• 0

Werkzaamheden vanuit BV of als ZZP-er

Case:

 

Ik heb een eigen Holding BV die initieel gebruikt werd om een management fee te sturen naar een onderliggende werkmaatschappij. Ik ben in loondienst van mijn Holding BV.

Mijn belang in de onderliggende werkmaatschappij heb ik verkocht daardoor ik enkel nu de Management BV (Holding BV) over heb gehouden waar ik nog in dienst ben en dus ook DGA van ben.

 

Ik wil nu voor langere periode( meer dan een jaar) werkzaamheden gaan verrichten bij een klant van een relatie van me en dit tevens fulltime.

 

Mijn vraag is, wat is handiger; een factuur sturen vanuit mijn Management BV naar de opdrachtgever of als freelancer aan de slag en een VAR aanvragen/ verstrekken aan mijn opdrachtgever?

 

Welke aspecten moet ik rekening mee houden en wat zijn de gevolgen van het een of ander.

 

Alvast bedankt voor de reacties.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Mijn vraag is, wat is handiger; een factuur sturen vanuit mijn Management BV naar de opdrachtgever of als freelancer aan de slag en een VAR aanvragen/ verstrekken aan mijn opdrachtgever?

 

Deze twee dingen staan los van elkaar. Ook als je via een BV werkt heb je een VAR nodig, namelijk een VAR-DGA, om je opdrachtgever zekerheid te geven dat hij geen loonheffing/premies hoeft af te dragen.

 

Het is niet vanzelfsprekend dat je een VAR-WUO of VAR-DGA krijgt als je in een jaar fulltime voor één opdrachtgever werkt. Dat lukt alleen in bepaalde branches en alleen als alle andere indicatoren duidelijk op ondernemerschap wijzen.

Link naar reactie
  • 0

Dit zijn geen grootheden die inwisselbaar zijn. Het enkele feit dat vanuit een BV een factuur wordt verzonden, maakt niet dat de klant gevrijwaard is voor aanslagen en/of naheffingen in verband met de afdracht van loonbelasting en sociale premies. De VAR dient hier wel voor, hetgeen de klant overigens nog steeds verplicht om ervoor zorg te dragen dat jij ook als zelfstandige kunt worden aangemerkt.

 

Alvorens vanuit de Holding werkzaamheden te verrichten is het verstandig om de statuten te raadplegen, in het bijzonder de doelomschrijving van de onderneming. Meestal is die voor een holding beperkt en zou de stap tot het verrichten van werkzaamheden voor derden een overschrijding van de doelomschrijving betekenen en daarmee komt de aansprakelijkheid van de bestuurder in het vizier.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Ok, dus als ik het goed begrijp heb ik sowieso een VAR verklaring nodig.

 

Overigens als achtergrond, verdere ondernemingen vanuit de Management BV gaan het komend jaar niet plaatsvinden; mijn werkzaamheden zullen enkel bestaan uit de fulltime opdracht voor ruim een jaar bij een klant van een relatie.

 

De facturatie verloopt dus ook via dit bedrijf. Zij facturen op hun beurt weer de klant.

 

Mijn gedachte is dat als ik gewoon in dienst blijf van mijn Management BV, ik daar een vast loon uit onttrek. Loonheffing wordt uiteraard daar ook gedaan en dat ik middels een factuur de Management BV "vul" zodat ik loon kan uit betalen en er een bescheiden potje overblijft in de BV.

 

De doelomschrijving die in de statuten staat is inderdaad nogal gericht op het voeren van beheer werkzaamheden. Zou ik deze dan moeten laten wijzigen?

 

Of moet ik de BV even laten voor wat het is en als ZZP-er aan de slag voor de komende periode?

Link naar reactie
  • 0

Die VAR verklaring is er niet voor niets. Het is de enige zekerheid die je kunt krijgen (mits eerlijk aangevraagd) ten aanzien van een al dan niet verkapt dienstverband.

 

De fiscus zal toetsen of je ondernemer bent via jouw BV en in die hoedanigheid optreedt of dat je wellicht gewoon in loondienst moet bij die ene opdrachtgever.

 

Je kunt die tendens ook wel inschatten als je de aanvraag VAR bekijkt:

 

http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/aanvraag_verklaring_arbeidsrelatie_al0931z7pl.pdf

 

Bij een opdrachtgever zal de fiscus je waarschijnlijk in loondienst plaatsen.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ok, dus ik moet een VAR hebben als ik als zelfstandige ondernemer of freelancer aan de slag wil?

