• 0

Aftrekken kosten prive-auto

Ik heb prive een auto die ik met enige regelmaat voor de zaak gebruik. Ik rijd echter sowieso weinig dus heb nooit echt iets met kosten zoals benzine e.d. gedaan omdat dat niet echt heel erg interessant zou zijn en niet zou opwegen tegen de nadelen.

 

De afgelopen maanden ben ik echter meer gaan rijden en heb ik een aantal bijkomende kosten gemaakt. Motorisch was er het e.e.a. niet in orde dat gemaakt moest worden en ik heb de banden laten vervangen. Aangezien de kosten vrij hoog lagen ben ik benieuwd of ik een deel kan aftrekken (nu BTW en/of volgend jaar van de winst) zonder dat ik een ritten-administratie heb bijgehouden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Auto in prive gebruiken voor de zaak:

 

Maximaal EUR 0,19 per zakelijke Km belastingvrij vergoeden.

 

Deze vergoeding omvat alle kosten omtrent de auto dus ook onderhoud, verzekeringen, afschrijving en de benzine. Indien je meer uitkeert zal dit belast zijn voor de IB.

 

Met de BTW kan je ook niks aangezien het een prive auto is en geen auto van de zaak.

 

Grt

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Als je voor de IB de keuze hebt gemaakt om de auto als privé-vermogen te beschouwen, kan je voor de BTW de auto toch als zakelijk beschouwen. Dat beperkt zich voor de BTW-aftrek wel tot de zakelijke kilometers.

Kijk even op http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob03/ob03-43.html#P569_59382

 

Je moet dan wel je totaal-kilometers en je zakelijke kilometers bijhouden.

Daarnaast de gemaakte kosten voor je auto en de daarbij behorende BTW.

Als vooraftrek van de BTW kan je dan die BTW aftrekken naar de verhouding zakelijke / niet-zakelijke kilometers.

 

Frans

 

 

Edit mod: geen eigen links in je posts, daarvoor is het onderschrift (waar je het ook al ingevuld hebt).

Atlas Administratieservice

http://www.atlas-administratieservice.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Je moet dan wel je totaal-kilometers en je zakelijke kilometers bijhouden.

 

Even een nuance Frans,

 

Voor de BTW aftrek hoeft dat niet. Je moet alleen je zakelijke kilometers bijhouden voor de aftrek van 19 cent van de winst.

Voor de BTW is goedgekeurd dat 75% van de BTW op autokosten aftrekbaar is als niet uit de administratie blijkt wat de werkelijke verhouding privé/zakelijk is, maar er is geen verplichting aan verbonden om alles bij te houden.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Voor de BTW is goedgekeurd dat 75% van de BTW op autokosten aftrekbaar is als niet uit de administratie blijkt wat de werkelijke verhouding privé/zakelijk is, maar er is geen verplichting aan verbonden om alles bij te houden.

 

Uit deze zin maak ik op dat 75% van de btw-kosten aftrekbaar is zonder dat ik hiervoor een aparte administratie heb bijgehouden. Klopt dat? Ik vraag het voor de zekerheid omdat het mij sterk lijkt en de twee andere reacties hierboven qua strekking anders zijn.

 

Ik ben zelf ook nog even op de belastingsite aan het zoeken.

Link naar reactie
  • 1

trust me, het is waar! Zie ook in vele andere topics op HL.

 

Van de website fiscus:

 

Btw op de autokosten

De btw op de autokosten (gebruik en onderhoud) is aftrekbaar voorzover u de auto gebruikt voor belaste bedrijfsdoeleinden. Deze aftrek dient u aan de hand van uw administratie vast te stellen.

 

Als uw administratie onvoldoende aanknopingspunten biedt om tot een juiste vaststelling van de mate van het gebruik van de auto voor privédoeleinden te komen, mag u van de btw die betrekking heeft op het gebruik en het onderhoud van de auto 75% in aftrek brengen. Hebt u een beperkt recht op aftrek omdat u ook vrijgestelde prestaties verricht, dan mag u 75% van de btw aftrekken die op basis van de verhouding belaste en vrijgestelde prestaties aftrekbaar zou zijn.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Aanschaf van een auto valt niet onder gebruikerskosten. Ik ben van mening dat je geen BTW terug kan vragen over de aanschaf. In het 75% voorval.

 

klopt, als je de BTW op aanschaf terugvraagt (moet het wel een BTW auto zijn) dan geldt dat alle BTW op gebruikskosten aftrekbaar is, maar dat je per jaar 12% van de IB bijtelling moet corrigeren voor privé.

 

Veelal dus 12% van 25% van de nieuwwaarde van de auto.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.