• 0

Kosten bijtelling lease-auto voor medewerker die onder loonheffingsgrens blijft

Wij gaan een lease auto ter beschikking stelling aan een medewerker die op jaarbasis ruim onder de 6000 euro bruto zal verdienen. (Het is een student) Deze student werkt onregelmatig voor ons bedrijf. De scholieren- en studentenregeling kan eventueel toegepast worden in dit geval. Maar in ieder geval de loonheffingskorting.

 

Als we deze student een auto (suzuki alto 10.500 euro incl btw) ter beschikking stellen waar ook prive mee gereden gaat worden, hoe zit het dan met de kosten de bijtelling. De bijtelling per maand is dan 123 euro. (1/12 van 14% van 10.500)

 

Als deze student per maand slechts een paar honderd euro zou verdienen (bv 300), is het dan zo, dat de bijtelling van 123 euro de werknemer niets kost ? Omdat het totaal (300+123) onder de grens zou vallen waarover loonbelasting afgedragen zou moeten worden??

 

En heeft het toepassen van de scholieren- en studentenregeling ook invloed op de bijtelling? Klopt het dat zolang het bruto kwartaalsalaris inclusief bijtelling onder de circa 1500 euro blijft, er geen loonbelasting over de bijtelling moet worden afgedragen?

 

Kortom: Het lijkt me dat een student dan 'gratis' prive gebruik kan maken van een leaseauto, zolang ie niet te veel verdient. Klopt dat?

 

En in een maand waarin medewerker niet voor ons zou werken, maar nog wel de leaseauto thuis zou hebben staan, lijkt het me dat hij ook geen loonbelasting zou moeten afdragen? Omdat die 123 euro ver onder de grens valt.

 

En nog een laatste vraag: Klopt het dat ik als werkgever zelf niets betaal over de bijtelling die een werknemer heeft? (in alle gevallen)

 

Alvast heel erg bedankt!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Wij gaan een lease auto ter beschikking stelling aan een medewerker die op jaarbasis ruim onder de 6000 euro bruto zal verdienen. (Het is een student) Deze student werkt onregelmatig voor ons bedrijf. De scholieren- en studentenregeling kan eventueel toegepast worden in dit geval. Maar in ieder geval de loonheffingskorting.

 

Als we deze student een auto (suzuki alto 10.500 euro incl btw) ter beschikking stellen waar ook prive mee gereden gaat worden, hoe zit het dan met de kosten de bijtelling. De bijtelling per maand is dan 123 euro. (1/12 van 14% van 10.500)

 

Als deze student per maand slechts een paar honderd euro zou verdienen (bv 300), is het dan zo, dat de bijtelling van 123 euro de werknemer niets kost ? Omdat het totaal (300+123) onder de grens zou vallen waarover loonbelasting afgedragen zou moeten worden??

Dat lijkt mij juist, maar ik ben geen fiscalist.

En in een maand waarin medewerker niet voor ons zou werken, maar nog wel de leaseauto thuis zou hebben staan, lijkt het me dat hij ook geen loonbelasting zou moeten afdragen? Omdat die 123 euro ver onder de grens valt.

Er moet dan wel een loonstrook gemaakt worden voor 0 salaris en 123 bijtelling.

En nog een laatste vraag: Klopt het dat ik als werkgever zelf niets betaal over de bijtelling die een werknemer heeft? (in alle gevallen)

Als werkgever betaal je 12% btw over de bijtelling.

Link naar reactie
  • 0

Kortom, het verstrekken van een leaseauto is 'gratis' voor de medewerker, zolang hij onder de grens blijft waarover loonbelasting moet worden betaald. (circa 6300 per jaar)

 

En die 12% btw over de bijtelling die ik als werkgever zou moeten betalen, kan ik die 'gewoon' terugvorderen? Net als aankopen die met 19% zijn belast?

