• 0

Opgelicht door boekhouder ?

Beste,

 

Even het volgende voorgeval: Voor het eerste kwartaal van 2009 moest ik 3900 euro aan omzet belasting betalen volgens mijn boekhouder. Mijn berekening kwam uit op 3100. Een verschil van 800 euro.

 

Dit heb ik aangekaat bij de boekhouder en uit eindelijk was het toch 3100 euro nadat de boekhouder het nagerekend had.

 

Nu mij de vraag: Stel ik had 3900 euro aan de belasting betaald, terwijl het maar 3100 had moeten zijn. kon de boekhouder dan de teveel betaalde 800 euro verduisteren ?

 

Heeft iemand tips voor mij om een boekhouder te controleren of hij zijn werk eerlijk doet ?

 

 

http://www.123snurk.nl - Stoppen met Snurken

Alle antisnurk middelen op één plek..

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste,

 

Even het volgende voorgeval: Voor het eerste kwartaal van 2009 moest ik 3900 euro aan omzet belasting betalen volgens mijn boekhouder. Mijn berekening kwam uit op 3100. Een verschil van 800 euro.

 

Dit heb ik aangekaat bij de boekhouder en uit eindelijk was het toch 3100 euro nadat de boekhouder het nagerekend had.

 

Nu mij de vraag: Stel ik had 3900 euro aan de belasting betaald, terwijl het maar 3100 had moeten zijn. kon de boekhouder dan de teveel betaalde 800 euro verduisteren ?

 

BTW reken je af met de fiscus. Daar zit de boekhouder op geen enkele wijze tussen. Als na verloop van tijd blijkt dat je teveel hebt betaald, dien je een correctie in, waardoor het teveel betaalde plus rente weer terug komt.

 

Geen enkele reden om je boekhouder te verdenken dus.

 

Groet,

Henk

Link naar reactie
  • 0

 

Nu mij de vraag: Stel ik had 3900 euro aan de belasting betaald, terwijl het maar 3100 had moeten zijn. kon de boekhouder dan de teveel betaalde 800 euro verduisteren ?

 

Heeft iemand tips voor mij om een boekhouder te controleren of hij zijn werk eerlijk doet ?

 

Hi Thomas,

 

Het zou op zich wel kunnen, de verduistering, maar het is wel erg omslachtig. Boekhouder dient aangifte in, te betalen 3900.

Gelijktijdig wijzigt hij jouw rekeningnummer bij de fiscus via het standaardformulier en wijzigt hij jouw postadres naar zijn kantoor (de fiscus controleert handtekeningen niet echt goed). Daarna dient hij een gecorrigeerde aangifte in van 800 minder, wat dan op zijn rekening teruggestort wordt. Jij krijgt thuis geen bericht meer.

 

Maar dan moet je wel echt slapen als ondernemer. Er komt ineens geen post meer, de BTW in jouw jaarrekening klopt niet meer en je kunt altijd via het portaal op belastingdienst.nl de aangiftehistorie inzien.

 

Tips: doen zoals je nu gedaan hebt, zelf altijd de aangiftes en aanslagen controleren.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hi Joost,

 

Ok, het is dus bijna onmogelijk dat een boekhouder zo geld verduisterd.. Top !! dat is mij nu duidelijk.

 

Ik besteed nog steeds mijn administratie uit omdat ik er gewoon geen tijd voor had (geen tijd voor ging maken). Nu gaat er verandering in komen en ga ik mij verdiepen in het snelstart pakket. Tevens geven zo cursussen bij Snelstart, dat gaf aan mij de doorslag omdat boekhoudpakket te gaan gebruiken.

 

Heeft iemand een idee hoeveel het gaat kosten om zo'n administratie in te richten ?>

http://www.123snurk.nl - Stoppen met Snurken

Alle antisnurk middelen op één plek..

Link naar reactie
  • 0

...

Heeft iemand een idee hoeveel het gaat kosten om zo'n administratie in te richten ?>

 

Hoe lang is een Chinees?

 

Maw, ben je een simpel ZZP'ertje (zoals ik) of heb je een fors bedrijf, BV's, personeel, voorraden, etc?

