• 0

Stekker uit. Hoe nu verder?

Ik heb hier al eens eerder een vraag gesteld.

 

Ik heb sinds 2007 een winkel in onderdelen voor huishoudelijk apparaten.

 

Op dit moment gaat het dusdanig slecht dat ik de rekeningen niet meer kan betalen.

Met name de afgelopen 2 maanden is de omzet dramatisch gedaald en heb ik moeten teren op

mijn reserves. Zowiezo is het sinds de start moeizaam gegaan. Het eerste jaar (2008) een verlies gehad van

€ 8000,-. Mede doordat de straat heeft er 3 maand uit gelegen.

 

De bankrekening is nagenoeg leeg en kan de huur, leverancieren, bank etc. op dit moment niet meer betalen.

 

Ik heb een banklening van € 40.000 en een achterstallige lening van mijn ouders van € 25.000.

Op dit moment heb ik ca. € 5500 afgelost op de banklening.

 

Ik heb een eenmanszaak en een eigen huis waar wij (mijn vriendin en ik, wij hebben een samenlevingscontract en zij werkt full-time)

een klein deel van hebben afgelost. Dit deel is waarschijnlijk al verdwenen door de dalende huizenprijzen.

 

Het pand waar ik in zit is gehuurd. Het huurcontract (5 jarig) loopt november dit jaar af doordat ik een break van 2 jaar

had geregeld bij het aangaan van de huurovereenkomst.

 

Mijn ouders willen mij nog wel wat geld lenen om de komende maand door te komen, maar ik zie dat niet zo zitten.

Mede omdat het zuurverdiend spaargeld is en ik niet wil hebben dat dat in een bodemloze put word gegooit. Zeker in deze

tijd is het niet zeker of er nog verbetering optreedt.

 

Mijn vragen:

Welke stappen kan ik nu het beste nemen en in welke volgorde?

Hoe denken jullie dat het op basis van bovenstaande situatie zal aflopen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 1

Je behandelt in je verhaal met name de schaduwkanten. Daardoor is het lastig om iets zinnigs te zeggen over je situatie.

 

Wat is er wel goed gegaan?

 

Hoe is je omzet? Hoe is je omzetontwikkeling?

Hoe is je brutomarge? Ontwikkeling?

Hoe is je voorraad? Is dit een recente voorraad of heb je een collectie winkeldochters?

 

Schuld en aanloopverlies op zich zeggen niet zoveel. Zeker met een nieuwe winkel is dat een veelvoorkomende situatie.

 

Dus graag iets meer info.

 

Ard

 

Link naar reactie
  • 1

Hoe zie je zelf de toekomst in?

 

Uit de toonzetting valt op te merken dat je er zelf geen heil meer in ziet terwijl jouw handel nu juist in de lift zit i.p.v. last te hebben van de crisis.

Heb je al uitgezocht waar die daling in omzet vandaan komt?

 

Dat je het eerste jaar verlies leidt is een redelijk normaal gegeven, iets van 27% van de startende retailers heeft daar last van.

Link naar reactie
  • 1

Wat had je bij aanvang voor een exploitatieresultaat voor ogen ?

Zit je er nu ver naast ?

 

Heb je al eens nagegaan of je met bepaalde ingrepen je omzet kunt verhogen ?

 

Als je omzet en resultaat kunt verbeteren dan is de door jou genoemde schuldenlast

waarschijnlijk geen groot probleem.

 

Waar onderscheid jij je in ?

Ga na wat jouw sterke kanten zijn; waarom zouden ze bij jou komen kopen ?

Buit dat uit.

 

Je moet voor jezelf nagaan of deze situatie een hobbel is die je graag wilt tackelen of dat

je misschien toch niet de ondernemer wil zijn.

www.reith.nl

Link naar reactie
  • 0

Je behandelt in je verhaal met name de schaduwkanten. Daardoor is het lastig om iets zinnigs te zeggen over je situatie.

 

Wat is er wel goed gegaan?

 

Hoe is je omzet? Hoe is je omzetontwikkeling?

Hoe is je brutomarge? Ontwikkeling?

Hoe is je voorraad? Is dit een recente voorraad of heb je een collectie winkeldochters?

 

Schuld en aanloopverlies op zich zeggen niet zoveel. Zeker met een nieuwe winkel is dat een veelvoorkomende situatie.

