• 0

Motiverende nederlandse innovaties

Aangezien er de laatste tijd naar mijn mening veel negativiteit over het innovatieklimaat en innovatieniveau in nederland is, leek het mij ter stimulering wel aardig een draadje te starten met nederlandse innovaties van relatief onbekende bedrijven die "de wereld (gaan) veroveren".

 

Dus in dit draadje geen nieuwe dingen van Philips, AKZO o.i.d., maar meer de pionier die iets nieuws bedacht heeft en daarmee de boer opgaat.

 

Aftrap:

 

Voor mij opvallend in de afgelopen weken was het bericht van een Friese uitvinder/ondernemer ( Frits van Breemen-Schneider) die een nieuwe elektromotor heeft ontwikkeld en daarmee een contract in Amerika heeft afgesloten.

Als de financiering rondkomt is het de bedoeling dat er over een paar jaar 400.000 auto's per jaar worden voorzien van deze motor.

 

ZIjn website vind je hier (friendev)

(Wel aardig dat zijn 'eigen' website er zo uitziet

 

Persartikelen NL (o.a.):

autoweek

Technisch Weekblad

expatica / radio netherlands

 

Internationaal:

Wall Street Journal

 

 

Frans

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Wat vinden jullie van deze micro turbine- uitvinding?

 

http://www.microturbine.eu/

 

Hij zet warmte (stoom) om in elektriciteit.

 

Eindelijk weer eens een technische post.... ;)

Lijkt me een heel mooi product om in combinatie met 2 warmtewisselaars toe te passen op micro-level. Zijn er geen foto's/ gegevens van een locatie van de toepassing?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi PJ Odems,

 

Zie mijn voorgaande bericht.

 

Helaas moeten we streng zijn, hoewel ik het met je eens ben dat het eindelijk weer een mooi technisch product is

 

Ik kan me wel voorstellen dat ze haar vraag iets uitgebreider in het topic 'wat vind je van mijn....' post.

 

Ik haar daarover een pm gestuurd

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Speciaal voor mijn vriend P.J. Odems, die zo goed de vlam van de Nederlandse innovatie weet warm te houden :

 

Een prachtig overzicht van alle (ja, alle) electrische auto;s van dit moment : http://www.olino.org/articles/2007/12/13/overzicht-elektrische-personen-autos

 

Daarnaast : Joris Luijendijk heeft nu een column in NRC Handelsblad over electrische auto's, waar hij probeert om Duracars het vuur na aan de schenen te leggen EN enthousiast te worden over electrische auto's. Go, Joris, Go !

 

En als je wilt weten waar de Nederlandse bedrijven zitten die zich met elec. auto's bezighouden : kijk niet verder :

 

http://www.zerauto.nl/blog/index.php/2008/12/19/google-map

 

 

En hier zie je de Quicc rijden :

 

Link naar reactie
  • 0

PJ - als je er een mooie column erom heen breidt, waardoor we niet alleen over jouw producten maar bijv er ook iets bij leren - dan nodig ik je erg graag uit. Het zou zonde zijn als leden zo sterk aan zelfcensuur deden, dat we niets over hun mooie ideeen, concepten en producten zouden horen. Niet doen dus. Wel doen : column schrijven.

Link naar reactie
  • 0

Graag hoor ik jullie mening over de uitvinding van deze microturbine.

 

Deze microturbine is de uitvinding van een Nederlandse ondernemer.

Het idee is ontstaan toen hij een boottochtje aan het maken was op de Beulaker Wiede, een natuurgebied waar de rondvaartbootjes elektrisch worden aangedreven om geen uitlaatgassen en olie in het water te krijgen.

Die akku's moeten iedere dag worden opgeladen en je kunt er niet ver mee varen.

Zijn idee was toen om een stoomturbine te maken die op gas (propaan) wordt gestookt en elektriciteit opwekt, waarmee een accu wordt geladen en een electromotor wordt aangedreven.

Nu kun je onbeperkt varen, geruisloos en zeer schoon. De boot wekt dus zijn eigen elektriciteit op.

