• 0

Een overeenkomst.

Hallo,

Ik voer al enige jaren 'web-ontwikkel' praktijken uit. De laatste tijd wordt het een stuk professioneler allemaal, ik heb me moeten registreren bij de Belastingdienst en krijg steeds meer klanten.

Nou heb ik dus een vraag (wat moet ik hier anders). Ik sluit een overeenkomst af met een cliënt door hem een papier te laten tekenen waarop de afgenomen producten, prijzen e.d. opstaan en een verwijzing naar mijn Algemene Voorwaarden (deze krijgt de cliënt bij ondertekening). Nu is er echter één probleem. Ik ben 16 jaar.

Daarom zou in een rechtszaak de overeenkomst nietig worden verklaart. Om dit te voorkomen laat ik altijd mijn vader 'meetekenen', hij zet zijn handtekening naast de mijne. Is dit voldoende om mij in te dekken?

Dan nog wat over mijn Algemene Voorwaarden. Deze zijn NIET gedeponeerd bij de KvK. Waarom niet? Ik ben niet geregistreerd bij de KvK, dit ivm dat ik meer moet betalen (rechtbank kosten, 3 advertenties en wat al niet meer) omdat ik dus minderwaardig ben. Maar zijn mij Algemene Voorwaarden nou wel rechtsgeldig? Zo niet, hoe dit dan op te lossen?

 

Jelmer.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Algemene Voorwaarden. Deze zijn NIET gedeponeerd bij de KvK. (...) Maar zijn mij Algemene Voorwaarden nou wel rechtsgeldig?

Deponeren is niet van belang voor de rechtsgeldigheid. Als jij en je klant het contact ondertekenen (= akkoordgaan), zijn ze rechtsgeldig. Overigens moet je ze niet bij het contract pas overleggen, maar bij de offerte!

 

Qua leeftijd durf ik zo uit m'n hoofd niets te zeggen.

 

("Minderwaardig" bedoel je denk ik niet trouwens, minderjarig? ;D Ik heb ook je signature aangepast, aanhalingstekens mogen er niet in. En als laatste: er staat een grote fout op de voorpagina van je website viel me op, "En wat betekend het voor ons?" betekent is hier met een 't'.)

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Als je minderjarig bent (jonger dan 18) dan zal de wet je anders zien. Volgens het burgerlijk wetboek zijn minderjarige handelsonbekwaam.

Je mag alleen rechtshandelingen verrichten als je toestemming van je ouders hebt.

 

Doordat je vader meetekent zijn dus al je documenten rechtsgeldig.

 

Maar om niet constant een handtekening (toestemming) aan je ouders te vragen kun je een "handlichting" bij de katonrechter aanvragen.

 

Meer informatie hierover en een voorbeeld van de aanvraag voor de handlichting kun je hier vinden >>>

 

Wel heb ik een vraagje aan je. Je bent niet geregistreerd bij de KvK ... hoe ga je dan om met je facturen? Om een BTW nummer aan te vragen bij de belastingdienst heb je (als ik het goed heb) namelijk wel een KvK nummer nodig.

 

Je inschrijven bij de KvK (ik heb het hier niet over deponeren van AV's) maar registratie als bedrijf kost voor een eenmanszaak circa 68 euro per jaar. Komt nog wel een beetje eerste administratiekosten bij, maar dat zul je de kop (en die van je ouders) niet kosten toch?

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Ik heb gehoord van recht van handlichting, maar de kosten wegen niet echt op tegen de voordelen. Ik betaal dan € 87 rechtbank kosten en moet drie advertenties plaatsen in de landelijke dagbladen, mijn vader laten meetekenen is vaak geen probleem.

 

Die € 68 is niet het probleem bij KvK registratie, het is meer dat ik meer moet betalen omdat ik minderjarig ben (Zoals hierboven al beschreven). En wat krijg je er voor terug?

