• 0

Privebijtelling auto

Hallo forumleden, ik heb m.b.t. de aangifte 2008, twee vragen over de prive-bijtelling van de auto, wie kan mij helpen

Ik ben een kleine zelfstandige, auto van de zaak.

 

Vraag 1

De privebijtelling van de auto zou normaliter 25% zijn van de cat. waarde. Echter de daadwerkelijke autokosten bedragen dit jaar minder. Tot deze kosten reken ik de belasting, verzekering, onderhoud, diesel en afschrijving. Dan heb ik vlgs mij alles gehad. Echter de persoon welke de belastingaangifte verzorgt rekent ook (domweg?) de BTW -correctie van de auto van 2008 (12 % van de cat.waarde) tot de autokosten. Dit is toch absurd? Je hoeft toch niet nog eens belasting te betalen over een belasting? Ook op de site van de belastingdienst rekent men vlgs mij alleen deze 5 posten tot de autokosten.

 

Vraag 2

De btw-correctie zou normaliter 12% van de cat.waarde zijn. Echter de daadwerkelijk betaalde btw (alleen btw betaald over de diesel en onderhoudskosten) in 2008 is een stuk lager.

In mijn ogen mag je dan als correctie de daadwerkelijke betaalde btw opvoeren als correctie. Een correctie kan immers nooit "negatief" zijn?

 

Wie kan mij helpen? Alvast hartelijk dank

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goeiemorgen Croeland,

 

Even voor de duidelijkheid. de btw correctie moet 12% van de bijtelling zijn. dus voorbeeld :

 

Auto cat. waarde = 20.000

Bijtelling is 25% ( of lager..) van 20.000 =5.000

BTW correctie is 12% van 5.000 =600.

 

 

Voor de overige vragen verwijs ik je nog even door. (Het is hier behoorlijk druk vandaag ;D )

 

 

Link naar reactie
  • 0

Croeland,

 

De BTW correctis is inderdaad zoals hierboven is aangegeven. Wat in de praktijk vaak fout gaat is dat men de 12%-btw correctie in de kapitaalsfeer boekt. Dat is niet juist.

 

Het privé-voordeel (lees: onttrekking) vanwege privé-gebruik is forfaitair bepaald op bijvoorbeeld 25% van de cataloguswaarde. Dit bedrag wordt geacht inclusief BTW te zijn. Hierdoor wordt dus al rekening gehouden met niet-aftrekbaarheid van de BTW-component van het privé-gebruik.

 

Hoop dat nu een en ander duidelijk is.

 

Met groet,

 

Rene

www.ficalis.nl voor belastingadvies, jaarrekening en administratie

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Rene wat ik hieruit begrijp is dat ik dus niet het bedrag van de btw correctie bij de daadwerkelijke autokosten op hoef te tellen?

 

Betreft de hoogte van de bijtelling bedoel ik eigenlijk het volgende : is de bijtelliong ten allen tijde 12& van de cat.waarde of mag je hiervoor het bedrag voor rekenen wat daadwerkelijk aan btw is betaald in dat jaar? dus ik heb €400 aan auto-gerelateerde btw-bonnen in de boekhouding over 2008, echter neem ik 12% van de cat.waarde kom ik op € 600. Ben ik dan verplicht om de correctie op €600 te stellen? Ik vind dat vreemd.

 

groet

 

Cees

Link naar reactie
  • 0

Rene ik heb wel btw in aftrek gebracht destijds. Ik snap dat ik een correctie voor prive moet toepassen, echter mag ik dit hoogte van dit bedrag gelijk stellen aan de som van de daadwerkelijke betaalde btw voor alle autokosten, wat in mijn geval dit jaar minder is dan 12% van de cat.waarde.

groet

 

Cees

 

 

Link naar reactie
  • 0

Cees,

 

De BTW-correctie moet als autokosten worden opgevoerd (ze zijn dus een onderdeel van de daadwerkelijke autokosten).

 

Als je minder BTW hebt afgetrokken dan de BTW-correctie die voortvloeit uit het prive-gebruik geldt het volgende.

 

In dat geval is het toegestaan dat je de correctie voor privégebruik niet op basis van de forfaitaire methode, maar op basis van de werkelijke kosten maakt. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn bij een al wat oudere auto.

 

Voorbeeld

Je bezit een auto met een catalogusprijs van € 30.000,-. De werkelijke kosten (inclusief afschrijving) van de auto bedragen op jaarbasis € 4.500,-. Voor de inkomstenbelasting dien je voor het privégebruik in beginsel 25% van € 30.000,- is € 7.500,- op je winst bij te tellen.

 

Omdat de werkelijke kosten lager zijn, mag je de bijtelling beperken tot de werkelijke kosten. Voor de btw mag je de correctie ook beperken tot de werkelijke kosten. De correctie voor de omzetbelasting wordt hierdoor beperkt tot 12% van € 4500,- is € 540.

 

Groet,

 

René

 

www.ficalis.nl voor belastingadvies, jaarrekening en administratie

Link naar reactie
  • 0

Heren dank voor uw reactie, ik kan het echter niet eens zijn. Heb gebeld met de belastingdienst,

 

de 12% btw-correctie is alleen van toepassing voor werkgever/werknemer. Een kleine zelfstandige zoals ik moet een correctie op de betaalde btw uitvoeren. De hoogte van die correctie is afhankelijk van de mate van prive-gebruik van de auto. Dit hou je bij door een km administratie. Heb ik niet gedaan, neemt echter niet weg dat de correctie nooit hoger hoeft te zijn dan de betaalde btw (bij 100% prive-gebruik) , wat mij ook zeer logisch lijkt. Dus geen 12% van 25% van de cat. waarde.

Wellicht ben ik niet helemaal duidelijk geweest in de vraagstelling, sowieso bedankt voor de reacties

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Cees,

 

Je hebt te maken gehad met iemand bij de belastingdienst die niet geheel weet hoe te regeling loopt.

 

De volledige OB met betrekking tot de auto's komt in aftrek voorzover de auto's niet voor vrijgestelde prestaties worden gebruikt. Ter dekking van het privé-gebruik door de ondernemer wordt de te betalen OB in de laatste aangifte van het jaar verhoogd met 12% van de bijtelling voor de IB, art. 15 Uitv. besch. OB.

 

In de uitvoeringsbeschikking staat dus expliciet hoe een ondernemer met de correctie moet omgaan.

 

Met groet,

 

René

 

 

 

 

 

www.ficalis.nl voor belastingadvies, jaarrekening en administratie

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 230 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.