• 0

Motiverende nederlandse innovaties

Aangezien er de laatste tijd naar mijn mening veel negativiteit over het innovatieklimaat en innovatieniveau in nederland is, leek het mij ter stimulering wel aardig een draadje te starten met nederlandse innovaties van relatief onbekende bedrijven die "de wereld (gaan) veroveren".

 

Dus in dit draadje geen nieuwe dingen van Philips, AKZO o.i.d., maar meer de pionier die iets nieuws bedacht heeft en daarmee de boer opgaat.

 

Aftrap:

 

Voor mij opvallend in de afgelopen weken was het bericht van een Friese uitvinder/ondernemer ( Frits van Breemen-Schneider) die een nieuwe elektromotor heeft ontwikkeld en daarmee een contract in Amerika heeft afgesloten.

Als de financiering rondkomt is het de bedoeling dat er over een paar jaar 400.000 auto's per jaar worden voorzien van deze motor.

 

ZIjn website vind je hier (friendev)

(Wel aardig dat zijn 'eigen' website er zo uitziet

 

Persartikelen NL (o.a.):

autoweek

Technisch Weekblad

expatica / radio netherlands

 

Internationaal:

Wall Street Journal

 

 

Frans

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik ken die man.... en ik heb zijn electromotor onder m'n arm gehad! Niet meer dan 15 kilo, niet groter dan een 17 inch wiel waardoor als je 'm onder de motorkap van een Suzuki Alta lepelt nog een bak ruimte over houdt om nog een koffer er in kwijt te kunnen!... En... kan vermogens tot 90 pk opboeren! Over innovatie gesproken... zijn commentaar over al die nette mannen in nette pakken die belangrijk doen over innovatie: "ik had geen zin om daar op te wachten"....

Link naar reactie
  • 0

Wat is nu precies de innovatie.

Er zijn wel meer elektromotoren, 95% is niks bijzonders, hooguit het gewicht van 15 kg is bijzonder.

Alleen ik kan nergens echte gegevens waarmee ik deze motor kan vergelijken met soortgelijke producten dus ik heb geen idee hoe innovatief dit nu werkelijk is.

Link naar reactie
  • 0

De innovatie is, volgens de dingen die ik gelezen heb, gelegen in een hoog rendement (95%), een zeer laag gewicht en toch een vermogen van 37 KW per motor.

 

Door de kleine afmetingen is het mogelijk de motor in het wiel te plaatsen.

Dit idee is niet nieuw trouwens want in mijn thuisplaats Apeldoorn rijdt al een stadbus rond met electromotoren in het wiel

zie e-traction

 

Het verschil tussen beiden zit hem erin dat de eerste inmiddels is ontworpen voor massa-productie terwijl de tweede nog in de testfase verkeert

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

E-traction was ook de site waar ik snel even heb gekeken ter vergelijking.

Over die andere motor kan ik dus niks vinden.

 

Ik heb de uitvinder van e-traction een paar jaar geleden een keer een presentatie zien doen en ken hem ook via de NOVU.

Zijn verhaal is altijd geweest dat hun motor aan de grens zit van wat de natuurkundige wetten op het gebied van elektro magnetisme ( dichtheid - Tesla ) van de materialen toelaten. Vandaar dat ik benieuwd ben wat er zo anders is aan deze motor.

Echte winst zou een methode zijn om het mogelijk te maken de elektro magnetische velden nog verder samen te persen. Dat zou namelijk een nog compactere motor opleveren en vast ook de rendementen nog iets verbeteren.

Link naar reactie
  • 0

Kwam dit van de week tegen en vond het erg leuk, het is een goed idee alleen nog niet daadwerkelijk op de markt gebracht:

 

http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=2953389

 

"Met behulp van rfid en GPS worden productidentificatie en een soepelere distributie mogelijk gemaakt. Een database moet de communicatie bij medicijndonaties verbeteren. "

 

Eigenlijk een track&trace systeem voor medicatie waarbij middels RFID de medicatie ook daadwerkelijk herkend kan worden (ook in talen van landen waar geen bijsluiters voor worden geschreven). Dit om medicijndonatie beter te maken.

 

Het maakt gebruik van bestaande technieken en systemen maar wel op een gebied waar het nog niet is toegepast waardoor het zowel levens als geld kan besparen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat noem ik "technisch inlopen" en gebruik maken van technieken die al een tijd beschikbaar zijn. Niet 100% vernieuwend dus. Mischien moet de definitie "innovatie" eens goed onder de loep genomen worden.....

 

Die discussie kun je tot in den eeuwigheid voeren zonder daar ooit uit te komen. Als je die discussie wil voeren, prima, leuk en graag doe met je mee, maar zoek dan even een van die -tig andere draadjes op waar dit al ter sprake is gekomen.

 

Laten we deze draad wat minder diepgravend houden en bijdragen accepteren die wellicht niet 100%/puur innovatief zijn, maar wel door een combinatie van evt. nieuwe en evt. bestaande technieken binnen een bepaalde branche tot nieuwe producten en oplossingen leiden waarover wereldwijd geschreven (kan) worden.

(wel door nederlanders ontwikkeld...dat dan weer wel)

 

Edit: Een onderdeel van de dottermethode is ook afgekeken van het parapluprincipe. Toch was het een innovatie

Link naar reactie
  • 0
  • 0

Ik duik morgen even op die energiebal. Ik stond 30 jaar geleden ook een windmolen in elkaar te knutselen, maar grote problemen met de gemeente destijds.....

 

En dankzij die zogenaamde innovatieve 'slimme' kWh meter weet je niet eens of en hoeveel energie je teruglevert aan het net.