 

Maar wat gebeurd er als ik hem niet krijg? Wat betekent dat dan precies?

 

Als ik hem niet krijg dan moet de opdrachtgever sociale premies afdragen?

 

En als ik dat nu zelf doe in mijn Management BV? Ik ben daar in loondienst dus als ik die lasten daar betaal, dan zijn ze toch betaald?

 

Of zie ik het verkeerd?

Link naar reactie
  • 0

"Krijg je geen VAR, dan is er sprake van een loondienstverband tussen jou privé en de opdrachtgever."

Wat betekent dat dan de opdrachtgever verantwoordelijk is voor de sociale premies? Is dat het gevolg?

 

mmm wat ik eigenlijk "gewoon" wil is werkzaamheden verrichten voor de eindklant, zij het dan wel via een tussenopdrachtgever. , voor een ruime periode. Ik wil niet in loondienst bij de opdrachtgever en ik wil niet in loondienst bij de eindklant.

 

Wat zou ik moeten doen om dit mogelijk te maken? Meerdere opdrachtgevers? Ik vraag me af hoe anderen dit oplossen.

 

Link naar reactie
  • 0

Wat betekent dat dan de opdrachtgever verantwoordelijk is voor de sociale premies?

 

Loonheffing, premies werknemersverzekeringen, de hele fiscale loondienst-mikmak.

 

Ik wil niet in loondienst bij de opdrachtgever

 

Maar de overheid denkt daar nu eenmaal anders over.

 

Ik vraag me af hoe anderen dit oplossen.

 

Ik heb dit nooit gedaan, maar als ik een jaar fulltime bij 1 opdrachtgever zou werken, dan zou ik er niet zoveel bezwaar tegen hebben om daarvoor een tijdelijke arbeidsovereenkomst aan te gaan. Zo werkt het nu eenmaal.

 

Andere oplossingen zijn wel ondernemer zijn (meerdere opdrachtgevers etc.) of freelance-bv-constructies als Uniforce en zzp oke.

Link naar reactie
  • 0

 

mmm wat ik eigenlijk "gewoon" wil is werkzaamheden verrichten voor de eindklant, zij het dan wel via een tussenopdrachtgever. , voor een ruime periode. Ik wil niet in loondienst bij de opdrachtgever en ik wil niet in loondienst bij de eindklant.

 

Wat zou ik moeten doen om dit mogelijk te maken? Meerdere opdrachtgevers? Ik vraag me af hoe anderen dit oplossen.

 

 

De gedachte hierachter is dat werknemers dan en masse hun dienstbetrekking opzeggen, zich als ondernemer laten registreren, bij ex-werkgever een opdracht aangaan en dan een beroep doen op de ondernemersfaciliteiten. En daar is dat nu juist niet voor bedoeld.

 

Dus ja, zeker 3 opdrachtgevers.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

De VAR-verklaring bepaalt niet of je nu wel of niet in loondienst bent. De VAR-verklaring vrijwaart de opdrachtgever van aanslagen van de belastingdienst. Een juiste VAR aanvragen is een koud kunstje, maar als je vervolgens jaar na jaar bij slechts die ene opdrachtgever blijft werken, heb jij een probleem (ondanks je VAR-verklaring), maar je opdrachtgever niet.

 

Dat is de ene kant van het verhaal, nu de andere. Ik heb momenteel een opdrachtgever die vraagt ofwel om een VAR (in geval van een eenmanszaak), ofwel om werkzaamheden vanuit een BV. De gedachte daarbij is dat de BV de sociale premies betaald.

 

Overigens is een VAR-verklaring geen verplichting, tenzij de opdrachtgever er om vraagt.

Link naar reactie
  • 0

De VAR-verklaring bepaalt niet of je nu wel of niet in loondienst bent.

 

Tenzij het een VAR-loon is (ja, die bestaat ook)!

 

Nogmaals: staar je niet blind op wat er met BV's gebeurt en het gebrek aan VAR-DGA's. De regeling werkt gewoon zo en het hebben van een BV vrijwaart niemand van een verkapt loondienstverband.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

" ..., heb jij een probleem (ondanks je VAR-verklaring), maar je opdrachtgever niet."

 

Joost, wat bedoel je daar precies mee?

 

Worst case scenario; de Belastingdienst ziet het als verkapt dienstverband. Wat betekent dat dan effectief? Dat ik sociale premies e.d. moet afdragen vanuit mijn BV?

 

De opdrachtgever vraagt er inderdaad om Superkees.

Link naar reactie
  • 0

Verkapt dienstverband --> (stel) jouw BV failliet --> jouw BV heeft premieschuld aan de belastingdienst --> opdrachtgever wordt aansprakelijk gesteld voor achterstallige betalingen --> belastingdienst heeft gelijk(immers verkapt dienstverband) --> opdrachtgever heeft jouw fee betaalt en daar bovenop nog eens de sociale lasten.

 

Oftewel eventuele schulden die jij maakt t.o.v. de opdrachtgever kunnen bij de opdrachtgever worden verhaald. Dat vinden veel opdrachtgevers niet interessant.

 

Grt Ryan

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Nee juist niet. Bij een VAR-DGA ligt de premieplicht bij jouw BV. Indien je niet voldoet aan je premieplichten zal de belastingdienst het recht hebben om jouw BV aan te spreken op openstaande vorderingen.

 

Bij een VAR-loon zal de belastingdienst zich kunnen verhalen op de opdrachtgever.

 

Stel je ontvangt 100 fee van een opdrachtgever. Deze 100 steek je in eigen zak en betaalt de belastingdienst niet. Waar kan de belastingdienst zich op verhalen?

 

VAR-DGA --> Opdrachtgever is in het bezit van deze VAR en krijgt daarmee een vrijwaring voor de aansprakelijkheid van premie betaling. Fiscus kan alleen bij jouw BV verhaal halen. Dus stel 52% van 100 is 52. De schuld van 52 kan alleen bij jouw BV worden verhaald.

 

VAR-loon --> Je voldoet niet aan je premieplicht want je steekt wederom 100 in eigen zak. Omdat de opdrachtgever een VAR loon heeft, blijft zij aansprakelijk voor de afdracht van premies. Dus nu kan de fiscus de 52 zowel bij jouw BV verhalen als bij de opdrachtgever. Dat kan resulteren in een totale last voor de opdrachtgever van 100 + 52 = 152.

 

Begrijp je hem nu? De werkgever wil puur het risico van die extra aansprakelijkheid van 52 afdekken via een VAR DGA

 

Grt Ryan

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

@Edward; dank je wel voor je heldere antwoord. Ik ga ze aan laten passen.

 

@Ryan; dank je wel voor je uitgebreide antwoord Ryan. Ik snap wat je daarmee bedoelt en ik begrijp uiteraard ook dat de opdrachtgever het risico wil afdekken met deze VAR-DGA.

 

Toch nog 1 check voor de zekerheid:

 

".. Bij een VAR-DGA ligt de premieplicht bij jouw BV. Indien je niet voldoet aan je premieplichten zal de belastingdienst het recht hebben om jouw BV aan te spreken op openstaande vorderingen."

 

Met premieplichten bedoel je de sociale premies die ik moet betalen aan de belastingdienst vanuit mijn BV. Toch?

 

Link naar reactie
  • 0

 

VAR-DGA --> Opdrachtgever is in het bezit van deze VAR en krijgt daarmee een vrijwaring voor de aansprakelijkheid van premie betaling. Fiscus kan alleen bij jouw BV verhaal halen. Dus stel 52% van 100 is 52. De schuld van 52 kan alleen bij jouw BV worden verhaald.

 

 

 

In principe is dit toch ook af te dekken met de verklaring van de belastingdienst dat de premies worden betaald (Wet Keten Aansprakelijkheid)? Al gaat dat niet op voor een startende bv.

Link naar reactie
  • 0

 

VAR-DGA --> Opdrachtgever is in het bezit van deze VAR en krijgt daarmee een vrijwaring voor de aansprakelijkheid van premie betaling. Fiscus kan alleen bij jouw BV verhaal halen. Dus stel 52% van 100 is 52. De schuld van 52 kan alleen bij jouw BV worden verhaald.

 

 

 

In principe is dit toch ook af te dekken met de verklaring van de belastingdienst dat de premies worden betaald (Wet Keten Aansprakelijkheid)? Al gaat dat niet op voor een startende bv.