 

Dus graag iets meer info.

 

Ard

 

 

In 2008 is het eigenlijk up en down gegaan. De ene maand wat meer en de andere maand wat minder. Echte duidelijke groei qua klantenaantal en omzet zit er niet in. Het begin van 2009 was weer erg goed tot de afgelopen 2 maanden.

 

De marge is goed namelijk 2.0. In de begintijd heb ik wat moeite gehad om het juiste prijspeil/marge te bepalen, maar dat heb ik gaandeweg goed weten te corrigeren.

 

Ik heb nauwelijks winkeldochters. De startvoorraad bestond voornamelijk uit één stuk van elk artikel. Dat is tot op de dag van vandaag nog steeds het geval. Niet van de hardlopers natuurlijk. Ik merk dat ondanks dat ik weinig nee-verkoop heb. Ik bestel immers iedere dag en de volgende dag is het weer aangevuld. Ik moet zeggen dat ik financieel ook niet in de positie was om mijn winkelvoorraad uit te breiden.

 

Hoe zie je zelf de toekomst in?

 

Uit de toonzetting valt op te merken dat je er zelf geen heil meer in ziet terwijl jouw handel nu juist in de lift zit i.p.v. last te hebben van de crisis.

Heb je al uitgezocht waar die daling in omzet vandaan komt?

 

Dat je het eerste jaar verlies leidt is een redelijk normaal gegeven, iets van 27% van de startende retailers heeft daar last van.

 

Ik was er ook echt van overtuigd dat de crisis een beetje aan mij voorbij zou gaan en dat het een kans zou zijn! Misschien moet de crisis nog harder toeslaan wil ik er voordeel uit halen.

 

Naar mijn idee weten te weinig mensen dat ik besta. Ondanks het feit dat ik relatief veel aan promotie heb gedaan zoals radioreclame op lokale radio, advertenties in de lokale wijkkrant, folders rond laten brengen. Daarnaast, en dat is een fout van mij, de lokatie van de winkel.

Ik zit welliswaar 200 meter van een winkelstraat met alle gevestigde namen, maar ik zit dus niet in de loop.

Dan zou je zeggen: verplaatsen die handel! Maar daar heb en had ik geen geld voor. Plus dat ik aan een huurcontract vast zit.

 

Ik moet er even bij vertellen dat ik gebruik maak van een soft-franchise formule van mijn leverancier. Deze maakt ook de full-color folders en flyers en uiteraard de huisstijl.

Link naar reactie
  • 0

Wat had je bij aanvang voor een exploitatieresultaat voor ogen ?

Zit je er nu ver naast ?

 

Heb je al eens nagegaan of je met bepaalde ingrepen je omzet kunt verhogen ?

 

Als je omzet en resultaat kunt verbeteren dan is de door jou genoemde schuldenlast

waarschijnlijk geen groot probleem.

 

Waar onderscheid jij je in ?

Ga na wat jouw sterke kanten zijn; waarom zouden ze bij jou komen kopen ?

Buit dat uit.

 

Je moet voor jezelf nagaan of deze situatie een hobbel is die je graag wilt tackelen of dat

je misschien toch niet de ondernemer wil zijn.

 

Ik heb driekwart van de omzet behaald die ik zou moeten halen volgens mijn ondernemingsplan.

 

Naast onderdelen lever ik ook accessoires voor huishoudelijke apparaten waaronder een assortiment kabels. Ik merkte dat daar een groei in zat en heb daarom het assortiment uitgebreid en dat heeft zijn vruchten afgeworpen waardoor die omzet dicht in de buurt komt van de verkoop van onderdelen. Daarnaast is de marge daarop gigantisch hoog.

Ook ben ik afhaalpunt voor een Internetwinkel en een logistiek bedrijf. Dit zorgt voor extra klanten in de winkel.

 

Ik wil heel graag ondernemer zijn. Ik ben het ook al geweest. Ik heb het bovengenoemde Internetbedrijf opgezet met mijn toenmalige vriend en compagnon. Een vriend is het nog steeds overigens. Daarnaast heb altijd handels opleidingen gedaan.

