• 0

Platforms in de wereld van de televisie!

Reinout Oerlemans verkoopt zijn programma's aan het buitenland, Ruud staat bij Top of the Pops te presenteren met een Engelse productie op de achtergrond. Deels is de waarde van zijn platform de expertise en de bekendheid en dus auteursrecht van naam e.d. maar ergens begrijp ik niet dat programma's zo gemakkelijk tegen zoveel geld worden verpatst.....vooral de "beste tien" van Reinout!

 

Iemand hier een idee over!? Ik heb tenslotte genoeg ideeen voor televisie programma's!

 

Evert

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb het idee dat je in staat moet zijn tamelijk waardeloze programma's te bedenken, wil je deze verkopen. Als je het TV aanbod bekijkt dat in Nederland gemaakt wordt, zou je toch een beetje droevig moeten worden. Programma's die bij mij een attention-span hebben van meer dan een minuut of 5, zijn allemaal geimporteerde series/films/documentries.

 

Mocht je een talent hebben in het bedenken van kaas-tv-producties: neem eens contact op met 1 van de zaakjes die leveren aan endemol, er zijn er voldoende. Denk tenfold, storms, etc... Of je er als eigen bedrijf ooit tussen komt? Lijkt me lastig, de meeste van dit soort zaken worden toch opgezet door mensen die zelf al op TV te 'bewonderen' zijn geweest.

 

Link naar reactie
  • 0

Die 'kaas-tv' programma's doen het kennelijk best aardig bij 'de gemiddelde' TV kijker... immers, reclame opbrengsten en verkoopprijs van het concept zijn toch wel afhankelijk van de kijkcijfers dacht ik zo...

 

Ja tuurlijk, een verstokte TV kijker kiest al snel voor 'de minst slechte'... en als dat nou net dat nieuwe concept is, dan gaat de prijs weer een stukje omhoog, omdat het een 'succesvol' programma is...

 

Overigens vind ik het concept van de 'IQ-test'-serie van Reinout een mooi idee hoor... het is nog niet helemaal interactief, maar de kijker wordt wel geactiveerd... een stap in de goede richting als je het mij vraagt...

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

Of je het leuke programma's vindt of niet doet verder even niet terzake! De kijkcijfers zijn hoog genoeg en dat is belangrijk. De waarde van het programma zit ergens anders. Een stukje image (de naam)(het succes in andere landen (Big Brother). Misschien expertise (camera posities, draaboeken enz.). Waar zit volgens jullie de waarde die verhandelbaar is! Lijkt me sterk dat het alleen de naam is.

 

En dan nog de vraag: hoe bescherm je het concept, een deel is copyright maar het andere deel?

 

Evert

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat de waarde van een programma inderdaad veel met image te maken heeft... Naar de kijker toe bepaalt de collectie programma's die uitgezonden wordt, wat het imago van de zender is.

 

Toch denk ik dat de werkelijke waarde van een programma hem vooral zit in de te verwachten reclameopbrengsten van de blokken rondom dat programma...

 

Rond een veelbekeken programma (of met hoge verwachtingen op basis van ervaringen elders...) zal de reclameopbrengst hoger liggen, waardoor zendgemachtigden bereid zullen zijn meer te betalen voor zo'n programma...

 

Als een programma met een 'goed' imago ook nog goed past binnen het imago van de zender, wordt dit effect nog eens versterkt... (de doelgroep van de zender en die van het programma zijn dezelfde, waardoor een adverteerder die die doelgroep wil bereiken bereid is meer te betalen...)

 

Of zit ik nou helemaal te zweven?

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

En dan nog de vraag: hoe bescherm je het concept, een deel is copyright maar het andere deel?

 

Bescherming bestaat volgens mij uit copyright (beeldrecht, portretrecht) en merkenrecht... niet voor niets lijken TV programma's vaak sterk op elkaar...

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

Toch worden die programma's verkocht voor grof geld. Kan iemand mij vertellen hoe die waarde wordt bepaald?

Hoe kun je de rechten een waarde toekennen? Hoe gebeurt dit bijvoorbeeld bij de verkoop van een octrooi. Wordt daar een scenario analyse op losgelaten....toekomstverwachtingen....????

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat de bescherming van TV programma's inderdaad zoals Celletje 1974 al zewi vooral vai auteiursrecht verloopt en misschien bepaalde beelden en ikonen via het merkenrecht. Je deponeert een gedetaillerde beschrijving van het programma met alle bijbehorende attributen. Je kan dat goed zien bij het programma Idols (waar het oskarachtige poppetje duidelijk onderdeel uitmaakt van het beschermde concept). Hoe meer concrete aspecten van het programma je duidelijk beschrijft en middels deponereren (bijvoorbeeld bij de Belastingsdienst) beschermt, hoe minder het gevaar bestaat dat deze aspecten van je programma straffeloos kunnen worden gekopieerd. Je kan dus ook de spelregels deels beschermen door goed te beschrijven dat gewerkt wordt met een jury in verschillende rondes en dat ook het publiek een stem heeft en dat je werkt met een afvalrace.

Hoeveel het programma oplevert, wordt volgens mij deels bepaald door de kijkcijfers en deels door de emotie en commotie die het programma heeft losgemaakt. Net zoeits als goodwill. Dat is ook voor een deel op cijfers en aantal klanten gebaseerd en deels op gebakken lucht.

Je reis naar de toekomst wordt een succes als je alleen die dingen uit het verleden meeneemt die je positieve energie geven. Michael Lewis, 2000.

Link naar reactie
  • 0

Die beschrijving van het concept zou inderdaad een verklaring kunnen zijn. Is er toch een manier om een concept te beschermen. IS dat dan ook het geval bij business concepten? Ik dacht dat die bijna niet te beschermen zijn!?

 

Evert

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 211 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.