Jump to content
Guest Kanban
Verberg

Platforms in de wereld van de televisie!

vraag
Guest Kanban

Reinout Oerlemans verkoopt zijn programma's aan het buitenland, Ruud staat bij Top of the Pops te presenteren met een Engelse productie op de achtergrond. Deels is de waarde van zijn platform de expertise en de bekendheid en dus auteursrecht van naam e.d. maar ergens begrijp ik niet dat programma's zo gemakkelijk tegen zoveel geld worden verpatst.....vooral de "beste tien" van Reinout!

 

Iemand hier een idee over!? Ik heb tenslotte genoeg ideeen voor televisie programma's!

 

Evert

Link to post
Share on other sites

11 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Ik heb het idee dat je in staat moet zijn tamelijk waardeloze programma's te bedenken, wil je deze verkopen. Als je het TV aanbod bekijkt dat in Nederland gemaakt wordt, zou je toch een beetje droevig moeten worden. Programma's die bij mij een attention-span hebben van meer dan een minuut of 5, zijn allemaal geimporteerde series/films/documentries.

 

Mocht je een talent hebben in het bedenken van kaas-tv-producties: neem eens contact op met 1 van de zaakjes die leveren aan endemol, er zijn er voldoende. Denk tenfold, storms, etc... Of je er als eigen bedrijf ooit tussen komt? Lijkt me lastig, de meeste van dit soort zaken worden toch opgezet door mensen die zelf al op TV te 'bewonderen' zijn geweest.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Die 'kaas-tv' programma's doen het kennelijk best aardig bij 'de gemiddelde' TV kijker... immers, reclame opbrengsten en verkoopprijs van het concept zijn toch wel afhankelijk van de kijkcijfers dacht ik zo...

 

Ja tuurlijk, een verstokte TV kijker kiest al snel voor 'de minst slechte'... en als dat nou net dat nieuwe concept is, dan gaat de prijs weer een stukje omhoog, omdat het een 'succesvol' programma is...

 

Overigens vind ik het concept van de 'IQ-test'-serie van Reinout een mooi idee hoor... het is nog niet helemaal interactief, maar de kijker wordt wel geactiveerd... een stap in de goede richting als je het mij vraagt...


Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Guest Kanban

Of je het leuke programma's vindt of niet doet verder even niet terzake! De kijkcijfers zijn hoog genoeg en dat is belangrijk. De waarde van het programma zit ergens anders. Een stukje image (de naam)(het succes in andere landen (Big Brother). Misschien expertise (camera posities, draaboeken enz.). Waar zit volgens jullie de waarde die verhandelbaar is! Lijkt me sterk dat het alleen de naam is.

 

En dan nog de vraag: hoe bescherm je het concept, een deel is copyright maar het andere deel?

 

Evert

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik denk dat de waarde van een programma inderdaad veel met image te maken heeft... Naar de kijker toe bepaalt de collectie programma's die uitgezonden wordt, wat het imago van de zender is.

 

Toch denk ik dat de werkelijke waarde van een programma hem vooral zit in de te verwachten reclameopbrengsten van de blokken rondom dat programma...

 

Rond een veelbekeken programma (of met hoge verwachtingen op basis van ervaringen elders...) zal de reclameopbrengst hoger liggen, waardoor zendgemachtigden bereid zullen zijn meer te betalen voor zo'n programma...

 

Als een programma met een 'goed' imago ook nog goed past binnen het imago van de zender, wordt dit effect nog eens versterkt... (de doelgroep van de zender en die van het programma zijn dezelfde, waardoor een adverteerder die die doelgroep wil bereiken bereid is meer te betalen...)

 

Of zit ik nou helemaal te zweven?


Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

En dan nog de vraag: hoe bescherm je het concept, een deel is copyright maar het andere deel?

 

Bescherming bestaat volgens mij uit copyright (beeldrecht, portretrecht) en merkenrecht... niet voor niets lijken TV programma's vaak sterk op elkaar...


Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Guest Kanban

Toch worden die programma's verkocht voor grof geld. Kan iemand mij vertellen hoe die waarde wordt bepaald?

Hoe kun je de rechten een waarde toekennen? Hoe gebeurt dit bijvoorbeeld bij de verkoop van een octrooi. Wordt daar een scenario analyse op losgelaten....toekomstverwachtingen....????

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Guest Kanban

hhahahaha nee ik was het niet vergeten, maar ben opnieuw een discussie begonnen omdat ik niets wijzer ben geworden!

 

Poging twee!

 

Evert

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik denk dat de bescherming van TV programma's inderdaad zoals Celletje 1974 al zewi vooral vai auteiursrecht verloopt en misschien bepaalde beelden en ikonen via het merkenrecht. Je deponeert een gedetaillerde beschrijving van het programma met alle bijbehorende attributen. Je kan dat goed zien bij het programma Idols (waar het oskarachtige poppetje duidelijk onderdeel uitmaakt van het beschermde concept). Hoe meer concrete aspecten van het programma je duidelijk beschrijft en middels deponereren (bijvoorbeeld bij de Belastingsdienst) beschermt, hoe minder het gevaar bestaat dat deze aspecten van je programma straffeloos kunnen worden gekopieerd. Je kan dus ook de spelregels deels beschermen door goed te beschrijven dat gewerkt wordt met een jury in verschillende rondes en dat ook het publiek een stem heeft en dat je werkt met een afvalrace.

Hoeveel het programma oplevert, wordt volgens mij deels bepaald door de kijkcijfers en deels door de emotie en commotie die het programma heeft losgemaakt. Net zoeits als goodwill. Dat is ook voor een deel op cijfers en aantal klanten gebaseerd en deels op gebakken lucht.


Je reis naar de toekomst wordt een succes als je alleen die dingen uit het verleden meeneemt die je positieve energie geven. Michael Lewis, 2000.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Guest Kanban

Die beschrijving van het concept zou inderdaad een verklaring kunnen zijn. Is er toch een manier om een concept te beschermen. IS dat dan ook het geval bij business concepten? Ik dacht dat die bijna niet te beschermen zijn!?

 

Evert

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er is 1 lid online en 78 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept