Beste Forumlezers,

Sinds een half jaar heb ik nu mijn eigen bedrijf. Hiervoor heb ik meer als 10 jaar voor een bedrijf gewerkt.

Ik heb indertijd een arbeidscontract getekend, waar geen concurrentie-beding en ook geen relatie-beding in stond.

Nu wil het geval, dat klanten van mijn oude werkgever bij mij klant willen worden, omdat ze onder andere ontevreden zijn over mijn oude werkgever. Om dat ik nu nog niet heel veel klanten heb, zou ik graag deze bedrijven als klant willen hebben.

Even voor de duidelijkheid!! ik heb deze klanten niet zelf benaderd. Ik heb wel aangegeven bij alle klanten waar ik kwam dat ik mijn werkgever ging verlaten om mijn eigen bedrijf te starten. Aangezien ik nooit een relatiebeding en/of concurrentiebeding heb getekend, sta ik wat sterker ten opzichte van mijn oude werkgever. Ik kan mij voorstellen dat mijn oude werkgever op den duur, hier toch moeilijk over zal gaan doen.

Daarom had ik het volgende idee:

De klanten (van mijn oude werkgever) laat ik een brief laat ondertekenen, waarin deze klanten bevestigen dat hun zelf contact met mij hebben gezocht en dat ik op geen enkele manier hun heb benaderd. (Wat ook echt zo is).

Wie heeft hier ervaring mee en/of heeft een voorbeeldbrief ?

Of misschien zijn er wel andere oplossingen.

alvast bedankt en een vriendelijke groet,

Kees van Straaten

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/20614-geen-concurentiebeding-en-relatiebeding/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

• 0
De onrechtmatige daad speelt bovendien een rol als een voormalige medewerker zijn vorige werkgever op een onbehoorlijke wijze concurrentie aandoet. Uitgangspunt is dat de voormalige werknemer in concurrentie mag gaan met zijn voormalige werkgever, zo lang hij maar niet in strijd handelt met een concurrentiebeding (1.3.4.).

Is er geen concurrentiebeding, dan mag de voormalige medewerker zijn voormalige werkgever nog geen onbehoorlijke concurrentie aandoen. Daaruit volgt dat hij zich moet onthouden van het gericht en substantieel afbreken van datgene wat zijn voormalige werkgever heeft opgebouwd. Hier kan gedacht worden aan het misbruiken van gegevens, kennis of contacten die zijn ontleend aan de voormalige werkgever

bron: arbeidsrechter.nl

Het maakt m.i. helemaal niets uit of de klanten naar jou komen of jij naar de klanten. Een dergelijke brief zal dus weinig rechten geven.

• 0

Hans, die vetgedrukte zin interpreteer ik anders dan jij. Dat gaat over misbruik. Als een klant besluit om op eigen initiatief zaken te doen met Kees, hoeft Kees dat toch niet te weigeren?

Tijd voor de mening van een arbeidsjurist? ;)

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

• 0

Het contact op zich is niet het gene waar het om gaat. Dat denken veel mensen. Er moet meer aan de hand zijn.

De Hoge Raad heeft geoordeeld dat van onrechtmatige concurrentie sprake is wanneer een werknemer de afzet van producten van zijn ex-werkgever ‘stelselmatig in substantiële mate afbreekt of probeert af te breken’, en hij daarbij gebruik maakt van know-how en goodwill die hij bij zijn ex-werkgever vertrouwelijk ter beschikking heeft gekregen. Hieruit volgt dat het enkel benaderen van klanten van de ex-werkgever een activiteit is die niet als onrechtmatige concurrentie kan worden aangemerkt. Het moet bij onrechtmatige concurrentie dan ook om meer gaan.
PZ nieuws en tips.

Contact op zich is dus niet erg. Als de ex werkgever omzet gaat derven doordat de werknemer onder de prijs aanbiedt kan de werkgever met succes naar de rechter.

• 0
en hij daarbij gebruik maakt van know-how en goodwill die hij bij zijn ex-werkgever vertrouwelijk ter beschikking heeft gekregen

deze zin lees ik ook weer anders hoor...

Volgens mij is er in dit geval weinig aan de hand.

Zoals uit de quote blijkt: er moet meer aan de hand zijn.

Enkel het zijn van een concurrent is onvoldoende.

Ik ben niet arbeidsrechtelijk opgeleidt by the way.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

• 0

Nogmaals. Contact is geen probleem. Een concurrent zijn ook niet.

Maar als werkgever A. asjes uit China importeert met een bepaalde specificatie en ex werknemer B. gaat voor zichzelf beginnen en koopt de asjes bij dezelfde fabriek en verkoopt ze hier onder de prijs van A, aan de klanten van A, heeft A m.i. een sterke zaak.