 

Klopt maar dan moet je maandelijks/ per kwartaal een bewijs van betaling opvragen en dat kost eenmaal meer moeite voor de aanvrager en het bied maar zeer tijdelijke zekerheid. Stel je bent met een lopend project bezig en je krijgt geen verklaring van goed betaalgedrag wat dan? Moet je dan het project stop zetten om het risico te vermijden? Alle contacten verbreken?

 

Het gaat inderdaad om de inhoudingsplicht voor loonheffingen (google daar eens op/zoekfunctie forum) en wie deze plicht draagt. Bij VAR DGA is het maar 1 entiteit en bij VAR loon zijn het er twee (Jouw BV en de opdrachtgever).

 

Bij onduidelijkheden hoor ik het graag.

 

Grt Ryan

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

@Ryan; als ik je goed begrijp zit de sleutel in de sociale lasten.

 

Je spreekt immers over een "premieschuld aan de belastingdienst" vanuit mijn BV.

 

Kortom, als het verkapt dienstverband is moet ik de sociale premies binnen mijn BV regelen? Is dat wat je zegt?

 

Niet alleen. Als de fiscus een VAR-loon afgeeft, geldt de LB plicht dus ook voor de opdrachtgever. Je bent dan daar in loondienst en dus loonheffing (incl. sociale premies, werkgeverslasten) afdragen door de opdrachtgever.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Nee juist niet. Bij een VAR-DGA ligt de premieplicht bij jouw BV. Indien je niet voldoet aan je premieplichten zal de belastingdienst het recht hebben om jouw BV aan te spreken op openstaande vorderingen.

 

Bij een VAR-loon zal de belastingdienst zich kunnen verhalen op de opdrachtgever.

 

Stel je ontvangt 100 fee van een opdrachtgever. Deze 100 steek je in eigen zak en betaalt de belastingdienst niet. Waar kan de belastingdienst zich op verhalen?

 

VAR-DGA --> Opdrachtgever is in het bezit van deze VAR en krijgt daarmee een vrijwaring voor de aansprakelijkheid van premie betaling. Fiscus kan alleen bij jouw BV verhaal halen. Dus stel 52% van 100 is 52. De schuld van 52 kan alleen bij jouw BV worden verhaald.

 

VAR-loon --> Je voldoet niet aan je premieplicht want je steekt wederom 100 in eigen zak. Omdat de opdrachtgever een VAR loon heeft, blijft zij aansprakelijk voor de afdracht van premies. Dus nu kan de fiscus de 52 zowel bij jouw BV verhalen als bij de opdrachtgever. Dat kan resulteren in een totale last voor de opdrachtgever van 100 + 52 = 152.

 

Begrijp je hem nu? De werkgever wil puur het risico van die extra aansprakelijkheid van 52 afdekken via een VAR DGA

 

Grt Ryan

 

Een interessante discussie. Ik vraag me eveneens af of het werken vanuit een BV (fiscale aspecten daargelaten) beter is. Als je met een VAR-dga voor een opdrachtgever werkt (vanuit de eigen BV dus), is de opdrachtgever volgens mij nog steeds niet gegarandeerd gevrijwaard van de loonheffingen. Ten eerste als de belastingdienst achteraf vaststelt dat de VAR status moet worden bijgesteld, bijvoorbeeld omdat je maar één opdrachtgever hebt gehad. En is het ten tweede zo dat wanneer de BV failliet gaat / in gebreke blijft, de opdrachtgever op basis van de wet ketenaansprakelijkheid alsnog kan worden aangeslagen? Ik ben benieuwd of jullie er ook zo tegenaan kijken. Hoe kan ik mijn opdrachtgever 100% garanderen dat hij niet wordt aangeslagen, terwijl ik misschien alleen voor hem werk dit jaar? En is het enige juridische verschil met het werken met een VAR-wuo de hoofdelijke aansprakelijkheid?

 

Mvg,

Enrico

 

Link naar reactie
  • 0

Dank Joost, ik zal me inderdaad eens hierin verdiepen. Ik snap ook nog niet zo goed hoe Uniforce en ZZP oke zorgen dat ik geen VAR meer nodig heb zoals ze zeggen, dus zal eens gaan rond zoeken. Ik wil graag zoveel mogelijk in eigen hand hebben, een eenvoudige oplossing en zo weinig mogelijk afhankelijkheid van andere partijen zeg maar, maar het ligt allemaal niet zo eenvoudig geloof ik!

 

Mvg, Enrico

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 163 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.