• 0

Softwareleverancier geeft geen ruimte voor externe software - is dit ok ?

Hallo,

 

Wij hebben jaren geleden (1996) een sotwarepakket aangeschaft. Het werkt bedrijfsbreed en

alle onderdelen zijn aan elkaar gelinkt. Het pakket is specifiek voor onze branche geschreven. Het bevalt

in de praktijk erg goed. Jaarlijks betalen we voor updates en helpdesk. Volgens mijn schatting zijn er enkele duizenden

gebruikers van dit pakket in Nederland binnen onze branche.

 

Een minpuntje van het pakket echter zijn de rapportagemogelijkheden. Dit had beter gekund en ik ben dan ook bezig om

middels een separaat programma snel en overzichtelijk rapportages te kunnen genereren.

 

Ik wil de data-bestanden van dit pakket gebruiken om een aantal velden " er uit te lichten" en te gebruiken voor rapportage.

 

Het pakket werkt met enkele honderden database bestanden die gewoon met exel te openen zijn. De velden hebben niet altijd logische namen. Op mijn vraag aan de leverancier om helderheid in die naamgeving te brengen voor slechts een paar van die velden wordt niet ingegaan. De leverancier geeft aan dat de gegevens niet worden vrijgegeven omdat dit onderdeel uitmaakt van de opbouw van het programma.

 

Ik zit niet in de software business, vermoed dat ze wel formeel gelijk zullen hebben. Aan de andere kant vraag ik slechts nog geen 10 velden van de paar honderd (of duizend); m.a.w. wat kan het probleem zijn?

 

Hoe zien jullie dit ?

 

Heeft de softwareleverancier gelijk dat de gegevens niet verstrekt hoeven te worden ?

 

(titel wat aangepast om meer aan te sluiten bij het probleem, mod)

 

 

 

www.reith.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0
Wat ben je overeengekomen? Heb je een gebruiksovereenkomst met bepaalde voorwaarden?

 

Ik zal in 1996 wellicht een gebruiksovereenkomst zijn overeengekomen. De ins en outs weet ik zo niet.

 

Waarom wil de leverancier die rapporten niet gewoon inbouwen?

 

De leverancier heeft een aantal rapporten standaard ingebouwd. Die rapporten kun je naar believen met een

rapportgenerator aanpassen c.q uitbreiden. Dit is vrij omslachtig en daarnaast heb je de rapporten dan alleen nog in

getalvorm; nog niet grafisch. Nou kan dat natuurlijk wel; ik moet dan afdrukken naar een .txt bestand; dit inlezen in exel en

vervolgens in exel een grafiek aanmaken. Allemaal vrij omslachtig.

 

www.reith.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Het probleem kan zijn dat ze bang zijn dat je hun niet meer nodig hebt om rapporten voor je te bouwen. Het kan zijn dat het uitzoeken te veel tijd (of later gezeur om meer velddefinities) kan kosten.

 

Een softwareleverancier is niet verplicht de door jou gewenste gegevens op te leveren. Het enige wat je mag verwachten is de in het contract vastgelegde diensten. Je mag wel vragen om meer, maar ze hoeven daar geen ja op te zeggen.

 

Ik zou kijken of je hun niet de door jou gewenste rapporten kunt laten bouwen tegen een schappelijke prijs; een andere mogelijkheid is een stagiair deze klus te laten doen?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0
Het kan zijn dat het uitzoeken te veel tijd (of later gezeur om meer velddefinities) kan kosten.

Hier had ik nog niet bij stilgestaan. Kan ik me wel iets bij voorstellen.

 

Een softwareleverancier is niet verplicht de door jou gewenste gegevens op te leveren. Het enige wat je mag verwachten is de in het contract vastgelegde diensten. Je mag wel vragen om meer, maar ze hoeven daar geen ja op te zeggen.

Ik vrees dus dat ik er niet veel verder mee kom op deze manier althans.

 

Ik zou kijken of je hun niet de door jou gewenste rapporten kunt laten bouwen tegen een schappelijke prijs; een andere mogelijkheid is een stagiair deze klus te laten doen?

Zoals ik aangaf wil ik middels een separaat programma rapporten genereren. Dit gebeurt door data te ' trekken ' uit de bestanden van het andere pakket. Het enige dat ik nu wil weten wat die veldnamen voorstellen. Het idee van een stagiair inzetten om bijvoorbeeld de velddefinities d.m.v. trial and error boven water te krijgen is misschien nog niet zo gek.

 

Bedankt zover voor de reakties. Als er nog meer goede tips zijn zie ik ze graag.

 

Groet,

Jeroen

 

www.reith.nl

Link naar reactie
  • 1

Op je vraag kan ik geen antwoord geven, maar waarom heb je hun hulp nodig? Je kan toch zien welke informatie er in een tabel staat? Natuurlijk wordt dit lastig als de database bestaat uit honderden tabellen. Je hebt het over velden, bedoel je ook echt velden of juist tabellen?

 

Je kunt hier het beste Access voor gebruiken. Maak een database aan en koppel vervolgens de tabellen van het softwarepakket (File > Get data > Link tables). Query vervolgens de informatie die je nodig hebt.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Je kan toch zien welke informatie er in een tabel staat? Natuurlijk wordt dit lastig als de database bestaat uit honderden tabellen. Je hebt het over velden, bedoel je ook echt velden of juist tabellen?

 

Het zijn enkele honderden tabellen. In elke tabel staan enkele tientallen velden. Ja, je kunt zien wat er in de tabellen staat maar ik zoek me soms suf naar een bepaald veld want de namen van de velden zijn op z'n zachtst gezegd niet altijd verklaarbaar.

Voordat ik met de data iets kan doen ongeacht of dit Access is of een ander programma zal ik toch moeten weten wat de velden in de tabellen voorstellen of waar een bepaald veld staat dat ik zoek.

 

www.reith.nl

Link naar reactie
  • 0

Exportmogelijkheid naar platte tekst is er. Via platte tekst kan ik naar exel. Evt. is er wel een optie te koop om rechtstreeks

naar exel te kunnen. In beide gevallen moet je vervolgens in exel weer zien hier rapportages van te maken.

Dit is voor wat ik wil te omslachtig.

 

Wisselen van pakket zie ik nog niet zo snel gebeuren. De rapportages die ik nu wel gebruik bieden we redelijke

informatie. Wat ik wil zie ik als extra en ook niet onbelangrijk maar het is geen reden om dit pakket aan de kant te schuiven.

 

www.reith.nl

Link naar reactie
  • 0

Met honderden tabellen wordt het inderdaad lastig om de locatie van de gewenste informatie te vinden. Wat je nog zou kunnen overwegen is de import in Excel en de verwerking van de gegevens te automatiseren met VBA (macro's).

 

Overigens vind ik de houding van de leverancier twijfelachtig. De leveranciers waarmee ik te maken heb gehad hebben allemaal inzage gegeven in het ontwerp van de database. In sommige gevallen hebben ze zelfs kant en klare query's aangeleverd. Maar hou dit juridisch precies zit, geen idee.

Link naar reactie
  • 0
Met honderden tabellen wordt het inderdaad lastig om de locatie van de gewenste informatie te vinden. Wat je nog zou kunnen overwegen is de import in Excel en de verwerking van de gegevens te automatiseren met VBA (macro's).

Dit zou een optie kunnen zijn als je vaak gebruik maakt van dezelfde rapportages.

 

Overigens vind ik de houding van de leverancier twijfelachtig. De leveranciers waarmee ik te maken heb gehad hebben allemaal inzage gegeven in het ontwerp van de database.

