• 0

Afdekken valutarisico

Hi,

 

Op deze zomerse dag toch nog een post van mij.... 8)

 

Heeft er iemand ervaring met het afdekken van valuta risico's. Ik zit te twijfelen om wellicht niet mijn betalingen in Euro's te gaan laten doen, maar dan krijg ik wel te maken in verschillende landen met valuta risico's. Heeft er iemand ervaring hoe ik dit af kan dekken?

 

Groeten,

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Uit de aandelenhandel ken ik wel de constructies om dit soort risicos in te dekken, maar ik weet niet of ze ook toepasbaar zijn op jouw situatie. Bedenk dat dit soort constructies met aanzienlijke volumens gepaard gaan:

 

- Je kunt het risico near-nul maken. Je hebt geen tegenvallers, en geen valutaire meevallers. In dat geval ga je een future aan: Je verplicht jezelf tot het omzetten van bijv $10.000 in euro's op een bepaalde datum.

 

Afhankelijk van huidige koers, uitoefeningskoers, termijn en verwachtingen kan de 'aanschaf' van de future geld kosten, geld opleveren, of geen van beiden. In alle gevallen moet je kapitaal beschikbaar houden als 'garantie' op de future, dat kan oplopen tot tientallen procenten van de hoofdsom.

 

- Je kunt het risico naar beneden beperken. Je koopt in dat geval een (call) optie op een bepaalde hoeveelheid geld in de valuta die je wilt afdekken. Hierbij behoud je eventuele koersmeevallers, maar beperk je de tegenvallers.

 

Deze constructie kost altijd geld. Hoeveel is afhankelijk van dezelfde zaken als bij de future. Als je slechts een call (of put) optie aanschaft, hoef je geen kapitaal te hebben als garantie. Meer moeten betalen dan de aanschafprijs is tenslotte uitgesloten.

 

Een constructie met futures of opties is natuurlijk geen verzekering in de smalle zin van het woord, maar voor zover ik weet is het bij grote bedrijven een vrij gebruikelijke praktijk zich zo tegen koersrisico's in te dekken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Er staat me vaag zoiets bij dat de Nederlandse overheid voor exporterende bedrijven hier iets voor geregeld heeft, maar ik kan het even niet meer vinden.

 

Benm, in ieder geval bedankt voor je uitleg, maar als het zo lastig gaat worden, dan ga ik toch andere oplossingen zoeken.

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Inspector gadget on the move.

 

<>

Valutarisico's

De koerswisselingen en daarmee ook de valutarisico's zijn binnen de landen die meedoen aan de euro verleden tijd. Maar niet alle EU-lidstaten doen mee aan deze monetaire unie. Groot-Brittannië, Zweden en Denemarken zijn lidstaten die hun eigen muntsoort houden.

Bij transacties met landen buiten de monetaire unie dient rekening gehouden te worden met de verhouding tussen de euro en de vreemde munt. De Amerikaanse dollar is een veelgebruikte valuta bij internationale handel. Hiermee loopt u een valutarisico. De betalende partij moet op de afgesproken betaaldatum de overeengekomen valuta kopen. Omdat de valuta fluctueert weet u vooraf niet de aankoopprijs in euro's.

 

Afdekken van dit risico is mogelijk via valutatermijncontracten of via valutaopties. De bank kan u verder inlichten over deze mogelijkheden.

<>

 

De tekst en de specifieke doorlinks van bovenstaande verhaal kun je hier vinden.

Als je nog specifieke vragen hebt, dan zal ik eens kijken of ik een expert kan vinden die meer info voor je hebt.

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Allereerst ben ik geen expert op het gebied van valutahandel, maar toch een paar opmerkingen:

 

Als je internationaal zaken doet is het goed om zoveel mogelijk contracten in euro's af te sluiten, het valutarisico ligt dan bij de andere partij. Als de andere partij dat niet wil en jij wilt toch zaken doen, moet je altijd het valutarisico afdekken. Als je een professionele valutahandelaar bent is het een ander verhaal, maar de meesten zijn dat niet.

