• 0

Verkeerde aangifte ingevuld, hoe te corrigeren?

Vorig jaar ben ik begonnen met een eigen bedrijf. Daarnaast was ik (nog) in loondienst. Ik heb vorig jaar geen WUO gehad maar wel wat kosten en ik heb hierover het laatste kwartaal BTW teruggevraagd. Omdat ik voor de belastingdienst dus WUO ondernemer ben moest ik elektronisch aangifte doen, hetgeen ik ook gedaan heb...maar ik heb het particulier gedaan.

 

Dom natuurlijk maar de vergissing kwam doordat we begin dit jaar de eenmanszaak omgezet hebben in een VOF. Dan krijg je een nieuw nummer van de belastingdienst en ik heb niet meer in het oude account gekeken tot vrijdag. Gebeld met de belastingdienst. Ik kan het zo laten, dan krijg ik vanzelf wat vragen...of ik kan alsnog de ondernemersaangifte doen. De oude aangifte wordt dan schijnbaar gewoon overschreven en blijft op de oude datum van insturen staan.

 

Wat is wijsheid. Ik wil het graag juist oplossen en daarbij zit ik met de volgende zaken:

Ik heb dus BTW teruggevraagd.

Ik heb de opstartkosten nog nergens afgetrokken (het idee was dit in 2009 te doen)

Ik heb een zakelijke rekening waar saldo op staat

 

Vragen aan jullie:

Welke aangifte kan ik volgens jullie het beste invullen c.q. aanpassen?

(ook met het oog op het zakelijk saldo en de zakelijke kosten)

 

Krijg ik problemen met dat BTW verhaal als ik het nu op mijn privé aangifte zet?

 

Le Coq

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 1

Ik zou opnieuw aangifte doen over 2008, eigenlijk heel simpel, waarschijnlijk heb je de 1225 uur niet gehaald, dus geen ondernemersfaciliteiten.

Je opent je aangifte 2008 en je vult onder resultaat uit overige werkzaamheden in de kosten die je had uit je bedrijf, een verlies dus, dit zal je een fors voordeel opleveren omdat dit in mindering wordt gebracht op je loon uit dienstbetrekking.

Vergeet niet de investeringsaftrek als je meer dan 2100 hebt geinvesteerd.

 

Heb je die 1225 uur wel over 2008 dan zou ik een jaarrekening op laten stellen en ook genieten van alle ondernemersfaciliteiten.

Link naar reactie
  • 0

Amazing, bedankt voor je reactie.

 

Ik heb de indruk dat je met aangifte refereert naar de particuliere aangifte, is dat een juiste aanname?

 

Investeringen (>€450)heb ik niet gedaan, wel kosten voor huisstijl, drukwerk, software, seminars, telefoon, bank en webhosting. Zijn die ook allemaal aftrekbaar op een dergelijke particulier aangifte? Het zijn allemaal ondernemingskosten, niets privé.

 

Guus

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Guus,

 

Je moet gewoon een nieuwe aangifte elektronisch indienen en de kosten alsnog in deze aangifte opnemen.

 

Omdat je niet aan het urencriterium voldoet maakt het voor het jaar 2008 niet zoveel uit of je het onder resultaat uit overige werkzaamheden of winst uit onderneming opvoert.

 

Gegeven uit feit dat je in 2009 bent overgegaan naar een VOF moet je – er vanuit gaande dat dit geheel 2009 ongewijzigd wordt voortgezet - er voor dit jaar er haast wel vanuit gaan dat er sprake is van winst uit onderneming.

 

Dus gewoon de kosten opvoeren in de aangifte en opnieuw elektronisch indienen.

 

Groet,

 

René

 

www.ficalis.nl voor belastingadvies, jaarrekening en administratie

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor jullie hulp!

 

Ik heb de persoonlijke aangifte aangevuld met de aftrekbare kosten en opnieuw ingestuurd. Verder maar even afwachten wat de reactie van de belastingdienst is op het niet invullen van het andere formulier.

 

Groet,

 

Guus

Link naar reactie
  • 0

Guus

 

Houd er rekening mee dat de fiscus jouw 2e aangifte niet 'ziet' en dus een aanslag oplegt op basis van de eerste aangifte. Het overkomt mij soms dat een gecorrigeerde aangifte genegeerd wordt, zelf tot de vaststelling van de definitieve aanslag toe.

 

Maak dan bezwaar en voeg een afschrift van de 2e aangifte bij het bezwaar. Laat je je bijstaan door een adviseur voor dit bezwaar, zorg dan dat hij vraagt om een kostenvergoeding voor het bezwaar volgens artikel 7.15 AWB.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

Mijn ervaringen daarmee zijn toch wel anders. De paar keren dat ik het heb meegemaakt werd de gewijzigde aangifte als uitgangspunt genomen. De belastingdienst geeft hetzelfs expliciet aan op hun site:

 

[i]Elektronische aangifte aanvullen of wijzigen

Een elektronische aangifte die u via internet hebt gedaan, kunt u elektronisch aanvullen of wijzigen. Dat kan alleen als de aangifte nog niet heeft geleid tot een definitieve aanslag. In dat geval moet u de eerder ingevulde en verstuurde aangifte aanpassen en opnieuw versturen. De Belastingdienst neemt de gewijzigde of aangevulde aangifte dan in behandeling. Heeft de eerder verzonden aangifte al wel geleid tot een definitieve aanslag, dan wordt de wijziging of aanvulling niet als aangifte in behandeling genomen. U kunt in dit geval schriftelijk bezwaar maken.[/i]

 

Dat neemt niet weg dat het verstandig is de kijken op basis van welke aangifte een aanslag wordt opgelegd.

 

 

Met groet,

 

René

 

www.ficalis.nl voor belastingadvies, jaarrekening en administratie

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

Mijn ervaringen daarmee zijn toch wel anders. De paar keren dat ik het heb meegemaakt werd de gewijzigde aangifte als uitgangspunt genomen. De belastingdienst geeft hetzelfs expliciet aan op hun site:

 

[i]Elektronische aangifte aanvullen of wijzigen

Een elektronische aangifte die u via internet hebt gedaan, kunt u elektronisch aanvullen of wijzigen. Dat kan alleen als de aangifte nog niet heeft geleid tot een definitieve aanslag. In dat geval moet u de eerder ingevulde en verstuurde aangifte aanpassen en opnieuw versturen. De Belastingdienst neemt de gewijzigde of aangevulde aangifte dan in behandeling. Heeft de eerder verzonden aangifte al wel geleid tot een definitieve aanslag, dan wordt de wijziging of aanvulling niet als aangifte in behandeling genomen. U kunt in dit geval schriftelijk bezwaar maken.[/i]

 

Dat neemt niet weg dat het verstandig is de kijken op basis van welke aangifte een aanslag wordt opgelegd.

 

 

Met groet,

 

René

 

 

Hoi René

 

Ik het omgekeerde. Zelfs een H76 op basis van de oude onjuiste aangifte....

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 194 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.