• 0

Commissie voor bemiddeling in- en verkoop

Hallo,

 

Ik ben mezelf aan het oriënteren hoe ik de commissie zal gaan berekenen.

 

Mijn hoofdactiviteit is het bemiddelen voor in- en verkoop partijgoederen.

 

Ik leg dus contact tussen koper en verkoper van partijgoederen internationaal.

 

Voor bedrijven die goederen zoeken ga ik dus bemiddelen om te vinden wat hun zoeken.

Bedrijven die willen verkopen ga ik ondersteunen met het vinden van een geschikte koper.

Kortom,ik regel dus alles wat met in-en verkoop te maken heeft.

 

Maar ik zet even in dubio,hoe zal ik de commissie gaan rekenen.

Wordt de commissie doorberekend aan de koper of verkoper van de goederen?

En wat zijn reële commissies,moet ik in staffel werken?

 

Bijvoorbeeld 7% commissie als de waarde van de partij tussen de 1 en 5000 euro ligt

5% commissie als de waarde van de partij tussen de 5000 en 10000 euro ligt

 

Graag hoor ik jullie ervaringen,alle advies is van harte welkom.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

De vraag is of je het over de waarde van de verkoop/inkoop moet berekenen?

 

Ik kan me voorstellen dat er op 5000 euro aan paperclips wat minder marge zit dan op 5000 euro aan champagne. Wordt dit niet eerder een case by case'je ? Ik kan denk ik ook eerder een koper vinden voor mijn paperclips dan voor de champagne. Als jij makkelijker een koper kunt vinden (of als het verondersteld wordt in de branche dat het vinden van een koper makkelijker is) zal jouw commissie dalen. Als je een JSF'je kunt slijten aan de NL'se regering dan mag je meer dan 5% binnen tikken denk ik ? :)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

De vraag is of je het over de waarde van de verkoop/inkoop moet berekenen?

 

Ik kan me voorstellen dat er op 5000 euro aan paperclips wat minder marge zit dan op 5000 euro aan champagne. Wordt dit niet eerder een case by case'je ? Ik kan denk ik ook eerder een koper vinden voor mijn paperclips dan voor de champagne. Als jij makkelijker een koper kunt vinden (of als het verondersteld wordt in de branche dat het vinden van een koper makkelijker is) zal jouw commissie dalen. Als je een JSF'je kunt slijten aan de NL'se regering dan mag je meer dan 5% binnen tikken denk ik ? :)

 

Dank je voor je reactie.

Hier heb je helemaal gelijk in,daar heb ik dus ook aan gedacht.

Maar het moeilijke is dat potentiële klanten bijna altijd vooraf vragen wat voor commissie ik reken,en daar wil ik natuurlijk wel een antwoord op geven.

Dus ik zit eigenlijk te kijken hoe ik dit het beste kan vermelden en samenvatten.

Link naar reactie
  • 0

Analoog aan de huizenmakelaars die geen courtage mogen berekenen aan koper en verkoper, zou ik de commissie aan de opdrachtgever (koper of verkoper) doorberekenen. Lijkt me het meest ethisch.

 

In het geval dat je een match kunt maken tussen koper en verkoper, zou je de te rekenen commissie over beiden kunnen verdelen (en ze dat vertellen, is goeie reclame!).

 

De hoogte van de commissie lijkt me vooral afhankelijk van de hoeveelheid tijd die jij kwijt bent aan zo'n opdracht.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Je kunt verschillende invalshoeken hanteren:

 

Afhankelijk van de marge op het product:

Ik kan me voorstellen dat er op 5000 euro aan paperclips wat minder marge zit dan op 5000 euro aan champagne.

 

Afhankelijk van de tijd die je er in steekt:

De hoogte van de commissie lijkt me vooral afhankelijk van de hoeveelheid tijd die jij kwijt bent aan zo'n opdracht.

 

Maar je kunt zaken ook combineren en er een rekenkundige onderbouwing aan geven.

Maak een inschatting van de totale jaaromzet waarover de commissie wordt berekend. Misschien dat je over ervaringscijfers beschikt; ik weet niet hoe lang je dit al doet.

Wat is je gewenste resultaat; vermeerder dit met de kosten die je op jaarbasis verwacht en deel de uitkomst door de omzet partijgoederen. Je hebt dan een gemiddelde indicatie voor de commissie. Dit kun naar boven of beneden bijstellen afhankelijk van de hoeveelheid tijd die je erin steekt en de markt van vraag en aanbod c.q. marge voor het produkt.

 

www.reith.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat wanneer je start het heel goed is zoveel mogelijk twijvel weg te nemen bij de potentiele klant.

 

Een vast percentage per ordergrootte is zo gek nog niet. Praten over "hoeveel tijd steek ik er in" etc moet je niet teveel bij stilstaan.

 

In het begin gaat het om klantenbinding en misschien verlies je wat door vaste tarieven te rekenen, maar in algemeenheid is dit enkel iets minder winst dan de concurrenten willen nemen. Hierdoor kun je nieuwe klanten aantrekken.

 

Ik zeg altijd : ELKE klant is een grote klant! Als ik een van mijn mensen hoor morrelen over een te klein ordertje vliegen ze er gelijk uit. Ik geloof echt dat je deze instelling moet hebben, en al helemaal als je pas begint.

 

Mijn ervaring is : Je doet nooit iets voor niets.. een kleine klant kan zomaar ineens een order plaatsen waar je nog dagen van wakker ligt en jouw bedrijf tot succes kan maken. Eerst zaaien, dan oogsten zullen we maar zeggen.

Link naar reactie
  • 0

 

 

Dit vind ik altijd een mooi issue binnen Higherlevel. Hoe bepaal ik mijn prijs.

 

Met een dienst zijn volgens mij altijd de volgende vragen van belang:

Waarom zou ik voor jou kiezen? Waarom zou ik jou daarvoor betalen? Lever jij mij dan ook iets op?

 

Als je deze vragen kunt beantwoorden, ben je al een eind. Dit kan dus per productgroep verschillen. Je moet natuurlijk altijd rekening houden met een minimum tarief zodat je wel kostendekkend bezig kan zijn. Maar als jij meer kan opleveren voor een klant dan mag je ook meer vragen.

 

Succes ermee!

Makelaar - RMT, voor al uw vastgoed advies op Higher Level

Elke minuut dat je je drukt maakt om je verleden, gaat af van je toekomst

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.