• 0

Winstverdeling regelen binnen BV met geletterde aandelen

Hallo,

 

Ik zit met een vraag waar ik op het forum nog geen antwoord heb kunnen vinden. ik sta op het punt om voor 50 procent aandeelhouder te worden in een bv. In feite vervang ik iemand die is uitgekocht. De winst in de bv wordt voornamelijk gerealiseerd door het leveren van consultancy diensten tegen een uur tarief. Omdat de inkomsten in de BV met de vorige aandeelhouder zeer scheef verdeeld was terwijl de winst wel gelijk werd verdeeld willen we dit nu anders regelen. We hebben afgesproken dat de we beide zelf verantwoordelijk zijn voor onze inkomsten. De bedoeling is dus dat als aandeelhouder A uren factureert dat deze inkomsten ook aan aandeelhouder A ten goede komen.

Naast facturabele werkzaamheden zijn er ook werkzaamheden die niet direct facturabel zijn. Denk aan werkzaamheden die voortvloeien uit helpdesk werkzaamheden dat binnen een onderhoudscontract valt. De bedoeling is dat deze werkzaamheden gelijk onder de aandeelhouders worden verdeeld

 

Om een en ander goed te regelen zouden we met geletterde aandelen kunnen werken waarbij de facturabel winst die ieder van de aandeelhouders genereert op kan worden bijgeschreven. Dit zou dan in de statuten van de bv moeten worden geregeld Op zich lijkt mij dit een mooie oplossing. Echter waar ik benieuwd naar ben is of er betere alternatieven zijn.

 

Op voorhand wil ik alvast iedereen bedanken voor zijn of haar reactie

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 1

 

Om een en ander goed te regelen zouden we met geletterde aandelen kunnen werken waarbij de facturabel winst die ieder van de aandeelhouders genereert op kan worden bijgeschreven. Dit zou dan in de statuten van de bv moeten worden geregeld..

 

 

Naar mijn bescheiden mening maak je een denkfout en gooi je een aantal zaken door elkaar. Tenzij jullie echt klanten hebben waar je de winst kunt factureren, maar in dat geval houd ik mij aanbevolen voor de naw gegevens. ;)

 

Laten me voor een goed begrip even wat zaken verhelderen.

 

Wat is een aandeel?

Een aandeel is niets meer of minder dan een bewijs van deelneming in het eigen vermogen van vennootschap (BV of NV). Iedere aandeelhouder is mede-eigenaar van de onderneming naar rato van het percentage aandelen dat hij of zij bezit. Aan een aandeel is in beginsel een stemrecht verbonden. Aandelen zijn er in verschillende vormen, zo bestaan er preferente aandelen, prioriteitsaandelen, maar bijvoorbeeld ook certificaten (van aandelen).

 

Wat zijn letteraandelen?

Wanneer er slechts één soort aandelen bestaat dan is heeft ieder aandeel evenveel stemrecht en recht op dividend. Door het introduceren van letteraandelen kun je toch een onderscheid tussen die gelijke soort aandelen aanbrengen. Daarmee kan aan elke serie ( A,B, C, etc...) aandelen bepaalde rechten worden verbonden ten aanzien van stemnrechten en/of dividend. De vormen en soorten van aandelen worden bepaald bij de statuten.

 

Jouw vragen

UIit het voorgaande blijkt al dat jullie beoogde verdeling zich niet laat regelen met letteraandelen. De aandelenverhouding regel je bij de statuten. Die stel je één keer vast en blijf je vervolgens tot in lengte van jaren aan vasthouden. Met andere woorden, de waarde die een letteraandeel heeft staat vast.

 

Wat jullie beogen is van jaar tot jaar bepalen op welke wijze de dividend verdeeld moet worden. Aangezien niet op voorhand vast staat wat ieders inbreng is in de jaaromzet is het onmogelijk om dit te regelen middels letteraandelen.

 

Jullie willen wel een verdeling van de lasten, maar niet van de lusten. In een urenfabriek is dit relatief eenvoudig te realiseren. Uurtarief x declarabele uren = brutoomzet voor partij A. Hetzelfde doe je voor partij B en zo is er al een eerste relatieve verhouding. Ook voor wat betreft de ogenschijnlijk niet direct facturabele uren (de helpdesk) kun je een dergelijk berekening maken. Alsdan is de omzet voor wat betreft de onderhoudscontracten een vast gegeven, en zal uit de urenoverzichten volgen wat ieders inspanning daarin is geweest. Op die basis is te berekenen wat ieders inspanning is geweest in direct en indirect decalarbele uren en is een verhouding te bepalen voor wat betreft de winstverdeling.

 

Was het maar zo simpel! Het grootste probleem zijn altijd weer de niet declarabele uren. Denk hierbij aan administratie, ict, de vaatwasser inruimen en niet te vergeten netwerken. Als je hierover op voorhand een goede afspraak kunt maken wat ieders inspanning is in de niet declarabele uren - en daar vooral niet achteraf moeilijk over gaat doen - dan is er niets aan de hand en kun je ieders bijdrage aan de omzet meetbaar maken.

