• 0

Bureau voor de facturen, hoe administreren

Ik ben druk aan het zoeken geweest in het forum, maar heb geen duidelijk antwoord gevonden, dus vandaar deze vraag:

 

Ik ben net als ZZP-er begonnen (in de ICT op uurbasis) en heb zelf een opdracht gevonden. De opdrachtgever werk met een vast bureau welke maandelijks factureert. De opdrachtgever heeft mij gevraagd via dit bureau te factureren. Dit bureau brengt een fee per uur in rekening en betaald mijn factuur (maar pas wanneer de opdrachtgever het bureau heeft betaald).

 

Mijn vraag is nu hoe zet ik dit in de boeken en hoe ziet de belastingdienst dit.

 

Dit bureau heeft niet voor mij bemiddeld.

 

De factuur die ik verstuur aan het bureau is dus lager dan de factuur die het bureau naar de opdrachtgever stuurt. Het bureau stuurt de factuur tegen het tarief dat ik heb vastgesteld en ik factureer het bureau minus de fee.

 

Is de fee nu kosten voor mij of administreer ik gewoon het bedrag dat ik factureer aan het bureau.

 

Daarbij komt natuurlijk, wie is nu volgens de BD mijn klant? Dit bureau heeft zelf ook mensen in dienst en levert ook ICT diensten.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

De belastingdienst ziet dit hoogstwaarschijnlijk als detachering i.p.v. bemiddeling. Dat betekent dat het bureau jouw klant is en dat je daaraan het tarief factureert dat je met het bureau afspreekt. De fee zie jij administratief niet.

 

Met de voorwaarde "pas betalen als de eindklant betaalt" moet je niet te lichtvaardig instemmen, want dat betekent dat je bij het uitblijven van betaling vrijwel machteloos staat. Ik zou zelf wel een langere betalingstermijn accepteren (bijvoorbeeld 45 dagen), maar geen openeinderegeling.

Link naar reactie
  • 0

Hmmm, ik dacht dat ik juist uit de detachering was gestapt >:(

 

Ik heb het overzichtje bekeken, maar ik ben verantwoordelijk voor de kwaliteit van mijn werk, ik word er op aangesproken en krijg niet betaald als de opdrachtgever niet betaald.

 

Het bureau verzorgt 'slechts' de bundeling van facturen en het incasseren, dat kan toch niet als detachering gezien worden.

 

Link naar reactie
  • 0

ik ben verantwoordelijk voor de kwaliteit van mijn werk, ik word er op aangesproken en krijg niet betaald als de opdrachtgever niet betaald.

 

De vraag is of de belastingdienst dat van je wil aannemen. Waar blijkt dit uit? Als de klant een contract heeft met het bureau en facturen krijgt van het bureau, dan zal het bij formele problemen normaalgesproken het bureau aanspreken.

 

Heb je dit soort dingen hard in contracten staan? Bijvoorbeeld dat punt dat het bureau jouw factuur niet betaalt als de eindklant de factuur van het bureau niet betaalt?

 

Het bureau verzorgt 'slechts' de bundeling van facturen en het incasseren, dat kan toch niet als detachering gezien worden.

 

Detacheringsbureaus doen met zelfstandigen soms niet veel meer dan dat. En als het bureau zo weinig doet, dan kun je je afvragen waarom het wordt tussengeschakeld.

 

Link naar reactie
  • 0

...

De opdrachtgever werk met een vast bureau welke maandelijks factureert. De opdrachtgever heeft mij gevraagd via dit bureau te factureren.

...

 

De vraag is waarom?

 

Anyway, als de opdrachtgever dit zo graag heeft, is het niet meer dan redelijk dat hij, en niet jij, de fee van de bemiddeling betaalt. Zij de lusten dus ook de lasten.

 

Als de opdrachtgever staat op factureren via dat bureau, is dat bureau jouw klant.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Het feit dat er een bureau tussen moet staat ter discussie, maar daar het ik nu nog even niks aan.

 

Als ik de reacties goed lees, dan zeggen jullie dus ook dat de BD zal vaststellen dat ik een dienstverband heb met het bureau en dat het bureau dus ook als zodanig wordt aangeslagen. Dat snap ik dus niet, want dat dekt de fee niet.

 

Ik wist van te voren dat dit ging spelen en wat de fee was, dus die zit al in het uurtarief (en betaald de opdrachtgever dus) ;)

Link naar reactie
  • 0

Als ik de reacties goed lees, dan zeggen jullie dus ook dat de BD zal vaststellen dat ik een dienstverband heb met het bureau

 

Dat is iets te kort door de bocht. Het bureau is je opdrachtgever. Als je een legitieme VAR-WUO/DGA hebt, meerdere opdrachtgevers naast dit bureau, reclame maakt, je tegenover het bureau en de eindklant als zelfstandige opstelt etc. dan kun je gewoon als ondernemer werken. Als indicatie kun je VAR-vraag 2l nemen (max 50% via bureaus), met de kanttekening dat geen enkele VAR-vraag op zichzelf bepalend is en het geheel van de antwoorden wordt gewogen.

 

Dit probleem speelt met name voor freelancers die via één bureau voor meerdere eindklanten werken en zelf weinig aan acquisitie doen. Dan hebben ze slechts één opdrachtgever en komen ze in de problemen.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de info.

 

Het is ergens in mei wanneer ik met de opdracht ga beginnen. Voor dit jaar zal het waarschijnlijk de enige klant worden.

 

Hoe streng is de BD (ik weet dat de beoordeling afhangt van de persoon en het weer ;-)) bij een startende ZZP-er?

 

Ik kan me voorstellen dat je eerst de voordeel van de twijfel krijgt, komende half jaar 1 klant als ICT-consultant, moeilijke tijd etc. etc.

 

Wanneer ik het jaar daarop nog steeds maar 1 klant heb, kan ik naar alternatieven zoeken (zzp-oke of Uniforce).

 

Het blijft me verbazen hoe ondoorzichtig het verkrijgen van een VAR-WUO.

Link naar reactie
  • 0

Zoek eens op Uniforce, ZZP Oke of DUBV (?) op dit forum.

 

Bedankt het is me nu duidelijk wat het inhoudt. Blijft mijn vraag open; ken veel zzp-ers en die zitten in dezelfde situatie als ik en geven aan nog nooit een probleem gehad te hebben met de belastingdienst mbt hun VAR-WUO. Blijft op willekeur lijken.Is er een manier om meer duidelijkheid te krijgen?

Link naar reactie
  • 0

ken veel zzp-ers en die zitten in dezelfde situatie als ik en geven aan nog nooit een probleem gehad te hebben met de belastingdienst mbt hun VAR-WUO. Blijft op willekeur lijken.Is er een manier om meer duidelijkheid te krijgen?

 

Wat is de willekeur precies? Ken je iemand in dezelfde situatie die een var-wuo kreeg, terwijl jij geen var-wuo kreeg? Hebben jullie de var-aanvraagformulieren al eens vergeleken?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 257 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.