• 0

Dochtermaatschappij (BV) fiscaal op kostprijs?

Even een vraagje inzake de aangifte vbp:

Voor mijn holding ben ik de aangifte vpb aan het doen en vroeg mij even het volgende af:

Ik heb ooit geleerd dat deelnemingen die onder de deelnemingsvrijstelling vallen op kostprijs worden gewaardeerd.

Betekent dit dat de deelneming in de vpb aangifte van de holding altijd de nominale waarde de aandelen vertegenwoordigt?

Zo ja, kan de waardering van de deelneming ook lager zijn dan de nominale waarde? Bijvoorbeeld wanneer er sprake is

van een negatief eigen vermogen bij de deelneming?

Vast bedankt voor jullie reacties.

Groet,

Alex

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 2

Er kan een commercieel fiscaal verschil ontstaan. Ik zie regelmatig gebeuren dat commercieel een deelneming op netto vermogenswaarde wordt gewaardeerd maar dat deze waardestijging -daling fiscaal niet wordt gevolgd. Dat komt doordat deze waarde fluctuatie niet wordt gevolgd vanwege de toepassing van de deelnemingsvrijstelling.

Als de aandelen het enige zijn wat je hebt betaald voor het verwerven van de deelneming zal dat de kostprijs van je deelneming zijn. Indien je een bestaande vennootschap hebt aangekocht zijn de verwervingskosten niet aftrekbaar van het belastbare resultaat maar dienen bijgeteld te worden bij de kostprijs deelneming.

Stel aandelen 40K en 2K verwervingskosten. Dan zet je de deelneming voor 42K te boek en is dit ook je opgeofferd bedrag. Maar de hele 42K gaat niet door de W&V rekening.

De nominale waarde van de aandelen zullen nooit negatief zijn omdat de altijd voor 18K te boek staan. Door een negatieve winst reserve is het mogelijk dat er een negatief eigen vermogen is maar technisch gezien is de nominale waarde van de aandelen nog steeds 18K (staat op de balans immers).

Het bepalen van de kostprijs deelneming is belangrijk voor de toepassing van de luiquidatieverlies regeling. De zo goed als enige manier om een negatief resultaat van een deelneming ten laste van het resultaat van de moeder te brengen. De kostprijs van een deelneming kan ook worden verhoogd wanneer je informeel kapitaal stort of dat een lening achteraf wordt geherwaardeerd. Dus eigenlijk allerlei situaties waarin de gelieerdheid van beide maatschappijen voorop staat in een transactie kan een effect hebben op je kostprijs/opgeofferd bedrag.

Indien je de lagere economische waarde van de aandelen zal volgen pleeg je een afwaardering deelneming en dat negatieve effect op het belastbaar resultaat van de moedermaatschappij mag niet in aftrek komen. Omdat negatieve resultaten ook onder de deelnemingsvrijstelling vallen.

Hiermee uw vraag voldoende beantwoord? Vraag gerust verder. Dit ligt in mijn straatje ;)

Grt Ryan

Fiscalist in de maak

• 0

Beste Ryan,

Bedankt voor jouw uitgebreide antwoord. Fiscaal blijft dus de deelneming tegen de verwervingskosten staan.

Als er dus sprake is van een structureel winstgevend deelneming die tegen netto vermogenswaarde wordt gewaardeerd in de commerciele jaarrekening, dan wordt het verschil met het fiscale vermogen elk jaar groter.

Ik ga er hierbij vanuit dat de tegenhanger van het verschil qua waardering van de deelneming in het ondernemingsvermogen terecht komt omdat de fiscale winst lager is als gevolg van het uitsluiten van een winst uit deelneming?

Klopt mijn bovenstaande aanname?

• 0

Het verschil wordt inderdaad groter. Dus waardering deelneming omhoog --> omvang winstreserve moedermaatschappij omhoog. Fiscaal corrigeren tot kostprijs --> in de vermogensvergelijking geen winst neming.

Je aanname is inderdaad correct.

Indien je over gaat tot dividend uitkeringen zal het iets anders verlopen. Indien je daar uitleg over wil hoor ik het graag.

Lukt het verder met het invullen van de aangifte Vpb?

Grt Ryan

Fiscalist in de maak

• 0

Gelukkig kom ik net dit topic tegen, want ik had ongeveer dezelfde vraag. Ik dacht dat de deelneming elke keer opgehoogd moest worden op de balans van de holding met de winst na belasting die de deelneming heeft behaald in het desbetreffende jaar. Maar dit is dus commercieel zo en niet fiscaal, omdat fiscaal gezien de deelneming gewaardeerd blijft op de kostprijs?

• 0

Is dit nog steeds zo?

Mag de dochtermaatschappij (of deelneming) fiscaal gezien op kostprijs gewaardeerd worden?

of moet deze inmiddels verplicht tegen de lagere waarde gewaardeerd worden bij verlies?

Beste Wilma,

HL is niet bedoeld voor adviseurs die hun vakkennis willen vergroten, zie ook onze huisregels. Daar zijn zat cursussen voor beschikbaar.

groet

Joost

HL admin

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar