• 0

ZZP naast dienstverband; hoe netjes te regelen?

Hallo allemaal,

 

Ik heb een vraag. Ik ben zelf ZZP-er, krijg het steeds drukker en overweeg nu hulp te vragen aan iemand die naast een dienstverband een aantal uren (6 tot 8) per week voor mij wil werken (notuleren, secretariaatswerk etc.).

Wat is voor deze persoon zowel financieel als fiscaal de meest interessante optie?

1. inschrijven als ZZP-er (betekent boekhouding, btw-afdracht, jaarstukken etc.)

2. uurtarief betalen en zorgen voor verrekening met belasting onder post "inkomsten naast dienstbetrekking"; dan zijn de betaalde uren voor mij kosten, toch?

3. laten payrollen?

 

Optie 1 lijkt naar mijn weten voor deze persoon administratief het meeste gedoe, kosten voor een boekhouder,

Optie 2 is voor mij interessant als ik de betaling als kosten kan boeken in mijn administratie (in of exclusief BTW?)

Optie 3 is voor mij interessant als ik de opslag zo laag mogelijk kan houden.

 

Ik hoor graag jullie reactie; ik ga sowieso contact opnemen met de belastingdienst.

 

groeten,

Ingrid

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Optie 1 is alleen aan de orde als de persoon in kwestie zich als ondernemer opstelt, meerdere opdrachtgevers heeft etc.

 

Optie 2 houdt voor jou het risico in van een verkapt dientsverband, naheffing en boete, want de persoon heeft neem ik aan geen VAR-WUO of VAR-DGA.

 

Optie 3 is goed mogelijk.

 

Optie 4 is salaris uitkeren en loonheffing/premies inhouden en afdragen.

 

In alle gevallen is de beloning die je betaalt uiteraard kosten.

Link naar reactie
  • 0

 

1. inschrijven als ZZP-er (betekent boekhouding, btw-afdracht, jaarstukken etc.)

Een ZZPer heeft niet perse jaarstukken. Wel een goede boekhouding. Jaarstukken zijn vooral belangrijk als je een BV hebt, OF: als je een EMZ hebt en een krediet bij de bank wilt lospeuteren. Jaarstukken zijn los daarvan geen verplichting.

 

2. uurtarief betalen en zorgen voor verrekening met belasting onder post "inkomsten naast dienstbetrekking"; dan zijn de betaalde uren voor mij kosten, toch?

 

Klinkt als een duistere en (iig voor mij als een) onduidelijke constructie. Als je een uurtarief betaalt huur je die persoon toch in als ZZPer? Of heb je het over een 0 uren contract? In dat laatste geval moet je toch sociale premies afdragen over de daadwerkelijk gewerkte uren, denk ik.

 

Voor de rest eens met Rene.

 

Daarnaast nog een aanvulling. Kijk eerst eens op elke basis je iemand nu en ook later wilt inhuren. ZZP'er? Die blijft niet lang want is te duur (ook voor jou), en die zoekt ook naar andere klanten, wil je dat? Tijdelijk contract? OK, mooi uitproberen, maar die kan dus ook wegens gebrek aan 'vastigheid', doorgroeimogelijkheden zo opstappen, en je betaalt toch de sociale premies. Vast contract? Zit je dus aan vast, niet alleen wettelijk maar ook moreel.

 

Mijn suggestie is dat je eerst de voor en tegens bepaalt van het type dienstverband / inhuur, en daarnaast pas kijkt naar hoe je dat qua kosten oplost. Eerst kijken naar de kosten en dan pas naar type dienstverband is een recept voor ellende.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.