• 0

BELGISCHE WETGEVING: een auto inbrengen op een zaak in bijberoep

Dag allemaal. mijn vriendin heeft nu ongeveer een half jaar een vertaalbureau in bijberoep. In hoofdberoep beschikt ze over een bedrijfswagen en rijd ik nog steeds onrd met mijn nogal oude wagen.

 

nu willen we een auto op de zaak nemen.

 

vermits haar leasewagen van haar hoofdberoep(golf5 2,5jr oud, 116000km) in juli wordt vervangen door een nieuwe kunnen we deze overkopen voor 8275€+BTW( +/- 10000). zal op dat moment 130000km of iets meer op staan.

 

echter kreeg ik deze week een aanbod voor een ford focus 5deurs 1.8D Ghia van 2008 met slechts 800km over te kopen voor 14000(buitenkansje). alleen maak ik me zorgen of we die auto wel kunnen inbrengen vermits deze laatste van een particuliere eigenaar is. wat zijn hier de nadelen van?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Apex

 

Je kunt een auto zakelijk aanmerken bij de start van de onderneming of als je (zoals nu) een nieuwe auto koopt. Vraag blijft echter, waarom zou je een 2e hands auto zakelijk willen aanschaffen?

 

In haar geval koop je een auto waarover je straks een bijtelling moet betalen van 25% van de nieuwprijs, maar je mag slechts afschrijven over de aanschafwaarde. Je moet wel erg veel privé rijden, wil dit voordelig uitpakken.

 

Wat gebeurt er met de Golf? Levert zij die in en krijgt ze geen nieuwe auto van haar werkgever?

 

Zoek ook even op het forum op "auto van de zaak".

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Apex

 

Je kunt een auto zakelijk aanmerken bij de start van de onderneming of als je (zoals nu) een nieuwe auto koopt. Vraag blijft echter, waarom zou je een 2e hands auto zakelijk willen aanschaffen?

 

In haar geval koop je een auto waarover je straks een bijtelling moet betalen van 25% van de nieuwprijs, maar je mag slechts afschrijven over de aanschafwaarde. Je moet wel erg veel privé rijden, wil dit voordelig uitpakken.

 

Wat gebeurt er met de Golf? Levert zij die in en krijgt ze geen nieuwe auto van haar werkgever?

 

Zoek ook even op het forum op "auto van de zaak".

 

groet

Joost

 

ofwel kopen wij die over ofwel kopen aar ouders die over en zij krijgt natuurlijk een nieuwe bedrijfswagen. vermits ik een nieuwe nodig heb zou de auto dus voor mij zijn.

Link naar reactie
  • 0

met Joost eens, een auto inbrengen in de zaak voor 14000 zou ik al niet eens doen

 

rekenvoorbeeld in de zaak

14000 excl geeft afschrijving, brandstof etc voor 5000 euro per jaar zal wel de max zijn, het was haar bijberoep.

stel 28000 nieuwaarde x 25% geeft een bijtelling van 7000 euro, bijtelling is nooit hoger dan de kosten, maar je voordeel in de zaak is nihil, daarnaast betaal je nog eens 12% btw aan de fiscus van je bijtelling

 

rekenvoorbeeld auto in prive

aantal km, stel 10000km x 0,19 is € 1900 autokosten, dus beter is niet op de zaak

 

 

Link naar reactie
  • 0

stel ik doe slechts 15000km, dan kom ik nooit aan die 5000€ kosten per jaar toch? nieuwwaarde 23000.

 

Het is allemaal nogal nieuw voor mij.waarom moet je 25% bijtellen?of komt dat omdat er verschillen zijn in NL en BE? namelijk Belg

 

dan is de golf op haar zaak zetten een nog slechtere zaak?

Link naar reactie
  • 0

je hebt 2 opties:

 

1. auto op de zaak, met sluitende km registratie (geen prive km >500km) is geen bijtelling

zonder km registratie, beteken bijtelling, in jou geval 23000 x 25% = 5.750 waarvan 12% btw afdragen = 690

kortom je zakelijk autokosten moeten hoger zijn dan 5.750-690=5.060, lukt dat niet dan zijn je aftrekkosten auto 0

 

2. auto in prive, alle zakelijke km declareren bij je zaak tegen 0,19 per km

 

 

 

Die 5000 euro kosten die ik opnoemde bereken ik als volgt;

- brandstof 1000

- wegenbelasting 500

- onderhoud 500

- afschrijving 2500

- verzekering 500

misschien iets te laag, maar laat het 6000 kosten zijn, je bijtelling is 5750, dan zijn de aftrekbare autokosten 250 tegen een ib tarief van 40% is 100 euro belastingvoordeel

 

declareer je km, dus 15000 x 19 = 2850 zakelijke autokosten tegen ib tarief 40% is 1140 voordeel

 

Link naar reactie
  • 0

 

of komt dat omdat er verschillen zijn in NL en BE? namelijk Belg

 

 

In goed Duits: jasicher ;)

 

Dan ben je wellicht op het verkeerde forum. Zonder opgave van nationaliteit beantwoorden we de vragen naar NL Recht en dus zal dit op jou wellicht (voert ze haar onderneming in NL?) niet van toepassing zijn. Heb je al een Belgisch forum gevonden?

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

dat Duits begrijp ik nog nét :)

 

ik was al blij eindelijk een plaats te hebben gevonden waar ik zo'n vragen in de groep kon smijten :-\

 

Ik heb nog geen ander forum gevonden maar tips of links zijn welkom. Haar zaak is idd eveneens in België.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 246 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.