mooi weer > korte broek

Aanbevolen berichten

nee hoor, niet vreemd.

 

Gelijke monnikken; gelijke kappen

 

Dat houdt dus in: ongelijke monnikken; ongelijke kappen. Anders zou het zijn: alle monnikken; gelijke kappen.

 

Als je in een situatie bent waarin je stem of je informatie en kennis de eerste indruk voor een klant zijn kan je daarmee je klant een prettig gevoel geven.

 

Wanneer een klant een winkel binnen komt is de uiterlijke verschijning van het personeel zijn eerste indruk en als die tegenvalt moet je extra hard werken om dat weer goed te maken. Zeker nu de gemiddelde consument minder bereid is om dingen te vragen, het zelf wil kunnen vinden.

 

De definitie van een goede uiterlijke verschijning heeft natuurlijk van alles met je profilering te maken. Dat kan in een cocktailbar op het strand anders zijn dan in een afhaalchinees of in een speciaalzaak voor huishoudelijke apparatuur.

 

Maar boven alles; als zelfstandig ondernemer kan en mag je natuurlijk gewoon je eigen keuzes maken. Je ondervindt vanzelf wel hoe jouw klanten erop reageren.

www.tomeyenverstegen.nl ; www.thuiskantoor.nl ;

www.paardenboekhandel.nl

Link naar reactie
Wanneer een klant een winkel binnen komt is de uiterlijke verschijning van het personeel zijn eerste indruk en als die tegenvalt moet je extra hard werken om dat weer goed te maken.

 

Och, een welgemeende vriendelijke groet doet wonderen, en vind ik persoonlijk ook een stuk prettiger overkomen dan 'nette' kleding die over het algemeen, omdat het niet de dagelijkse dracht is, niet natuurlijk overkomt.

Link naar reactie

Het zou dus niet uitmaken of je als man in laten we zeggen een kledingwinkel geholpen wordt door uitdagende aantrekkelijke vrouwen in een kort rokje, of op dezelfde professionele manier, door een getatoeerde 50 jarige man in een afgeknipte spijkerbroek, een leren vestje en 20 kettingen en piercings? Om maar even te chargeren

 

Je kunt wel met je verstand beredeneren dat het allemaal niets uit mag maken, echter onbewust wordt er toch op gelet.

Natuurlijk verschilt dat per branche waarin je werkzaam bent, maar onbewust letten we er allemaal op op iemand in de winkel er verzorgd uitziet.

 

Heeft denk ik met vertrouwen of zo te maken. Iemand die aandacht besteed aan zijn eigen presentatie zal ook wel aandacht aan zijn producten hebben besteed.

 

Frans

Link naar reactie

Ik ben het eens met Frans zijn post hierboven. Naast uitstraling en vertrouwen denk ik ook dat het in vooroordelen zit.

 

Zodra ik door een gothic-tiener wordt bediend in een kledingwinkel ben ik wat sceptischer dan een man van 30 die in dezelfde kleding loopt die de winkel verkoopt. Waarom hoor ik je al vragen? Omdat het gebruikelijk is dat mensen zich op een bepaalde manier kleden en zich op een bepaalde manier presenteren.

 

Zo zijn veel mensen opgegroeid en iedereen heeft in de loop van de tijd een beeld gemaakt wat voor hen gebruikelijk is. Daarnaast zijn er veel mensen die niet van verandering houden dus zodria iets afwijkt vinden mensen het snel not-done.

Fiscalist in de maak

Link naar reactie

Ik vind dat je niet moet uitgaan van wat je zelf zou willen, maar inspelen op je omgeving.

Je kunt wel heel "stoer" zeggen: "ik kleedt me zoals ik dat wil en niemand bepaalt 't voor me" maar het is veel wijzer om mee te gaan in het verwachtingspatroon van de omgeving.

 

Voorbeeld: als ik met een "captain of industry" een miljoenendeal probeer te sluiten, ga ik (net als hem) in een keurig kostuum. Als die deal gesloten is, ga ik naar de bouwvergaderingen in jeans waar ik net meer met de directeur te maken hebben maar met zijn Hfd Technische Dienst en die moeten vaak niets hebben van pakkendragers.

