• 0

tafelverhuur in kapperszaak

Hallo experts,

 

ik heb het plan opgevat om een kapperszaak te openen, ik wil geen personeel in dienst nemen maar als het ware de stoelen verhuren tegen een commissie van de omzet.

ikzelf zet de zaak op de kaart, regel dus de klanten en wil hiervoor met zelfstandige kasters in zee gaan.

 

het plan is nu zo dat de klant afrekent bij de kassa en hierin omzetgroepen zitten per kapster.

aan het einde van de maand wordt de omzet per kapster uitgedraaid en deze sturen dan een factuur naar mij toe die ik weer per bank voldoe.

 

ik weet dat die een gebruikelijk systeem is bij nagelstudio's maar vraag mij af of er geen problemen met de arbeidsrelatie kunnen komen m.b.t. premies enz.

 

wat mij betreft mag een kapster 40 uur per week werken, ook 5 of 10 uur dat moeten ze zelf weten, er is dus geen verplichting.

 

kan iemand mij hierover adviseren ?

 

ik hoor graag wat.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Met dit draadje in het achterhoofd heb ik het mijn kapper eens gevraagd. En die wist me te melden dat er regels voor zijn en dat een commissiegerelateerde omzetafdracht moeilijk is, maar dat je wel een stoel voor een vast bedrag per dag kan verhuren. Dit schijnt echter weer aan het maximum van € 35 per stoel per dag te zijn gebonden.

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
  • 0

Stoelverhuur is iets wat ook onder kappers redelijk veel voorkomt weet ik uit ervaring. Het is natuurlijk zaak om te zorgen dat je ook echt met zelfstandigen werkt en discussies over de zelfstandigheid volledig uitsluit. Het ter beschikking stellen van faciliteiten als zodanig maakt de kapper nog geen werknemer. Zodra er echter zoiets als een vorm van gezag gaat onstaan dan begeef je je op een hellend vlak.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Daarbij denk ik dat de kappers die 'voor jou' werken de toets der zelfstandigheid niet zullen doorstaan. Ze hebben immers allen 1 opdrachtgever en ze hoeven zelf niet actief te werven.

 

Hi Joost,

 

Ik ben het in zoverre met je eens dat je bij de inrichting van de samenwerking hier rekening mee moet houden, maar dat in de constructie geen sprake hoeft te zijn van werken voor. Dit is geheel en al afhankelijk van de vraag hoe het model verder wordt ingericht.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 99 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.