Dit vind ik eigenlijk ook. Vooral omdat ik minimale info vraag. Het zal wellicht te maken hebben met wat Fred in z'n eerste

reactie aangaf:

Het probleem kan zijn dat ze bang zijn dat je hun niet meer nodig hebt om rapporten voor je te bouwen. Het kan zijn dat het uitzoeken te veel tijd (of later gezeur om meer velddefinities) kan kosten

 

www.reith.nl

Link naar reactie
  • 0
Ik zou als ik een standaard product lever ook geen inzicht willen geven. Toegang tot de database kan problemen veroorzaken. Denk aan wijzigingen aan het database model etc

Daar valt natuurlijk ook wel iets voor te zeggen. Je kunt hier natuurlijk wel voorzorgsmaatregelen voor treffen

door bijvoorbeeld steeds met een kopie van de database te werken en daarnaast alleen maar bestanden te lezen en

niet te overschrijven.

www.reith.nl

Link naar reactie
  • 0
Als de leverancier met een update het datamodel wijzigt, kloppen jouw eigen rapporten niet meer

Dat is zo mits de veld- en tabelnamen wijzigen.

 

Ik kan de leverancier vragen om rapporten te bouwen. Dat kan ik tot op zekere hoogte middels de ingebouwde rapportgenerator ook zelf.

echter:

Zoals ik aangaf wil ik middels een separaat programma rapporten genereren. Dit gebeurt door data te ' trekken ' uit de bestanden van het andere pakket.

Hiermee ben ik flexibel t.a.v. rapportages. Misschien moet ik het wat duidelijker uitleggen. Het programma waarmee ik rapportages wil genereren gebruikt de data uit mijn softwarepakket. Door te klikken op een bepaalde grootheid worden de andere velden als functie van de 'geklikte' grootheid weergegeven. De flexibiliteit die je hiermee bereikt is niet mogelijk met rapportages in een vast format.

Om het misschien wat duidelijker te maken; het programma dat ik bedoel om de rapportages te maken heeft Qlikview;

(ik heb geen aandelen). Dit is dus niet de softwareleverancier van mijn 'hoofd'software. Qlikview heeft de data nodig om

de data inzichtelijk te kunnen maken.

 

www.reith.nl

Link naar reactie
  • 0

Voor je leverancier kan een integratie met dat pakket dus juist een kans zijn? Wellicht als jij wat investeert en zij ook dat ze een koppeling daarmee standaard in willen bouwen?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0
Voor je leverancier kan een integratie met dat pakket dus juist een kans zijn? Wellicht als jij wat investeert en zij ook dat ze een koppeling daarmee standaard in willen bouwen?

Misschien kan ik ze vragen hieraan mee te werken.

 

Misschien kan je ook eventjes melden welk programma je nu hebt....

Mijn huidige pakket heeft: Syntess.

 

www.reith.nl

Link naar reactie
  • 1

In databases zit (meestal) extra informatie die de structuur wat inzichtelijker maakt. Onder andere 'foreign keys'. Voor dit onderwerp niet belangrijk wat dat zijn maar een aantal software pakketten kan ze wel gebruiken om mooie diagrammen te maken waarin je relaties tussen de verschillende tabellen kunt zien. Onder andere visio en visual paradigm (hebben een 30 dagen proefversie) Wellicht kun je daarmee de puzzel wat eenvoudiger maken.

Link naar reactie
  • 0

Ik lees dat je kunt exporteren, rechtstreeks of met platte text.

 

Als interimmer, kwam ik vaak bij bedrijven die boekhoudpaketten hadden die niet de door mij gewenste rapportages konden geven. Ik loste dat op met MS Acces. Het was ooit de enige manier om verschillen in financiele adminsitratie in BAAN IV (tgv EDI-storingen) boven water te krijgen (grootboekrekeningen met meer dan 20000 mutaties per maand kun je niet simpel wegstrepen he)...

 

Je kunt op deze manier gegevens uit verschillende bronnen/tabellen aan elkaar koppelen en nieuwe rapportages maken.

ik vond het altijd erg leuk om te doen; misschien kan ik je helpen iets op te zetten zodta je het zelf (moet je wel software aanshaffen) kunt onderhouden?

 

Ik wil je graag helpen als je hier interesse in hebt; mail me dan anders even, ok?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.