 

Het feit dat met de voormalige vennoot een discussie heeft bestaan voor wat betreft ieders inbreng zegt misschien al voldoende. En dan hebben we het alleen nog maar gehad over de omzet en niet over de kosten. Want ja, die i-phone met een belbundel van 1500 is natuurlijk wel erg leuk, maar de ander is een digibeet en heeft voldoende aan wegwerpmobiel met pre-paid. En dat is nog maar het begin. Ik ken discussies over de inkoop van koffiebonen..

 

Het mag duidelijk zijn. Ik ben geen voorstander van dit soort aandelenconstructies. Mijn beroepsgroep vaart misschien wel bij, maar mijn devies: keep it simple!

 

Gebruik voor de uitgangspunten de statuten. Zaken van voortschrijdend inzicht en die voor herziening vatbaar zijn moet je vooral in de aandeelhoudersovereenkomst regelen. Met andere woorden. In je statuten ga je uit van gelijkwaardigheid. In de aandeelhoudersovereenkomst bepaal je hoe die gelijkwaardigheid tot uitdrukking komt in de waardering van de inspanningen.

 

Succes.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 1

Wat er nu steeds door elkaar gehaald wordt is de positie van de bestuurder en de positie van de aandeelhouder. (even ervan uitgaande dat jullie beide bestuurder van de B.V. worden)

 

Als de bestuurder zijn werk goed doet, en je die bestuurder wil belonen naar rato van zijn werkzaamheden/winst, moet je de betreffende bestuurder belonen.

Waar we nu de fout in gaan is het belonen van de aandeelhouders voor de werkzaamheden van de bestuurder. Ik zou die twee functies strikt willen scheiden, ook al zijn ze in dit geval dezelfde persoon.

Vergelijk dit maar eens met de jaarlijkse vaststelling van de jaarrekening en decharge voor gevoerd bestuur bij een eenmans-B.V. (ik Jan Piet, aandeelhouder, verleen aan mijzelf Jan Piet decharge voor het door mij gevoerde bestuur ;))

 

Ik kan mij goed voorstellen dat het administratief niet heel veel werk is om aan de hand van facturen te bepalen wie hoeveel heeft verdient voor de B.V.

Er geldt het gelijkheidsbeginsel voor aandeelhouders. Hoe wil je gaan verantwoorden dat de ene aandeelhouder meer krijgt dan de ander terwijl hij dezelfde aandelen heeft?

Het lijkt mij verstandiger de managementvergoeding van iedere bestuurder flexibel te houden of zelfs afhankelijk te laten zijn van ieders aandeel in de winst/omzet van de B.V.

 

 

 

 

Om een en ander goed te regelen zouden we met geletterde aandelen kunnen werken waarbij de facturabel winst die ieder van de aandeelhouders genereert op kan worden bijgeschreven. Dit zou dan in de statuten van de bv moeten worden geregeld..

 

 

Naar mijn bescheiden mening maak je een denkfout en gooi je een aantal zaken door elkaar. Tenzij jullie echt klanten hebben waar je de winst kunt factureren, maar in dat geval houd ik mij aanbevolen voor de naw gegevens. ;)

 

Laten me voor een goed begrip even wat zaken verhelderen.

 

Wat is een aandeel?

Een aandeel is niets meer of minder dan een bewijs van deelneming in het eigen vermogen van vennootschap (BV of NV). Iedere aandeelhouder is mede-eigenaar van de onderneming naar rato van het percentage aandelen dat hij of zij bezit. Aan een aandeel is in beginsel een stemrecht verbonden. Aandelen zijn er in verschillende vormen, zo bestaan er preferente aandelen, prioriteitsaandelen, maar bijvoorbeeld ook certificaten (van aandelen).

 

Wat zijn letteraandelen?

Wanneer er slechts één soort aandelen bestaat dan is heeft ieder aandeel evenveel stemrecht en recht op dividend. Door het introduceren van letteraandelen kun je toch een onderscheid tussen die gelijke soort aandelen aanbrengen. Daarmee kan aan elke serie ( A,B, C, etc...) aandelen bepaalde rechten worden verbonden ten aanzien van stemnrechten en/of dividend. De vormen en soorten van aandelen worden bepaald bij de statuten.

 

Jouw vragen

UIit het voorgaande blijkt al dat jullie beoogde verdeling zich niet laat regelen met letteraandelen. De aandelenverhouding regel je bij de statuten. Die stel je één keer vast en blijf je vervolgens tot in lengte van jaren aan vasthouden. Met andere woorden, de waarde die een letteraandeel heeft staat vast.

 

Wat jullie beogen is van jaar tot jaar bepalen op welke wijze de dividend verdeeld moet worden. Aangezien niet op voorhand vast staat wat ieders inbreng is in de jaaromzet is het onmogelijk om dit te regelen middels letteraandelen.

 

Jullie willen wel een verdeling van de lasten, maar niet van de lusten. In een urenfabriek is dit relatief eenvoudig te realiseren. Uurtarief x declarabele uren = brutoomzet voor partij A. Hetzelfde doe je voor partij B en zo is er al een eerste relatieve verhouding. Ook voor wat betreft de ogenschijnlijk niet direct facturabele uren (de helpdesk) kun je een dergelijk berekening maken. Alsdan is de omzet voor wat betreft de onderhoudscontracten een vast gegeven, en zal uit de urenoverzichten volgen wat ieders inspanning daarin is geweest. Op die basis is te berekenen wat ieders inspanning is geweest in direct en indirect decalarbele uren en is een verhouding te bepalen voor wat betreft de winstverdeling.

 

Was het maar zo simpel! Het grootste probleem zijn altijd weer de niet declarabele uren. Denk hierbij aan administratie, ict, de vaatwasser inruimen en niet te vergeten netwerken. Als je hierover op voorhand een goede afspraak kunt maken wat ieders inspanning is in de niet declarabele uren - en daar vooral niet achteraf moeilijk over gaat doen - dan is er niets aan de hand en kun je ieders bijdrage aan de omzet meetbaar maken.

 

Het feit dat met de voormalige vennoot een discussie heeft bestaan voor wat betreft ieders inbreng zegt misschien al voldoende. En dan hebben we het alleen nog maar gehad over de omzet en niet over de kosten. Want ja, die i-phone met een belbundel van 1500 is natuurlijk wel erg leuk, maar de ander is een digibeet en heeft voldoende aan wegwerpmobiel met pre-paid. En dat is nog maar het begin. Ik ken discussies over de inkoop van koffiebonen..

 

Het mag duidelijk zijn. Ik ben geen voorstander van dit soort aandelenconstructies. Mijn beroepsgroep vaart misschien wel bij, maar mijn devies: keep it simple!

 

Gebruik voor de uitgangspunten de statuten. Zaken van voortschrijdend inzicht en die voor herziening vatbaar zijn moet je vooral in de aandeelhoudersovereenkomst regelen. Met andere woorden. In je statuten ga je uit van gelijkwaardigheid. In de aandeelhoudersovereenkomst bepaal je hoe die gelijkwaardigheid tot uitdrukking komt in de waardering van de inspanningen.

 

Succes.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Johan, reus erbij voor de terechte nuancering. Ik wilde al weer iets te snel naar het antwoord toe, maar het onderscheid tussen aandeelhouder en bestuurder dient juridisch natuurlijk te worden gemaakt. In praktijk zien we natuurlijk wel dat bij vele B.V.'s dat onderscheid verwaterd is, aandeelhouder en bestuuurder 1 en dezelfde persoon zijn en in de aandeelhoudersovereenkomst ook zaken worden geregeld met betrekking tot de managementtaken, fee, arbeidsongeschiktheid etc... Eigenlijk allemaal zaken die, voor een goed onderscheid ook thuishoren in de managementovereenkomst die de bestuurder heeft met de BV ten behoeve waarvan de werkzaamheden worden verricht. Die verwatering zie je in het bijzonder terug wanneer de bestuurder geen natuurlijk persoon is maar een personal holding.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Het is leuk om na een weekje vakantie de reacties te lezen op mijn vragen. Het idee om de winstverdeling via geletterde aandelen te regelen heb ik gekregen van een collega ondernemer. Hij heeft letter aandelen gebruikt om via de dividendreserve die aan de verschillende letter aandelen wordt toegekend de verdeling van de winst te realiseren. Ook hij had de winstverdeling via een management overeenkomst kunnen regelen. De reden dat hij met zijn mede aandeelhouders voor geletterde aandelen hebben gekozen is dat de gezamenlijke bv op deze manier minder kosten (lees betaling volgens de management overeenkomst aan de bestuurder, tevens aandeelhouder). In plaats van de kosten wordt er nu dividend dat op de letter aandelen is gereserveerd aan de aandeelhouder betaald. De bedragen zijn hetzelfde maar er hangt een ander label aan. Kosten ofwel dividend. In het laatste geval zal de gezamelijke BV betere winstcijfers hebben. De winst in de bovenliggende holdings zal lager zijn. Als er wordt gewerkt met een omzet afhankelijke management vergoeding dan zal de winst in de bovenliggende holdings worden gerealiseerd. Stel dat de zaken goed gaan bij de gezamenlijke BV en er ook het aantal personeelsleden zijn bijgekomen, is het dan niet wenselijk dat er bij een eventuele verkoop ook goede winstcijfers kunnen worden getoond.

 

Als bovenstaande argumentatie in de praktijk ook hout snijdt is de uitkering van dividend dan ook nog op een andere, dan gebruik makend van letter aandelen, te realiseren. Als bovenstaande redenering geen hout snijdt dan is het mij duidelijk dat dit via een management overeenkomst kan worden geregeld en dat en dat geval dit in principe ook de plek is om het daar te regelen.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 134 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.