 

Ik heb toen ik begon (ook met Snelstart trouwens, prima pakket) door trial & error mezelf boekhouden geleerd. Dat ging redelijk maar na een jaar merkte ik toch dat eea niet lekker ging. Met een boekhouder een middag het rekeningschema herzien, tips & tricks gekregen en vervolgens weer zelf verder. Ik doe BTW en IB aangiftes zelf. Die boekhouder rekende toen iets van 250-300 Eur. Het geld meer dan waard geweest.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Snelstart is we een heele goedkope variant.

 

Er zijn meerdere commeciele boekhoudpakketjes te koop, waarvan de kwaliteit en de prijzen nogal uiteenlopen. Daarnaast zijn er ook online boekhoudprogramma's, die je vanuit je webbrowser kunt benaderen. Erg handig als je boekhouder die software ook gebruikt, want je zit dan beiden in dezelfde omgeving te werken. Tip: Stem het af met degene die je jaarrekening gaat maken. Dat scheelt veel overklopwerk (en bijbehorende fouten).

 

Henk

 

 

Link naar reactie
  • 0

Welk boekhoudpakket je ook gaat gebruiken, jij bent degene die het gebruikt en moet er dus mee overweg kunnen. Wel softwarepakket de boekhouder, accountant of adviseur gebruikt, is niet belangrijk. Zeker tegenwoordig niet meer, want elk pakket kan een AUDITFILE aanmaken (overkloppen is hierdoor niet meer nodig). Hiermee wordt uitwisselen tussen verschillende boekhoudpakketten eenvoudig, maar ook naar een rapportgenerator of fiscaal aangiftepakket.

 

Wel zal jou boekhouder, accountant of adviseur een standaard rekeningschema gebruiken. Dat zou ik wel gebruiken, want veelal bevat die een logische opbouw van de balansrekeningen en winst- en verliesrekeningen. Hij heeft daar (wellicht) al overna gedacht en het is dan zonde om dat opnieuw te gaan doen.

 

Succes met boekhouden!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Ok Top.

 

Ik ga hier zeker met de boekhouder over praten, want vind het persoonlijk ook fijner als ik dagelijks bij me administratie kan. Tevens bespaart mij dit gewoon enorm veel geld, jullie mogen best weten ik betaal jaarlijks 2500 euro aan mijn boekhouder voor mijn administratie. Dat moet gewoon min. 50% naar beneden, mede door zelf alles in te boeken.

 

Tuurlijk zal ik in het begin met een aantal dingen vastlopen, daarvoor zijn er tegenwoordig forums of ik vraag het aan de boekhouder.

 

Is het tevens verstandig om jaarlijks de boekhouder de administratie te laten controleren.. ?

 

 

http://www.123snurk.nl - Stoppen met Snurken

Alle antisnurk middelen op één plek..

Link naar reactie
  • 0

Het samenwerken aan de administratie en de verplichtingen kan op verschillende manieren.

 

Sommigen willen wel alles zelf boeken, maar besteden de aangifte omzetbelasting uit om op dat moment de administratie te laten controleren. Natuurlijk kun je die ook zelf doen en pas een controle laten uitvoeren tot de jaarrekening of winstaangifte wordt opgesteld.

 

Welke vorm je ook kiest, als er niet goed wordt geregistreerd dan kost het uitzoeken vaak meer dan de verwachte besparing.

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Probeer ook eens www.kleisteen.nl

 

Werkt er makkelijk en plezierig. Online, dus je hebt altijd en overal alles bij de hand. Goedkoop, voor minder dan 20 euro per maand uitgebreide mogelijkheden.Je/Een boekhouder kun je toegang geven tot jouw boekhouding en kan hij eea controleren en/of bijwerken. Zo doe ik zelf compleet alle boekingen inc btw aangiftes (inc ICL leveringen en import buiten eu met betaling btw via aangifte) en mijn boekhouder doet voor een paar honderd euro per jaar de jaarrekening en aangifte ib.

 

 

Gr

Mark

Link naar reactie
  • -1

 

KAPPEN MET DIE SPAM

 

 

 

 

 

[Edit Ruben: Bericht weggehaald. Dit is gewoon onbeschoft.]

Betrouwbaarheid, ambitie, integriteit en klantgerichtheid zijn kernwaarden die gelden voor ons team. Samen succes boeken is immers het enige dat telt. U beslist, wij maken het waar!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.