• 0

Management fee in de houdster BV (holding) en arbeidscontract in de werk BV?

Wat een oceaan aan kennis is hier te vinden! Chapeau! Nu heb ik nog een onbeantwoordde vraag.

De situatie is als volgt: een BV (= houdsterBV) koopt 50% van een andere BV(= werkBV) . Hiervoor wordt geld geleend.

Er zijn twee mogelijkheden zijn om salaris te krijgen (elk met hun eigen voor en nadelen);

-via een arbeidscontract bij de werkBV en

-met management fee en daarna een DGA salaris (min 40k) in de houdstermij.

Mijn vraag is of er een laag management fee aan de werkmij mag worden berekenend (minder dan 40k x jaar maar genoeg om aan schulden te voldoen) en tevens een salaris bij de werkBV? Blijft de verplichting dan om tevens als DGA minimaal 40k uit eigen onderneming te verdienen, of wordt deze verplichting verlegd naar de werkmij en moet je daar minimaal 40k verdienen of het hoogst betaalde salaris?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Met betrekking tot het salaris, wil ik je verwijzen naar https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=16750;start=msg140363#msg140363.

 

De managementfee die overeengekomen wordt tussen de werkmaatschappij en de holding is vrij, met andere woorden dat bepaald jezelf. Ook in welke vennootschap je dus uiteindelijk je salaris betrekt. Wel zijn er bepaalde risico's en beperkingen, vandaar dat ik je wel aanraad om hierover eens van gedachte te wisselen met een adviseur/boekhouder/accountant/belastingadviseur. Dat voorkomt veel rompslomp achteraf.

 

Succes met wikken en wegen.

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Mijn vraag is of er een laag management fee aan de werkmij mag worden berekenend (minder dan 40k x jaar maar genoeg om aan schulden te voldoen) en tevens een salaris bij de werkBV? Blijft de verplichting dan om tevens als DGA minimaal 40k uit eigen onderneming te verdienen, of wordt deze verplichting verlegd naar de werkmij en moet je daar minimaal 40k verdienen of het hoogst betaalde salaris?

 

 

Hoi Mare

 

Je stelt het iets anders dan gangbaar voor. Je wilt een managementovereenkomst tussen holding en werk BV voor een beperkte fee. Waarop is die fee dan gebaseerd? Een managementovereenkomst impliceert het voeren van management en dus een dienstbetrekking in de holding, die op haar beurt jou 'uithuurt' aan de werk BV.

 

De combinatie managementfee en salaris uit de werk BV zou wel eens op problemen kunnen stuiten volgens bovenstaande redernatie. Waarom acht je een beperkte fee noodzakelijk? Kun je dat gat niet dichten met dividend?

 

Zoek ook even op 'holding bv' en lees waarom veelal gekozen wordt voor een dienstbetrekking in de holding.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank je Joost ,

 

 

"Een managementovereenkomst impliceert het voeren van management en dus een dienstbetrekking in de holding, die op haar beurt jou 'uithuurt' aan de werk BV."

 

Aha, juist , tuurlijk :P ;D

 

Ik dacht de fee ook te kunnen baseren op werk (administratie, maar ook onderzoek ed zoals dit ;)) dat vanuit de holding voor de werkmij wordt gedaan. :P

 

"Waarom acht je een beperkte fee noodzakelijk? "

 

omdat het de holding genoeg moet binnen krijgen om aan zijn schulden te kunnen voldoen.

 

"Kun je dat gat niet dichten met dividend?"

 

Hoe bedoel je dat? ??? ???

 

De arbeidsovereenkomst is voor het werk dat in de werkmaatschappij wordt gedaan = duo, arbeid en management. Om de rompslomp van loonadministratie en pensioenopbouw uit de holding te houden leek me dit een goede optie. In ieder geval voor nu, in de toekomst kan dit dan wellicht veranderen naar een meer gangbare constructie, nl loon in de holding waarbij dan ook van de voordelen qua pensioen in eigen beheer ed geprofiteerd kan worden.

De arbeidscontracten in de werkbv vallen onder een CAO waarin ook pensioen ed reeds is geregeld.

Ik las al over de diverse manieren van pensioen regelingen, maar dat is mij allemaal een beetje te ingewikkeld op dit moment. Ik ben iets te snel in dit grote avontuur van ondernemersschap terecht gekomen..... :-\ :-[ .

Wellicht heeft iemand nog een direct linkje met een goede adviseur over ;D .

 

Groet, Mare

Link naar reactie
  • 0

Advies (en gebruikelijk). Ga niet in loondienst bij de werk-BV, maar bij de holding. Laat de holding jou 'uitzenden' op basis van een managementovereenkomst.

 

Jij kunt op drie manier geld uit de werkmij halen in jouw geval:

- loon uit tegenw. arbeid als natuurlijk persoon door een arbeidsovk met de werkmij - direct BOX 1 IB

- managementvergoeding in holding - gebeurt in principe nog niks, pas bij doorstorting door loon en dividend komt het in de IB terecht, respectievelijk box 1 en 2.

- dividenduitkering uit werkmij aan holding, verder idem aan vorig antwoord.

 

Dividend kan niet onbeperkt worden uitgekeerd. Dividend mag alleen worden uitgekeerd voor zover er meer vermogen is dan statutair en wettelijk voorgeschreven.

Behoudens misbruik gaat een managementvergoeding gewoon door, hetzelfde geldt voor loon. Daarbij geldt, op = op.

 

Het lijkt me dat je een adviseur kunt gebruiken. (accountant / boekhouder / administratiekantoor met B.V.-kennis)

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

 

"Waarom acht je een beperkte fee noodzakelijk? "

 

omdat het de holding genoeg moet binnen krijgen om aan zijn schulden te kunnen voldoen.

 

"Kun je dat gat niet dichten met dividend?"

 

Hoe bedoel je dat? ??? ???

 

In plaats van managementfee kan de werk BV ook dividend (winst na belasting) uitkeren aan de holding. Zo heb je geen last van de beperkte managementfee terwijl daar geen diensten tegenover staan.

 

 

 

Wellicht heeft iemand nog een direct linkje met een goede adviseur over ;D .

 

 

Take your pick ;) Genoeg goede adviseurs op HL en allemaal te benaderen via de knop PM.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
[in plaats van managementfee kan de werk BV ook dividend (winst na belasting) uitkeren aan de holding. Zo heb je geen last van de beperkte managementfee terwijl daar geen diensten tegenover staan.]

 

Dan zit ik toch met een liquiditeitsprobleem? (omdat evt divident pas na het opmaken van de jaarrekening wordt uitgekeerd en de schuldeiser elke maand zijn geld wil zien)

 

Groet,

Mare

Link naar reactie
  • 0

De aandeelhouders kunnen per aandeelhoudersvergadering besluiten tot uitkering van dividend of een dividend schema opstellen zodat er maandelijks dividend wordt uitgekeerd.

 

Daar ben je voor zover ik weet vrij in. Houd er wel rekening mee dat dit moet worden verwerkt in de aangifte dus houdt de gemaakte keuzes goed bij!

 

Het is dus geen verplichting om pas na bepaling van het resultaat over te gaan op een dividenduitkering.

 

Grt Ryan

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Kleine aanvulling op Ryans verhaal:

 

Dividenduitkering is pas mogelijk na vaststelling van de jaarrekening waaruit tevens moet blijken dat de uitkering geoorloofd is.

De B.V. mag alleen tussentijdse uitkeringen doen indien de statuten dit toelaten.

 

Als basisvereiste geldt in beide gevallen:

het eigen vermogen van de B.V. moet het geplaatst aandelenkapitaal + wettelijke en statutaire verplichte reserves te boven gaan.

 

(check ook boek 2 artikel 216 BW)

 

Groet,

 

Johan

 

 

 

De aandeelhouders kunnen per aandeelhoudersvergadering besluiten tot uitkering van dividend of een dividend schema opstellen zodat er maandelijks dividend wordt uitgekeerd.

 

Daar ben je voor zover ik weet vrij in. Houd er wel rekening mee dat dit moet worden verwerkt in de aangifte dus houdt de gemaakte keuzes goed bij!

 

Het is dus geen verplichting om pas na bepaling van het resultaat over te gaan op een dividenduitkering.

 

Grt Ryan

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

Je zit er inderdaad compleet naast.

 

Ik heb gisteren uitgebreid telefonisch contact gehad met Mare over haar situatie.

 

In het verlengde daarvan moet je mijn reactie zijn.

 

Groet,

 

René

www.ficalis.nl voor belastingadvies, jaarrekening en administratie

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

Je zit er inderdaad compleet naast.

 

Ik heb gisteren uitgebreid telefonisch contact gehad met Mare over haar situatie.

 

In het verlengde daarvan moet je mijn reactie zijn.

 

Groet,

 

René

 

Wat een fijne reactie.

Het zou wellicht handing zijn als je dan ook met een alternatief komt.

 

Iemand terecht wijzen door te zeggen dat hij er compleet naast zit, maar vervolgens niet eens aangeven op wat voor manier.

 

Gr.

 

Johan

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.