Later bleek dat de turbine nog voor zeer veel andere toepassingen geschikt is, bootjes zijn eigenlijk nog maar bijzaak.

 

De microturbine is de kleinste turbine ooit gemaakt en de werking is erg simpel.; stoom wordt omgezet in electriciteit en de restwarmte die bij dit proces vrijkomt kan gebruikt worden om te verwarmen of te koelen.

Waarom is dit idee nu zo innovatief?

Omdat het de eerste turbine is die zo klein (25 cm lang en een diameter van 19 cm) en licht is van gewicht (slechts 7 kg). Daarnaast is deze turbine in staat om (geruisloos) een electrisch vermogen van 1 tot 15 Kw te leveren (afhankelijk van de uitvoering). Tot slot is deze turbine geschikt voor vrijwel iedere brandstof.

 

Op dit moment wordt er druk gekeken naar de mogelijkheden waar de turbine eventueel ingezet kan worden. Er zijn al een aantal idëeen. Zo wordt er gedacht aan verwarmingsketels, zwembadverwarming, zonne eneregie omzetten in stroom, opwekking van electriciteit in auto's etc. Wellicht komen er op dit forum nog wel meer idëeen waar we nog niet aan gedacht hebben en/of zijn hier mensen die ook bezig zijn met bepaalde produkten, waar de turbine eventueel in zou passen?

Link naar reactie
  • 0

@Floor2 - dank je voor de moeite om je verhaal hier te beschrijven.

Allereerst : ik ben volstrekt alfa. Dus mijn technische broerders hier zullen je dadelijk ongetwijfeld het vuur na aan de schenen leggen om allerlei specificaties te weten te komen. Dus is het makkelijk dat ik die hier al kan vinden.

 

Mijn eerste gevoel is : 1. Wat gaaf !! 2. Dit kan toch niet waar zijn ? 3. Wat gaaf ! 4. Hoe werkt dit.

 

Kortom : de bekende emoties. Daarom vraag ik je : je vertelt dat je branstof kan opbranden en daar electriciteit van kan maken. Volgens mij gaat er dan altijd flink veel energie verloren, voor je electriciteit hebt. Of klopt dit niet ?

in je voorbeelden van toepassing heb je het over zonne energie naar electriciteit - ehm... dat gaat nu toch al (vrijwel) direct ?

 

Dan waar ik werkelijk goed voor ben : de ideeen voor toepassing. Je vertelt dat het uniek is dat een turbine zo klein is. Daarom zou ik het ook in die richting zoeken. Dus waarom geen brommers, scooters, bejaardenvoertuigjes ? Geen idee hoeveel het maximale vermogen is, maar ik zie tegenwoordig allerlei kleinere voertuigjes - zelfs electrische auto's. Zou het een aardige toevoeging zijn, voor het geval je net die laatste kilometers net niet meer op de accu alleen haalt ?

 

Enorm veel succes trouwens met jullie succes en patent : ik hoop mooie dingen voor jullie turbine & vinding. Ik hoop dat Higherlevel wat kan bijdragen aan jullie succes.

Link naar reactie
  • 0

Een heel mooi onderwerp. De eerste vraag die bij me opkomt is of deze turbine met een patant is beschermd, omdat er nieuwe technieken zijn toegepast, of is er geen bescherming mogelijk, omdat de technieken niet afwijken van die van zijn grote broeders?

De tweede vraag is dan, wat maakt deze turbine zo interessant? Is dat puur alleen de geringe afmeting en de veelzijdige inzet. of is juist het rendement zo veel beter, omdat je zo compact werkt?

De derde vraag komt voor uit de informatie die ik op jullie website heb gelezen. Hebben jullie zelf het idee dat deze turbine wel voldoende serieus wordt genomen door onze overheid?

De vierde betreft een praktische toepassing, waarvan ik me afvraag of die mogelijk is. In de zomerdag gaat er heel veel restwarmte verloren tijdens de productie van electriciteit. In de winter en koude maanden wordt een deel daarvan gebruikt als stadsverwarming. Die stadsverwarming heeft een slechte reputaie. Is het mogelijk om deze turbine individueel te koppelen, waardoor het rendement van het overbodige warme water kan worden verhoogd? Mogelijk kunnen jullie daar iets mee. Het mooist zou zijn als dat zou kunnen zonder afhankelijk te zijn van de energiegiganten natuurlijk.

