• 0

bankrekening met kredietruimte,,,,

Ik heb onlangs een rekening bij de rabobank geopend voor mijn eenmanszaakje. De laatste 2 maanden heb ik een overvolle orderportefeuille en heb dringend wat credietruimte (tussen de 5k en de 10k) nodig om wat software en computers aan te schaffen.

De rabobank doet hier erg moeilijk over en rekent bovendien ook 10% rente.

 

Zijn er banken die wat milder zijn met het verstrekken van kredietruimte en ook nog lagere rentepercentages rekenen?

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

De Postbank (nu ING) was wel redelijk mild, ook voor starters. Verder gewoon verschillende banken afgaan. Heb je de Rabo ook verteld over je order portefeuille?

 

Alternatief is dat je je klanten sneller laat betalen, in termijnen of zo. Bij softwareontwikkeling bijv: aanname opdracht 20%, na oplevering 1e versie nog eens 30%, na acceptatie de rest.

 

Wat verkoop je?

 

Is er niet een redelijk rijk familielid of goede vriend? 5-10k is ook geen wereldbedrag.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Ik geef trainingen en cursussen in SEO, Usability en Webanalytics. Ook beheer en programmeer ik als statisticus aan een aantal online testen waar consumenten eigenschappen worden onderzocht (segmentatie-technieken etc) dmv online vragenlijsten en webstatistieken.

 

Die cursussen vallen wel mee, maar die statistieken moet ik nu gewoon klanten afwijzen zo vol zit ik met opdrachten. Waarschijnlijk omdat ze zelf te lui waren om op te letten bij de SPSS-vakken ;)

 

Helaas is het in mijn branche een beetje een no-go om met voorschotten te werken. Mijn klanten zijn voornamelijk consultants en marketingmanagers. Ik zal inderdaad wel wat beter op mijn cashflow gaan letten.

Link naar reactie
  • 0

Kijk eens bij Bizner Bank.

Een internetbank voor ondernemers, waar je eenvoudig 5000 euro kredietruimte kunt krijgen, en wellicht meer. Rente staat op 9,55%. De bank is een initiatief van diezelfde Rabobank, maar opereert zelfstandig.

 

Ik heb zelf ook een rekening bij Bizner en dat bevalt mij goed. Ze zijn zelfs 's avonds en in het weekend bereikbaar. Met kredietruimte heb ik geen ervaring, maar ik heb begrepen dat dat daar snel geregeld kan zijn.

Link naar reactie
  • 0

Wij gebruiken ook krediet van ABN, met name om grote projecten deels voor te financieren en het verschil in betalingstermijnen te overbruggen. Ook hier +/- 11% maar goedkopere alternatieven lijken niet echt voorhanden.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Het is wellicht niet goedkoper maar je kunt overwegen om computers middels een financial lease aan te schaffen.

 

Daarnaast als je echt een goede dienst levert en je prijs / prestatie verhouding goed is zul je misschien niet jezelf kunnen laten bevoorschotten maar wat je wel kunt afspreken is dat je heel snel een factuur stuurt en een korte betalingstermijn afspreekt.

 

Zo betalen wij een aantal leveranciers altijd binnen 8 dagen waarbij we dan wel een paar % aftrekken volgens afspraak.

 

Misschien moet je 1 a 2% laten vallen maar dan heb je wel snel je geld ;)

 

Ik weet niet of je een overwaarde op je eigen woning hebt, daar kun je dan misschien ook nog iets mee doen.

 

www.reith.nl

Link naar reactie
  • 0

Misschien heb je een hypotheek? kijk dan eens of je een (extra) krediethypotheek af kunt sluiten. Deze zijn volgens mij altijd met variabele rente, en die is nu dacht ik slechts 1 % . Je gaat pas rente betalen op het moment dat je opneemt.....Je meot wel even langs de notaris, maar wellicht is dat nog goedkoper dan al die rentekosten van andere banken.

Link naar reactie
  • 1

Is de rente nu wel zo belangrijk?

gezien je volle orderportefeuille isd de kans groot dat je dat bedrag redelijk snel terug betaalt.

