ik iets fout, of denk ik verkeerd?

 

 

 

liquiditeitsbegroting2010.pdf

Link naar reactie
  • 1

De kredietlimiet of kredietruimte neem je niet mee in je liquiditeitsprognose.

 

Je begint met het daadwerkelijk aanwezige saldo op de bankrekening, je telt daarbij op de inkomsten en de uitgaven gaan eraf.

 

In de eerste periode eindig je dan met een "eindsaldo" dat het "beginsaldo" van de eerstevolgende periode wordt. etc.

 

Het eindsaldo van elke periode moet een creditsaldo zijn in het geval er met de bank géén kredietlimiet is afgesproken.

 

Indien het eindsaldo een debetstand op de rekening aangeeft, dan is dat het maximale kredietbedrag dat je over de periode nodig hebt en daarvoor moeten er afspraken zijn of afspraken gemaakt worden.

Je moet er wel altijd rekening mee houden dat het een prognose is en blijft, maar wel een goed stuurinstrument om je kredietbehoefte te bepalen en in de gaten te houden.

Link naar reactie
  • 1

Als de kredietruimte in het (eind)saldo van de eerste periode (en dus het beginsaldo van de volgende periode) al is meegenomen moet je deze inderdaad niet weer opvoeren.

Je zou beginsaldo -uitgaven = eindsaldo kunnen nemen en de kredietruimte steeds apart vermelden.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 1

Dag Ron,

 

Op de onderste regel van jouw liquiditeitsbegroting staat een getal dat overeenkomt met het verschil tussen inkomsten en uitgaven.

 

Dit getal moet je bij het startsaldo (bovenste regel) optellen waardoor je bij het begin van het volgend kwartaal een hoger

saldo op de bank hebt (tenminste in jouw rekenvoorbeeld

 

Dus bovenste regel banksaldo:

banksaldo start kwartaal 2 = 88.452,- (startsaldo Q1 35.626 pus ontvangsten Q1 230.241 minus uitgaven Q1 177.415,-)

banksaldo start kwartaal 3 = 160.593,- (startsaldo Q2 88.452,- plus ontvangsten Q2 233.626,- minus uitgaven Q2 161.485,-)

 

Ik heb inhoudelijk op dit moment de afzonderlijke regels van je begroting niet bekeken.

 

De kredietruimte van 5.000,- betekent dat je niet verder " rood" mag staan dan 5.000,-.

Je financiering zal bestaand uit een mix van een banklening, een rekening courant krediet en leverancierskrediet.

Zoals je het nu stelt in de liquideitsbegroting zou je al heel ver kunnen komen met voldoende leverancierskrediet.

 

Misschien dat je de bank dan in beperkte mate nodig hebt. En dat zou niet verkeerd zijn gezien de verhouding eigen vermogen / balanstotaal zoals blijkt uit je plan en de beperkte mate van bankfinanciering die daar uit zou (kunnen) volgen.

 

Wat mij verder opvalt is dat jouw liquiditeitsbegroting redelijk constant is. M.a.w. je gaat er wellicht van uit dat de omzetten vrij constant zijn. Ik denk dat het ook goed is om eens uit te gaan van een worst case scenario waarbij je 1 of 2 maanden slechte verkopen hebt; dat je vervolgens daar de financiering en kredietruimte op afstemt. Maak in dat geval een begroting voor een aantal achtereenvolgende maanden ipv kwartalen.

 

Mocht je verdere vragen hebben mag je ook een pm sturen.

 

Groet,

Jeroen Reith

 

 

 

 

 

 

 

 

www.reith.nl

Link naar reactie
  • 0
De kredietlimiet of kredietruimte neem je niet mee in je liquiditeitsprognose.

 

Hij is hier meegenomen omdat ik hem heb ingevuld aan de hand van de wizzard van KvK (op hun website).

 

Als de kredietruimte in het (eind)saldo van de eerste periode (en dus het beginsaldo van de volgende periode) al is meegenomen moet je deze inderdaad niet weer opvoeren.

 

Dat was mijn gedachte ook, die wizzard van KvK is dus niet zo handig :-\

 

De kredietruimte van 5.000,- betekent dat je niet verder " rood" mag staan dan 5.000,-.

 

Dat was mij duidelijk, ik vond/vind het alleen raar dat dit dus ingevuld "moet" worden in die wizzard en hij deze elke periode er bij op telt. Het lijkt mij dus het meest handig deze vermelding weg te laten.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.