• 0

Hans ,Fred & Mr. Bitaktus,

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Ik doe precies dezelfde werkzaamheden als mijn oude werkgever en ben wel goedkoper. Dit komt vooral omdat ik geen overheadkosten (personeel, bedrijfspand, etc).

Ik zag net dat ik nog niet verteld dat het om een automatiseringsbedrijf gaat. Ik werk namelijk vanuit huis en op locatie.

De goederen (computers & Servers) die ik verkoop verschillen niet in veel in prijs, omdat ik deze inkoop bij het zelfde bedrijf als mijn vorige werkgever net als honderden andere IT-Bedrijven.

Ik heb in gesprekken aangegeven met de directie dat ik geen intentie had om klanten af te pakken, maar als klanten mij zouden benaderen, ik deze niet zou weigeren. Ze wilden toen dat ik alsnog een concurrentiebeding/relatiebeding ging tekenen.

Ik heb gezegd dat ik dit niet van plan was. Hierna is er niet meer over gesproken door directie en ook niet door mij.

De directie is altijd op de hoogte geweest, van mijn intenties om mijn eigen bedrijf te starten.

Groet,

Kees van Straaten

• 0

Nogmaals. Contact is geen probleem. Een concurrent zijn ook niet.

Maar als werkgever A. asjes uit China importeert met een bepaalde specificatie en ex werknemer B. gaat voor zichzelf beginnen en koopt de asjes bij dezelfde fabriek en verkoopt ze hier onder de prijs van A, aan de klanten van A, heeft A m.i. een sterke zaak.

Zeker, omdat er dan gebruik wordt gemaakt van de know-how (en goodwill) van A.

Stel loodgietersbedrijf A heeft een werknemer B.

B stopt en begint voor zichzelf als loodgieter. (wat anders?)

De klanten van A, grote fans van het werk van B, komen bij B.

Het aannemen van dat werk lijkt mij ansich geen probleem, ook niet als B goedkoper is.

Zover mij bekend moet je hier bij elke casus naar de omstandigheden van het geval kijken. Wat is in het maatschappelijk verkeer nog aanvaardbaar? Redelijkheid en billijkheid etc.

Ik ben absoluut met Hans eens dat het enkel ontbreken van een concurrentiebeding en relatiebeding geen vrijbrief is!

Gr.

Johan

edit: ik lees net het antwoord van Kees.

Mij dunkt dat je je op een hellend vlak begeeft. Dezelfde leverancier, dezelfde werkzaamheden, goedkoper...

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

• 0

De werkzaamheden zijn standaard ICT-Werkzaamheden, die elk automatiseringsbedrijf doet. Er zijn maar een paar leveranciers die servers en werkstations van een A-Merk leveren. Dus ontkom je er niet aan om bij deze leveranciers te kopen.

Hewlett Packard heeft mij zelfs op deze leveranciers gewezen. Het enigste waar ik dus goedkoper in ben is mijn uurloon en voorrijkosten.

groet,

Kees

Misschien overbodig om te melden, maar ik heb echt geen intentie om de klanten van mijn oude werkgever af te pakken en/of te benaderen. Maar het bedrijf van mijn oude werkgever is de laatste jaren behoorlijk gegroeid en daardoor is de service slechter geworden. de klanten (3 stuks) die ik inmiddels gesproken hebben, waren bijna allemaal al op zoek naar een ander automatiseringsbedrijf. En nu ik voor mijzelf ben begonnen, komt dat voor deze klanten ook nog op het juiste ogenblik.

• 0

Mij lijkt er weinig aan de hand Kees.

Even een quote van een van de huisjuristen (Edward) op HL uit een soorgelijk topic

Zolang het gezonde boerenverstand wordt gebruikt en door jou integer wordt gehandeld is er niets aan de hand. Je loopt echter altijd het risico dat iemand zo gek is om te gaan procederen. Maar ja, de ondernemer die geen risico's durft te lopen moet zich afvragen of hij wel ondernemer is. Succes.
  • 0

Hallo Kees,

Niet te veel drukte maken, voordat er een probleem is. Als men je zou willen houden aan enige beperking van concurrentie, zal men jou daarvan eerst op de hoogte moeten stellen. Dan komt er een brief van een gewichtige advocaat, die eist dat je op last van een flinke boete, direct je activiteiten moet staken. Een eenvoudig briefje terug in de zin van dat je echt niet weet waar het over gaat en meer uitleg wenst, doet dan wonderen. Je hoort er waarschijnlijk niets meer van.

Groet,

Henk

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar