Goed doel sponsoren?

Aanbevolen berichten

Beste levelaars,

 

Laatst zag ik op discovery enkele documentaires over humanitaire hulp in landen waar alles niet zo goed voor elkaar is. Aangezien op dit forum veel mensen komen met een -naar mijn mening- zeer uitgebreid netwerk, lijkt me dit de beste plek om mijn verhaal te doen. Wellicht is het een idee door een soort van samenwerking van de HL leden een goed doel te sponsoren. Bijvoorbeel, meneer jansen met een eigen bouwbedrijf stelt wat materiaal beschikbaar, heer pietersen zorgt voor wat electrische benodigdheden enz. en zo kan door de samenwerking van verschillende mensen en een beetje hart voor anderen, een klein ziekenhuisje gebouwd worden in een land waar ze dit goed kunnen gebruiken. Er zijn in Nederland verschillende organisaties die dergelijke ziekenhuisjes in arme landen neerzetten. Misschien dat we daartoe op welke manier ook een steentje aan kunnen bijdragen. Nu weet ik natuurlijk dat dit niet echt direct iets met HL te maken heeft en dat er misschien niet te veel van het doel van HL afgeweken moet worden, maar ik kan het niet laten om toch even jullie mening hierover te peilen.

 

Christian

Link naar reactie
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ik ben voor ... met altijd van mening "wie goed doet, die goed ontmoet".

Denk dat er alle hulp welkom is ! Om maar een voorbeeld te noemen voor de skills die hier op HL aanwezig zijn .... met name op ICT gebied mensen onderrichten ofzoiets.

 

Een vriendje van mij is net terug uit Afrika. Die heeft 4 weken lang de mensen daar leren metselen. Dus het hoeft niet persé om producten en middelen te gaan. Mensen daar iets leren is ook een zeer welkome vorm van hulp !

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Financiele steentjes zitten er momenteel niet echt in hier, maar iets bijdragen op gebied van internet, netwerken of iets in die geest lijkt me best een idee.

 

Nu is de associatie tussen 'ontwikkelingshulp' en high-tech misschien niet zo sterk, maar ik ken wel voorbeelden waarbij het toch gebeurde. Bijvoorbeeld (draadloze) internetlijntjes trekken naar scholen in afrika, en daar oudere PC'tjes geschikt maken voor toegang.

 

Qua goede doelen ben ik persoonlijk meer liefhebber van dingen dichter bij huis, die het ook goed kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld organisaties die werken aan kankerbestrijding of hartaandoeningen en belangrijk onderzoek daarin (financieel)ondersteunen: vaak tamelijk fundamenteel onderzoek dat voor famaceutische bedrijven niet interessant is om uit te voeren. Helaas kun je bij dit soort fondsen vaak alleen een bijdrage leveren in financiele vorm... dus i'm open to suggestions ;)

 

Link naar reactie

Als we over hulpverlening voor het buitenland gaan praten, dan ben ik zelf een voorstander van het bovenstaande idee. Alles zelf opbouwen. We zijn in Suriname in een schoolgebouw geweest, ook door een Nederlands bedrijf opgebouwd. Dat is gewoon super! Die man was er ooit eens geweest op vakantie en vond het voor die kinderen hard nodig... dus heeft hij spullen laten overkomen en samen met de lokale mensen alles opgebouwd. Je weet zeker dat alles goed terecht komt, je kan nog exact kiezen waar het zwaartepunt komt te liggen...

 

Internet voor de scholen in afrika, is leuk... maar zullen we niet beginnen met een goede basis? De juiste boeken, lesmethodes en niet de leraren vergeten! Die moeten alles overdragen, geef hun eerst de kennis en mogelijkheden...

 

Persoon

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie

Ik heb er inmiddels mijn gedachten geregeld over laten gaan. Toch een lastige materie. Maar toch kwam er een idee in me op.

Misschien is het mogelijk om met wat medewerking van de ervaren mensen hier, en enkele lokale overheden een soort informatie/lespakket samen te stellen waaruit startende ondernemers in een ontwikkelingsland informatie kunnen putten. Een beetje ala starterspakket van de KVK maar dan een stuk uitgebreider en met meer informatie over het desbetreffend land.

Veel lokale overheden in dit soort landen staan te springen om mensen met een eigen bedrijfje, omdat men wil dat de economie zich door de handel met het buitenland weer enigzins aantrekt. Als iemand dit pakket dan ophaalt kunnen ze vervolgens een ander pakket ophalen meer gericht op de sector waar ze graag in zouden willen starten, bijvoorbeeld "het landbouw pakket". Hierin zit dan al het benodigde materiaal om zeg maar echt te kunnen starten. Misschien ook wel zaaigoederen voor de eerste twee jaar, dat is ook zo maar een idee. Ik denk dat je met een degelijk iets zowel de families in deze landen als de lokale overheden een groot plezier doet, want investeren in kennis is natuurlijk investeren in de toekomst.

 

Christian

Link naar reactie

Het zomaar weggeven van een pakket is een zwak punt. De ondersteuning en controle is nauwelijks aanwezig, waardoor het vaak in verkeerde handen zal vallen of bij de mensen zonder de juiste kennis terecht zal komen.

 

In Suriname hebben we velden vol gezien met kool. Allemaal te rijp en niet meer geschikt voor consumptie. Zo nieuwsgierig als ik was, ben ik de oorzaak gaan zoeken/vragen en die was eigenlijk heel eenvoudig. Subsidie, de reden van het poten van kool was de subsidie. De mensen zaaien de kool en verder weten ze niet wat ze ermee moeten... volgend jaar is het weer een ander product. Een project wat goed bedoeld is, maar verkeerd wordt uitgevoerd.

 

Een andere manier is zoals ik al eerder schreef het zelf begeleiden een aansturen van de mensen daar. En bouw dan gezamelijk de basis op, bijvoorbeeld een school. Zorg voor het lesmateriaal en geef de docenten een opleiding / cursus. De rest zullen ze toch echt zelf moeten doen...

 

Persoon

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 135 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.