• 0

FNV: maximaal werkbare temperatuur is 30 graden

In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Veel werknemers hebben vragen over de warmte op de werkplek. FNV Bondgenoten heeft maandag hierover ongeveer honderd telefoontjes gekregen. De werknemers vragen zich af hoe warm het mag zijn op de werkplek en hebben vragen over tropenroosters en kledingvoorschriften.

 

Voor (zittend) kantoorwerk is de maximaal werkbare temperatuur 30 graden, schrijft de Arbo-wet voor. Hoe zwaarder het werk, hoe lager de maximale temperatuur. Bij intensief werk is 26 graden het maximum.

Boven deze temperaturen hebben bedrijven de plicht om te zorgen voor koele ruimtes om te pauzeren of extra ventilatie. Als de temperatuur boven het maximum uitkomt, moet volgens FNV alles worden gedaan om de belasting zo laag mogelijk te houden, zoals korter werken, zo kort mogelijk aaneengesloten werken, aangepaste kleding en veel drinken.

 

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Even onder de sproeier staan? Of af en toe de gieter over je hoofd uitgieten?

Trouwens, als we allemaal de FNV richtlijnen zouden opvolgen, dan ligt de hele Europese economie op zijn gat, want het is in heel wat landen 35 tot 45 graden. Dan moeten die Grieken en Italianen in de zomer geen enkele dag meer op hun werk verschijnen?

Je reis naar de toekomst wordt een succes als je alleen die dingen uit het verleden meeneemt die je positieve energie geven. Michael Lewis, 2000.

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Hoe moeten ze het in de tuinbouw doen? Tis best warm in de kassen... en het werk is zwaar...

 

Nog even een quote uit zibb.nl:

 

Buiten werken

De vakbond waarschuwt mensen die buiten werken, zoals postbodes, bouwvakkers, boswachters en agrariërs. Aangezien zij worden blootgesteld aan direct zonlicht (UV-straling), lopen ze een verhoogde kans op huidkanker.

Aangeraden wordt bijvoorbeeld de zon tussen 12.00 en 15.00 uur te mijden, iets op het hoofd te dragen en zich in te smeren met zonnebrand met een hoge factor.

<>

 

Ze waarschuwen wel natuurlijk .... fijn bedankt FNV ... maar zijn er ook oplossingen? Jawel .... see below mijn idee ;)

 

 

Trouwens, als we allemaal de FNV richtlijnen zouden opvolgen, dan ligt de hele Europese economie op zijn gat

 

Mmmm ... waarom is ooit besloten dat (bijna) niemand 's nachts werkt ... dan ligt ook (bijna) alles op zijn gat.

 

Dus dan is 's nachts werken toch helemaal geen slecht idee van mij ;D

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Jah, dat is buiten... maar onder glas heb je daar geen last van. De warmte is echter momenteel ondragelijk!

 

S'nachts werken... heb het ook weleens bedacht, jammer dat alles dan dicht is. En in de winter... brrrr... koud! Geef mij deze temp. maar, heerlijk vind ik het!!

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Even voor het agrarisch probleem. Als je IN de kas werkt heb je toch geen probleem met het feit dat 's nachts nix open is. Of mis ik hier een stukje info?

 

Verder ... als geheel Europe 's nachts werkt is dus alles 's nachts open en wordt er overdags gefeest (of geslapen ... tis maar net waar je zin in hebt) ;)

 

En natuurlijk wisselen we weer in de winter ... dan gaan we gewoon weer overdags werken.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Je mist het stukje 'licht'. Om in de kas te werken heb je wel licht nodig. Nu denk je waarschijnlijk gelijk aan een lamp ofzo... maar dat geeft een vertekend beeld, schaduwen en een hoge kostepost. Uiteindelijk begint de dag zodra de zon ook wakker is.

 

Verder vind ik dit weer persoonlijk prima. Hoe heter, hoe beter! Kan er alleen maar van genieten en qua werk doe ik meer als in die koude winterdagen... Dus er komen nog een aantal productieve dagen aan! :)

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

We hebben een dekkend Metropolitan Area Netwerk nodig op het strand. Wifi overal. Gewoon doorwerken met het warme weer! Castricum aan Zee heeft al een strandtent met WIFI. (Laatste strandtent aan de linkerkant!)

 

Ik heb deze zomer met mijn laptop in de hangmat gelegen in mijn tuintje! Best uit te houden! Volgens de Arbodienst voldoet mijn werkplek aan geen enkele eis, maar ja vrije wil kun niet stoppen.

 

K.

Karel van der Poel

www.mirror42.com

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

In Kijkduin hebben ze een nieuwe zendmast met als resultaat "geen ontvangst". Heel veel bombrieven zijn er al naartoe gestuurd. Maar ik dacht .... das fijn ... hoef ik dus niet meer te werken op het strand kan ik gewoon verder met zandkastelen bouwen, schelpen zoeken en kwallen tellen ;D

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

In het kader van een stukje service naar de mensen toe, kick ik dit topic de lucht in. (Ja Mikky en andere mod´s, ik weer dat het pas 10 jaar ondergestoft is)

 

Waarom? Google maar eens op ´maximale temperatuur kantoor´ of een variant daarop.