 

Het is niet zo dat ik niet -wil- ondernemen, maar de financiele middelen zijn er op het moment niet afgezien van het geld wat ik van mijn ouders zou kunnen lenen. Als ik vandaag geld zou hebben om te doen wat ik zou willen doen zoals winkel verplaatsen, meer folderen etc. dan had ik het direct gedaan.

De bank wil geen geld steken in verliesleidende onderneming en zeker niet in deze tijd.

Link naar reactie
  • 0

Beste Rob,

 

Uit jouw post spat de dualiteit vanaf. Enerzijds wil je wel, anderzijds lijkt het ook wel of je het helemaal zat bent. Ik denk dat het voor jou vooral eerst zaak is te weten aan welk scenario je wilt werken. Is dat alles op alles zetten en die hut niet alleen draaiende houden, maar vooral ook zo snel mogelijk in een positieve cashflow krijgen? Of is dat het scenario waarbij je de schade probeert te beperken, de dialoog met je schuldeisers aangaat en probeert er met zo min mogelijk kleerscheuren van dit avontuur verlost te worden?

 

Ieder scenario kent andere adviezen, kent andere adviseurs. Geld, of liever het gebrek daaraan, mag eigenlijk nooit het beletsel vormen om te ondernemen. Je motivatie om jezelf er door heen te sleuren is veel belangrijker dan geld. Als je de motivatie hebt, dan komt de oplossing ook wel. Mis je de motivatie, kun je jezelf niet meer uit je bed sleuren, dan is het zaak om hier heel snel een eind aan te breien.

 

Twee scenario's, twee uitkomsten. Alleen jij kan bepalen welk scenario voor jou de beste is. Daarin kan niemand je raden. Maar zodra je daar uit bent, dan kun je ook vol gas naar dat doel. En dan denk ik dat wij allemaal met veel zinniger vragen, opmerkingen en suggesties komen. Als wij met z'n allen hier op het forum weten waar je naar toe wilt, is er altijd wel één die de weg weet.

 

 

 

Ruben

 

-----------------------

Koffie? Iemand?

Link naar reactie
  • 0

3/4 v.d. prognose halen geeft hoop zou ik zeggen.

 

Tussen de regels door lezend proef ik dat je het niet zat bent alleen dat je het momenteel even niet ziet zitten welke kant je

op moet.

 

Dat je op de huidige weg niet moet doorgaan zal duidelijk zijn.

 

Daarnaast, en dat is een fout van mij, de lokatie van de winkel.

Ik zit welliswaar 200 meter van een winkelstraat met alle gevestigde namen, maar ik zit dus niet in de loop.

Dan zou je zeggen: verplaatsen die handel! Maar daar heb en had ik geen geld voor. Plus dat ik aan een huurcontract vast zit.

 

Misschien is verplaatsing van jouw winkel een optie. Dat huurcontract is in november toch al beeindigbaar.

Met een nieuw businessplan waarbij de exploitatiebegroting afgestemd op een grotere omzet in de betere winkelstraat

een beter resultaat laat zien is er waarschijnlijk een grotere kans om een bijbehorende financiering te verkrijgen.

www.reith.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Mijn vragen:

1. Welke stappen kan ik nu het beste nemen en in welke volgorde?

2. Hoe denken jullie dat het op basis van bovenstaande situatie zal aflopen?

 

Het antwoord op vraag 1 is geheel afhankelijk van een essentiële beslissing die je zsm moet nemen. Dat is ga ik door en zet ik alle op alles om er alsnog iets van te maken of stop ik ermee en ga ik proberen de schade zoveel mogelijk te beperken.

 

Vraag 2 ligt natuurlijk in het verlengde daarvan. Beide is denk ik mogelijk (met de beperkte info die we nu hebben), maar je moet het echt zelf willen, dat geldt voor zowel stoppen als doorgaan. Neem maar van mij aan dat er veel ondernemers zijn, die ook voor de keuze hebben gestaan en er is, ook op dit forum, voldoende (ervarings)kennis aanwezig om je bij te staan.

 

Eerste advies; Zoek een vertrouwenspersoon, met kennis van zaken, om je bij te staan. Er staat immers veel op het spel.