 

Als je helemaal op safe wilt gaan sluit een zgn. termijncontract. D.w.z. dat je op een bepaalde datum, tegen een vooraf vastgestelde koers, euro's krijgt voor de buitenlandse valuta. Stel dat je op november 20.000 USD krijgt, dan sluit je een contract dat je in november deze 20.000 USD swapt voor euro's, de koers tevoren vastgesteld. Deze termijnaffaire is een verplichting. Als je de 20.000 USD niet op de afgesproken datum op je USD rekening hebt staan, dan zul je ze uit de markt moeten kopen om vervolgens de swap tot stand te laten komen. De banken zullen hier in algemeen een marginverplichting voor aanhouden.

 

Je kunt ook een valuta optie afspreken. Hierbij heb je het recht om op een bepaalde datum de USD 20.000 om te wisselen tegen euro's, tegen een vooraf vastgestelde koers.

 

Daarnaast zijn er een flink aantal afgeleide varianten, zoals een cilinderoptie (waarbij je een optieconstructie zodanig regelt dat het je niets kost) etc. Je zult begrijpen dat naarmate de flexibiliteit groter wordt, de premie hoger wordt. Daarnaast zijn een aantal varianten weggelegd voor de grootbedrijfrelaties van de banken.

 

Op een aantal sites van de grootbanken staat nog meer uitleg. Nogmaals, als je geen valutahandelaar bent moet je in feite altijd je valutarisico afdekken.

 

M.b.t. de 'exotische' valuta's: ik weet niet welke jullie hier onder verstaan.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bij het afdekken van koersrisico's sluit je dus ook het risico uit dat de koers in jou voordeel zal werken. Risico is in de economie niet per definitie negatief. Ook de kans dat het voordelig uit pakt wordt risico genoemd.

 

M.i. wordt handelen met termijncontracten pas effectief als het om grotere bedragen gaat of als je heel veel in vreemde valuta gaat handelen.

 

Als je er meer over wilt weten dan kan ik wel het een en ander voor je uitzoeken. Werk momenteel bij een groot amerikaans concern dat heel actief is in termijncontracten en opties.

 

Gr Iceman

Link naar reactie
  • 0

Voordat je over afdekken gaat denken, moet je er eerst over nadenken hoe groot het risico is. Daarna bepaal je of je dit risico wilt/kunt dragen. Zo niet, dan ga je kijken hoe je het kunt afdekken... en ja, daar zijn dan verschillende mogelijkheden voor, zoals er hierboven al een paar genoemd zijn.

 

Op de lange termijn kost structureel afdekken van risico's (en daarmee ook het wegnemen van eventuele voordelen) per defenitie meer geld dan het risico zelf. Op korte termijn kan deze balans er echter heel anders uit zien.

 

Om aan te geven waarom het op de lange termijn altijd geld kost, zal ik aangeven hoe de prijs van een (valuta)optie (in theorie) tot stand komt: De prijs van een optie is gebaseerd op de marktverwachting van de kans dat de ingedekte situatie zich voordoet maal de schade daarvan. Hierop wordt een opslag gedaan als vergoeding voor het aangegane risico... Zolang de beweging dus binnen het 'verwachtte' gebied blijft, ben je met afgedekte posities duurder uit dan zonder afgedekte posities.

 

Het voordeel van afdekken is wel dat je bij 'net die ene uitschieter' ingedekt bent en dat je vantevoren weet wat je aan euro binnen gaat krijgen als je in dollars verkoopt...

 

Om de omvang van het risico te bepalen, hieronder een scenario van een munt die 10% in waarde daalt:

 

Als je 10% van je omzet in vreemde valuta haalt, en de koers van die munt duikelt 10% naar beneden, dan zal je omzet 1% lager zijn dan verwacht.

 

Als je vooraf 2% winstmarge had, betekent deze 1% omzetdaling een halvering van de winst (naar 1%). Had je echter een winstmarge van 20%, dan betekent de 1% omzetdaling slechts een winstdaling van 5%...

 

Kortom, voordat je over afdekken gaat denken, moet je er eerst over nadenken hoe groot het risico is. Daarna bepaal je of je dit risico wilt/kunt dragen. Zo niet, dan ga je kijken hoe je het kunt afdekken...

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.