• 0

BTW bij importeren

Beste Leden,

 

Een onderwerp wat al veel ter sprake is geweest maar er bestaat bij mij nog onduidelijkheid over de BTW omtrent dit onderwerp.

Ben nog student maar heb me ingeschreven bij de KvK met een ondernemingsidee in het vooruitzicht.

 

Onlangs heb ik enkele samples besteld uit China twv 270 USD FOB.

Een koopje dacht ik, totdat ik uiteindelijk de producten op ging halen bij de expititeur en de inklaringskosten, invoerrechten e.d. moest betalen van 315 Euro.

Uiteindelijk was ik dus ruim 530 Euro kwijt voordat ik de producten thuis had.

Afijn, dat geeft niet omdat het samples zijn en ik veel geleerd heb. De samples wil ik echter nog wel verkopen. De marktprijs is 650 Euro.

Ik heb over zowel de geimporteerde producten als de diensten van de expediteur nog geen BTW betaald omdat deze een zogenaamde'"nul" tarief heeft gehanteert.

 

Vraag 1:

- Hoe gaat het betalen van BTW in zijn werk? Moet ik deze nog betalen en zoja wanneer?

Vraag 2:

- Moet ik de klant dus 19% extra bereken op de 530 Euro om kiet te spelen? Als ik geen winst over dit product maak, hoef ik ook geen winstbelasting te betalen lijkt me.

Vraag 3:

- Moet ik BTW altijd doorberekenen aan zowel een particuliere als een zakelijk klant?

Vraag 4:

- Wanneer kan ik uberhaupt btw terugvragen van de belasting? Einde van de maand?

 

Nadere toelichting:

 

Ik heb geen sample-factuur en met bedrijfsgegevens betaald dus kan de samples gewoon doorverkopen.

 

Nu lees ik op het forum dat je indien je BTW betaald hebt bij invoeren (heb ik dus niet), dit bij het aangeven van je bealstingaangifte kunt terug vragen. Hoef je als bedrijf zijnde dus nooit BTW te betalen? M.a.w. hoeven alleen particulieren BTW te betalen?

 

bvd Giles

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Vraag 3:

- Moet ik BTW altijd doorberekenen aan zowel een particuliere als een zakelijk klant?

 

Ja altijd aan zowel particuliere en zakelijke klanten. Een zakelijke klant moet dan zelf deze later weer terugvragen zoals jij dat ook moet doen.

Maar hoe het betalen van BTW bij importeren zit is inderdaad behoorlijk ingewikkeld.

Hier staat het één en ander uitgelegd:

http://www.mkbservicedesk.nl/887/btw-importeren.htm

 

Hier kun je in ieder geval meer lezen over de BTW in het algemeen, mocht je dat zoeken.

http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/uw_bedrijf_en_de_btw_ob2001z10fd.pdf

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.