Mijn eerste idee gaat uit naar de franchisegever, maar dat zou ook heel goed een financier kunnen zijn, die je nu nog geen openheid van zaken wilt geven. Als dat het geval is, wordt het zoeken naar een collega ondernemer om met jou de boel op een rijtje te zetten. Balans opmaken, cashflow prognose, plussen en minnen, kansen en bedreigingen in kaart brengen en de keuze maken.

 

Kijk ook eens naar dit draadje

 

Groet en sterkte,

Henk de Greef

 

Link naar reactie
  • 0

Een andere en waarschijnlijk duurdere lokatie heeft weinig nut, jouw handel is niet afhankelijk van impulsaankopen.

Je gaat de problemen nu verwijten aan de lokatie terwijl die niet de oorzaak is en zo lang jij alleen maar denkt aan de lokatie kan je je niet focussen op de werkelijke redenen.

 

Zoals Henk al zei neem contact op met je franchiseorganisatie en vraag hoe zij de situatie inschatten.

 

Zit je bij de handyman?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Rob,

 

Uit jouw post spat de dualiteit vanaf. Enerzijds wil je wel, anderzijds lijkt het ook wel of je het helemaal zat bent. Ik denk dat het voor jou vooral eerst zaak is te weten aan welk scenario je wilt werken. Is dat alles op alles zetten en die hut niet alleen draaiende houden, maar vooral ook zo snel mogelijk in een positieve cashflow krijgen? Of is dat het scenario waarbij je de schade probeert te beperken, de dialoog met je schuldeisers aangaat en probeert er met zo min mogelijk kleerscheuren van dit avontuur verlost te worden?

 

Ieder scenario kent andere adviezen, kent andere adviseurs. Geld, of liever het gebrek daaraan, mag eigenlijk nooit het beletsel vormen om te ondernemen. Je motivatie om jezelf er door heen te sleuren is veel belangrijker dan geld. Als je de motivatie hebt, dan komt de oplossing ook wel. Mis je de motivatie, kun je jezelf niet meer uit je bed sleuren, dan is het zaak om hier heel snel een eind aan te breien.

 

Twee scenario's, twee uitkomsten. Alleen jij kan bepalen welk scenario voor jou de beste is. Daarin kan niemand je raden. Maar zodra je daar uit bent, dan kun je ook vol gas naar dat doel. En dan denk ik dat wij allemaal met veel zinniger vragen, opmerkingen en suggesties komen. Als wij met z'n allen hier op het forum weten waar je naar toe wilt, is er altijd wel één die de weg weet.

 

Ruben

 

-----------------------

Koffie? Iemand?

 

Ik verkeer inderdaad enorm in dubio. Zoals ik al aangaf is het vanaf de start qua omzet op en neer gegaan. Er zaten ook erg moeilijke maanden tussen waar ik ook op het punt heb gestaan ermee te stoppen. Uiteindelijk is dat weer goed gekomen door er stevig tegenaan te gaan en nu zit ik weer in een dergelijke situatie, alleen is het nu nog dramatischer dan voorheen.

 

Ik heb uitvoerig gesproken met de mensen uit deze handel, de leverancier en vrienden en kennissen over hoe de toko op de rails te zetten. Alles wat geen/nauwelijks geld kost is besproken en uitgevoerd zoals etalage aanpakken, visitekaartjes, folderen, plastic tasjes met naam + logo, bezoeken gebracht aan witgoedzaken en laten weten dat ik besta, assortiment aangepast, marges kritisch bekeken.

Op dit moment weet ik niet meer wat ik nog meer kan ondernemen.

 

Ik vraag me dan ook af of de onderneming nog levensvatbaar is. Dit een vraag die ik aan mezelf moet stellen.

 

3/4 v.d. prognose halen geeft hoop zou ik zeggen.

 

Tussen de regels door lezend proef ik dat je het niet zat bent alleen dat je het momenteel even niet ziet zitten welke kant je

op moet.

 

Dat je op de huidige weg niet moet doorgaan zal duidelijk zijn.

 

Daarnaast, en dat is een fout van mij, de lokatie van de winkel.

Ik zit welliswaar 200 meter van een winkelstraat met alle gevestigde namen, maar ik zit dus niet in de loop.

Dan zou je zeggen: verplaatsen die handel! Maar daar heb en had ik geen geld voor. Plus dat ik aan een huurcontract vast zit.