 

Honderden bezoekers alleen al gisteren die dus op deze pagina uitkwamen op zoek naar het antwoord.

 

en dus is mijn vraag:

 

Zijn de richtlijnen van Mikky hierboven veranderd in de afgelopen 10 jaar? Welke voorzieningen moet je als werkgever bij welke temperaturen realiseren?

 

Ik heb het niet paraat, maar wie weet de arbodeskundigen op dit forum wel

 

Frans

 

(ps. voor de cijferfetisjisten: deze pagina is gisteren als landingspagina cq. 1750 keer bezocht op 472 verschillende zoektermen. Dus als er een arbodeskundige is die zijn kennis wil etaleren op dit moment.....;-) )

Link naar reactie
  • 1

Het arbobesluit bevat alleen een algemeen kader: de temperatuur mag geen schade veroorzaken aan de gezondheid van werknemers. Lijkt me daardoor eerder ook een medisch vraagstuk : bij welke temperatuur en duur ontstaat er schade aan de gezondheid?

 

Arbobesluit: Artikel 6.1 Temperatuur

 

Rekening houdend met de aard van de werkzaamheden die door de werknemers worden verricht en de fysieke belasting die daar het gevolg van is, veroorzaakt de temperatuur op de arbeidsplaats geen schade aan de gezondheid van de werknemers.

 

Indien door de temperatuur op de arbeidsplaats of door ongunstige weersomstandigheden toch schade aan de gezondheid van de werknemers kan ontstaan, worden persoonlijke beschermingsmiddelen ter beschikking gesteld.

 

Indien de ter beschikking gestelde persoonlijke beschermingsmiddelen schade aan de gezondheid niet kunnen voorkomen, wordt de duur van de arbeid in een zodanige mate beperkt of wordt de arbeid met een zodanige frequentie afgewisseld door een tijdelijk verblijf op een plaats waar een temperatuur heerst als bedoeld in het eerste lid, dat geen schade aan de gezondheid ontstaat.

 

Zie ook dit artikel van szw waarvan dit citaat:

Over het algemeen hebben vrouwen meer last van de warmte dan mannen. Maar voor de volgende werknemers kunnen warme omstandigheden echt schadelijk zijn:

[*]zwangere werknemers

[*]werknemers met een slechte conditie

[*]werknemers met een extreem laag gewicht (minder dan 50 kg)

[*]werknemers met een hoog vetgehalte

[*]werknemers met hart- en vaatziekten

[*]werknemers die geneesmiddelen gebruiken

 

 

Het artikel bevat ook een link naar de hittestress calculator van de FNV

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Even onder de sproeier staan? Of af en toe de gieter over je hoofd uitgieten?

Trouwens, als we allemaal de FNV richtlijnen zouden opvolgen, dan ligt de hele Europese economie op zijn gat, want het is in heel wat landen 35 tot 45 graden. Dan moeten die Grieken en Italianen in de zomer geen enkele dag meer op hun werk verschijnen?

 

Ik had nog niet door dat dit topic zo oud was, maar het eerste wat ik bij bovenstaande dacht is "Dat doen ze toch ook :P".

 

Enfin 10 jaar later en welke landen zitten er in de put? ;D

 

 

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

In het kader van een stukje service naar de mensen toe, kick ik dit topic de lucht in. (Ja Mikky en andere mod´s, ik weer dat het pas 10 jaar ondergestoft is)

 

Dank Frans, want tsja... er komen wel vragen over binnen (per email van werknemers, dus niet HL-gerelateerd).

 

Dank Norbert voor doorlink naar arbo richtlijnen. Zo te zien zijn de richtlijnen niets veranderd.

 

Wel zijn er in de tussentijd steeds meer WiFi spots.... Ook op het strand. Maar (ondanks dat ik liever niet op kantoor zit), verkies ik de airo temperaturen op kantoor van 10 graden mét vestje aan (arch ja... tis ook nooit goed) boven mijn voetjes in het zeewater.

 

Nu heeft niet iedereen verkoeling (binnen óf buiten), en aangezien het topic weer een "kick" heeft gekregen vraag ik mij wel af hoe ondernemers omgaan met dit warme weer en wat de faciliteiten/oplossingen voor jezelf en voor het het personeel (indien je die hebt) zijn?

 

 

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Voor de warme dagen houd ik eigenlijk elk zomer al een aantal jaar een "tropenrooster" aan. Niet alleen voor mezelf, maar ook omdat bepaalde massages minder geschikt zijn voor het menselijk lichaam. Op de extreem warme dagen geef ik geen inspannende massages, maar voor ontspannende massages of workshops kan dat tot een bepaalde hoogte wel doorgaan.

 

Echter zit ik altijd wel met een "beperking"; ik kan namelijk in de praktijkruimte geen airco of ventilator plaatsen, gezien het briesje is het niet wenselijk en daarnaast: het kan kou opleveren direct op de spieren met als gevolg dat mensen hun spieren tijdens de behandeling gaan verkrampen. Daarom is het tropenrooster ook ingesteld en tijd die dan meer over is, gebruik ik om meer de administratieve zaken te doen of om nieuwe massage workshops te schrijven, alleen dan wel in de ventilator. Daarnaast houd ik het mezelf zo koel mogelijk door veel te drinken en heb ik de watercooler aan staan.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.