Ik denk dat antwoorden nieuwe vragen gaan opleveren, dus lijkt het me goed om het vooral praktisch te houden.

Link naar reactie
  • 0

Een heel mooi onderwerp. De eerste vraag die bij me opkomt is of deze turbine met een patant is beschermd, omdat er nieuwe technieken zijn toegepast, of is er geen bescherming mogelijk, omdat de technieken niet afwijken van die van zijn grote broeders?

Je vraag is niet helemaal duidelijk maar op de site staat:

In August 2008 Dutch patent has been applied with number 1034458 and a PCT application under nr. PCT/NL2008/050631.

April 2009: Dutch patent obtained under number 1034458.

 

Op zich is het mooi dat er zo'n kleine turbine is maar is er ook zo'n kleine veilige stoomgenerator/ketel die erbij hoort?

 

Link naar reactie
  • 0

Wat een leuke reacties!

 

Ik kan alvast een aantal vragen beantwoorden:

 

 

Daarom vraag ik je : je vertelt dat je branstof kan opbranden en daar electriciteit van kan maken. Volgens mij gaat er dan altijd flink veel energie verloren, voor je electriciteit hebt. Of klopt dit niet ?

in je voorbeelden van toepassing heb je het over zonne energie naar electriciteit - ehm... dat gaat nu toch al (vrijwel) direct ?

Dat klopt, als je alleen electriciteit maakt is het rendement niet hoog. Het wordt pas leuk als je de restwarmte kunt gebruiken b.v. voor verwarming van je huis of om warm water te maken. Dan is het rendement 95% of meer.

 

Tot zover!

Je tweede vraag: Zonne energie naar electriciteit kan nu al: klopt, maar zonnecellen zijn nog erg duur. Met de turbine en zonnecollectoren (schotels) kan ook electriciteit worden opgewekt, en de rsterende warmte kan vervolgens ook worden benut, b.v. door warm water te maken of je huis te verwarmen.

 

Dan waar ik werkelijk goed voor ben : de ideeen voor toepassing. Je vertelt dat het uniek is dat een turbine zo klein is. Daarom zou ik het ook in die richting zoeken. Dus waarom geen brommers, scooters, bejaardenvoertuigjes ? Geen idee hoeveel het maximale vermogen is, maar ik zie tegenwoordig allerlei kleinere voertuigjes - zelfs electrische auto's. Zou het een aardige toevoeging zijn, voor het geval je net die laatste kilometers net niet meer op de accu alleen haalt ?

Origineel idee, hadden wij nog niet aan gedacht! Alleen kleine voertuigen is niet zo'n goede markt, de turbine alleen als drijvende kracht is niet zo efficient als bv een dieselmoto. Wel interessant is het gebruik in een hybride auto: door de turbine op de restwarmte van de motor te laten werken, kan het brandstofverbruik nog eens met ongeveer 25% terug.

 

Een heel mooi onderwerp. De eerste vraag die bij me opkomt is of deze turbine met een patant is beschermd, omdat er nieuwe technieken zijn toegepast, of is er geen bescherming mogelijk, omdat de technieken niet afwijken van die van zijn grote broeders?

De tweede vraag is dan, wat maakt deze turbine zo interessant? Is dat puur alleen de geringe afmeting en de veelzijdige inzet. of is juist het rendement zo veel beter, omdat je zo compact werkt?

Ja, de turbine is al met patent beschermt in de Benelux en het bedrijf is momenteel bezig met patent in de VS.

Het idee van de microturbine is inderdaad niet nieuw , maar de uitvoering van deze microturbine is wel nieuw en ook de materialen die zijn gebruikt (o.a. kunststof en zeer snel draaiende generatoren) is ook nieuw.

 

De derde vraag komt voor uit de informatie die ik op jullie website heb gelezen. Hebben jullie zelf het idee dat deze turbine wel voldoende serieus wordt genomen door onze overheid?

