• 0

Welke rechtsvorm is het meest geschikt?

Beste,

 

Ik wil mijn vriendin helpen met het vestigen als creatief therapeut. Er wordt een website gemaakt waarop zij haar dienst als creatief therapeut aanbiedt. Via deze site kunnen geïnteresseerden contact met haar opnemen. Zij biedt haar diensten als creatief therapeut vanuit huis aan.

Er wordt ook nog een andere site gemaakt, waarop mijn vriendin zich aanbiedt voor het geven van workshops aan bedrijven. Dit staat in feite los van haar diensten als creatief therapeut.

 

Gezien bovenstaande is het in feite uitgesloten dat het bedrijfje grote verliezen gaat leiden, aangezien er nauwelijks kosten gemaakt dienen te worden voor het opstarten van het bedrijfje. De enige kosten op voorhand zijn:

- de aanschaf van apparatuur, zoals een laptop en een printer

- het ontwerpen en draaiend houden van de website

- briefpapier + enveloppen

 

Momenteel werkt mijn vriendin nog 22-30 uur per week in loondienst. Dit wil ze voorlopig gewoon blijven doen, ook als ze haar eigen bedrijfje heeft opgestart.

 

Nu is mijn vraag welke rechtsvorm gezien bovenstaande het meest geschikt is?

 

Zelf zit ik te twijfelen tussen:

- een eenmanszaak, maar mag ik mijn vriendin dan ook helpen bij administratieve taken?

- werken als freelancer? dit is voor zover ik weet geen officiële rechtsvorm, maar behoort naar mijn idee wel tot de mogelijkheden.

 

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goh, wat heb jij een hoop kennissen die eenmanszaakjes willen beginnen :)

 

Momenteel werkt mijn vriendin nog 22-30 uur per week in loondienst. Dit wil ze voorlopig gewoon blijven doen, ook als ze haar eigen bedrijfje heeft opgestart.

 

Dan moet ze om te beginnen even nagaan of haar arbeidsovereenkomst dit toelaat en/of of de werkgever er geen bezwaar tegen heeft.

 

Nu is mijn vraag welke rechtsvorm gezien bovenstaande het meest geschikt is?

 

Zelf zit ik te twijfelen tussen:

- een eenmanszaak, maar mag ik mijn vriendin dan ook helpen bij administratieve taken?

- werken als freelancer? dit is voor zover ik weet geen officiële rechtsvorm, maar behoort naar mijn idee wel tot de mogelijkheden.

 

Ook hier: freelance is geen rechtsvorm en een eenmanszaak ligt voor de hand. Een eenmanszaak kan personeel in dienst hebben en/of gebruik maken van de diensten van andere ondernemers/ondernemingen, dat is geen punt.

Link naar reactie
  • 0

Wederom bedankt voor je snelle reactie.

 

Goh, wat heb jij een hoop kennissen die eenmanszaakjes willen beginnen

Tja, wat is een hoop he ;) Het komt gewoon op mn pad :p Das niet zo lastig als het je vriendin is die een eigen bedrijfje wil beginnen ;)

 

Dan moet ze om te beginnen even nagaan of haar arbeidsovereenkomst dit toelaat en/of of de werkgever er geen bezwaar tegen heeft.

Haar werkgever is er van op de hoogte dat ze een eigen bedrijfje wil beginnen. Deze heeft haar dit nooit verboden. Maar het is inderdaad geen verkeerd idee om een dergelijke verklaring even zwart/wit te krijgen, danwel na te gaan of de arbeidsovereenkomst dit toelaat.

 

Ook hier: freelance is geen rechtsvorm en een eenmanszaak ligt voor de hand. Een eenmanszaak kan personeel in dienst hebben en/of gebruik maken van de diensten van andere ondernemers/ondernemingen, dat is geen punt.

Als ik op internet zoek kom ik veel adviezen tegen van een eenmanszaak en freelancer. Wat is dan een argument om voor freelance te kiezen t.o.v. een eenmanszaak?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ga voor mezelf beginnen op een ander forum ben ik over mijn naam bezig.

Hier stel ik de vraag welke rechtsvorm nu het meest geschikt zou zijn voor mij.

Ik wordt een adviseur cq in te huren bouwkundige.

wat is nu eigenlijk het beste ik hoor veel over een eenmanszaak ( zzp'er)

maar ook veel over een VOF

 

wat is jullie mening cq advies

Link naar reactie
  • 0

Hier stel ik de vraag welke rechtsvorm nu het meest geschikt zou zijn voor mij.

 

Daar kunnen we zonder verdere informatie over jouw situatie en bedoelingen niet meer over zeggen dan al in de algemene rechtsvormbeschrijvingen her en der te vinden is. Ik denk dat je die informatie even moet lezen en dan eventueel wat specifiekere vragen stellen.

Link naar reactie
  • 0

Bouwkundig en advies, dat betekent dat er grote belangen (vermogenstechnisch) op het spel kunnen staan. Om die reden (dus niet vanuit fiscaal oogpunt) zou een BV een overweging kunnen zijn. Dit om eventuele claims in geval van een verkeerd uitgevallen advies terecht te laten komen in je vennootschap zodat je prive buiten schot blijft. Dit soort adviezen laten zich lastig (lees: duur) verzekeren. Die vennootschap is dan in feite je "verzekering".

 

Succes,

 

Ard

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 100 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.