 

 

Leuk voorbeeldje: in een ver verleden trachtte mijn toenmalige werkgever zaken te doen met IKEA, dat lukte hem nooit. Ik heb er later de grootste opdrachtgever in de geschiedenis van gemaakt. Mijn werkgever verkocht normaliter altijd en overal, maar niet bij IKEA...........

Waarom niet? Hij was op middelbare leeftijd en ging in kostuum. Ik ging erheen in jeans en besprak met mijn (jonge) leeftijfdgenoten de grootste deals. Stropdassen en visitekaartjes creeëren afstand was destijds daar de gedachte.

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie

Volgens mij is dit geheel branche, doelgroep afhankelijk. Daarbij natuurlijk ook hoe de relatie al is.

 

Gents vergeet aub niet dat je ook een cool pak kan dragen, een beetje opletten wat voor kwaliteit ....

 

Om de kwaliteit* van HL wat om hoog te brengen ;D misschien een leuk idee om om te zeggen wat je aan hebt EN wat je gaat doen.

 

Ok, ik spijkerbroek, polo en een paar all starts en ik heb twee afspraken en een netwerk bijeenkomst

 

 

 

*) bedoel ik natuurlijk de kwaliteit tussen de HL-ers onderling

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie

Ook hier gaat het om een stukje communicatie.

 

Als verkoper, ondernemer, mens communiceer je uiteindelijk ook met je "uiterlijk" en dus ook met de kleding die je draagt of niet draagt.

 

Miami Ink zou Miami Ink niet zijn als de hoofdrolspelers geen tatoos en piercings zouden hebben.

 

Een tandarts met dogbreath en rotte tanden in z'n mond neemt toch ook niemand serieus, of wel?

 

En over wat voor een kledingwinkel hebben we het?

 

Het mag dan veel wijzer zijn om mee te gaan in het verwachtingspatroon van de omgeving, maar ben je dan ook eerlijk ten opzichte van jezelf?

 

Het ligt voor iedereen anders, net zoals iedereen "persoonlijk" uitmaakt waar zijn eigen grenzen liggen.

 

Is het niet meer de vraag of je "Leeft of geleefd wil worden?"

 

Uiteindelijk zal er altijd een groep, en dit is de grootste, zijn die het "gemiddelde" aangeeft. En aangezien velen niet buiten de box durven te kijken, want velen zijn inderdaad bang voor de vooroordelen in onze maatschappij, zal deze groep de draad aangeven waarnaar velen geleefd zullen worden.

 

@ Iwan, spijkerbroek, polo en puma's

 

Denk net terug aan Prins Claus, die demonstratief het keurslijf van een stropdas van zich afwierp. :)

Link naar reactie

Normaal gesproken zie ik er ook redelijk casuel uit maar ik ben een tijdje werkzaam in een branche waar je je niet casuel kon vertonen en in camo broek met zwart t-shirt moest verschijnen anders kreeg je de opdracht niet.

Nu was dit voor mij niet zo probleem ik zat vroeger ook in de bikerscene maar tegenwoordig liggen deze kleren maar op zolder. ;D

 

Het korte broek verhaal dat is toch wel not done, casuel daar in tegen ligt aan de situatie.

 

 

Link naar reactie

@Iwan

 

Ik weet niet hoe het weer er bij jullie uitziet..... ???

 

Hier spijkerbroek, T-shirt, shirt met lange mouwen en col eroverheen, een een wollen trui. Paar stevige warme wandelschoenen..... Vanochtend kids weg gebracht met winterjas nog aan.... (op de fiets natuurlijk !)

 

 

 

Koukleun.

 

Temp. loopt hier al op naar de 12 graden, we verwachten dat de thermometer om 12.00 uur op 20 staat.

Link naar reactie

@Iwan

 

Ik weet niet hoe het weer er bij jullie uitziet..... ???

 

Hier spijkerbroek, T-shirt, shirt met lange mouwen en col eroverheen, een een wollen trui. Paar stevige warme wandelschoenen..... Vanochtend kids weg gebracht met winterjas nog aan.... (op de fiets natuurlijk !)