De vierde betreft een praktische toepassing, waarvan ik me afvraag of die mogelijk is. In de zomerdag gaat er heel veel restwarmte verloren tijdens de productie van electriciteit. In de winter en koude maanden wordt een deel daarvan gebruikt als stadsverwarming. Die stadsverwarming heeft een slechte reputaie. Is het mogelijk om deze turbine individueel te koppelen, waardoor het rendement van het overbodige warme water kan worden verhoogd? Mogelijk kunnen jullie daar iets mee. Het mooist zou zijn als dat zou kunnen zonder afhankelijk te zijn van de energiegiganten natuurlijk.

Ik denk dat antwoorden nieuwe vragen gaan opleveren, dus lijkt het me goed om het vooral praktisch te houden.

Antwoord op vraag drie; Het is een nieuw produkt. Wellicht is er nog meer uitleg nodig over de werking van de turbine.

Antwoord vraag 4: ja dat is mogelijk, je kunt het warme water verder verwarmen tot stoom en dan de turbine aandrijven. Dat kost wel wat energie (gas) maar je kunt de overblijvende warmte weer benutten om b.v. warm water te maken (dat heb je 's zomers ook nodig)

 

Op zich is het mooi dat er zo'n kleine turbine is maar is er ook zo'n kleine veilige stoomgenerator/ketel die erbij hoort?

Die wordt nu ontwikkeld, in eerste instantie om gebruikt te worden in een micro- WKK ketel (Cv ketel die ook electriciteit opwekt)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben net terug uit Denemarken en had daar ook over energie gesproken, omdat half Denemrarken vol ligt met onderdelen voor windmolens. Maar er is een Deen die al enkele modelhuizen heeft gebouwd, die geheel zelfvoorzieniend zijn qua energie en zelfs 40% teveel energie aanmaakt. De Energiemaatschappijen daar staan niet toe dat dit wordt doorgegeven in het regionaal netwerk. Er valt dus nog een aardige noot te kraken voordat je op dat gebied echt aan de gang kunt. Je hoeft geen professor te zijn om te weten hoeveel verliezen er optreden door de huidige grootschaligheid. Onze overheid heeft allerlei milieu-afspraken op de nek gehaald. Als we de huidige technieken zouden bundelen en inzetten op kleinschaligheid, worden we een ultragroen land. Maar daar gaat het natuurlijk niet om......

Link naar reactie
  • 0
k ben net terug uit Denemarken en had daar ook over energie gesproken, omdat half Denemrarken vol ligt met onderdelen voor windmolens. Maar er is een Deen die al enkele modelhuizen heeft gebouwd, die geheel zelfvoorzieniend zijn qua energie en zelfs 40% teveel energie aanmaakt. De Energiemaatschappijen daar staan niet toe dat dit wordt doorgegeven in het regionaal netwerk. Er valt dus nog een aardige noot te kraken voordat je op dat gebied echt aan de gang kunt. Je hoeft geen professor te zijn om te weten hoeveel verliezen er optreden door de huidige grootschaligheid. Onze overheid heeft allerlei milieu-afspraken op de nek gehaald. Als we de huidige technieken zouden bundelen en inzetten op kleinschaligheid, worden we een ultragroen land. Maar daar gaat het natuurlijk niet om......

 

Wat leuk, was de aanleiding voor het bezoek aan Denemarken ook energie?

Ik lees de laatste tijd dat tuinders ook niet meer hun wkk aanzetten (om zelf electriciteit op te wekken), maar het gewoon afnemen. Dit heeft te maken met het feit dat de prijzen van gas hoog zijn in vergelijking met prijzen van electriciteit ofzo. Daarom laten ze alleen hun ketel draaien, dat is toch ook zonde?! Om duurzame energie te stimuleren zullen de regels gewijzigd moeten worden (uitstellen van lastenverzwarende maatregelen)

 

Zie hier voor artikel:

http://www.agd.nl/1078299/Nieuws/Artikel/Glaskracht-slaat-alarm-in-brief-aan-Tweede-Kamer.htm

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nee, ik was er vanwege mijn iegen business. Maar als je door Denemarker rijdt, zie je meteen overal onderdelen liggen en ook dat er heel veel bedrijven aktief zijn op dat gebied. Ik hoorde ook dat Siemens er een heel grote rol in speelt. In mijn hotel zaten mensen uit Oost Europa en ook uit China, die speciaal voor dat onderwerp op "cursus" bij Siemens kwamen.

