• 0

Hoogte managementfee

Beste,

 

Ik ben nieuw in de wereld van bv's, holdings en alle aanverwante zaken maar krijg nu de kans om daarmee te starten. De vraag is echter of het financieel wel aantrekkelijk is aangezien ik nu wél weet wat ik in mijn huidige dienstverband brutto verdien maar, nog belangrijker, netto overhoud en wat dan de hoogte van een eventuele managementfee zou moeten zijn om: A: mijn vaste lasten te kunnen blijven betalen, B: er meer aan over te houden dan dat ik nu heb en C: de risico's te beperken. Ik heb al veel gelezen op dit forum maar kom er niet uit.

 

De case:

 

Ik krijg de mogelijkheid om 1/3 van de aandelen van een startende BV (BV A) over te nemen tegen een bedrag van +/- 6000,-- (er zitten nog geen activiteiten in). De bedoeling is dat ik daarvan directeur wordt en daarvoor een managementfee factureer aan deze BV (BV A) vanuit een eigen op te richten BV (BV B). Mijn werkzaamheden bestaan voor 100% uit activiteiten voor BV A. De toekomstverwachtingen zijn goed.

 

Huidige situatie: bruto salaris van 5500,00. Netto over +/- 3000,--. Ik heb ongeveer 2500,-- per maand vaste lasten. Het voorstel van de 2 andere aandeelhouders van de nieuwe BV (BV A) is een managementfee van 8800,-- per maand. Dit bedrag is tot stand gekomen door mijn huidige brutto salaris met 10% te verhogen * 12.96 en daarbij op te tellen: pensioen, AOV, Auto, Ziektekostenverzekering en onkostenvergoeding.

 

Mijn vragen:

 

gaat deze constructie werken (o.a. voor de belastingdienst)

Is het financieel aantrekkelijk (hou ik meer over) of moet de fee omhoog.

Waar moet ik nog meer rekening mee houden

 

Ben benieuwd naar de reactie

 

grtn

 

Jeroen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mijn vragen:

 

gaat deze constructie werken (o.a. voor de belastingdienst)

Is het financieel aantrekkelijk (hou ik meer over) of moet de fee omhoog.

 

Hee Jeroen,

 

Ik heb deze twee vragen eruit gepikt omdat ik mij afvroeg waarom het niet zou mogen?

 

Heb je zelf al eens doorgerekend wat je over zal houden? Heb je een idee hoe het managementfee en eigen holding salaris in elkaar steekt?

 

Het komt op mij over alsof je het voorstel van de andere twee aandeelhouders hier hebt geplaatst en dat je zelf niet echt onderzoek hebt gedaan inzake het doorrekenen van je salaris en waaraan de belastingdienst de constructie zal toetsen. Ik vind het vreemd dat jij in deze fase van onderhandelingen zit terwijl je geen idee hebt hoe het in elkaar steekt.

 

Dus ik leg de vraag weer bij je terug waarom je denkt dat er problemen kunnen ontstaan? En waarom denk je dat een maandelijkse fee van 8800 geen 3000 nette per maand oplevert?

 

Grt Ryan

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Beste Ryan.

 

Ik heb zelf geprobeerd door te rekenen wat ik netto aan de managementfee overhoud maar ben niet zeker over de (verplichte)inhoudingen en belastingen op mijn salaris vanuit mijn BV B. Ik denk zeker wel dat vanuit een management-fee van € 8800,00 een salaris van netto € 3000,00 kan overblijven echter, dan blijft er volgens mij maar heel weinig "over" in mijn eigen BV (en winst maken is 1 van de redenen om zelfstandig te worden). Met betrekking tot de regels waaraan de belastingdienst deze constructie zal of kan toetsen is mij niet duidelijk of er een VAR en zo ja welke dan van toepassing zal zijn (ivm fictief dienstverband).

 

Jeroen

Link naar reactie
  • 0

VAR is niet van toepassing omdat een VAR een document is die een inlener vaak opvraagt ter beperking van haar aansprakelijkheid voor openstaande belasting schulden.

 

In je berekening mis ik nog het puntje BTW. Is de 8800 inclusief of exclusief BTW?

 

Je zal te maken krijgen met het minimum DGA salaris. Afhankelijk van de branche waarin je werkt moet je volgens de belastingwet een minimum bedrag aan salaris ontvangen vanuit je werkzaamheden.

 

Verder kan je het geld wat je uit het management fee ontvangt in jouw holding uitkeren als salaris (tot x bedrag verplicht) en een restant kan je uitkeren als box 2 dividend (vrije keus). Verder moet je rekening houden met de vaste lasten die een BV met zich meebrengt zoals aangifte OB, aangifte VPB, Jaarrekening opstellen, KvK kosten etcetera.

 

Dus over het bedrag wat je factureert aan de werkmaatschappij moet je 19% BTW afdragen. Dan zal het restant in de BV kunnen blijven, wordt als salaris uitgekeerd (progressieve IB tarieven) en kan je een deel uitbetalen als dividend (Box 2 25%). Let wel dat je ook nog een bedrag aan Vpb (20% - 25,5%) verschuldigd bent indien je holding winst maakt.

 

Grt

 

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Klein opzetje voor je BV A:

Opbrengst fee 12 x 8800 = 105.600

Af:

66000: loon 12 x 5500

3000: AOV schatting

7500: auto op de BV (die kosten bespaar je in prive weer - bijtelling en geen bmw rijden zoals ik, dat is duurder:))

2500: algemene kosten

2000: accountantskosten

Totale kosten = 81.000

Allemaal grof geschat natuurlijk

Dan hou je 24.000 over in je BV, kun je uitkeren aan jezelf tik je 45% af of laat je in de BV zitten voor de toekomst dan betaal je 20% vpb. Je kan nog overwegen een pensioen in eigen beheer in de BV op te bouwen, kun je de kosten nog wat drukken.

 

Je zegt ook of de fee hoger moet, maar ik lees dat het een startende onderneming is met 3x DGA, dus het resultaat van BV B is voordat jullie fee eruit word gehaald minimaal € 316.000, gaat het goed, kan de fee omhoog, maar hou er ook rekening mee dat als het minder gaat je fee omlaag moet (omdat die anders niet betaald kan worden).

 

Succes

Link naar reactie
  • 0

Amazing, vergeet je nu het vakantiegeld en andere lasten (zvw, pensioen, compensatie werknemersverzekeringen, etc.) niet, die bovenop het brutosalaris komen (naast de AOV, die je wel meeneemt).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 132 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.