 

 

 

Zonnetje is er al, kwam lekker te voorschijn toen ik met mijn dochter naar school liep

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie

Wij mannen zijn een lelijk ras. Dus als ik ergens iets kom kopen (en dus geld uit wil geven) wil ik niet geconfronteerd worden met iemand zijn behaarde beentjes. Brrr, en dan de gedachte aan die bleke winterbilletjes erboven!

 

Leuk verhaaltje:

 

Ik en mijn vrouw moeten ergens in Utrecht een biologisch restaurantje spotten. Bij ontvangst worden wij ontvangen door een vriendelijke jongeman met een truitje met een v-hals. Nu had deze jongeman verder niks onder dit truitje aan en bij binnenkomst hadden wij dus gelijk zicht op zijn oerwoud aan borsthaar! Nu kan dit in de biologisch scene wel heel opwindend zijn, maar erg eetlustopwekkend was dit niet.

 

Je kan je makkelijk vlot en leuk kleden tegenwoordig. In de zomer kan je een leuke linnen broek aandoen met vlotte sandalen: probleem opgelost. Maar echt, een korte broek is uitgesloten: behaarde beentjes wekken geen kooplust op.

Link naar reactie

Nu nog een andere kwestie.

 

Korte mouwen en een tattoo op je onderarm, kan dat volgens jullie?

 

Ik heb fotos gezien van wijlen prins Bernhard met kort mouwen aan met tattoo op zijn onderarm.

 

Nee, ik vind dat niet kunnen. Ten eerste denk ik aan mijn klanten. Dit zijn zakelijke klanten welke zelf bijna altijd in een pak lopen. Nou maakt het mij vrij weinig uit wat men op kantoor aan heeft maar ook dat kan te ver gaan. Ik heb zelfs iemand op kantoor gehad welke grote gaten in z`n broek had, bosje haar leek nergens op en een erg oud t-shirtje aan had. Hem zal ik dan ook direct naar huis toe sturen.. Moet je eens voorstellen dat er toevallig een klant langs komt (of dat je opeens naar een klant toe moet), ik zal me kapot schamen.

 

Personeel moet er niet minder netjes uit zien dan een klant.

Link naar reactie
Maar echt, een korte broek is uitgesloten: behaarde beentjes wekken geen kooplust op.

 

Dank voor het demonstreren van persoonlijke voorkeur. Op deze keuze is natuurlijk geen echt eensluidend antworod te geven aangezien de een zich rgens wel aan zal storen en de ander niet.

 

Ik zie liever iemand in een V-hals met borsthaar dan iemand in een pak dat hij duidelijk alleen op zijn werk draagt. :)

 

Ik heb fotos gezien van wijlen prins Bernhard met kort mouwen aan met tattoo op zijn onderarm.

 

Zou het daardoor komen dat tattoos met criminaliteit geassocieerd worden? ;)

 

Al met al valt het me enigzins tegen hoe conservatief de meesten hier nog zijn...

Link naar reactie
Korte mouwen en een tattoo op je onderarm, kan dat volgens jullie?

 

Ik heb zelf een tattoo op de binnenkant van mijn onderarm. Als ik werk heb ik gewoon een overhemd aan met de mouw eroverheen. Het is heus geen ramp als mensen de tattoo zien, maar het leidt de aandacht af tijdens het verkoopgesprek.

 

Met een tattoo en een t-shirt in een hippe kledingwinkel, dat is volgens mij geen probleem. De doelgroep voor dit soort winkel zal daar heus niet op letten.

 

Al met al, je moet je gewoon eens verplaatsen in de klant. Hoe kom je over en wat zal die klant van je denken. Ik vind een tattoo allemaal niet zo'n probleem, ik vind het bijvoorbeeld veel belangrijker dat er 'goedemorgen' of zo tegen je word gezegd.

 

 

Link naar reactie
Al met al valt het me enigzins tegen hoe conservatief de meesten hier nog zijn...

 

We zijn hier met meer dan 25.000 (HL) of 17 miljoen (NL) hoor! Conformeren hoeft toch niet meteen conservatief te zijn?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie

Als dan goedemorgen tegen je wordt gezegd door een leuke jonge man met een piercing in zijn bovenlip en een door zijn wenkbrouw..... i ;)

Ik ben daar dan waarschijnlijk echt bekrompen in, ik hou echt wel van tattoos. ik vind piercings zelfs soms ook nog best mooi, maar als ik in een winkel tegen een paar behaarde benen , een getatoeerde foto van John de wolf op een linkeronderarm of een gepierste bovenlip van der verkoper moet kijken dan word ik daar toch niet vrolijk van. Noem het conservatief, maar ik vind gewoon dat een verkoper er representatief moet uit zien en niet dat ik niet weet waar ik moet kijken terwijl ik naar zijn of haar verhaal luister. Ik voel mij daar als klant niet prettig bij.

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie

In mijn lange leven (ik ben al heeeel oud) leerde ik dat, hoe rijker en belangrijker mensen zijn, hoe gemakkelijker ze zich vaak kleden. Kijk, een burgemeester in korte broek wordt natuurlijk wat moeilijk. Zoals hierboven al vermeld werd, ligt het er wel een beetje aan wat voor soort werk je doet. Ik heb eigenaren van mega-bedrijven gekend die gewoon in stofjas- en op oude slofjes door het bedrijf liepen.

Wij kleden ons hier wel in korte broek, voor de man over de knie en dan niet van die zwem-dingen. We lopen hier ook meestal op sokken of blote voeten, de hele dag schoenen aan gaat ook knellen.

Ik heb met mijn gewone kleding toch echt wel grote orders binnengesleept. Er zijn ook veel klanten die zeggen: u kwam zo naturel over op uw blote voeten...

Link naar reactie

Laatst werd ik tijdens de après-ski bediend door een ober in smoking.. Zo ook probeerde mij een dame in zwembroek een setje nieuwe skies te verkopen. Ik kreeg daar een gevoel bij alsof er iets niet klopte, maar wat, daar ben ik nog niet uit.

 

Sancho

Sancho is de realistische tegenhanger van de dromende Don Quichot, die reuzen zag in windmolens :: In zekere zin is Sancho een pragmaticus die met beide benen op de grond staat en Boerenslim.

Link naar reactie

Kort maar krachtig komt het er dus op neer :

 

- Een representatief beroep verdient/behoort een representatief uiterlijk.

- Wanneer je een (privé) tattoo (oid) bezit hoef je hier de ander niet mee te confronteren.

- Hoe je aan de telefoon zit of mail, maakt niet uit, al zit je naakt .....

- ieder bepaalt voor zich hoe hier mee om te gaan. In een winkel/bank/op afspraak behoor je behoorlijk gekleed te gaan.

- aanpassen aan je (gespreks) omgeving is een must

 

Het blijft een moeilijke case : iemand die een tattoo of piercing heeft, staat daar ook voor. Je moet alleen de keus afwegen, of je dit ook aan anderen wil overdragen ? Je confronteerd of shockeert hier misschien wel een grote potentionele klant mee. Vrienden en vriendinnen hebben meer tattoo's (en op plaatsen....) dan ik ooit gezien heb. Maar wanneer zij mij een auto of huis willen verkopen, ben ik daar niet van gediend.

 

En daarop volgend het volgende discussiepunt :

 

Een wethouder loopt áltijd strak in pak, wat er ook gebeurt, wat voor feest dan ook. Hij vindt dat dit hoort bij zijn functie. (ik zou het leuk vinden hem met bijvoorbeeld carnaval in een kiel te zien, maar goed)

Samen met zijn vrouw, zijn we wat gaan drinken. Echtgenote is ietwat (...... ;)) jonger, en wij eindigen samen aan de bar, tot in de late uurtjes.... heer is er ook gewoon bij, maar in gesprek met anderen. Kun je je afvragen, kan dit dan ?

 

Behoorlijk tipsy naar huis, en binnen een dag volop gel*** natuurlijk !

 

Dus : Kan iemand in een bepaalde functie (een korte broek aan en mag diegene) zich zelfs ook wel eens laten gaan ?

 

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.