 

Het BTW nummer is ook helemaal geen probleem, ik kwam met een paar vraagjes bij de belastingdienst oa omdat ik minderjarig (ja niet minderwaardig) ben en die kwamen meteen dat ik een BTW nummer moest aanvragen. 'Opgave startende ondernemers', ik hoefde nergens een KvK nummer in te voeren dus dat was geen probleem. Wel heb ik een 'Verklaring aarbeidsrelatie' aangevraagd, zodat het zeker is dat mijn opdrachtgevers geen loonbelasting hoefen te betalen.

 

Ik moet dus mijn AV al bij de offerte(periode) overleggen? Dan zal ik even kijken hoe ik dat ga aanpakken omdat ik meestal geen gebruik maak van offerte's. Dat is nogal divers bij mij, maar allemaal bedankt voor de tips.

 

(ook bedankt voor mijn profielaanpassing en de foutmelding)

 

Jelmer.

Link naar reactie
  • 0

Jelmer,

 

Je kunt niet genoeg verwijzen naar je algemene voorwaarden... bij veel bedrijven zie je dat ze op de achterkant van het offertepapier gedrukt zijn... misschien een ideetje?

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

Heb ik ook gezien ja dat veel bedrijfen dat doen echter meestal is mijn offerte 1 pagina, mijn AV: 9 pagina's.

Maar om terug te komen op mijn vraag. Als ik de overeenkomst via de post stuur en daarin verwijs naar de AV die online staan en door zijn ge-emaild aan de cliënt is dat genoeg? Of moet ik de AV ook via de post opsturen?

Link naar reactie
  • 0

Jelmer,

 

Het doel van het vermelden en verzenden van, en verwijzen naar algemene voorwaarden is dat jij kunt aantonen dat de klant wist (of had moeten weten) dat ze van toepassing zijn op de betreffende order. Vandaar dat je wellicht wat te vaak naar jouw idee naar deze voorwaarden verwijst en/of ze meestuurt of toont.

 

Het kan geen kwaad ze vaak te tonen, weinig tonen is riskanter, omdat een klant dan eenvoudiger aannemelijk kan maken dat hij je algemene voorwaarden niet gekregen heeft voordat hij de overeenkomst aanging... en als hij dat kan, dan zijn de algemene voorwaarden op die overeenkomst NIET van toepassing...

 

Algemene voorwaarden van 9 pagina's passen trouwens waarschijnlijk ook wel op 1 pagina, als je het lettertype maar klein genoeg maakt...

 

PaulMatthijs: Ik dacht dat het vermelden van de algemene voorwaarden op de achterkant alleen inderdaad niet voldoende was, maar wel als er op de voorkant naar de algemene voorwaarden op de achterkant verwezen werd... Is dat nog veranderd laatst dan??

 

[edit]h toegevoegd in Paul's naam ;)[/edit]

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor al het advies, ik verstuur ze nu voor ondertekening overeenkomst via e-mail aan de cliënt, laat ze een vinkje aanvinken bij online registratie en print de AV op de achterkant van de facturen.

Ik heb je advies opgevolgd, verkleinen. Hier als attachment het resultaat van 9 pagina's AV verkleind tot 1 A4.

 

Jelmer.

 

(Bah moet ik alles naar zo'n ^$$(* word document omzetten, Open-Office.org is niet toegestaan...)

AV_kleintypen.doc

Link naar reactie
  • 0

Proest.... tja... da's ook vervelend als je niet aan de 'wereldstandaard' wenst mee te doen ;)

 

Overigens heeft het volgens mij weinig zin om ze op de achterkant van je facturen te printen hoor, want dan is de overeenkomst al gesloten... het is juist erg belangrijk dat de klant van je voorwaarden op de hoogte is voordat de overeenkomst tot stand komt... dus achterop offertes voegt meer waarde toe!

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Volledigheidshalve hier even een gecopieerde tekst van de site van de KvK inzake AV's

 

U kunt ze overhandigen, toezenden, of ze op de achterzijde van de offerte afdrukken (met een verwijzing ernaar op de voorkant).

Het is dus niet voldoende om op uw briefpapier alleen maar te verwijzen naar uw (gedeponeerde) voorwaarden. Voorwaarden die pas bij de factuur worden meegestuurd, zijn niet rechtsgeldig.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.