 

Misschien is verplaatsing van jouw winkel een optie. Dat huurcontract is in november toch al beeindigbaar.

Met een nieuw businessplan waarbij de exploitatiebegroting afgestemd op een grotere omzet in de betere winkelstraat

een beter resultaat laat zien is er waarschijnlijk een grotere kans om een bijbehorende financiering te verkrijgen.

 

Ik weet inderdaad niet welke weg ik in moet slaan. Ik wil gewoon graag ondernemen en de toko een succes te laten zijn. Aan de andere kant moet ik wel reeel blijven en me afvragen of het nog wel zin heeft. Ik neig op dit moment meer naar het laatste.

 

Een verplaatsing van de winkel. Tja, ik zit nu in fase waarin ik mij afvraag of ik november wel haal. Sterker nog: Haal ik de volgende maand wel...

Ik heb een paar weken geleden al een gesprek gehad bij de bank en de situatie uitgelegd. De bank wil mij geen extra geld lenen omdat ik op dit moment een verliesleidende onderneming heb.

 

 

Mijn vragen:

1. Welke stappen kan ik nu het beste nemen en in welke volgorde?

2. Hoe denken jullie dat het op basis van bovenstaande situatie zal aflopen?

 

Het antwoord op vraag 1 is geheel afhankelijk van een essentiële beslissing die je zsm moet nemen. Dat is ga ik door en zet ik alle op alles om er alsnog iets van te maken of stop ik ermee en ga ik proberen de schade zoveel mogelijk te beperken.

 

Vraag 2 ligt natuurlijk in het verlengde daarvan. Beide is denk ik mogelijk (met de beperkte info die we nu hebben), maar je moet het echt zelf willen, dat geldt voor zowel stoppen als doorgaan. Neem maar van mij aan dat er veel ondernemers zijn, die ook voor de keuze hebben gestaan en er is, ook op dit forum, voldoende (ervarings)kennis aanwezig om je bij te staan.

 

Eerste advies; Zoek een vertrouwenspersoon, met kennis van zaken, om je bij te staan. Er staat immers veel op het spel.

Mijn eerste idee gaat uit naar de franchisegever, maar dat zou ook heel goed een financier kunnen zijn, die je nu nog geen openheid van zaken wilt geven. Als dat het geval is, wordt het zoeken naar een collega ondernemer om met jou de boel op een rijtje te zetten. Balans opmaken, cashflow prognose, plussen en minnen, kansen en bedreigingen in kaart brengen en de keuze maken.

 

Kijk ook eens naar dit draadje

 

Groet en sterkte,

Henk de Greef

 

 

Ik lees een aantal keer dat de informatie beperkt is. Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk de feiten te posten. Als er meer specifieke info nodig is dan hoor ik dat graag.

 

Aanstaande woensdag heb ik een gesprek met iemand van het Ondernemers Klankbord.

 

Een andere en waarschijnlijk duurdere lokatie heeft weinig nut, jouw handel is niet afhankelijk van impulsaankopen.

Je gaat de problemen nu verwijten aan de lokatie terwijl die niet de oorzaak is en zo lang jij alleen maar denkt aan de lokatie kan je je niet focussen op de werkelijke redenen.

 

Zoals Henk al zei neem contact op met je franchiseorganisatie en vraag hoe zij de situatie inschatten.

 

Zit je bij de handyman?

 

 

Ik heb geen Handyman-winkel. Wel een soortgelijke winkel. Ik heb niet alleen onderdelen maar ook kabels, lampen, electra, reiniging, batterijen etc. Impulsaankopen worden wel degelijk gedaan.

 

 

Kijk ook eens naar dit draadje

 

Groet en sterkte,

Henk de Greef

 

 

Even tussendoor : Volgens mij doet deze link het niet..... ???

 

Link deed het inderdaad niet. Ik heb wel de hele draad gelezen. Indrukwekkend verhaal.

 

Ik heb eerder via PB al eens contact gehad met jou "UP ! (and Down)" toen heette je nog "down" :)

 

------------------

 

Toen ik dit topic begon had ik min of meer al de keuze voor stoppen gemaakt. Ik ga de komende dagen / weken bekijken of ik echt de handdoek in de ring ga gooien. Zoals gezegd heb ik eerst woensdag een afspraak met iemand van het Ondernemersklankbord.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.