Deze zogenaamde slimme meter is namelijk niet in staat om te meten hoeveel energie je precies teruglevert aan het net.

De paradox van deze "slimme' meter is dat het inzetten van energieopwekkers zoals kleine windmolens, zonnepanelen (fotovoltaïsch) voor huishoudens vrijwel zinloos is, zijn ze nu echt zo dom of......................

Link naar reactie
  • 0

Ik ben benieuwd. Vraag dan ook meteen wat voor type motor het is, want dat kon ik ook nergens terugvinden.

 

Tsja, kwam ook op me too good to be true over... Maar ja, als ze in Malaysia (Proton) er in geloven... en hij naar zeggen voor 6 ton er patenten aan heeft geplakt.... Volgende stap zou kunnen zijn om in plaats van in 'gewone auto's' die het nodige wegen en niet echt optimaal zijn voor het inbouwen van zo'n compacte aandrijving de electromotor in een dedicated vehicle te lepelen... D.w.z. dermate gestroomlijnd en lichtgewicht dat maximaal geprofiteerd kan worden ofwel qua performance, of qua actieradius of qua minder groot benodigd accupakket. Zoiets (plaatje) was het... Mein Himmel, zo mogelijk nog 'mooier' dan die uitvinding van 'm daggik bij mezelf toen...

 

t7.jpg

Link naar reactie
  • 0

Och, deze 100% electrische snorder is ook niet verkeerd....

 

 

Tesla_roadster1_440.jpg

 

Specs :

 

Performance Specifications*

Style     2-seat, open-top, rear-drive sports car

Drivetrain    Single speed fixed gear with electrically actuated parking lock mechanism and mechanical lubrication pump

Motor     375 volt AC induction air-cooled electric motor with variable frequency drive. Output 248 peak horsepower (185kW) and 276 ft/lbs (375 nm) of torque. Redline 14,000 rpm.

 

Chassis    Resin-bonded and riveted extruded aluminum monoquoque. Four-wheel independent suspension featuring upper and lower unequal length wishbones and co-axial coil spring telescopic dampers.

 

Brakes    Hydraulically operated. Tandem master cylinder with vacuum servo and anti-lock braking system.

 

Acceleration    0 to 60 mph in under 4 seconds

 

Top Speed    125 mph (electronically limited)

 

Range    About 220 miles

(based on EPA combined city/highway cycle)

 

Battery Life    Five years or 100,000 miles

 

Battery    Custom microprocessor-controlled lithium-ion battery with 6,831 individual cells. Weight 992 lbs.

 

Full Charge    About 3.5 hours using the Tesla Motors High Power Connector.

Link naar reactie
  • 0

Electr. aandrijving willen toepassen in een sportwagen lijkt me een soort contradictio... TopGear gezien? Uren laden, uiteindelijke speeluur duurde eerder een kwartiertje (actieradius)... Nee, niet het antwoord, nog afgezien van de prijs van om en nabij de 80 mille meen ik. Zeker niet als we een flinke deuk in een pakje klimaatcrisis willen slaan.

Link naar reactie
  • 0

Dit is er maar een van. Op YouTube staat ook een aardige filmpje van een electrische auto, die een Ferrari en een Porsche eruit rijdt. Dat krijg je met innovaite : in het begin lijkt het nergens op, zijn er alleen extremiteiten. Maar de ontwikkeling is ingezet en voor je het weet : massaproductie en massale prijsverlagingen & performance verbeteringen.

Link naar reactie
  • 0

E-Traction... Hoorde paar jaar terug die ondernemer steen en been klagen op Radio 1 over dat die in Ned. niet vooruit komt (hoe toepasselijk) omdat de overheid cq busmaatschappijen niet meer vaart zetten achter electr. bussen... Een klacht die misschien nu achterhaald is, als het goed is....???

 

Duracar: uit betrouwbare bronnen begrepen dat er kapitalisatieproblemen zijn...

 

Beide goeie voorbeelden van mannen die - zelf - aan de slag zijn gegaan!...

En beide goeie voorbeelden van mensen die daggik (grotendeels) naast de subsidie grijpen die EZ gaf voor de automotive sector, want die maken de established clubs op als TNO etc. etc.

Link naar reactie
  • 0

E-Traction... Hoorde paar jaar terug die ondernemer steen en been klagen op Radio 1 over dat die in Ned. niet vooruit komt (hoe toepasselijk) omdat de overheid cq busmaatschappijen niet meer vaart zetten achter electr. bussen... Een klacht die misschien nu achterhaald is, als het goed is....???

 

*kijkt uit het kantoorraam weer even naar de testlocatie van e-traction en denkt dat het allemaal zo snel nog steeds niet gaat*

Link naar reactie
  • 0

Aanvullend op het e-traction verhaal het volgende bericht

 

e-traction wint europese prijs

 

kleine quote

 

The '2008 European Automotive Powertrain Entrepreneurial Company Award' is presented to e-Traction Europe B.V. for having demonstrated entrepreneurial excellence in terms of innovative in-wheel direct drive motor technology with its e-Traction system.

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Wat vinden jullie van deze micro turbine- uitvinding?

 

spam.nl

 

Hij zet warmte (stoom) om in elektriciteit.

 

 

Hoi Floor 2

 

Volgens je mailadres/linkedin-profiel etc. ben je persoonlijk betrokken bij het product/de site die je linked.

Op deze manier, met sec een link, is het spam.

Ik kan me wel voorstellen dat je een uitgebreider artikel schrijft over de innovatie. Waarom innovatief, voor wie bedoeld, potentie, hoe tot stand gekomen etc.

Op basis van je huidge bericht is de link verwijderd

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 198 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.