 

Link naar reactie
  • 0
En nog een laatste vraag: Klopt het dat ik als werkgever zelf niets betaal over de bijtelling die een werknemer heeft? (in alle gevallen)

 

Nee dat klopt niet. De werkgever moet wel de bijdrage in de ZVW vergoeden over de bijtelling. De werkgever is geen werkgeversdelen in de premies werknemersverzekeringen verschuldigd over de bijtelling. In de berekening van bruto naar netto ziet het er als volgt uit; (met behulp van http://www.raet.nl/Proforma/ProfLite.asp)

 

Salaris 300,00 300,00 300,00

Loon SV 300,00

Bijtelling auto zaak 10500,00 1,166 122,50

Premieloon Zvw 422,50

Verg. Zvw inkomensafh. 422,50 6,900 29,15 29,15

Loon LH 451,65

Loonheffing 451,65 0,00

Zvw inkomensafh. 422,50 6,900 29,15-

NETTO/TOTAAL 300,00

 

Het 'kost' de werknemer dus niks. Er zit nog wel een addertje onder het gras. De bijtelling is namelijke tenminste 14% (of bij andere auto's 20 of 25%). Als er sprake is van 'excessief' privégebruik dan moet de werkelijke waarde van het privégebruik tot het loon worden geregeld. In dat geval mag er op die werkelijke waarde van het privé-gebruik dan 11% ( = 25% -/- 14%) van de fiscale waarde in mindering worden gebracht. Ik kan me in deze situatie voorstellen dat dat aan de orde is. De auto wordt immers zeer beperkt zakelijk gebruikt. Stel dat het zo is dat de werknemer privé naar hartelust mag rijden EN die privekilometers ook met de zakelijke tankpas mag afrekenen dan zou dat zomaar aan de orde kunnen zijn.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Het 'kost' de werknemer dus niks. Er zit nog wel een addertje onder het gras. De bijtelling is namelijke tenminste 14% (of bij andere auto's 20 of 25%). Als er sprake is van 'excessief' privégebruik dan moet de werkelijke waarde van het privégebruik tot het loon worden geregeld. In dat geval mag er op die werkelijke waarde van het privé-gebruik dan 11% ( = 25% -/- 14%) van de fiscale waarde in mindering worden gebracht. Ik kan me in deze situatie voorstellen dat dat aan de orde is. De auto wordt immers zeer beperkt zakelijk gebruikt. Stel dat het zo is dat de werknemer privé naar hartelust mag rijden EN die privekilometers ook met de zakelijke tankpas mag afrekenen dan zou dat zomaar aan de orde kunnen zijn.

 

De auto wordt voornamelijk zakelijk gebruikt. Het gaat om een medewerker die andere medewerkers gaat 'begeleiden en controleren'. En dat is op plaatsen verspreid door Nederland. Maar dit is enkel nodig in weekenden en in vakantieperiodes.

Er zullen dus best veel kilometers zakelijk gereden gaan worden met de auto. Ik schat zo'n 13000 per jaar.

Daarnaast zal er wellicht sporadisch privé mee worden gereden. Het zal wel meer dan 500 km per jaar zijn, maar het zal nooit in de buurt komen van het aantal zakelijke kilometers.

 

Is het bijhouden van een rittenadministratie aan te raden? Om aan te tonen dat er niet super veel privé gereden wordt. (maar wel meer dan 500 km per jaar)

 

Of is dat pas nodig op het moment dat de belastingdienst aan de bel trekt?

Link naar reactie
  • 0

 

 

En die 12% btw over de bijtelling die ik als werkgever zou moeten betalen, kan ik die 'gewoon' terugvorderen? Net als aankopen die met 19% zijn belast?

 

 

Nee, die kun je niet terugvorderen. Het is immers een bijtelling op de BTW afdracht.

Maar lees ook even hier:

 

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=23231

 

Over deze correctie is nl. nogal wat te doen en ligt onder de hamer bij het EU Hof van Justitie op aanvraag van onze Hoge Raad.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.