Of je nu 8% over 5000,-, of 10% over 5000,- of 12% over 5000,- betaald over een korte periode van 3 maanden, dat maakt ook niet zo heel veel uit.

 

Lijkt mij belangrijker dat je die centen krijgt om in ieder geval die extra opdrachten uit te voeren.

Link naar reactie
  • 0

Jeetje, ik heb vorige week toch maar bij Bizner mijn rekening aangevraagd krijg toch dit nare bericht:

 

Je hebt een aanvraag gedaan om klant te worden bij Bizner met een krediet en/of BizCard. We moeten je helaas melden dat je op basis van de door jou verstrekte gegevens niet in aanmerking komt voor deze kredietfaciliteit.

 

Als je een krediet of Bizcard aanvraagt krijg je van Bizner een 'ja' of een 'nee'. We geven geen toelichting op een afwijzing. Onze beoordelingscriteria geven we niet prijs, omdat ze ook interessant zijn voor de concurrenten. In het algemeen wordt een lening afgewezen bij een betalingsachterstand op leningen, kredieten en creditcards. Een aanvraag wordt ook afgewezen als het Bureau Kredietregistratie een achterstand meldt, het bedrijfsvermogen sterk terugloopt of er een negatief bedrijfsresultaat is behaald.

 

 

Dit vind ik absurd, ik heb een schoon verleden bij het BKR, een prima omzet gedraaid ondanks de crisis. Je gaat je dan afvragen wie er in hemelsnaam wel in aanmerking komen voor zo'n rekening.

Al met al ben ik een beetje afgeknapt op bizner. Ze zetten het heel toegankelijk en dynamisch op de markt, adverteren nadrukkelijk met het gemak waarmee het krediet beschikbaar wordt gesteld, maar als je je dan aanmeld als serieuze ondernemer krijg je 0 op het rekest.

 

Maar goed, de zaken gaan gewoon door, en ondertussen heb ik een grote opdracht die voorgefinancieerd moet worden. Morgen maar weer naar een andere bank met mijn papierwinkel.

 

.

Link naar reactie
  • 0

 

Dit vind ik absurd, ik heb een schoon verleden bij het BKR, een prima omzet gedraaid ondanks de crisis. Je gaat je dan afvragen wie er in hemelsnaam wel in aanmerking komen voor zo'n rekening.

Al met al ben ik een beetje afgeknapt op bizner. Ze zetten het heel toegankelijk en dynamisch op de markt, adverteren nadrukkelijk met het gemak waarmee het krediet beschikbaar wordt gesteld, maar als je je dan aanmeld als serieuze ondernemer krijg je 0 op het rekest.

 

Ik kan me jouw frustratie wel voorstellen, zeker als je zeker weet dat er geen betalingsachterstanden zijn op leningen, kredieten en of creditcards, je bedrijfsvermogen niet sterk is teruggelopen en er geen negatief bedrijfsresultaat is behaald, dan zou de reden van afwijzing wel eens buiten jouw directe invloed kunnen liggen. Bijvoorbeeld toch bij BKR of aan de branche waarin je werkzaam bent.

 

Daarom zou het wel eens handig kunnen zijn om bij je huidige bank een formulier op te gaan halen, waarmee je bij BKR een aanvraag kunt indienen tot het inzien van jouw aldaar geregistreerde gegevens. Wellicht dat daar toch de oorzaak van afwijzing ligt. Voor de kosten behoef je het niet te laten ( ca € 5,00). En de uitslag kan soms heel verrassend en soms ten onrechte negatief zijn.

 

Ik wens je overigens veel succes in je zoektocht naar die gewenste voorfinanciering. Je gaat morgen naar een andere bank. Wat heeft jouw huisbankier beslist over jouw aanvraag, of moet je die daar nog indienen ?

 

Wat ik me echter in zijn algemeenheid afvraag: waar komt toch die vanzelfsprekendheid vandaan , dat banken zondermeer kredieten zouden moeten verstrekken.

 

Een ondernemer verkoopt toch ook zijn producten/diensten onder voorwaarden aan derden, (meestal is dat de prijs) hierbij zal die ondernemer ook niet altijd in zijn keuken willen laten kijken ( hoe is die rpijs opgebouwd) om te voorkomen dat concurrenten een kijkje in zijn/haar keuken krijgt.

Bij banken werkt dat precies zo, alleen daar gaat het niet direct om de prijs, maar om de voorwaarden waaronder de dienst verstrekt wordt of gaat worden en niet alle voorwaarden willen ze zomaar vrijgeven.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Bij banken werkt dat precies zo, alleen daar gaat het niet direct om de prijs, maar om de voorwaarden waaronder de dienst verstrekt wordt of gaat worden en niet alle voorwaarden willen ze zomaar vrijgeven.

 

 

 

 

 

De vanzelfsprekendheid bij Bizner ligt vooral in de manier waarop ze adverteren. Ze adverteren er heel opzichtig mee, het lijkt daardoor meer op een ordinair martketingtruukje om zoveel mogelijk leads te genereren. Ik ben nu een beetje over de verontwaardiging heen en ik realiseer me nu dat Bizner gewoon mijn bank niet is.

 

Zou het misschien een idee zijn om een bewijsvoering mee te nemen van de opdrachten? Mailtjes, offertes contracten etc of is dat ongebruikelijk?

 

Link naar reactie
  • 0

Natuurlijk kan dat helpen, had je dat nog niet gedaan dan? Als je geld wilt zul je toch moeten onderbouwen dat je het kunt terugbetalen? Ik veronderstelde dat je met je "papierwinkel" je businessplan bedoelde en onderbouwing van tegemoetziende inkomsten.

Maak een businessplan, plant je lopende en of getekende contracten in een bijlage en ga je banken af. en probeer ook gewoon (rabo) banken in een andere plaats te benaderen.

 

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 1

Zou het misschien een idee zijn om een bewijsvoering mee te nemen van de opdrachten? Mailtjes, offertes contracten etc of is dat ongebruikelijk?

 

Laat het niet alleen een idee zijn !

 

Gewoon doen, overtuig de man/vrouw aan de andere kant van de tafel! dat die opdracht van jou een lucratieve opdracht is met weinig tot geen risico voor de bank. Neem ook de jaarrapporten van de afgelopen 2 jaar mee. Een bank is gek op papier, dus laat zoveel als mogelijk zien. En, leg je financierignsvraag bij meerdere banken weg.

 

Succes

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties tot dusver,

 

Ik heb iemand van dat Bizner gebeld en mij werd verteld dat ook de branchcode van de KVK een belangrijke factor is in het toewijzen van krediet. Die gene die ik aan de telefoon had raadde mij aan het gewoon nog een keer te proberen met een andere branche-code en bedrijfsomschrijving.

 

Ik had in die code "cursussen" staan. Ik lever 4 verschillende diensten/producten met verschillende bedrijven:

Cursussen SEO & Webanalytics,

Webdesign,

Marketing onderzoek

Audio Productie.

 

Welke branchecode is nu het beste om aan te geven bij Bizner? Volgens mij is webdesign op dit moment wel redelijk recession proof en daarmede aantrekkelijker om krediet ruimte aan te geven.

Wat denken jullie hiervan?

Link naar reactie
  • 0

Als het dan zo makkelijk is of wordt gemaakt, dan probeer je toch al die branchecodes een voor een totdat je een positief resultaat hebt ! Houdt er wel rekening mee dat die branchecode dan correspondeert met hetgeen bij de KvK geregisteerd staat.

 

Anders ook eens het advies van Waltervl proberen, meestal gaat dat wat makkelijker, omdat die financiers de "restwaarde" van de te financieren objecten wat makkelijk/beter kunnen inschatten dus wat toeschietelijker zijn met financieren, meestal in de vorm van een financial lease.

 

En wat die percentages betreft: ja voor dat soort bedragen worden percentages gehanteerd die rond de 10 en 12 % liggen, bijna evenhoog als een particulier krediet op basis van inkomen zonder zekerheden. Gezien de rentebedragen doe daaruit voortvloeien moet dat geen probleem zijn.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 120 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.