Persoonlijk vind ik dat die windmolens een kwalijke zaak zijn voor het mooie Deense landschap. Ik zie meer in iets met aarwarmte op kleine schalen uitgevoerd. En zoiets gecombineerd met kleine energie-units, zoals deze turbine. Dan kan dat dure kabelnetwerk worden opgedoekt en ben je van 75% transportverliezen af. Of zie ik dat verkeerd?

 

ps. Ik stond 30 jaar geleden al een windmolen in elkaar te knutselen onder werktijd. Daar is toen veel om gelachen natuurlijk. Grappig dat het zo'n item geworden is.

Link naar reactie
  • 0

Het kan allemaal zo 'simpel' zijn:

 

een vishaakje zonder oog

 

korte quote:

De verwachtingen zijn hoog, Waterproof denkt ettelijke miljoenen en na een paar jaar misschien ettelijke nog eens miljarden te verkopen van deze haak zonder ogen. Wereldwijd worden er elk jaar 120 miljard vishaakjes verkocht - zelfs met enkele procenten marktaandeel zijn de aantallen dan al torenhoog. Marktonderzoek in Nederland van Syntens (het ministerie van Economische Zaken) wees vorig jaar uit dat honderd procent van de hengelsportszaken en de ondervraagde sportvissers zulke nieuwe haakjes graag wil kopen. Bazuingeschal alom dus
Link naar reactie
  • 0
Groen hightechbedrijf wacht omzetexplosie

29 juni 2009, 11:41 | BNR.nl | Hans de Jongh

 

Epyon is een jong bedrijf dat profiteert van de explosief gegroeide belangstelling voor elektrische auto's. Bouman weet al dat de omzet, die nu minder dan een miljoen euro bedraagt, in een jaar tijd zal vertienvoudigen. Als enige in de wereld maakt Epyon apparaten waarmee accu's ongekend snel zijn op te laden. In plaats van acht uur duurt het 15 tot 30 minuten. Zo is een bus of bestelwagen voor het eerst goedkoper in het gebruik dan zijn minder schone broer die op diesel loopt.

 

Dat is een doorbraak die niet onopgemerkt gebleven. Bouman, een voormalige student van de TU Delft, doet zaken in iedere uithoek van de wereld. Accuproducenten en wagenfabrikanten van Azië tot Amerika komen over de vloer.

 

het gehele artikel op BNR

Link naar reactie
  • 0

Groen hightechbedrijf wacht omzetexplosie

29 juni 2009, 11:41 | BNR.nl | Hans de Jongh

 

Epyon is een jong bedrijf dat profiteert van de explosief gegroeide belangstelling voor elektrische auto's. Bouman weet al dat de omzet, die nu minder dan een miljoen euro bedraagt, in een jaar tijd zal vertienvoudigen. Als enige in de wereld maakt Epyon apparaten waarmee accu's ongekend snel zijn op te laden. In plaats van acht uur duurt het 15 tot 30 minuten. Zo is een bus of bestelwagen voor het eerst goedkoper in het gebruik dan zijn minder schone broer die op diesel loopt.

 

Dat is een doorbraak die niet onopgemerkt gebleven. Bouman, een voormalige student van de TU Delft, doet zaken in iedere uithoek van de wereld. Accuproducenten en wagenfabrikanten van Azië tot Amerika komen over de vloer.

 

het gehele artikel op BNR

 

Goeie tent, leuke jongens... Op het gebied van elektrische auto's zijn grofweg twee alternatieven: batterij-wissel-stations en snelladen. De wisselstations vereisen veel infrastructuur. De snelladers zijn relatief goedkoop.

 

Niet thuis te gebruiken want afhankelijk van andere wattages / voltages. Maar goed, thuis laden doe je gewoon met je normale 220.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.