• 0

Vennootschapsbelasting onderneming gedreven stichting

Allereerst wil ik de higherlevel community alvast bedanken voor de hulp die zij mij geboden heeft met het opzetten van mijn/ons initiatief de afgelopen 1,5 jaar. Ik heb hier veel geleerd, maar dit keer kom ik er niet echt uit (terwijl mijn vraag redelijk simpel is denk ik).

 

Goed, eerst even een omschrijving van onze situatie. Ik heb met 4 medestudenten (communicatiewetenschappen - universiteit van tilburg) een communicatiebureau opgezet. Dit in de vorm van een als onderneming gedreven stichting. Wij 5 zijn bestuursleden. Het doel van het bureau is om studenten aan een bijbaantje/opdracht in de communicatie-sector te helpen, en tevens streven wij er naar om studenten -die een bepaalde skill nog niet hebben, maar er wel over willen leren- gesponsord door ons te laten meekijken bij een bedrijf. een soort stage dus. Wij streven niet naar winst, en de bedoeling is dat een bestuurslid na een jaar opgevolgd wordt door een nieuw bestuurslid. Studenten worden verloond via een payroller. Bestuursleden krijgen een vergoeding per maand van ongeveer 100euro, als compensatie voor de (vele) uren die zij in onze stichting steken of hebben gestoken (ik schat ruwweg 60uur per maand). Nu wij ondertussen aardig wat opdrachten aan het afronden zijn, hebben lopen en nog op de rol hebben zitten, komen er toch wat vraagjes.

 

Nadat ik mij had aangemeld bij de belastingdienst, kreeg ik een overzicht van de belastingen die ik moet gaan betalen. BTW levert geen problemen op gelukkig, maar ik heb een probleempje met de vennootschapsbelasting. Wij streven als stichting geen winst na, maar gezien onze marge zou het kunnen zijn dat we geld overhouden op het einde van het jaar. Mijn vraag is: hoe weet ik over welk deel ik vennootschapsbelasting moet gaan betalen? Als ik besluit een studiereis te organiseren, trainingen te verzorgen, een seminar te regelen oid (allemaal uitgaven die mogelijk zijn volgens onze statuten), dan neem ik aan dat ik deze allemaal van mijn brutowinst mag aftrekken? Hoef ik alleen vennootschapsbelasting te betalen over het geld wat ik uiteindelijk per jaar 'overhoudt'? Zo ja, dan weet ik als penningmeester hoe coulant ik kan zijn ten opzichte van kosten van mijn mede bestuursleden :).

 

Nog een vraagje, nu ik toch hier ben. De stichting is in november 2008 opgericht. Maar voor onze stichting tot stand kwam, is er 1,5 jaar gelobbyd op de universiteit om o.a. oprichtingskosten gedekt te krijgen, een kantoortje te regelen, en inhoudelijke begeleiding van professoren. Ook hebben wij met vele instanties gepraat om ons initatief eventueel ergens anders onder te brengen. Hier hebben erg veel uren in gezeten. Ik weet dat je als stichting je bestuur een vergoeding van 150 euro per maand met een maximum van 1500 euro per jaar mag vergoeden. Kan ik (hypothetisch) nu nog 1500 euro per bestuurslid vergoeden over 2008? of alleen over de 2 maanden dat we officieel zijn - wat dus 300 euro is? Of kan dit helemaal niet?

 

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp, ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben geweest!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Hoi Boudewijn,

 

lees even hier tav de VPB:

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=47;action=display;threadid=23452;start=msg205088#msg205088

 

De vrijwilligersvergoeding heeft niet van doen met bestuurstaken, maar echt met vrijwilligers. Bovendien mag je max 150 per maand betalen. 2008 is voorbij, dus kun je niet nog eens achteraf geld betalen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.